Åkteknik skillnad offpist/pist åking?

Jamt69

Ny medlem
Jag tycker inte om att prata om avlastning i förhållande till tyngdpunkten. I en agressiv sväng så har man ju höften väldigt nära backen vilket gör att tyngdpunken i princip alltid går upp mellan svängarna.

Att avlasta skidorna innebär att man försätter dom i ett tillstånd när dom inte har nåt tryck mot snön. Det kan man antingen göra genom att dra upp benen (lågavlastning) eller genom att trycka till så att man hoppar/svävar till (högavlastning).

Varför avlastar man skidorna då? Det gör man för att kunna pivotera och styra skidorna. Om man carvar kant-till-kant så är det inte säkert att man behöver avlasta, det kan räcka med att trycka mer med innerbenet i slutet av svängen för att gå in i nästa. När man kör käpp så måste man nästan alltid avlasta mer eller mindre för att korrigera linjen.

Man kan ju också göra rörelser med benen som påminner om låg och högavlastning fast man inte avlastar helt. Det finns anledningar till att göra det också, tex så vill man tidigt komma på kant in i nästa sväng och öka trycket in i svängen. Detta gäller för race för att svänga så tvärt det går utan att sladda. Om man har tid på sig så tjänar man väldigt lite på att göra lågavlastade rörelser, precis som PavelV säger. En intressant artikel om det finns på http://www.ronlemaster.com/articles/extension-retraction-SR3-07.pdf.

Där används termerna extension och retraction, vilket jag tycker är en bättre terminologi för vad som egentligen händer. Det som det egentligen handlar om är hur mycket benen är böjda i transitionsfasen.

Högavlastning används inte mycket i racing nuförtiden. Stenmark var en mästare:

Det är till stor del en timingfråga vilken typ av avlastning man gör. I lågavlastning har man benen som mest utsträckta i apex (där man svänger som mest) och mest böjda mitt mellan svängarna. I högavlastning har man benen som mest sträckta när avslutar en sväng, och mest böjda precis när man "landat" i nästa sväng. Allt kommer lite senare i högavlastning.

PavelV

Ny medlem
Pillard: Vill dessutom tillägga att de bättre i världen på stora berg åker med ungefär lika mycket vinklar i kroppen, dvs de kantar lika mycket som race-åkare. För visst borde det väl vara så att man vill ha en så stor plattform som möjligt i puder för att det ska bära!? Och det uppnår man väl inte direkt genom att åka å banka eller kanta lite?! Så tekniken gör sig påmind, och funktionen av tekniken blir samma oavsett terräng egentligen. Vill du svänga mer i puder så får du vinkla skidorna mer. Enda skillnaden är att du inte åker på rent skär, utan som sagt vrider skidorna mer i den riktning du vill åka!

Pillard

Aktiv medlem
hm, intressant diskussion det här. Utifrån senaste resonemanget så kan ajg itne avgöra ifall jag anvädner hög- eller lågavlastning. Jag tittade lite på en egen film som förekommit tidigare i den här tåden och där skulle jag vilja påstå att jag har ganska konstant benvinkel hela tiden.

PavelV: jo det var just det jag menade, att det går åt mer vrid av skidorna i op ibland. Sen åker ju många visst på det sättet (samma som race-åkare) på stora öppna ytor på stora berg. Tyvärr är ju den mesta offpiståkningen vi vanliga dödliga använder oss av betydligt mer begränsad till mindre ytor och trängre förhållanden.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hmm ... nu börjar det bli nästan lika intressant som kvalificerad bartömningsteknik ...

Nu var det iofs. närmare 15 år sedan jag gjorde något i puckeln som imponerade på omgivningen, men vad jag kan se har tekniken inte ändrats nämnvärt sedan dess. I ett puckelspår har man definitivt minst tryck på snön över själva krönet på varje puckel.

Grunden i själva tekniken är ju att man gör en utjämning som kan ses som en extrem lågavlastning när man möter puckeln på "uppvägen". Över krönet har man knäna i hakan och har mycket lite tryck mot snön. Sen gäller det att snabbt som attan sträcka ut för att inte tappa snökontakt (och kontroll). Visst, man strävar efter ett konstant tryck mot snön, men i praktiken blir det en tydlig lågavlastning.

Vi kan kalla det låg- och högavlastning eller retraction och extension eller whatever ... tydlig skillnad i teknik och effekt är det definitivt.

/MM

PavelV

Ny medlem
Jamt69: Mycket intressant! Dock håller jag inte med om att man inte behöver avlasta. En viss avlastning sker ALLTID när man svänger, oavsett om det är hög eller låg. Eller vad det nu kan vara.. Åker du genom en sväng med samma belastning hela tiden så kommer du ju bara fortsätta svänga tills farten tar slut, och du får därigenom din avlastning.

Rörelser för hög och lågavlastning är ju också i princip samma?! Du kommer ju fortfarande vilja ha ett så rakt ytterben som möjligt i svängfasen, oavsett avlastning. Vet inte riktigt om jag är med på det du menar. Men att tala om avlastning och en våg är ett enklare sett i mitt tycke än att blanda in engelska ord och dylikt. Även om du upplever att du carvar "kant till kant" så sker ändå viss rotation i kroppen. Och därav är kunnandet att använda både KANT och VRID avgörande för vår skidåkning! :)

Avlastning handlar ju dessutom inte om de vinklar du har i svängen, självklart kommer tyngdpunkten röra sig neråt och uppåt hela tiden.. MEN det är ju själva avlastningsfasen vi pratar om, inte svängfasen.

Och på bilderna så ser jag inte låg-avlastning någonstans, utan enbart en utjämning av den kraft man skapat i svängen, ATT jämföra med t ex puckelåkning. Tänk en vanlig sväng som en puckelsväng, där slutet är som att köra in i en puckel. Vad gör du? Slappnar du av och låter hela kroppen sjunka ihop för att ta dig över puckeln, eller, låter du bara benen röra sig upp och ner? I sin bok Ultimate Skiing så tar han upp det här, och då pratar även han om låg-hög avlastning med hjälp av tyngdpunkten! För övrigt en mycket bra bok som jag rekomenderar alla! :)

PavelV

Ny medlem
haha, jadu jämt69. jag vet inte riktigt om det är din ålder eller otroliga erfarenhet som gör att du kan slänga dig med förolämpningar.. hur som helst så verkar ju du ha din orubbliga uppfattning som du avslutar utan att förklara närmare. Men det lät ju iaf. ödmjukt med att vi kan kalla det för vad vi vill..

PavelV

Ny medlem
Pillard: Med andra ord så kanske din skidåkning skulle må bra av lite rörelse? Du får tänka lite på om det är nån del i svängen som känns lite svårare än någon annan. Så brukar det vara ganska lätt att därifrån förbättra något. :) Har inte sett filmen, så jag ska inte säga något om det. Men försök att få en känsla och en bild av hur du åker.

Ja, du har så rätt, vi dödliga får hålla oss borta från alaska, but still. Samma rörelser måste ske i våra trånga skogar som på de vidsträckta ytorna. Skillnaden är att för oss måste de ske fortare och kanske något noggrannare.. Det betyder i praktiken att allt måste sitta i ryggmärgen.. Vilket det gör efter ungefär 2000 upprepade försök i en situation! ;)

Pillard

Aktiv medlem
Vad skulle pojkarna kalla det för? Som jag kan se det så ser det ju ut som att Hjorleifson anvädner ssig av en helt galet kraftfull lågavlastning. Hans ben påminner om nån form av hyrauliska pumpar som bara går upp och ner och sväljer precis allt i sin väg, samtidigt som han svänger väldigt kraftfullt och med total kontroll. För mig är ju det här den optimala offpisttekniken.. http://www.dailymotion.com/video/x80dc9_eric-hjorleifsons-extended-claim-pa_sport

