Allround-Rygga

bison

Ny medlem
Allround-Rygga
Om man ska köpa en allround ryggsäck som man både kan ha inne i stan och uppe på topparna, vilken ska man välja då?
Har kollat på Haglöfs TIGHT och DaKine HeliPro, vilken av dem är bäst? jag letar ju efter en rymlig, hållbar ryggsäck etc.

skriv era tankar, finns det någon annan bra ryggsäck som man kan köpa?

// Bison.

Allround-Rygga
Kör själv med Da Kine Heli Pro. Använder den till både skidor/snowboard/dagsturer till fots.

Säcken sitter riktigt bra på ryggen, som gjuten. + Har ett mkt bra midjebälte för en så liten säck!

Har haft skidor på den och de har suttit riktigt bra (sittande snett över ryggan)

Vilken Da Kine som du väljer beror väl vad du behöver bära på den. Jag är i alla fall mkt nöjd.

Allround-Rygga
Kör själv med DaKine Vertex.
En underbar ryggsäck som passar precis överallt. Köp defenitivt en DaKine ifall du ska ha det för att åka skidor med, det finns remmar på alla daKine som gör att man kan ha skidorna på ryggen ifall man behöver gå en bit. Det finns plats för spade och även hål och utrymme för en vattenpåse med slang.
En annan fördel: Mitt spänne gick sönder på min daKine, jag gick in och reklamerade den, killen i shoppen sa att det var den första reklamationen på daKine han haft på 5 år...vilket tyder på en hållbar ryggsäck. Fick ett nytt spänne direkt.

Allround-Rygga
det är väl inte ryggsäcken som gör åkaren, eller?? värst vad det har blivit hippt att åka med ryggsäck..

Allround-Rygga
Mitt syfte med ryggsäcken är inte bara att ha den i backen, utan att ha den även när jag går till skolan och gör andra små "vanliga" resor.......haglöfs ser ju lite mindre komplicerad ut för detta då DaKine, har ett stort bälte och så
//bison.

Allround-Rygga
Jag använder ryggsäck för att förvara Matsäck, Vatten påse, hjälm, förstärknings plagg mm. inte för att det är coolt.
Själv kör jag på En haglöfs rygga funkar bra men jag har aldrig testat en DaKine säck. //Oskar

Allround-Rygga
jag har en haglöfs tight large, den har varit med överallt de senaste 5 åren. den bästa rygga jag haft. har haft den nästan dagligen i skolan, när jag åker skidor med rygga(finns fäste för spade o allt möjligt annat), den har varit i utomlands, på fester nästan överallt där jag någongång har varit. o den har alltid funkar perfect, inget är paj. ah bara tappat bort ett litet snöre som ska hänga på framsidan.....

kan dock inte jäför med en DaKine, har aldrig testat en..men bara så du vet...de är nog en smak sak, båda tillaerkarna kan sina saker....

Allround-Rygga
Var ska du ha spade, käk, rep, selar, yxa, ankare, kamera, stighudar, trekkers osv i om du inte har det i en ryggsäck, varmare kläder, hänga hjälmen mens du går... .. ?
(Skälet till att man har tre fyra olika storlekar på ryggorna är ju för att man ska kunna ha en som funkar alltid)... Från dagstur till
veckoturer...

På samma sätt som jag inte har ryggplatta och hjälm för att det är coolt utan för att jag inte gillar att göra mig mer illa än nödvändigt...

Bra ryggor:

K2 racer - har bara när jag kör mc numer, men den funkar bra till skidor också rätt billig...

Dakine Heli-Pro - super dagssäck med en camelpack i så slipper man en massa lösa flaskor

DaKine Poacher - Bra lite större säck, med plats för trangia, lite käk, stighudar mm. Båda väskorna har separata fack för spade och två ytterfästen för yxor alt spadskaft.

LowePro Trekker - Grymt bra kameraväska med plats för flera gluggar och hus, nackdel för att den är lite liten för större turer. Någon annan får bära dina prylar ;-)

Haglöfs shosho6000 grymt bra fleradagarssäck, funkar på tur, men man får sy på lite prylar för att få fast rep osv.

LowePro`n är inte jätteskön med sele på, men jag går sällan med sele om det inte är på glaciär eller så att man inte kan dra av den utan risk...

Ska du ha bara en säck så föreslår jag HeliPron då den är så jäkla skön, Har haft min när jag cyklat långt också...

Jag tittar just nu på Mammuts nya säck som ska vara grymt bra klättersäck, vilket oftast innebär även grymt bra alpinsäck...

Sen har jag ett idiottips också, åk inte halfpipe med kamerautrustning på ryggen!!! Drulle/Allrisk försäkringar är bra...

Allround-Rygga
varför inte DaKine BLADE?

inte lika svennig som HeliPro lite större, lite mer möjlighter, mer små fack, tror jag.

enda minuset jag hittat är att facket för camelback är alldeles för litet...

/ebbot

Tillbaka
Topp