Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Jag tycker inte om att prata om avlastning i förhållande till tyngdpunkten. I en agressiv sväng så har man ju höften väldigt nära backen vilket gör att tyngdpunken i princip alltid går upp mellan svängarna.
Att avlasta skidorna innebär att man försätter dom i ett tillstånd när dom inte har nåt tryck mot snön. Det kan man antingen göra genom att dra upp benen (lågavlastning) eller genom att trycka till så att man hoppar/svävar till (högavlastning).
Varför avlastar man skidorna då? Det gör man för att kunna pivotera och styra skidorna. Om man carvar kant-till-kant så är det inte säkert att man behöver avlasta, det kan räcka med att trycka mer med innerbenet i slutet av svängen för att gå in i nästa. När man kör käpp så måste man nästan alltid avlasta mer eller mindre för att korrigera linjen.
Man kan ju också göra rörelser med benen som påminner om låg och högavlastning fast man inte avlastar helt. Det finns anledningar till att göra det också, tex så vill man tidigt komma på kant in i nästa sväng och öka trycket in i svängen. Detta gäller för race för att svänga så tvärt det går utan att sladda. Om man har tid på sig så tjänar man väldigt lite på att göra lågavlastade rörelser, precis som PavelV säger. En intressant artikel om det finns på http://www.ronlemaster.com/articles/extension-retraction-SR3-07.pdf.
Där används termerna extension och retraction, vilket jag tycker är en bättre terminologi för vad som egentligen händer. Det som det egentligen handlar om är hur mycket benen är böjda i transitionsfasen.
Högavlastning används inte mycket i racing nuförtiden. Stenmark var en mästare:
Det är till stor del en timingfråga vilken typ av avlastning man gör. I lågavlastning har man benen som mest utsträckta i apex (där man svänger som mest) och mest böjda mitt mellan svängarna. I högavlastning har man benen som mest sträckta när avslutar en sväng, och mest böjda precis när man "landat" i nästa sväng. Allt kommer lite senare i högavlastning.
Att avlasta skidorna innebär att man försätter dom i ett tillstånd när dom inte har nåt tryck mot snön. Det kan man antingen göra genom att dra upp benen (lågavlastning) eller genom att trycka till så att man hoppar/svävar till (högavlastning).
Varför avlastar man skidorna då? Det gör man för att kunna pivotera och styra skidorna. Om man carvar kant-till-kant så är det inte säkert att man behöver avlasta, det kan räcka med att trycka mer med innerbenet i slutet av svängen för att gå in i nästa. När man kör käpp så måste man nästan alltid avlasta mer eller mindre för att korrigera linjen.
Man kan ju också göra rörelser med benen som påminner om låg och högavlastning fast man inte avlastar helt. Det finns anledningar till att göra det också, tex så vill man tidigt komma på kant in i nästa sväng och öka trycket in i svängen. Detta gäller för race för att svänga så tvärt det går utan att sladda. Om man har tid på sig så tjänar man väldigt lite på att göra lågavlastade rörelser, precis som PavelV säger. En intressant artikel om det finns på http://www.ronlemaster.com/articles/extension-retraction-SR3-07.pdf.
Där används termerna extension och retraction, vilket jag tycker är en bättre terminologi för vad som egentligen händer. Det som det egentligen handlar om är hur mycket benen är böjda i transitionsfasen.
Högavlastning används inte mycket i racing nuförtiden. Stenmark var en mästare:
Det är till stor del en timingfråga vilken typ av avlastning man gör. I lågavlastning har man benen som mest utsträckta i apex (där man svänger som mest) och mest böjda mitt mellan svängarna. I högavlastning har man benen som mest sträckta när avslutar en sväng, och mest böjda precis när man "landat" i nästa sväng. Allt kommer lite senare i högavlastning.