Jamt69

Ny medlem
PavelV sa:
haha, jadu jämt69. jag vet inte riktigt om det är din ålder eller otroliga erfarenhet som gör att du kan slänga dig med förolämpningar.. hur som helst så verkar ju du ha din orubbliga uppfattning som du avslutar utan att förklara närmare. Men det lät ju iaf. ödmjukt med att vi kan kalla det för vad vi vill..
Öh, om jag förolämpat dig så ber jag om ursäkt men det var helt oavsikligt i så fall. Vad menar du?

PavelV

Ny medlem
Nä, jag tänkte mest på kommentaren om bartömningen, som fick dig att framstå som väldigt sympatisk.. Men om jag missuppfattade är det JAG som ber om ursäkt! :)

PavelV

Ny medlem
Ja Rikard. Det är ju typ en blandning av det mesta där. Men i grunden så är det ju så brant, att han med hjälp av sin fart får tillräckligt med kraft i svängen, och packar snön så pass att han i princip skapar en puckel åt sig själv. Den rebounden, hittar inget bra svenskt ord för det, han får av att åka in i den skapade puckeln får ju skidorna att skjuta upp ur snön, vilket gör att han lätt kan göra ett fot/ben vrid, och på så sätt få en funktionell skidteknik för det området han befinner sig i! :) Men jag skulle fortfarande inte säga att det är en låg-avlastning, då han inte slänger sig själv (läs sin tyngdpunkt) neråt för att på så sätt avlasta skidorna! :)

Jamt69

Ny medlem
PavelV sa:
Jamt69: Mycket intressant! Dock håller jag inte med om att man inte behöver avlasta. En viss avlastning sker ALLTID när man svänger, oavsett om det är hög eller låg. Eller vad det nu kan vara.. Åker du genom en sväng med samma belastning hela tiden så kommer du ju bara fortsätta svänga tills farten tar slut, och du får därigenom din avlastning.
Ytterskidan avlastas alltid ja, men du kan börja lägga tryck på innerskidan nästan direkt efter apex. Detta är ju den nya ytterskidan och kan gradvis skjutas ut ända tills nästa apex.

Ett bra illustration av detta är:
Dock har han ju väldigt lite tryck på det benet i detta exempel.

Om du ska göra en traditionell högavlastning måste du köra i svängfasen med lite böjt ytterben, annars har du ju inget kvar att trycka till med innan avlastningen?

Man vrider mycket riktigt skidorna även när man carvar rent, alternativt vrids hela kroppen med, och det är ju knappast önskvärt.

Kul att du rekomenderar LeMasters bok. Jag har inte läst den men jag tycker hans artiklar är bra. Blir nog en nästa gång jag beställer från amazon.

Mountain_Man

Aktiv medlem
PavelV: Om det är nån som förolämpar här är det jag! :-D (Även om det var oavsiktligt ...)

Pillard & PavelV: Eftersom jag anser att puckelkörning innehåller lågavlastning anser jag också Hjorleifsson (eller vem det nu är som kör i filmen) tillämpar en tydlig lågavlastning i vissa partier. Samtidigt ser man också att han gör några enstaka högavlastningar i partier där han är i behov att fartkontroll. Jag tycker det här är ett utmärkt exempel på modern offpistteknik som visar vad man kan göra med ett par feta lagg.

I grunden ligger en utjämningsteknik som beroende på terrängen övergår till hög- eller lågavlastning beroende på om avsikten med svängen är att "släppa på" eller "fartkontroll". Nu är det få förunnat att klara av en åkning som den här, jag är inte i närheten!

/MM

Jamt69

Ny medlem
Hjorleifsson kör varken hög eller lågavlastning. Han avlastar skidorna genom att köra utför klippavsatser. Inget att rekommendera.

PavelV

Ny medlem
haha, ja jag såg det MM.. Men så länge det inte var avsiktligt så ger jag dig inte onda ögat! :)

Ja, du verkar ju vara rätt orubblig, så du får fortsätta hävda att det är en lågavlastning. Det jag kan hålla med om dock är ju att man blandar och ger! :)

Ja, alltså då kommer vi ju in på hur man gör en högavlastning.. Och där har du ju helt rätt.. Det är ju inte båda benen vi sträcker, utan i princip bara det inre. Fuskar man här så brukar det oftast resultera i att man lyfter den nya innerskidan för att den inte ska vara i vägen! :) Denna sträckning gör ju mycket mer egentligen än bara avlastar innerskidan, framför allt så avgör tajmingen här hur tidigt stöd vi får i svängen, och alltså hur bra balans vi kommer ha genom resten av svängen! Därför är det så svårt att göra en låg-avlastning, eftersom det i den är lite svårare att få ett tidigt stöd på yttern. Det är ju svängväxlingen som är det svåra att göra. Att kunna få ett tidigt stöd och dessutom tidig kant avgör ju hur våra svängar kommer att se ut. Och ja, ytterbenet kommer ju självklart vara lite böjt, dels beroende på kraften, och dels på att ett helt rakt ben är ganska ofunktionellt! :)

Mountain_Man

Aktiv medlem

2.45 in i filmen. Om detta inte är lågavlastning då har jag missförstått något mycket väsentligt!

;-) / MM

PavelV

Ny medlem
hehe, jaa MM, antingen är det du eller så är det jag! :)

Men i min värld så är ju lågavlastning när man gör en rörelse neråt med kroppen. Dvs att man faller mot marken för att skidorna ska lätta från snön! Håller du med här?

Om jag då utgår från min värld, så är det här fortfarande en utjämning av de krafter som puckeln skapar. Och även om pucklarna här är väldigt stora så är hans överkropp i stort sätt på samma nivå hela tiden. Så för mig är det där inte lågavlastning.

Hittar ingen bra video på en lågavlastning på tuben, förmodligen för att det inte är så vanligt.. Men hur som helst så tror jag att du skulle hålla med mig om du fick se det här i praktiken! :)

PavelV

Ny medlem

Här ser man vid några tillfällen en lågavlastning. Tydligaste är efter ca 2 min. Det är en lågavlastning för mig. Och puckel alltså utjämning! Men ska vi agree to disagree här eller?! ;)

Lima-ko

Ny medlem
Mountain_Man: Jag kan svara i Pavels ställe då vi båda kommer från "samma skola".
Ja, det är det han menar. Bode "förhoppar" (drar upp benen) precis innan krönet för att inte flyga så mycket. Men dra upp benen är ju synonymt med att utjämna, det stämmer visserligen, i detta avseende strävar dock Bode inte att hålla sin tyngdpunkt konstant utan han strävar med den neråt, slänger sig neråt som Pavel tidigare refererat till.

Mountain_Man

Aktiv medlem
OK! Då är det egentligen enbart fråga om en begreppförvirring (och möjligtvis att vissa personer inte piskat puckel i någon mer avancerad form).

Vad Bode gör är en lågavlastning (utjämning) för att lätta skidornas tryck mot snön precis innan krönet. Detta är i princip motsatsen till vad en backhoppare gör som istället gör en markant högavlastning.

Bode vill hoppa så kort som möjligt och "utjämnar" , farten är dock för hög för att han ska kunna behålla markkontakten efter krönet även om han skulle sträcka ut helt.

Backopparen gör en extrem högavlastning (hoppar) genom att trycka ifrån med rätt kraft i rätt ögonblick. Effekten blir förhoppningsvis en lång skön flygtur.

