Var ska du ha spade, käk, rep, selar, yxa, ankare, kamera, stighudar, trekkers osv i om du inte har det i en ryggsäck, varmare kläder, hänga hjälmen mens du går... .. ?
(Skälet till att man har tre fyra olika storlekar på ryggorna är ju för att man ska kunna ha en som funkar alltid)... Från dagstur till
veckoturer...
På samma sätt som jag inte har ryggplatta och hjälm för att det är coolt utan för att jag inte gillar att göra mig mer illa än nödvändigt...
Bra ryggor:
K2 racer - har bara när jag kör mc numer, men den funkar bra till skidor också rätt billig...
Dakine Heli-Pro - super dagssäck med en camelpack i så slipper man en massa lösa flaskor
DaKine Poacher - Bra lite större säck, med plats för trangia, lite käk, stighudar mm. Båda väskorna har separata fack för spade och två ytterfästen för yxor alt spadskaft.
LowePro Trekker - Grymt bra kameraväska med plats för flera gluggar och hus, nackdel för att den är lite liten för större turer. Någon annan får bära dina prylar ;-)
Haglöfs shosho6000 grymt bra fleradagarssäck, funkar på tur, men man får sy på lite prylar för att få fast rep osv.
LowePro`n är inte jätteskön med sele på, men jag går sällan med sele om det inte är på glaciär eller så att man inte kan dra av den utan risk...
Ska du ha bara en säck så föreslår jag HeliPron då den är så jäkla skön, Har haft min när jag cyklat långt också...
Jag tittar just nu på Mammuts nya säck som ska vara grymt bra klättersäck, vilket oftast innebär även grymt bra alpinsäck...
Sen har jag ett idiottips också, åk inte halfpipe med kamerautrustning på ryggen!!! Drulle/Allrisk försäkringar är bra...