Joru, unge kfba!
Om man inte frågar får man ju inga svar heller. Vi kör ett varv till...
Det finns inget "svänga rätt", det finns bara ett antal olika tekniker för olika typer av åkning, snö, lutning, fören, m m, m m. Om du med "vikten" menar din egen tyngdpunkt så är det ju tyngdpunktens placering i förhållande till skidan som allt hänger på.
Man kan också tänka "nerifrån och upp".
När jag placerat laggen på snön, vad ska jag göra med skidan för att få den att svänga?
Om jag inte gör nåt alls åker jag ju rakt ner, en klassisk 11:a, abfahrt, störtlopp den verkligt URSPRUNGLIGA skidåkningen (fråga vilken 4-åring som helst!).
Om jag däremot vinklar skidan i förhållande till snön (spelar ingen roll hur egentligen, eller om det är bottenlöst, vindpackat, pistat eller blåis) så är ALLA lagg konstruerade så att dom börjar svänga, jäpp!
OK, du svänger, vad gör du med dina dina knän, höft, överkropp, huvud, armar för att följa med skidan i svängen?
JO, du måste motverka, balansera krafterna som svängen skapar (centripentalkraft har någon nämnt). Jämförelsen med att svänga på en cykel är inte så tokig. Om du cyklar sakta och lutar cykeln och dig för mycket inåt, då tippar du omkull, om du gör tvärtom vill inte cykeln svänga alls. Man balanserar krafterna, systemet (d v s du och skidorna) måste alltid (nåja, nästan...) vara i balans.
Vad gör man då för skapa och bibehålla denna balans?
En massa små (och ibland större) rörelser med fotleder, knän, höft, överkropp, huvud och armar.
Det är det som kallas teknik. Vad måste jag göra med min kropp för att mina dyra lagg inte ska lura mig till något jag inte vill? Det hängde ni med på eller hur? Glasklart!
Det jevvliga är att allting ändrar sig hela tiden, speciellt i pudret, mycket opraktiskt!
Övning, många timmar i pisten, pricka in pudret, åk med duktiga åkare, ta lektioner (!!!), fråga (som du grabben!), nöt på! Finns inga genvägar.
Nu klarar jag skidåkning rätt bra efter mer än 40 år i branschen, men inser lätt svårigheterna med multikoordinrade sporter ( som skidåkning här). Säger vågsurfing, säger svårt, säger koordination, ständigt skiftande "före" etc, etc, suck...!
Själv åker jag mycket käpp... mest för att jag aldrig prickar in pudret, plust att det är kul!
Eder,
Ace DG