I puckel är målet det exakt samma som för Bode, behålla markontakten, därför gör man en extrem lågavlastning upp mot krönet och sträcker därefter ut blixtsnabbt. Alla har väl sett vad som händer för en åkare som inte behärskar lågavlastning (utjämning) i en puckel ... !

Definitionsmässigt innebär en avlastning på skidor att man på ett eller annat sätt minskar trycket mot snön. Som jag ser det finns det två huvudvarianter låg- och högavlastning. I de flesta fall är det långt ifrån så tydligt som i puckel och backhoppning utan kan många gånger vara svårt för ett otränat öga att se vad som egentligen händer. Jag uppfattar det som begreppet "utjämning" helt enkelt är detsamma som "lågavlastning" ... (har vidareutvecklat det här, se nedan!)

? / MM

Senast ändrad:

Lima-ko

Ny medlem
Jag skulle dock vilja anse att i puckeldunkning av avancerad form ligger mest (enbart) fokus på en extremt aktiv utsträckning (exakt som du säger) och inte själva utjämningen av puckeln.
Slutet på första svängen är ju som vi båda vet början på nästa, har du sträckt ut benen bra och behållit snökontakten är du lång (jfr en bils stötdämpare) inför nästa puckel och är man då "bara" avslappnad och har mjuka ben, men en extremt stabil överkropp, brukar utjämning komma av sig självt.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jo ... även om du kanske som duktig puckelåkare inte uppfattar det som att du arbetar aktivt genom hela fasen, gör du det! Det är ju inte den blixtsnabba utsträkningen som är det fysiskt tunga (här är det mest fråga om snabbhet, motkraften är ju obefintlig) utan det är den kraft du måste sätta in i "kompressionen" för att behålla din position och kontroll som är det fysiskt tunga jobbet. Om du verkligen skulle köra avslappnat med mjuka ben utan att "sätta emot" skulle dina minsiker ryka direkt, vilket iofs. händer ...

Vad jag förstår använder man begreppen Utjämning, Lågavlastning och Högavlastning på skidlärarutbildning. Med en perfekt teknik skulle utjämning innebära ett konstant tryck mot snön, där man håller överkroppen still och låter underkroppen göra jobbet (ska inte förväxlas med andra afterwhateveraktiviteter). Utjämningen är inte så svår att tillämpa i en flack backe med mindre gupp ... står vi däremot i en mörksvart pist med monsterpucklar ... krävs något helt annat!

Som sagt var tror jag vi menar samma sak men använder lite olika definitioner. Vad jag däremot inte håller med om är att en lågavlastning skulle innebära att man gör en "rörelse nedåt med kroppen", icke. En lågavlastning innebär i sin enkelhet att man drar upp benen under kroppen vilket under ett kort ögonblick gör att man lättar från backen (eller åtminstone minskar trycket). Naturligtvis kommer man kort därefter på grund av gravitationen att "falla" mot backen.

/MM

Senast ändrad:

Ace_DG

Aktiv medlem
Eric Hjorleifson? http://www.dailymotion.com/video/x80dc9_eric-hjorleifsons-extended-claim-pa_sport Vem som än åker här, så är det här bra! Kika på grabbens axlar och händer, så lugna. Benarbetet är föredömligt, mjukheten och timingen vid utjämning av (osynliga) ojämnheter. Nu snackar jag inte om kuddstompandet och klippflygandet utan åkningen på dom "vanliga" partierna. Han tycks hålla en väldig låg position från början med böjda knän och höfter, och visst lågavlastar han!

PavelV är den ende som jag kommer på som nämnt "rebound", på svenska återstuds . Alltså, när man böjer ut skidan laddar man ju upp den med energi som kan återanvändas, antingen vid hög- eller lågavlastning.

På 60-talet snackades det t ex "hoppsväng", d v s att genom stavisättning, återstuds och högavlstning komma runt och in i nästa sväng. Du kan göra exakt samma sak idag! På tidigt 70-talet snackades det felaktigt om "bakvikt", men som egentligen var sväng med stavisättning, lågavlastning och in i nästa sväng. Du kan göra exakt samma sak idag! Raceåkarna har alltid strävat efter att ladda upp skidan maximalt för att sen utnyttja kraften i återstudsen för snabb riktningsändring, acceleration eller båda. För att upprepa mig själv, man låter skidorna göra jobbet.

Följdaktligen kan också puderåkaren ladda upp skidan och utnyttja kraften i återstudsen för riktningsändring, d v s gå in i nästa sväng. Avlastningen, hög eller låg, är det moment i åkningen då kraften i återstudsen kan användas till något. Om man utnyttjar kraften maximalt kan du t ex få över skidorna i nästa sväng mycket snabbt och utan att själv göra just nånting utom att styra lite. Ni har säkert upplevt känslan av att skidorna nästan åker av sig själv, sannolikt p g av att timingen och koordinationen av återstudsen i svängväxlingen sitter. Magiskt!

Bode då? Mja, aktivt förhopp med "uppdragna ben" tillhör det förgångna i fartgrenarna, det anses för farligt om det timas fel. Däremot används olika tekniker som utjämning på krönet, kombinerat med rotation av armar plus gruppering av kroppen för att behålla en så aerodynamisk position som möjligt under flygfasen. Detta är inte i åkmässig mening lågavlastning.

Puckelåkaren måste ju av nödvändighet använda utjämnigsteknik för att dämpa ut pucklarna och ända sättet att ändra riktning är ju lågavlastning. Puckelsmiskaren får det på köpet liksom.

Tycker
Eder
Ace DG

Senast ändrad:

PhatFred

Aktiv medlem
Pillard sa:
Vad skulle pojkarna kalla det för? Som jag kan se det så ser det ju ut som att Hjorleifson anvädner ssig av en helt galet kraftfull lågavlastning. Hans ben påminner om nån form av hyrauliska pumpar som bara går upp och ner och sväljer precis allt i sin väg, samtidigt som han svänger väldigt kraftfullt och med total kontroll. För mig är ju det här den optimala offpisttekniken.. http://www.dailymotion.com/video/x80dc9_eric-hjorleifsons-extended-claim-pa_sport
Ja, här har vi ju hela registret - högavlastning, lågavlastning, surfing (näst intill jämn belastning och bankning). Skön åkning. Sen kan man väl säga att Hjorleifson har en lägre, mer sittande, position än vad "skolan" säger, och även han hamnar i baksätet, men reder upp det direkt.

Farten är din vän, särskilt OP, om man ska generalisera. Om det sen blir trångt kan man ju göra som Hjorleifson och lägga en elva, men det ställer ju vissa krav på åkaren...

För mig (och kanske Pillard?), som inte är så förtjust i korridorer, krävs istället fartkontroll - låg fart för att man ska känna sig trygg. Och hur får man det i en korridor? Jo, genom att komma runt svängen jäkligt fort.
Är det då lössnö kan ju det vara lite bökigt och då tar den oerfarne ofta till att försöka vrida runt skidspetsarna och missar ofta belastningsbiten, varför skidorna stannar nere i snön, svängen blir längre, farten ökar, man försöker tvinga upp spetsarna ur snön för att kunna svänga mer, man hamnar i baksätet och sedan kajkar det hela ur.
Här är det snarare på plats med högavlastning, åt hoppsvängshållet. Hur höga de där hoppen behöver vara är då nästa fråga och det beror ju på snön. Och inte brukar man behöva hoppa 180 grader, man kan fortfarande vrida skidorna, genom att sladda ut med bakändarna.

Jamt69 sa:
Hjorleifsson kör varken hög eller lågavlastning. Han avlastar skidorna genom att köra utför klippavsatser. Inget att rekommendera.
HAHAHA fredagens bästa!

GNU

Aktiv medlem
Hoppsan, eller nåt. Jag tappade bort mig redan i rubriken. Största felet här är att det tänks för mycket skidor, och dricks på tok för lite. Sprit är lösningen. Både här i tråden och på berget!

Ace_DG

Aktiv medlem
GNU, hajj på dajjj dö!!!
Jag och MM försökte ju lite försynt leda in diskussionen på väsentligheter som alkohol, KHE, BU-lambada och kast med liten gendarm men du ser ju hur det går. Vi hamnar hela tiden i ett bakvatten av seriositet. Det vet ju alla att sprit och sport är oskiljaktigt förenade.... Jag tror dom bara låtsas, eller så röker dom på eller tuggar khat ...närå.
Men jag förstår att du längtar till dom rätta koordinaterna i tillvaron! Köpt lagg åt kiddzen då eller? Å Micran går bra?
/Ace DG

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att jag och ACE i grunden är mycket skötsamma familjefäder som enbart skymtat naken hud vid några enstaka tillfällen och inte dricker starkare än 2.8 ... :-D

/MM

GNU

Aktiv medlem

Köpt lagg? Skojar du? Lillkillen, som numer är stora grabben på nyss fyllda tre hann ju med att avsluta föra säsongen med ett snyggt och prydligt benbrott.

kfba

Ny medlem
många som är aktiva i denna tråd kul! :)

1.
Svänger man inte genom att belasta skidorna olika mycket? När jag lärde mig åka så sa man att man svängde genom att "skifta vikten från skida till skida (dvs mest vikt på "dalskidan"):P

Om man trycker mer på en skida så svänger man ju? Lika som en bil gör om en broms ligger på, då drar bilen åt ena hållet.
DVS trycker man/har olika mycket tryck på skidorna så svänger det?

Man border väll kunna svänga på följande sätt:

1.Ändra vikten (viktens "linje") i förhållande till fallriktingen
2.Genom att trycka på skidorna i sidleds (dvs "pressa" dom åt ett håll . Dvs rikta kraften åt ett håll)
3.Genom att trycka olika mycket på skidorna (nästan samma som 2:an) dvs man flyttar över vikten från skida till skida

Om man ska hålla vikten 50/50 vid offpist åkning då kan man inte använda sig av 3:an

Vad är lämpligast att använda?
har aldrig reflekterat över "hur man svänger"

Senast ändrad:

Bananskydd

Ny medlem
När det är hårt under så skiftar du ju vikt osv, så som du lärt dig. Men när det är puder så ska liksom skidorna upp över snön (inte helt men du ska inte ha någon vikt på dem, typ som när du hoppar) i "luften så roterar du båda skidorna mer eller mindre parallella, åt det hållet du liksom ska åka mot.
I pist: Lägger man tyndgen på dalskidans kant, och liksom trycker sig genom svängen och svävar, blir viktlös, i slutet av svängen, mellan svängarna, innan man lägger över vikten på andra skidan och trycker sig igenom nästa sväng.
Medans i puder: Så svänger man runt skidorna plant när man är viktlös och sätter ner dem mellan svängarna, trycker ifrån (neråt) och då studdsar skidspettsarna upp, då drar du upp knäna ( du följer liksom med i hoppet utan att röra överkroppen uppåt eller nedåt) för att plant rotera skidorna åt andra hållet och sätter ner.
Det är på så sätt du kan ha 50/50. Du svänger inte genom att lägga tyngd på en av skidorna utan genom att ta bort tyngd, rotera allt som en enda enhet (fötterna ihop, faktiskt) och sätta ner dem åt andra hållet.
Tekniken blir mer och mer lik pisttekniken ju fortare du åker med undantag för viktfördelningen som ska hållas så jämt fördelat det går. Man vill ju ha så mycket bäryta så möjligt. Ska försöka hitta ett klipp som visar vad jag menar om det jag skrev nu var helt oförståerligt:P

