Allt du behöver veta om skidutrustning

Fadderullan

Ny medlem
Hejsan!

Nu är det såhär att jag är rätt ny på det här med skidor över huvud taget. Jag kan åka men kan INGET om skidutrustning. Jag har kollat runt och läst mycket den senaste tiden för att lära mig mer om alla saker som behövs till denna vidunderliga sport. Men, hur mycket jag än letar hittar jag ingen "nybörjarkurs" om skidor, pjäxor, stavar m.m. Jag läser många trådar, med största intresse, här på FR men jag förstår långt ifrån allt. Så därför tänkte jag: varför inte ha en tråd där ni lärda männsikor delar mer er av er kunskap till oss rookies. Jag vet att det finns info utspitt lite överallt över FR, hittar lite då och då, men för framtida medlemmar och nybörjare hade det varit bra att ha allt samlat i ett.

Det finns tusen frågor på det här ämnet, ju fler frågar desto en mer gedigen tråd blir det.

Här är några av mina:
Pjäxor: Vad innebär flex, är det något skillnad mellan män/kvinnors flex? Hur ska flexen vara beroende på åkstil? Varför en tung/lätt pjäxa? Vad är randonnéepjäxor?

Skidor: Varför en tung/lätt skida? Varför mjuka/hårda skidor? Hur ska längden vara på olika sorts skidor, varför? Skillnaden på fat-skies och rockers? Hur breda skidor kan jag ha i pisten/hur smala i offpisten?

Bindningar: Varför olika bindningar? Vad betyder 12 i tex Marker 12 Free? Vad kan det finnas för skillnader mellan två olika "12" bindningar?

Stavar: Är det viktigt med stavar, eller är det lika bra att köpa ett par billiga? Hur höga stavar ska man ha?

Som ni märker så är jag inget proffs men jag ber er att försöka svara på mina frågor istället för att kritisera dåligt formulerade frågor. Jag hoppas att denna tråd kommer hjälpa mer än bara mig.

UPPSKATTAR att de som svarar vet vad de talar om så att denna tråden inte blir en lång diskussion hur dumma svar man fått.

Tack på förhand!

// F

Senast ändrad:
Över en kopp kaffe ...

Pjäxor:
Flexet anger hur hårda pjäxorna är i längsledd, dvs hur hårt motstånd pjäxan ger när du pressar benet framåt. Normalt vill du inte ha något flex bakåt eller i sidled, men mjukare pjäxor har en tendens att svikta även i dessa riktningar. Ju högre flextal desto hårdare pjäxa (50 - 140 ...).

Tjejpjäxor är i de flesta fall mjukare än herr/unisexpjäxor eftersom tjejer förväntas vilja ha en mer bekväm sko och inte laddar så hårt.

I allmänhet är en lätt pjäxa att föredra men lätthet och hög styvhet är svårt att kombinera med bibehållen hållfasthet.

Randonné pjäxor kännetecknas i allmänhet av att de är lättare, mjukare än alpina dito och att det finns en spärr så du kan "lossa" på skaftet så det rör sig fritt.

Enkelt kan man sammanfatta valet av pjäxor med att en nybörjare utvecklas bäst i en mjukare förlåtande pjäxa medan en avancerad åkare vill ha en styv pjäxa för att kunna överföra maximalt med kraft till skidorna samt kunna styra dem med precision.

Skidor:
Tunga skidor väger mer än lätta. Nackdelen med ett par lätta skidor är att de i allmänhet inte är lika styva som ett par tunga eftersom de enklare i sin uppbyggnad.

Mjuka skidor är lättare att böja vilket innebär att de känns smidigare och mer lättsvängda på mjukt underlag. Hårda skidor kräver mer kraft och tål högre farter och belastningar. Man skiljer även på hårdheten i längsledd (flex) och hårdheten i tvärledd (vridstyvhet). Det är idag fullt möjligt att göra ett par skidor som är olika styva på skilda ledder och på olika delar av skidan vilket innebär att man kan "skräddarsy" köregenskaperna.

En lång skida blir i allmänhet mer stabil och mer förlåtande mot fram/bakåtvikt, den får också en större bäryta vilket gör att den flyter bättre i lössnö. Normalt sett har en längre skida en lång svängradie vilket gör att den inte blir lika kvick som en kort skida (men det finns undantag).

Feta skidor flyter bättre i lössnö och är mindre känsliga för ojämnheter. Rockers gör att skidorna blir enklare att manövrera i lössnö och allmänt offpist.

Det som gör att ett par feta skidor upplevs som jobbiga i hård pist är att det tar längre tid från kant till kant, större rörelse och kraft krävs, samt att många feta skidor som är gjorda för lössnö är för mjuka för att hålla emot på hårt underlag. Det finns exempel på skidor på omkring 110 mm i midjan som går som på räls i pisten tack vare att de är tillräckliligt vridstyva, de kräver dock sin åkare och är inget för en nybörjare ...

Bindningar.
Alpina bindningar bygger på i stort sett samma grundprinciper och förenas genom en standard för hur skornas sulor ska se ut. I de flesta bindningsnamn finns en siffra mellan 3 och 30. Den anger hur hård fjäder bindningen har och indirekt vilka krafter den tål. 12 innebär då att bindningen har en hårdhet som går att ställa upp till 12 på hårdhetsskalan (DIN).

Skillnaden mellan två olika bindningar med samma DIN-tal är olika teknik, material och precision i uppbyggnaden. Ungefär som att jämföra två olika 5 sitsiga bilar ...

Stavar:
... nu är kaffet slut ...

/MM

Senast ändrad:
Tack för ett par mycket bra svar MM!

Out of curiosity: du skriver att en längre skida har en längre svängradie. Där är jag helt med, men, sen skriver du att det finns undantag. Hur gör man en lång skida med en mindre svängradie än korta skidor?

Sen skriver du att man kan åka med ett par skidor med 110 mm midja i pisten om de är tillräckligt vridstyva och man inte är en nybörjare. Detta låter intressant och hade uppskattat om du kunde utvecka detta.

Sen ang. bindningar har jag fortfarande inte fått något grepp. Tex vad skiljer sig en bindning till en all-mountainskida jämfört med tex en carvingskida. Även, vad ska skillnaden i DIN-tal vara för en erfaren åkare och en nybörjare?

// F

Mer kaffe ...

När det gäller svängradie finns det många spännande varianter. Det enklaste är naturligtvis att förse en längre skida med gigantiskt brätte och "tail", en annan variant är att låta ett par decimeter av framdelen på skidan vara rak och påbörja skärningen "senare". En kort skida kan ges en lång svängradie genom att skillnaden mellan bredden på midja och ändar helt enkelt är förhållandevis liten.

Läs och begrunda, 113 mm i midjan och går som på räls i pisten!

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/hendryx/purple-haze.html

En allmountainskida ÄR en carvingskida. Det skiljer sig i princip inget på uppbyggnad mellan bindningar för park, pist, offpist, race i grunden är det samma bindningar. Skillnaden ligger ofta i stötdämpade och vibrationshämmande plattor som monteras under bindningen, men det är överkurs.

När det gäller inställning av DIN-talet på bindningen är det en lektion i sig själv. Finns mycket bra (och obra) skrivet i ämnet här på FR, sök! Generellt kan man dock säga att en nybörjare ska ha bindningen ställt mycket lösare (lägre på skalan) än en avancerad åkare eftersom hastigheten och krafterna är lägre vid åkning och behovet finns att bindningen löser ut även vid enklare fall. (Ibland händer det att avancerade åkare gör "enklare" fall med katastrofala effekter ...)

/MM

Senast ändrad:
Tack Fadderullan för ett mycket väl ställd fråga! Ifall andra människor ställde frågor som du hade du redan haft svaret på dem.

Mountain_Man sa:
Tjejpjäxor är i de flesta fall mjukare än herr/unisexpjäxor eftersom tjejer förväntas vilja ha en mer bekväm sko och inte laddar så hårt.
Idag görs även dampjäxor med en lägre bakkappa (dom är lägre skurna vid vaden) för att damer generellt har längre vadmuskler än herrar

Yepp ... vilket innebär att en tjejpjäxa även kan vara ett bra alternativ för en kille med låga vader. Det har kommit en del riktigt fina och styva tjejpjäxor de senaste åren!

Mountain_Man sa:
Bindningar.
Alpina bindningar bygger på i stort sett samma grundprinciper och förenas genom en standard för hur skornas sulor ska se ut. I de flesta bindningsnamn finns en siffra mellan 3 och 30. Den anger hur hård fjäder bindningen har och indirekt vilka krafter den tål. 12 innebär då att bindningen har en hårdhet som går att ställa upp till 12 på hårdhetsskalan (DIN).

...

När det gäller inställning av DIN-talet på bindningen är det en lektion i sig själv. Finns mycket bra (och obra) skrivet i ämnet här på FR, sök! Generellt kan man dock säga att en nybörjare ska ha bindningen ställt mycket lösare (lägre på skalan) än en avancerad åkare eftersom hastigheten och krafterna är lägre vid åkning och behovet finns att bindningen löser ut även vid enklare fall. (Ibland händer det att avancerade åkare gör \"enklare\" fall med katastrofala effekter ...)

/MM
Jo jag har tänkt på det här. Jag har nyss köpt ett par nya atomic sockerpappa från 08/09. Till de har jag ett par Marker 12 Free bindningar. När jag stod där i affären så fick frågan hur jag åkte. Nu kommer jag till min fråga. Då stod killen som skulle montera och sa: ja jag vet inte om jag ska sätta en två eller en trea på bindningarna.

Vad är det han snackar om där, är det DIN talet? Eller är det så att ett par marker 12 bindingar kan justeras mellan noll till tolv beroende på hur jag åker?

Sen så har jag hört att ju högre DIN-tal desto längre håller dina bindningar?
Förresten, vad står DIN för?

Sen vad är bäst för en nybörjare i off-pisten, ett par rockers (hört att det är lite annorlunda skidteknik) eller ett par fatskies?

//F

DIN är en förkortning för "das Deutsche Industrie Norm", en standard för att ange en hel mängd saker, pappersstorlekar så som A4 är ytterligare exempel på DIN.
Innom skidvärlden menar man fjäderns hårdhet när man pratar om DIN, det är alltså en standard för hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop en fjäder ett visst antal procent av den obelastade längden. För oss skidåkare innebär det i teorin att inställningen "9" till exempel, är lika hård på alla bindningar oavsett märke eller modell.
Ett högre DIN-tal på bindningen innebär att fjädern är mer komprimerad, och således krävs det en större kraft för att bindningen ska lösa ut. Är det detta du menar med "håller längre"? Man förlänger nämligen inte livslängden genom att ställa upp DIN-talet på en bindning, snarare tvärtom.
Vad som är bäst i offpisten är omöjligt att svara på, hur en skida upplevs av en unik åkare beror på så många olika faktorer som är svåra att beräkna. I ditt skidval behöver du ta hänsyn till din åkstil, din vikt, de rådande förhållandena under majoriteten av dina åk etc.
När man ska välja skidor bör man utgå ifrån sina tidigare erfarenheter, vad har jag åkt på innan? Vad tyckte jag var bra respektive mindre bra med de skidorna? Genom ett dylikt resonemang kan man komma fram till vilka egenskaper man behöver och det blir då mycket enklare att göra ett klokt val, istället för att blint lyssna till rekomendationer från andra åkare av vad som passat just dem.

Fadderullan sa:
Sen så har jag hört att ju högre DIN-tal desto längre håller dina bindningar?
//F
Ett felslut, bindningar med högre DIN brukar var konstruerade i metall och/eller för racing så ja de brukar hålla längre men det är en följd av att de måste tåla mer krafter inte som en följd av DIN skalan i sig.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Självklart ska rätt vara rätt!
Jag skyller på att det snöar utanför fönstret och Rambo II går på teve...
Dessutom, vem bryr sig om utlösningen, riktiga män åker löshäl!
Kuriosa, man har även i reklamsyften använt "DIN - Das ist Norm!"

tompan14 sa:
Självklart ska rätt vara rätt!
Jag skyller på att det snöar utanför fönstret och Rambo II går på teve...
Dessutom, vem bryr sig om utlösningen, riktiga män åker löshäl!
Kuriosa, man har även i reklamsyften använt "DIN - Das ist Norm!"
Right on!

På frågan om vad som är lättast att åka på i offpisten, "vanliga fatskis" eller modeller med rocker; Så länge det är mjukt nog för skidan med rocker att sjunka ner tillräckligt djupt för att ha en lång kontaktyta så kommer denna sortens skida hjälpa oerhört mycket för en ovan åkare. Dock kommer en skida med rocker vara oroligare och i vissa fall svårare när det blir hårdare underlag där en skida med traditionellt spann oftast är bättre.

Tack för många bra svar! Dock så har ingen svarat på mina stavfrågor, vad gör stavarna och är kvalitet på stavar mer än att de bara håller längre?

Även, vad gör det för skillnad att montera bindningar långt fram respektive lång bak?

Fadderullan sa:
Tack för många bra svar! Dock så har ingen svarat på mina stavfrågor, vad gör stavarna och är kvalitet på stavar mer än att de bara håller längre?

Även, vad gör det för skillnad att montera bindningar långt fram respektive lång bak?
Är dock inte lika beläst på ämnet som andra, men jag kan försöka.

Stavar är ju bra att ha för att få extra fart på transporter, även bra att ha när du hajkar. De fyller även en funktion för att hålla balansen, det upplevs av många lättare att hålla en bra position med hjälpa av stavarna.

Det finns många olika stavar te.x
RACE: Lite S-form, så du kan ha dem nära kroppen i te.x Störtlopp
TELESKOP: Går att ändra längden på dessa, för att få optimal längd vid olika behov. Används främst av telemark/ tur-åkare.

Jag har ett par carbon stavar, fråga mig inte varför då jag kan staka utan att de flexar och har sig.

Fadderullan sa:
Kort sagt så beter sig skidan olika beroende på var på skidan bindningen är monterad. Detta är självklart beroende på skidans konstruktion.

En jibbskida har oftast bindningen mittmonterad för att den ska bete sig lika dant framlänges som baklänges. En renodlad offpistskida har bindningen monterat längre bak för att den ska bära bättre.

Sen är detta också en personlig sak hur man vill montera bindningen. Jag personligen kör med en nästan mottmonterad bindning på mina K2 Obsethed eftersom jag ville ha lite bättre pistegenskap och switch (baklänges) egenskaper.

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar. hoppas det hjälpte dig lite

Cheers
//Victor

En skida X kommer frammonterat (om det inte överdrivs) bli livligare och kvickare in i sväng medans en bakmoterad skida kommer bli trögare men också något stabilare rakt fram och få något bättre flyt pga den bakflyttade tyngdpunkten och längre nosen. Detta gäller säkerligen inte alla konstruktioner (fullrockers kan enligt utasago och ren logik vara känsliga för flyttad monteringspunkt) men om det ska generaliseras så ska det.

Stavar

Förutom det uppenbara, att stavar kan användas för att förflytta sig framåt, ger de förbättrad balans samt fungerar som "känselspröt" vid utförsåkning, rätt använda vill säga. En hel del åkare använder (eller oanvänder) stavarna på ett sätt så att de antagligen skulle åka bättre utan ...

Den klassiska bestämningen av stavlängd går till så att du vänder staven upp och ner och ställer den lodrätt mot golvet. Fattar under trugan med ena handen. Din armbåge ska då bilda en rät vinkel (90 grader). Tävlingsåkare kan välja längre stavar medan jaibbare och puckelpiståkare kör med betydligt kortare stavar.

Det som skiljer en billig stav mot en dyrare är materialet och utformning av själva röret somt handtag och handrem. Sannolikt är en dyrare stav hållbarare (men det är inte alls säkert). För omkring 250 kr får du en stav som är helt OK för de flesta skidåkare.

" När jag stod där i affären så fick frågan hur jag åkte. Nu kommer jag till min fråga. Då stod killen som skulle montera och sa: ja jag vet inte om jag ska sätta en två eller en trea på bindningarna."

Har faktiskt ingen aning vad han menar. Någon som vet?

/MM

Mountain_Man sa:
" När jag stod där i affären så fick frågan hur jag åkte. Nu kommer jag till min fråga. Då stod killen som skulle montera och sa: ja jag vet inte om jag ska sätta en två eller en trea på bindningarna."

/MM
kan det ha att göra med vissa DIN inställnings scheman har åkartyp 1,2,3 dvs nybörjare medel och avancerad?

Mountain_Man sa:
Stavar

/MM
Han sa att det var hur lätt bindningarna skulle lösas ut. Som sagt har jag Marker 12 free bidningar. Men vad f*n betyder trean. Är det att de kommer lösas ut 3 av 12 möjliga (DIN-tal talat) dvs att de löser ut lätt. Eller kan det vara som du säger bl0ck att det i sin tur finns en ny skala på hur lätt de löser ut.

Fadderullan sa:
Mountain_Man sa:
Stavar

/MM
Han sa att det var hur lätt bindningarna skulle lösas ut. Som sagt har jag Marker 12 free bidningar. Men vad f*n betyder trean. Är det att de kommer lösas ut 3 av 12 möjliga (DIN-tal talat) dvs att de löser ut lätt. Eller kan det vara som du säger bl0ck att det i sin tur finns en ny skala på hur lätt de löser ut.
Det är hur hårt han ska spänna fjädern. Ett vanligt koncept att räkna efter är din vikt (tex 80) delat på 10 (= 8) minus 1 (= 7), alltså:

80kg/10 - 1 = 7.

Detta stämmer inte till 100% men det brukar vara ett riktmärke att gå efter. Saker som spelar roll är tex hur bra du är, hur lång du/din fot är, vikten, åldern osv.

Vad som gäller stavar har ofta en bättre stav gummihandtag vilket ska leda värme bättre än plast. Men en stav för 600kr och en stav för 100kr brukar inte klara av att man vurpar på dom oavsett vad prispengen säger. Men grafit-staven ska ju vara tåligare.

Med mittmontering på en skida som inte är symetrisk så kommer det bli väldigt svårt att göra en skärande sväng.

vill bara säga att det här var en lärorik och intressant tråd.

Stavarna har stor betydelse för mig i alla fall, jag vill ha styva, lätta och hållbara stavar i pisten för att kunna få ut balansen till fullo. I offpist så föredrar jag teleskopiska stavar med stora trugor så jag får mer bärighet i stakningen.

Fadderullan sa:
Mountain_Man sa:
Stavar

/MM
alltså det är inte en annan skala utan man sätter olika DIN tal efter åkartyp, låter inte sannolikt på din beskrivning dock.
se långt ner på sidan: http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

bl0ckm0ng0t sa:
Fadderullan sa:
Mountain_Man sa:
Stavar

/MM
alltså det är inte en annan skala utan man sätter olika DIN tal efter åkartyp, låter inte sannolikt på din beskrivning dock.
Spännande att dom vill att jag ska köra på DIN: 5 enligt den sidan :D
När jag har dom på DIN: 8 får jag i vissa fall tjuvlösningar så det är 9 som gäller för min del :P

Det bästa man kan göra med DIN inställningarna är att testa sig fram och se vad som fungerar för en själv!

Ang. stavar så är denna tråden rätt färsk
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59294

Iofs inget super detaljerat men alltid något! :)

Senast ändrad:
bl0ckm0ng0t sa:
Härligt att se att människor är så villiga att lära andra!

Jag fick för övrigt en 5,5 på DIN-listan.

När jag läste om stavtråden drog jag slutsatsen om att användandet av stavar verkar vara väldigt inviduellt. Jag var själv nere i Val d'isére förre året med UCPA (en mycket bra och prisvärd resa), där hade jag en skidlärare som bad mig köra utan stavar (första gången sen jag var sju). Jag kände mig rädd, handikappad och att jag var nära på att trilla hela tiden. Men men, som sagt, det är nog personligt.

Angående den skidläraren som bad dig köra utan stavar så är det ganska standard att låta nybörjare köra utan. Det blir mindre saker att tänka på(eg. stavföring) och det hjälper till att öva upp balansen, sedan är jag inte säker på om jag gjort så med en vuxen nybörjare.. men kanske, det beror sig på.

Jag tar alltid bort stavarna på nybörjare oavsett ålder i skidskolan. Vet inte om du är nybörjare fadderullan, men han/hon kanske hade en anledning till att göra det. Tex lägga fram en åsikt om stavarna eller för att du skulle förstå dess användning!

mmmmm sa:
Var köper jag en sådan t-shirt som de under bordet? Blev riktigt sugen på en sådan!
Mycket bra tråd för övrigt, kan tillägga att stavarna hjälper i alla fall mig mycket med balans, jag liksom "boxar" fram dem vid svängar. Kör jag åt höger kommer vänster hand fram och det ger mig en bättre viktfördelning upplever jag.

Varför är inte en race slalom/stor slalom skida något för nybörjare vad gör den svår och som jag sett någonstans inte så "förlåtande" ?

skidor2 sa:
Varför är inte en race slalom/stor slalom skida något för nybörjare vad gör den svår och som jag sett någonstans inte så "förlåtande" ?
Det jag upplever som kan vara svårt med en raceskida är att det är svårare att korrigera misstag man kan göra, skidorna är så pass hårda att de kan bli svåra att orka trycka runt om man inte har tillräcklig benstyrka, sedan går det ju lätt väldigt mycket snabbare med en sådan skida vilket kan ses som svårt/farligt/läskigt för nybörjare. Det är dessutom svårt att ploga med en skida som har så kraftigt kantgrepp som raceskidor har.

fiskebulle sa:
skidor2 sa:
Det jag upplever som kan vara svårt med en raceskida är att det är svårare att korrigera misstag man kan göra, skidorna är så pass hårda att de kan bli svåra att orka trycka runt om man inte har tillräcklig benstyrka, sedan går det ju lätt väldigt mycket snabbare med en sådan skida vilket kan ses som svårt/farligt/läskigt för nybörjare. Det är dessutom svårt att ploga med en skida som har så kraftigt kantgrepp som raceskidor har.
Sådan : http://www.citizenski.com/skis/blizzard-cmx-11-iq-2008.html har jag nu. Skulle det bli stor skilnad med en riktig slalom racer.

Attbropå stavar

Enligt mäg så tycker jag int att det är viktigt med stavar. Eller jo, det är väll viktigt , men jag tror att du kan hitta ett par skit sköna begagnade stavar för en femtilapp.
Dom bästa stavarna behöver inte vara dom dyraste .
Mina stavar kostade mig ungefärt 50 kronor och dom är skit bra och har aldrig blivit böjda eller nånting.

Mina stavar är 80 cm och jag är typ 155 cm lång . Jag gillar kortare stavar för att dom itne ska vara ivägen i luften på rails osv.
Du får själv pröva ut den längden som du tycker passar bäst.Fast man brukar ju säga att stavar ska vara till armbågen närman står upp rakt och håller armen längsmedkroppen.

hoppas jag bidrog med nått, hehehe ;P

PS.orkade inte rätta stavfel osv

Oj 50 kr för ett par stavar. Här nere kostar det 50 euro för ett par aluminiumstavar. Men tror ni inte att i sådana här alpbyar (St Anton) att de säljer redan använda stavar?

bl0ckm0ng0t sa:
Mountain_Man sa:

/MM
kan det ha att göra med vissa DIN inställnings scheman har åkartyp 1,2,3 dvs nybörjare medel och avancerad?
Det är precis som du sa, när en sportaffär eller liknande monterar bindningar så vill de veta hur bra skidåkare du är, eftersom man åker med olika kraft/aggressivitet beroende på hur bra man är helt enkelt.

Vanligtvis så väljer man mellan:
-1, Nybörjare med låg vikt, oftast små barn.
1, Nybörjare
2, Medel
3, Erfaren åkare
3+, Väldigt erfaren åkare, ofta tävlingsåkare eller personer som åker offpist med stora skidor.

Utifrån detta, vikt och längd så får de fram det DIN-värdet som passar bäst för personen. Sen så kan man ju alltid skruva upp/ner bindingen själv beroende på hur man tycker bindnigen beter sig.

/Ante

Fadderullan sa:
Oj 50 kr för ett par stavar. Här nere kostar det 50 euro för ett par aluminiumstavar. Men tror ni inte att i sådana här alpbyar (St Anton) att de säljer redan använda stavar?
det kan gå att köpa gamla hyrstavar från skiduthyrningar, värt ett försök, sägs vara billigt.

Tillbaka
Topp