Alport med bra alpin offpist och längdskidspår?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill ha förslag på alporter med kombinationen bra lättillgänglig offpist och bra längdskidåkning. Vad bra lättillgänglig offpist tror jag inte jag behöver fördjupa mig i. Med bra längdskidåkning menar jag inte en 5 km slinga i dalgången utan ett större spårsystem för klassisk/skate med ett antal olika spår och möjlighet att köra minst 15 km utan att möta sig själv i varierande terräng.

/MM

Senast ändrad:
Hej, skulle nog åka till Courmayeur. Val Feret dalen bjuder på riktigt bra längdskidåkning och från Hellbronner liften finns det helt sjukt mkt offpist möjligheter. Courmayer är en ganska trevligt ställe också, god mat och gott kaffe...
Trevlig resa!

Davos har faktiskt en hel del längdspår, som går upp i sidodalarna.. fast jag håller själv inte på med sånt, så du får kanske kolla lite noggrannare själv..

Offpist finns det gott om också.

Engadin/St Moritz. Överlägsna längdspår och grym off-pist i Diavolezza/Lagalb och även Corvatsch. Ett minus är att snön blåser sönder ibland.

Lenzerheide är ju inte såå långt från davos, med bus & tåg tar det en timme med direktbuss (har aldrig åkt den vägen, går inte via chur/landquart/klosters utan bakvägen)

Lenzerheide är ju inte såå långt från davos heller, med bus & tåg tar det en timme med direktbuss (har aldrig åkt den vägen, går inte via chur/landquart/klosters utan bakvägen)

Om du vill skulle det alltså gå att åka på båda ställena..

St.Moritz är riktigt bra i detta avseendet. Mycket päls som inte àker offpist samt att längdspàren har haft bra kvalitet tidigare (bàde skate och klassiska). Om man väljer att bo billigt pà vandrarhemmet sà är längdspàren nästan utanför dörren.

Ett mycket säkert kort som inte alls behöver kosta skjortan. Det finns fler hotell än kempinsky, palace eller suvretta house där.....

Vill minnas att jag sett en del längdspår mellan Serre och La grave och på båda dessa orter finns det ju också fina offpist möjligheter.

Hej
Prioriterar du längdåkningen eller utförsåkningen?
Längst in i Rhonedalen upp emot tunneln till Andermatt finns en fin dal, Gomstahl,. Där finns miltals längdspår efter järnvägen så man kan ta tåget tillbaka till utgångsorten efter tycke och smak.
Skidorter i området, Fiesch mfl är små pärlor liggande i skuggan av Alteschgletscher. Billigt boende i dalen, med kabinliftar upp till skidområdena. Tåg direkt från Geneve gör resan bekväm.

Vi prioriterar utförsåkningen men vill ha intressant längdåkning som inte bara är en tur fram och tillbaka längst ned i dalgången. Tack för alla förslag, ska titta närmare på dem!

/MM

Tillbaka
Topp