Mes

Ny medlem
Reder ut begreppen

I baren
Utjämning = Du jämnar ut nivån i grogglaset med din dryckesbroder
Lågavlastning = Du tar groggen från din dryckesbroder
Högavlastning = Du tar groggen och 8:an Fernet från din dryckesbroder

På berget
Utjämning = Ni skiftar plats i replaget.
Lågavlastning = Du flyttar över de tunga prylarna, allt skrot samt ammunition, till din rygga
Högavlastning = Du drar hela replaget efter dig i uppförslutet och på din rygg, likt en fallossymbol, bär du samtligas ryggsäckar

På kneget
Utjämning = Peta slumpvis vidare några tråkiga arbetsuppgifter ut över kontorslandskapet.
Lågavlastning = Allt svammel som miljöredovisning, eller redovisning över huvudtaget styr du över på någon ofrivillig som inte har vett att säga nej.
Högavlastning = Med en rustning av teflon tömmer du ditt skrivbord & mail-konto över samtliga syltryggar. Börjar det gnällas om verksamhetsplaner, resursfördelning eller annat svammel gör du likt en Centurian en decimering och samlar upp kropparna i fikarummet så att hela bygget ser vem som bestämmer.

GNU Det bor en brantåkare i varje gipsat ben!

Min Junior svarade när jag försynt frågade om det nu inte var läge att lära sig att göra sidoförflyttning, läs svänga?
- Varför?

Eder
Mes

!

GNU

Aktiv medlem
"Varför" och "Jag vill inte" var storasysters åsikter i frågan svänga eller ej. Ända tills hon började bli stora tjejen på nästan 4 år och plötsligt upptäckte att det gick att både svänga och bromsa. Då slutades det ifrågasättas...

Mes

Ny medlem
Va!

Vill inte? .... vad kör du med för uppfostran? Du kan glömma att knattarna kommer ostraffat förbi en sådan inställning och det blir pelar ingen roll om One piecen är rosa eller blå!

Varför? är ju berättigat då svänga är onödigt! Vill minnas att det kom en liten tår i ögat, trots full storm och 35 minus, när lilljunior gav mig svar på tal!

Mes

GNU

Aktiv medlem
Äh. Jag uppfostrar rebeller. Rebeller med egen vilja. Dom ska lära sig att till fördärvet leds man inte. Dit leder man sina vekare kamrater! Och i skogen, (Fan vet var hon fått sina ideèr att åka utanför pistmaskinspåren ifrån. Morsarv förmodligen...) kan det finnas ganska många, och hårda anledningar till att kunna svänga lite...

Axelander

Ny medlem
Har några saker jag behöver reda ut:

Lågavlastning är klurigt tycker jag. Jag har tidigare tänkt så som PavelIV att jag avlastar skidorna genom att röra tyngdpunkten nedåt=Lågavlastning. Dock har jag haft svårt att hitta exempel på när man i så fall använder sig av en lågavlastning rent praktiskt. Nu tänker jag istället såhär att Utjämning och Lågavlastning kan vara samma rörelse fast resultatet blir olika. Alltså det som skiljer är om vi utjämnar kraften eller om vi avlastar skidorna. Håller ni med!?
Det handlar egentligen som MM skrev om en definition av begreppet Lågavlastning.

Något annat jag inte kan släppa är viktfördelningen. Det pratades tidigare i tråden om detta och jag kan inte se några fördelar med att åka mer åt 50/50 än 100/0. Detta är i pist vill säga. Det skrevs en del om "aktiv innerskida" också. Vad tjänar jag på att åka med en aktiv innerskida?

När det gäller OP så tänker jag att det är väl alltid positivt att stå så mycket på yttern som det är möjligt. Dvs om jag kan åka på yttern utan att sjunka ned och fastna så är det bättre.

Jaja, nu äre Lunch!

Rock on.. Jää Jää!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp