Andra korsbandsoperationen, någon annan?

stighall

Ny medlem
Hallå.

Slet av korsbandet och fick en rist i menisken 2010 och nu är det dags igen. Ska nu sy ihop korsbandet ännu en gång plus ta ur tre stora broskbitar ur samma knä. Någon som gjort liknande och kunnat åka efteråt? Hur stabilt blir är ett korsband som blivit opererat två gånger?

Hej

Hur stabilt ditt korsband är beror på så många saker. Ett knä kan ju vara stabilt även utan korsband men vid varje ingrepp så förlorar man muskler som är väldigt viktiga för att kunna fortsätta eller att undvika framtida skador.

att ta bort skadade delar av menisken innebär ett muskeltapp på ca 25%. Rehabträningen efter något sådant är livslång men att åka skidor kan gå bra efter någon eller några månader.

Jag antar att dinfråga handlar om när du kan åka igen och svaret på den frågan är att när du kännaer att du kan åka så kan du det också. Att undvika allt för mycket hoppning kan vara smart och se till att inte hamna med bakvikt för ofta.

Jag är 43 år gammal och har oprerat mig flera gånger och det blir så klart inte bättre men det finns ingen åkning jag inte kan göra (förutom att hoppa).

Lycka till!

massa_lagg sa:
Hej

Hur stabilt ditt korsband är beror på så många saker. Ett knä kan ju vara stabilt även utan korsband men vid varje ingrepp så förlorar man muskler som är väldigt viktiga för att kunna fortsätta eller att undvika framtida skador.

att ta bort skadade delar av menisken innebär ett muskeltapp på ca 25%. Rehabträningen efter något sådant är livslång men att åka skidor kan gå bra efter någon eller några månader.

Jag antar att dinfråga handlar om när du kan åka igen och svaret på den frågan är att när du kännaer att du kan åka så kan du det också. Att undvika allt för mycket hoppning kan vara smart och se till att inte hamna med bakvikt för ofta.

Jag är 43 år gammal och har oprerat mig flera gånger och det blir så klart inte bättre men det finns ingen åkning jag inte kan göra (förutom att hoppa).

Lycka till!
Jo jag är väl medveten om rehabtid och muskeltapp då jag som sagt gjort detta en gång förut, tog ungefär sju månader innan jag kände mig stabil nog för att kunna åka skidor, och med skidor menar jag såklart rails och hopp.

Vad har du opererat flera gånger?

stighall sa:
massa_lagg sa:
Hej

Lycka till!
Jo jag är väl medveten om rehabtid och muskeltapp då jag som sagt gjort detta en gång förut, tog ungefär sju månader innan jag kände mig stabil nog för att kunna åka skidor, och med skidor menar jag såklart rails och hopp.

Vad har du opererat flera gånger?
Jag har gjort en korsbandsrekonstruktion, tagit bort 40% av menisken samt lite brosk vid två tillfällen, nu senast 2012. Ortopeden sade att man fäster korsbandet lite mer på sniskan än tidigare vilket ska ge ett bättre "motstånd". Annars så är det väl tålamod (inte börja åka för tidigt), rehab samt regelbunden träning livet ut som gäller för oss med knäskador som vägrar lägga av med skidåkning. Jag kör med en knäställning (Ossur CTI) vilket hjälper mig psykiskt åtminstone!

Beklagar skadan! Aldrig roligt men det går ju att behandla. Själva rekonstruktionen av korsbandet har nog lika goda förutsättningar att fungera denna gång som vid första tillfället och det kan nog också bli lika starkt. Det som sannolikt kommer göra det något värre denna gång är att det just måste in och rotas ytterligare en gång inne i ditt knä, med allt vad det innebär av broskbildning och ökad friktion. Problem med följdskador i.o.m. själva operationen för att plocka reservdelar till korsband ver. 3.0 finns också. Tog de sena från hamstring vid första operationen så kommer de antingen ta från patellarsenan eller hamstring från andra benet denna gång. Det ger dig ju försvagning som tar sätt lång tid att träna upp till normal nivå. Men det klart det går. Tar bara tid...

Jag har själv opererat mitt vä knä tre ggr och känner tyvärr av ökad friktion högst påtagligt och påverkas mycket i min skidåknng. Dock ska tilläggas att jag är en slö latmask som har mycket svårt att motivera mig att göra tillräcklig rehab. Tvingas dock ägna mig ät det nu då problemen stegrats. precis som Massa Lagg skriver får man nog inse att rehabträningen är nåt man får leva med resten av livet...:/

Men nog kommer du kunna åka lagg igen. Det gäller bara att ha tålamod, vara positiv och bita ihop med träningen så kan du helt säkert åka lagg igen.

Kör hårt!

Lycka till

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp