Allround tjejskida

LuxLuthor

Medlem
Allround tjejskida
Är det någon som har bra tips på tjejskida som är ordentligt allround och fixar enkel offpist och som dessutom är lämpade för en nybörjare? Har lite svårt att hitta något som passar min sambo. Hon är 159 cm lång och väger lite drygt 50 kg. Stark som attan men har en del ledproblem i fötterna, så skidorna bör vara någorlunda mjuka i flexet så att de blir lätta att carva och även klarar sladdsväng bra när orken i fötter/ben tryter.

Har tittat på K2 True Luv, men har börjat tänka att en jibbskida som K2 MissConduct vore bra också. 13 mm bredare under foten än First Luv och kanske också mjukare flex.

Allround tjejskida
Kolla i skiddata basen på tjejskidor så kommer det upp massa specifika skidor. Sålde precis en skida till en tjej som är lik din tjej. Hon bara älskade den efter att testat den i 3 timmar. Vilket märke? Kolla min signatur....

Allround tjejskida

@MM: Har sett den, men var inte särskilt hjälpt av den tyckte jag. De två tjejerna kör mer avancerat än min sambo och har inte hennes djäkla fötter att ta hänsyn till heller. Intressant tråd när Lena förhoppningsvis blivit bättre på skidorna dock.

@Jaa968: Har kollat lite på K2 PayBack som verkar vara en damvariant på mina Hardside. Breda, troligen ganska förlåtande när det är slagigt, all-mountain rocker och väldigt väl fungerande på tur. Har själv HS+Baron för att kunna tura lite och ska försöka locka med sambon. Problemet är bara att skidan verkar stört omöjlig att få tag på. Har också kollat K2 True Luv, men den verkar också vara lika hopplös att få tag på.

@Hasse_Lindborg: Har kollat databasen men inte hittat en enda freerideskida för tjejer som är nybörjarorienterade. De enda nybörjarskidor jag hittar för tjejer är rena pistskidor.

Nu har hon ett par Elan Mag Spice från 2008, men dom verkar vara väl hårda och carvinginriktade för henne. För avancerade och ensidiga helt enkelt, så jag söker en snäll skida som samtidigt är så allround som möjligt. Gärna med lite rocker (och då ligger ju K2 genast bra till). Mitt mål är att få henne att fastna för skidåkning så att jag får med henne ut oftare.

Allround tjejskida
Jag vet var True luv finns
True luv har tip rocker vilket gör den lättåkt
Intersport säljer en skida som är målad som True luv men det är first luv i ett finare skal
First luv saknar rocker och är lite väl basic
De som köpt skidan i min butik har varit jättenöjda

Senast ändrad:
Allround tjejskida

@Hasse_Lindborg: Det är sant att True Luv är en pistskida. På plussidan har den all-terrain rocker och har hyfsad bredd (74 cm under foten), så den borde rimligen funka vid enklare offpiståkning också.

Upptäckte igår att finska www.skidbutiken.com har förra årets She's Back och Payback till superpriser. She's back hade inte rocker förra året och har det inte i år heller. Payback hade inte rocker förra året, men har det i år. Frågan är hur mycket rockern är värd.

Senast ändrad:
Allround tjejskida

@Heddious: Nancy är ju en BC-skida och sådana brukar vara ganska mjuka och därför ganska lättåkta i lägre farter i pist. Det är klart att pressar man hårt så kan det väl tänkas bli lite vingligt, men vid moderata farter (farter som min sambo håller sig till) borde de kunna funka bra. Orkar man av en eller annan anledning inte trycka på hårt blir en ren pistracer inte rolig misstänker jag.

Senast ändrad:
Allround tjejskida
LuxLuthor sa:
@Heddious: Nancy är ju en BC-skida och sådana brukar vara ganska mjuka och därför ganska lättåkta i lägre farter i pist. Det är klart att pressar man hårt så kan det väl tänkas bli lite vingligt, men vid moderata farter (farter som min sambo håller sig till) borde de kunna funka bra. Orkar man av en eller annan anledning inte trycka på hårt blir en ren pistracer inte rolig misstänker jag.
Precis. Det trevliga är att allteftersom jag blivit duktigare har farten ökat, utan att jag för den skull upplevt att skidorna blir ohanterliga. Vissa pallar inte mjuka fladdriga skidor i hög fart, men iom att jag fortfarande är lätt och o-aggressiv går det fint.
Ja, jag hör till klubben "vi som gillar mjuka skidor" :)

Allround tjejskida
Min Fru totalälskar Majesty "Local Beauty" Dessutom får du plusspoäng när du ger henne en skida med det namnet :D

Allround tjejskida

@Heddious: Tror jag ska gå med i den klubben jag med :) Det du beskriver låter precis som det jag letar till Lena.

@toy01: Kan tänka mig att man hamnar på plus direkt med det namnet. Hittar inte "Local Beauty" i Prylguiden. Är det en utgången modell eller bara en som inte tas in till Sverige?

Själv provade jag ett par Völkl Bridge idag och jag blev helt salig. "Light Rocker Shape" enligt Völkl. Liten rocker fram/bak och inget traditionellt spann för oss andra. Djäklar vad kul jag hade de två åk jag körde dom! Hornen växte ut så fort jag trampade fast pjucken i bindningarna. Fula som stryk, men shit pommes frittes så lekfulla.

Allround tjejskida
Kolla in Salomon Lady! Testade dessa for ett par veckor sedan i blandade forhallanden och gillade den verkligen! Den har relativt mjukt flex, ar lattkord och framforallt rolig. Den har viss rocker och ar bred nog att klara av mer sno/opistade omraden men med midja nog for pisten. Tror den kan passa din flickvan perfekt.

Tillbaka
Topp