Alpinpjäxor i 24 - svårt att hitta

KarinLager

Aktiv medlem
Har inlett jakten på ett par nya slalompjäxor... Var på lokala sportaffären och provade det som fanns. Storlek 23,5 och 24,5. Inte en enda i 24. Nu har jag börjat leta runt och insett att väldigt få märken har pjäxor i storlek 24. Och jag behöver verkligen 24. Fick inte på mig 23,5 och 24,5 kändes för stort.

Någon som har tips på pjäxor i 24. Alternativt modeller som är små i storlekarna, då kasnke 24,5 kan funka.

Jag är medelgod åkare, behöver lagom flex.

Tack på förhand

24 och 24.5 är samma storlek (undantaget scapa där 23,5 och 24 är samma storlek), är 24, 5 för stort är det alltså 23, 5 som gäller. Om nu pjäxan är rätt för din fot.

Senast ändrad:
Helnummer, oavsett om det är 24, 27 eller 30 finns vanligtvis inte. Skalen görs som Jarle säger i helnummer endast i de flesta fall. 23,0 och 23,5 är samma skal, men 23,0 har antingen en lite mindre innersko, någon form av distans under innerskon, eller både och. 24,0 och 24,5 är också samma skal, men 24,0 är justerad i volym för att passa aningen mindre fötter. Med halvnummer kan du själv justera ner till helnumret under. Därför finns det oftast inte helnummer i butiker.

Om du skulle få tag på en 24,0 har du en 24,5 efter tio åkdagar ändå i princip.

Senast ändrad:
Tack för svar.... har ett par drygt 20 år gamla Tecnica i storlek 24 nu men det har väl hänt en del sen dess. Lite märkligt att de i butiken inte verkade ha koll på vilka storlekar som finns. Får göra ett försök till och testa både 23,5 och 24,5. Bättre att välja de mindre har jag hört - eller?

KarinLager sa:
Bättre att välja de mindre har jag hört - eller?
Ja. Är du ovan ska du vara i princip säker på att du har köpt för små när du kommer hem. Sen när innerskon packar till sig blir det lagom. Mät foten om du är osäker. Är den under 24,2-24,3cm någonstans ska du ha 23,5 som utgångspunkt.

Det märkliga är att jag mätte foten nyss och den var snarare 24,5. Men jag har smala fötter, borde jag satsa på en smal 24,5 pjäxa istället? Tips på modell? Och tack på förhand :-)

KarinLager sa:
Det märkliga är att jag mätte foten nyss och den var snarare 24,5. Men jag har smala fötter, borde jag satsa på en smal 24,5 pjäxa istället? Tips på modell? Och tack på förhand :-)
I tråden har det hittills inte framgått om du ännu har testat nån av pjuxen med innerskon uttagen. D.v.s. stoppat ner foten i bara skalet. Det brukar väl anses som ett av de första lämpliga stegen i utprovningen. Så i med foten, tårna längst fram i skalet och kolla hur mycket plats som finns bakom hälen. Generella rekommendationer på det grundmåttet ligger väl på 1,5-2 cm för komfortpassning, 1-1,5 cm för prestandapassning och ännu mindre för riktig rejsprepp. Är det mer än två cm tycker jag du skall ta ett mindre skal (storlek och/eller modell) oavsett vilken storlek pjäxan är märkt med.

Kolla även med foten mitt i skalet hur mycket du kan röra fotens olika delar i höjd och sidled. Försök ffa att hitta områden med litet eller stort spel jämfört med olika modeller. Detta är grunden till om skalet måste anpassas mot din fot. En bra bootfitter ska kunna guida dig genom detta.

Personligen tycker jag det är konstigt att man inte alltid får börja på detta viset när man testar pjux hos dealers... Den här GUIDENkanske du redan har hittat och ögnat igenom?

Tillbaka
Topp