Val av styvare offpistlagg

vctr

Aktiv medlem
Hej! :)

Är i valet och kvalet och skulle gärna vilja ha lite input från skidorna Blizzard Cochise i 185 och Faction Royale i 190 respektive Faction 3.zero i 191 cm. Jag har tyvärr ingen möjlighet att teståka något mer för säsongen...

Vad tycker ni om kvaliteten och åkegenskaperna på dessa skidor? Några stora skillnader som jag har missat?

Anledningen till att jag kollat på de ovan nämnda är för att jag vill ha något styvare, men helst inte tyngre (vet dock inte riktigt hur stor skillnaden är på vikten på samtliga skidor nämnda i denna post.) Jag kör nu med en Salomon Guardian 16-binding men funderar på att byta till en tech-bindning alt. cast-systemet (http://casttouring.com/) för jag har i åtanken att börja tura mer...

Senast ändrad:
Tura och åka fort säger du?
Ursäkta att jag slänger in en till kandidat som dessutom är helt annorlunda än de modeller du hade tänkt på från början.
Men DPS Lotus 120 Pure3 med spoon-toppen skulle nog kunna vara optimalt då. Det den överlägset bästa skida jag har testat i orörd puder på stora ytor. Tailen är hård, platt och pallar massor med tryck, dämpningen är enl mig väl avvägd för lössnö och spoonen/rockern ger en mycket snabb och o-hookey sväng när du planar. Dessutom väger den inget.

Nackdelar :
Svår i uppkört, men ska du tura så är det ju inte för uppkörd snö du gör det...
Kass i låga farter, men du ville ju åka fort...
På grund av sin långa skärning och hårda flex så är den tråkig i pisten (vad du nu har där att göra).
Dyr!

Jag har testat 189cm längden och skulle inte gå på någon annan storlek av den. (181cm/70kg). Montera med en tech-bindning och njut.
Personligen så fastnade jag inte för den iom att mina skidor behöver hantera uppkört. Jag köpte mig ett par Katana istället och har inte klagat sen dess.

Lorne Cameron och Early Ups har skrivit den del om lotsen.

la_grave sa:
Jarle sa:
Völkl Katana! /Spök-skrivar-Jibberisch
Exakt. Finns ju också W-Werks-upplagan om man vill ha något dyrare.

Men jag skulle köpa två olika skidor om jag vore frågeställaren!
Ett par vanliga Katana och ett par V-Werks med andra ord :D

Men lite mer allvarligt, så är V-Werksen riktigt trevliga och har en fin respons. Stabila men ändå smidiga.
Den vanliga Katanan har jag själv inte provat, men är väll att föredra om man vill ha en ännu mer stabil skida. Nackdelen ligger väll då i tyngden då du ska tura..

//Teo

Lite märkligt att du har med ett par köttarskidor (Cochise) och sedan två par smålekfulla skidor som är mer riktade åt en person med lite mer "fri-stil" i åkningen. Första saken jag undrar är vad är det som prioriteras? Som blivit nämnt tidigare så är lätta skidor inte så bra när det blir uppkört då kolfiber kan ge en lite svårberäknelig retur efter att man träffat en puckel.
Blizzard Cochise borde väl dessutom kanske varit i en 193a (är inte 193 cm långa...)

Jag tycker att skidans vikt är det sista man ska tumma på och väljer hellre en lite tyngre skida för dämpande egenskaper och lite tyngre på väg upp. Väljer du dessutom en techbindning så kommer turande bli avsevärt mkt lättare även om du tar en "tung" skida då du slipper att lyfta en binding som väger över 1kg i varje steg!

Ang skidor så tycker jag att du bör se på lite mer chargiga skidor om du nu ändå ska ha en skida du ska åka fort och fel på. Bland Factions skidor så är thirteen det ända valet egentligen. Den kommer i en lite snällare längd (184) om 194 känns avskräckande.....men du skulle väl åka fort? :P

Head kommer med en ny skida som bör vara av intresse. A-Star! Den är svart och radioaktivt grön. Tailen är platt och obönhörligt hård, så den bör passa i fortkörande sammanhang.

Down skis har lite av en Kolfiberhybrid i sin CD3Carbon med platt och styv tail (ej omänskligt styv) som kommer i 190cm (endast). Jag har tävlat på ett par denna säsong och gillar dem som attan så länge det inte är för hårt. Nu har jag dem som toppturskidor och det är min mest kompetenta setup än så länge. Lätta nog på vägen upp och kräm nog för att våga göra annat än att kortsvänga sig ned för diverse trippelsvarta pister och annat skralv.

Lite outsiderskidor:

Moment Jaguar Shark
WhiteDot Carbon Ragnarök
4frnt Devastator

Alla skidor har köttaregenskaper och är inte alldeles för tunga.

Hoppas detta gav någon slags hjälp :)

Hur styv är egentligen Katana?

Jag gillar mina (med 920-bindning) för det mesta. Den har en svag punkt (bortsett från svaga punkter som är styrkor, typ att det är svår att svänga med om man skulle få för sig att åka i skogen med den) och det är att den är svår att lägga raka elvor med: det blir lite som med snowboard på transportsträcka, man vill gärna ligga på lite lite skär för balansen och stabilitetens skull. Det hade varit bra om man kunde skippa svängandet helt.

Jag upplever mina Katana som mer stadiga än styva. Jämför med mina gamla Extrem PT Race (183cm) så är Katanan (190cm) ganska mjuk, men oändligt mycket stadigare i uppkört.
Och så speciellt svårt att lägga elvor med tycker jag inte att det är. Eller jo, på riktigt hård snö så är det kanske lite klurigt. Men för hård snö så finns det roligare skidor.

Både blizzard och faction skidorna är riktigt bra val. Men om du vill ha något som bara är lite mindre fladdrigt än Rossi Super 7 så behöver du ju inte gå på det allra biffigaste. Till exempel Faction 3.0 (som inte är samma som 3.zero) är några snäpp stabilare än Super 7 och dessutom mycket lätta.

En annan skida som absolut har fartkapacitet och som i de lite kortare längderna är kul att köra på är Movement Super Turbo. Vill du köra riktigt skitfort så kan du alltid köra den i 200 längden :)

SGN 1184 är en annan outsider som är lätt och som absolut ligger stabilt i snön. Kommer nästa säsong i en riktigt lätt version (jag testar just nu en prototyp som väger under 2 kg per skida, inklusive bindning...). Jag jobbar på med SGN så jag är partisk, men vi har bra testresultat och bra tävlingsresultat med den skidan.

Bindningarna är också en viktig del som påverkar hur skidan går, så lägg lite tid på det om du ska köra techbindning. Jag håller på och testar flera olika bindningar nu för att se vad vi ska sälja nästa säsong, och det ändrar skidans karaktär beroende på vad du har. Dynafit Radical FT har varit standardbindningen hittills, men nu kör jag på Dynafit Beast, ATK Raider 12, Fritschi Vipec också för att testa. Alla bra, men med olika fördelar och nackdelar.

Oj det blev liv i den här tråden efter ett tag! Tack för alla synpunkter :) Ja alltså det där med styvhet och stabilitet är förvisso definierbart, en extrem köttarskida är inte riktigt vad jag behöver, hur mycket jag än önskar att det var så. Jag fick sålt mina Rocker2 och Super7 så från att tidigare kanske endast behövt ett komplement till de har jag nu bara ett gäng pistsmiskare.

Ska jag vara ärlig så har jag inte testat just Kantanan men jag har aldrig varit ett fan av Völkl, den dagen kanske kommer dock. Men det lutar åt (lite beroende på situationen framöver, det är inte så fett att studera och därför behöver jag vara lite extra eftertänksam vid skidköp, jag har inte råd med några större tabbar...) antingen ett par Faction Candide 4.0 och kompletterar med ett par Blizzard Cochise eller så köper jag kanske bara ett par Faction Candide 3.0...

@OHellsing Jag har varit sugen på DPS innan men de ligger lite för högt i prisbilden tyvärr

@PNyberg Du har rätt i att man inte borde tumma för mycket på vikten och åkegenskaperna, kanske borde jag träna benen mer och gnälla mindre :)

@Fransosen Intressant! Funderar väldigt mycket på vilken/vilka bindningar jag ska montera och om jag eventuellt ska skaffa Cast-touring-platta eller montera inserts... Har du lust att berätta lite mer om vad du tycker om de olika techbindningarna du har testat? Beasten är dessvärre inte aktuell för jag har ingen lust att prostituera mig hehe...

För att komma med ett litet seriösare inlägg (utan den gode herr Jibberischs inblandning).

Precis som vanligt har jag och PNyberg hyggligt lika åsikter rörande skidor och blir det repetativt ber jag om ursäkt redan på förhand.

En skida som är styv och lätt är jobbig att åka på när det är slagigt och grisigt, det blir helt enkelt för stora krafter som vill få skidan åt ett annat håll än vad du vill än vad det finns kraft dit du vill. Kommer du bara åka finsnö och trivs med styva skidor är detta således inga problem.

Går du på ett par techbindningar istället för hybrid-diton vill jag gärna hävda att det gör mer för hur lättsamt du traskar än några hekton hit eller dit (där färre hekton blir mer ansträngande nerför, givet att två skidor har samma form och flex).

Ytterligare några alternativ:

Black Crows Corvus (eller sevun, som förvisso väger en hel del)

4FRNT Hoji - skulle vara en av de starkaste kandidaterna om jag var på jakt efter en liknande skida som du.

Fat-Ypus D-sender - väger förvisso inte in på fjädervikter och jag har inte testat den sedan den begåvades med rocker, men satan vilken rolig skida.

Wildcard:
Moment Exit World - inte speciellt styv men väger lite och är en oerhört trevlig bekantskap.

4FRNT Renegade är en bra skida. Kan laddas som en Katana men rejält mycket mer surfig när underlaget är av det mjukare slaget. Hyfsat lätt också.

3 zero och Royale; två seriösa modeller som går att blåsa på rejält med. Mer modern stance på faction, lååååångt bak på Blizzard (med avseende på rekommendation). Helt olika karaktär!

OHellsing sa:
Jag upplever mina Katana som mer stadiga än styva. Jämför med mina gamla Extrem PT Race (183cm) så är Katanan (190cm) ganska mjuk, men oändligt mycket stadigare i uppkört.
Och så speciellt svårt att lägga elvor med tycker jag inte att det är. Eller jo, på riktigt hård snö så är det kanske lite klurigt. Men för hård snö så finns det roligare skidor.
Jag borde kanske nämnt att nog minst 50% av tiden kör jag på hårt vindpackat, smält/fruset, lavinkäglor och liknande underlag och då är Katanan inte helt stabil utan skär men du har helt rätt, i lite mjukare underlag så är det som att åka TGV.

Vilka skidor tänker du på när du säger att det finns roligare för hård snö? Jag kör ju rätt mycket hård snö så det borde gå att motivera (ytterligare) ett skidköp.

Faction candide 3.0 är riktigt bra den, du blir säkert nöjd med den.

Angående bindningar:

Dynafit Radical FT: bra att gå med, har smidiga hälhöjare och funkar i stort sett alltid. Så länge man har justerat bindningen och inte kör med alltför mycket bakvikt så tjuvlöser den sällan. Det är dock ingen direkt dämpning i tådelen (märks när det är slagigt och i att det blir väldigt direkt respons vid kantning). Lite frånkopplad känsla i och med att det av konstruktionen blir lite glapp i hälbindningnen.

Fritshi Vipec: mer dämpning, liknar en alpinbindning i känslan mer. Utlösningsfunktion som funkar riktigt bra. Bra kontakt med både tå och häldel. Fenomenala hälhöjare och växling mellan gå och åkfunktion. Kan däremot lösa ut i gåläget om du till exempel fastnar med spetsen på skidan vid en kick-turn (har du perfekt teknik är det nog inget problem). Inte lika stabil i gåläget som dynafit och atk. Hållbarheten vet man inte så mycket om än, men den har överlevt mycket idiotkörning i år.

ATK raider 12: snorlätt och robust. Och då givetvis dyr. Mycket direkt känsla utan dämpning, men också bra kontakt med skidan i häldelen (köp till den extra hälplattan). Har inte fått den att lösa ut, på gott och på ont. Men konstruktionen ser ut som att den borde funka. Ska du tura en del och vill ha en robust och lätt setup så är det ett bra val.

SkiTrab TR2: mycket bra åkkänsla och smart utlösningsfunktion. Kräver dock Scarpapjux eller en modd av vanliga tech-pjäxor. Har bara kört lite på den så kan inte säga så mycket mer om den...

Och till nästa säsong så kommer G3 med ny bindning, och så kommer nya Dynafit Radical 2 med ny tådel. Båda funkar säkert bra.

Nästa år blir det antagligen Fritschi Vipec för mig på allroundskidorna och ett par ATK raider 12 (eller 14 om de går att få tag i) på lätta setupen.

fransosen sa:
Faction candide 3.0 är riktigt bra den, du blir säkert nöjd med den.

Angående bindningar:

Dynafit Radical FT: bra att gå med, har smidiga hälhöjare och funkar i stort sett alltid. Så länge man har justerat bindningen och inte kör med alltför mycket bakvikt så tjuvlöser den sällan. Det är dock ingen direkt dämpning i tådelen (märks när det är slagigt och i att det blir väldigt direkt respons vid kantning). Lite frånkopplad känsla i och med att det av konstruktionen blir lite glapp i hälbindningnen.

Fritshi Vipec: mer dämpning, liknar en alpinbindning i känslan mer. Utlösningsfunktion som funkar riktigt bra. Bra kontakt med både tå och häldel. Fenomenala hälhöjare och växling mellan gå och åkfunktion. Kan däremot lösa ut i gåläget om du till exempel fastnar med spetsen på skidan vid en kick-turn (har du perfekt teknik är det nog inget problem). Inte lika stabil i gåläget som dynafit och atk. Hållbarheten vet man inte så mycket om än, men den har överlevt mycket idiotkörning i år.

ATK raider 12: snorlätt och robust. Och då givetvis dyr. Mycket direkt känsla utan dämpning, men också bra kontakt med skidan i häldelen (köp till den extra hälplattan). Har inte fått den att lösa ut, på gott och på ont. Men konstruktionen ser ut som att den borde funka. Ska du tura en del och vill ha en robust och lätt setup så är det ett bra val.

SkiTrab TR2: mycket bra åkkänsla och smart utlösningsfunktion. Kräver dock Scarpapjux eller en modd av vanliga tech-pjäxor. Har bara kört lite på den så kan inte säga så mycket mer om den...

Och till nästa säsong så kommer G3 med ny bindning, och så kommer nya Dynafit Radical 2 med ny tådel. Båda funkar säkert bra.

Nästa år blir det antagligen Fritschi Vipec för mig på allroundskidorna och ett par ATK raider 12 (eller 14 om de går att få tag i) på lätta setupen.
Tillägg ang Dynafit Radical2 är att häldelen får elasticitet och kommer därmed fungera ungefär likt alla andra nya tech bindningar.

Whitedot Ragnarok Gen2 er en stiv ski som vil leke mer enn de gamle Ragnarok'ene. De nye har rocker foran og bak på gen2. De er også meget lette, selv uten Carbonlite, som jo er en fordel om du vil ha "charg" og lav vekt uten å kompromisse med karbon.
Har samme tanker som deg om CAST (dersom de utvikler businessiden litt bedre mtp omtale av kundekontakt) og har derfor satt mine opp med FKS 140, men det er enda meget lette:D Og beholder mye av fartsegenskapene og stabiliteten til de gamle Ragnarok selv om det er en relativt sett en annen type ski.

Dim på Ragnarok gen 2:
143-118-130 på 190cm (målt 187cm straigth tip to tail).

Hej, lånar gärna tråden lite. Är som TS ute efter ett par styvare friåkningsskidor till nästa säsong. Jag tänkte göra en säsong i Verbier och som gammal tävlingsåkare är jag sugen på ett par lagg som är bra i lössnön men även går att få upp på kant på hårdare underlag. Har testat Rossi Super 7 men tyckte dom var för mjuka och fladdriga. Hört att Blizzard Cochise ska vara stabilare och även bättre på hårt underlag. Tror ni det är en bra skida att satsa på?

Till både la_grave och oscarhjelm.

Blizzard Cochise och Bodalichious är och förmodas vara mycket kompetenta ladd-skidor.
Jag har bara haft nöjet att åka ett åk på 185 cochise, och fick direkt förtroende för skidorna. Hade jag inte redan haft ett par Katana 190 så skulle jag verkligen övervägt att köpa mig ett par, även om jag gärna hade testat 193an först.
Vid testtillfället så hade jag ca 5 dagar på Katanan i benen, alltså precis inkörd på den skidan

På punkterna isgrepp, renhet i skäret och hård stökig snö så vinner cochise mot Katana.
På kramsnö, mjuk chop och utstrålning av "fuck this, let's do it!" så vinner Katanan (kan bero på de extra 5cm eller den stadigare bindningen också. Cochise testades med Salomons Z12 hyrbindning och mina Katana har Dukes)

Bodalichious har jag bara hållt i, men satan vad stöddig skidor... Jag utgår från att en tung åkare eller någon som sätter in väldigt mycket kraft i skidorna av annan anledning skulle uppskatta den extra mängden beef and granite som erbjuds utöver den redan rätt stöddiga cochise.

OHellsing sa:
Bodalichious har jag bara hållt i, men satan vad stöddig skidor... Jag utgår från att en tung åkare eller någon som sätter in väldigt mycket kraft i skidorna av annan anledning skulle uppskatta den extra mängden beef and granite som erbjuds utöver den redan rätt stöddiga cochise.
Allt är ju som bekant relativt. Jag (178cm/80kg) har halva säsongen bakom mig på 186 Bodacious och tycker inte alls att de är märkvärdigt styva eller så. Stabila, ja, och definitivt inga lättviktare. Inte överdrivet mycket skärning (befriande i många avseenden om du frågar mig) men de sitter bra t.o.m. i pisten och har du koll på carvingtekniken kör du raska GS-svängar utan större problem även på riktigt hårt underlag, fart krävs dock. Cochisen körs något tajtare. Uppkört och annan skräpsnö behöver man inte ta mycket hänsyn till.

Jag skaffade mina otestade och lite på chans då en bra deal dök upp. Var lite reserverad då de (begränsade till antalet) recensioner som finns att hitta ibland målar ut den som just en proffsåkarstorjävlabergöverljudhastighetsköttarskida. Men så upplever jag den inte alls. Duger fint att slöåka på oxå men är en bit ifrån det lekfulla hållet... Blir huvudskida även nästa säsong.

Kanske inte så konstigt att jag upplever det lite annorlunda med mina knappa 70km. Och jag har bara pillat på längsta längden av Bodalichious. 196cm skida trollar man ju inte bort hur som helst

Tillbaka
Topp