Alagna eller Cervinia nästa helg?

• Trådstartare Trådstartare l-e
  • Start datum Start datum

l-e

Ny medlem
Hej, har biljett till Milano på onsdag efter ha sett på väderprognoserna, det ska dumpa på bägge platser.
Tog dagstur från Zermatt till Cervinia för ett par år sen och det jag kommer ihåg var att det var som en ganska stor flat skål och inte speciellt spännande terräng. Är det då bättre att åka till Alagna? Där har jag inte varit.

Någon som varit på bägge platser och har offpist-erfarenhet från bägge platser och kan dela med sig?

har varit en dag i cervinia och en vecka i champoluc (grann ort till alagna, i samma system, monterosa) skulle säga att monterosa system har roligare terräng än cervinia! Upplevde också cervinia så som du sa det, en flat skål. Monterosa systemet har väldigt varierande terräng och om jag inte minns helt fel så är väl alagna ganska känt inom offpist? väldigt få som åkte offpist i systemet när jag va där v10 för ett par år sedan!

Byn alagna kanske inte är lika rolig men om åkningen står i fokus skulle jag dragit dit!

tack för svar. Alagna är en gammal offpistlegend men har haft många dåliga snöår men inte i år.
Tror vi satsar på att finna boende högst upp i mitten-dalen Gressoney, Staffal. Kan inte bli fel...
Droppar Cervinia

l-e sa:
Hej, har biljett till Milano på onsdag efter ha sett på väderprognoserna, det ska dumpa på bägge platser.
Tog dagstur från Zermatt till Cervinia för ett par år sen och det jag kommer ihåg var att det var som en ganska stor flat skål och inte speciellt spännande terräng. Är det då bättre att åka till Alagna? Där har jag inte varit.

Någon som varit på bägge platser och har offpist-erfarenhet från bägge platser och kan dela med sig?
Alagna är mysigt och fin liten by. Enda kruxet är om det snöar för då har du noll sikt. Det är möjligt att vi missade massa bra skog men från hur jag minns det så var den inte riktigt tillgänglig utan man var tvungen att komma upp på höjd för att komma åt offpisten och där finns ingen skog.

Alagna eller ännu bättre Staffal Gressoney om du är där för att åka i första hand. Obegränsat med offpist och trevliga pister. Ta dock i beaktande att det kommer att vara hög lavinfara i området och det finns inte mycket offpist terräng under 30 grader. Absolut guide om du inte är familjär med området.

Senast ändrad:
termons sa:
Alagna eller ännu bättre Staffal Gressoney om du är där för att åka i första hand. Obegränsatt med offpist och trevliga pister. Ta dock i beaktande att det kommer att vara hög lavinfara i området och det finns inte mycket offpist terräng under 30 grader. Absolut guide om du inte är familjär med området.
Tack för svar. Vi bokade precis boende i Staffal.

Staffal är bra val.
Du har alltid lärkskogen vid Seehorn-liften om det är kass sikt och stor lavinrisk ovanför trädgränsen.
Har varit i Monterosa 2 gånger, ena gången bodde vi i Gressoney och andra i Champoluc.
Skulle säga att Alagna lockar minst att bo i där, enda fördelen med Alagna är att det marginellt kan gå snabbarre upp på Punta Indren än från Staffal/Gressoney.

Hej, någon som vet om det går transfer/shuttle-bus från Alagna - Milano Airport(Malpensa). Hittar inget när jag googlar runt! :)

Åk till Verres och därifrån till Champoluc, det är överstökat på ett par timmar. 2- 2,5 timmar med tåg till Verres och 45-60 min med buss eller bil till Champoluc.

emjayshred sa:
Åk till Verres och därifrån till Champoluc, det är överstökat på ett par timmar. 2- 2,5 timmar med tåg till Verres och 45-60 min med buss eller bil till Champoluc.
Nu skulle han ju till Alagna och inte Champoluc. Ganska stor skillnad var sin ända av Monterosa.

MrHotDog sa:
emjayshred sa:
Nu skulle han ju till Alagna och inte Champoluc. Ganska stor skillnad var sin ända av Monterosa.
Truw @ det går dock snabbt att ta sig från Champoluc till Alagna via liftsystemet. Champoluc byn är lite mer levande med.

emjayshred sa:
MrHotDog sa:
emjayshred sa:
Truw @ det går dock snabbt att ta sig från Champoluc till Alagna via liftsystemet. Champoluc byn är lite mer levande med.
Nja det går inte att ta sig snabbt däremellan med full packning, skulle vilja säga att det är omöjligt. Svårt med väskorna i alla stolliftar. :)

MrHotDog sa:
emjayshred sa:
MrHotDog sa:
Nja det går inte att ta sig snabbt däremellan med full packning, skulle vilja säga att det är omöjligt. Svårt med väskorna i alla stolliftar. :)
Okej, men är ensam, så kan inte ta en minibuss själv utan måste på något sätt samåka, finns det möjlighet att ta sig från Campuluc - Milano AirPort på det viset Ist för Alagna?

Lvlindv sa:
MrHotDog sa:
emjayshred sa:
Okej, men är ensam, så kan inte ta en minibuss själv utan måste på något sätt samåka, finns det möjlighet att ta sig från Campuluc - Milano AirPort på det viset Ist för Alagna?
Från Milano centralstation går det bussar till flygplatsen och från Milano centralstation tar du dig till Champoluc via Verres med tåg och buss (vanlig linjebuss) Det samma gäller såklart även från Champoluc till Milano. Kolla även på facebook forum champoluc 17/18 för eventuell samåkning.

Lvlindv sa:
Hej, någon som vet om det går transfer/shuttle-bus från Alagna - Milano Airport(Malpensa). Hittar inget när jag googlar runt! :)
Annars kolla med Xtravel om du inte kan åka med deras transferbuss. Tror iofs den går till Linate men däremellan går det lokalbuss.

Tillbaka
Topp