ang skidlärarlinjen

• Trådstartare Trådstartare balten
  • Start datum Start datum
B

balten

Guest
ang skidlärarlinjen
Skidlärarlinjen i åre verkar ju vara ganska populär,
tänkte kolla om någon vet hur dom sköter intaget, om dom går på betyg( i såna fall finns det nåt medelbetyg), om man har nytta av högskoleprovet, eller vilka andra kvaliteter som kan spela roll.
Skulle också vilja veta hur mycket en skidlärare med en sådan utb tjänar, vill minnas att skidlärarna i lindwallen (dom hade ju iof ingen sån här utb) inte tjänade särskilt bra, tom sämre än oss i liften.
Jaja kul om någon har lite med info.

ang skidlärarlinjen
Har en kompis som går där nu han kom in på 24.0 eller nått sånt. Han gick ut med 17.0 och fick 7 poäng extra för uppsatsen, något åt det hållet iaf. Å den med lägst hade 19.0 eller något sånt tror jag!

ang skidlärarlinjen
Tänkte hoppa in med en fråga här jag också, finns det någon kurs på högskolan som ger poäng som har någon koppling till skid/snowboard att göra ;)
Tänkte plugga till ekonom men då får man ha 120 poäng "fritt" och tänkte då göra något skoj!

ang skidlärarlinjen
Skidlärarlinjen ger efter första året IVSI-nivå dvs motsvarande tex SLAO eller Friluftsfrämjandets sista utbildningssteg.

Jag tror inte att lönen blir nämnvärt högre för att du har gått Skidlärarlinjen istället för att ha gått SLAO steg 4 eller Friluftsfrämjandets dito.

Givetvis kan du får du högre lön efter Skidlärarlinjen jmf med de som bara gått Grundutbildning 1 hos SLAO eller Utbildning 1 hos Friluftsfrämjandet och jag antar att de var flera av dem du jämförde dig med när du jobbade i liften.

Å andra sidan är SLAOs och friluftsfrämjandets utbildningar bara 1 vecka jmf med ett år på skidlärarlinjen total inkomst under de få år de flesta arbetar helsäsong som skidlärare blir nog avsevärt högre om man går de kortare alternativen eftersom man då kan jobba de övriga 51 veckorna på året medan eleven på Skidlärarlinjen sitter i skolbänken.

Eleven på skidlärarlinjen får dock med sig en massa annan kunskap som man naturligtvis inte får på de kortare utbildningarna. Hur högt skall den kunskapen värderas? Kan man skaffa sig den på annat sätt än genom Skidlärarlinjen?

Hur mycket är ett troligtvis vansinnigt roligt år i Åre värt jmf med att kanske stå och slava på Liseberg en vår-höst för att sedan spänna på sig laggen och jobba en säsong som skidlärare?

ang skidlärarlinjen
jag inbillar mig att man får mycket mer praktisk åkträning av olika tekniker och grejer under året på Skidlärarlinjen än vad man får via SLAO/Friluftsfrämjandet... Det åks mycket mycket skidor och övas massor på teknik under Skidlärarlinjeåret...

ang skidlärarlinjen
BALTEN: Det är inte så mycket, för om Du skriver en bra uppsats så behöver du kanske 12.0 när du gick ut gymnasiet så får du kanske runt 18-19, självklart beror det på Hur många och Vilka som söker och hur deras betyg ser ut! Peace

ang skidlärarlinjen
Jag har studerat denna höst i Hemsedal på en skola som heter Sommer Som Vinter, men var tvungen att hoppa av pga att jag fuckade korsbandet. Snyft :....(

Denna skola är fett grym!
Den är på 1 år och du får utbildning inom 3 yrken
1. Aktivitetsledare
2. Skid/Snowboard/telemarks-instruktör & tränare
3. Reseledare

Du får 15 norska högskolepoöng för skiddelen (motsvarar ett kvarttal på svensk högskola) & antagligen 15 poäng för klätterinstruktör kurs. De sista 15 p. jobbar de på.

Tror att denna är ganska lik Svenska Turism och skidlärarutbildningen. Inte säker.

Men det jag vet är att det är grymt kul!
Vi (41 elever) har hållt på med rafting, klättring, seglat, wakeboard, vattenskidor, toppturer, festarrangemang, rappellering & mycket annat kul! Tex. Det jag missade var 10 dagar i Bad Gastein på reseledar kurs med STS, träningen i Hemsedal på skidor & snowboard, praktikplatsen i Norge eller Österrike under 3 1/2 månad, och sedan tillbaks till Hemsedal och leka den sista tiden.

Låter det som en dröm?

Kolla in www.sommersomvinter.no gå in på kurskode 1

Kanske ses?

ang skidlärarlinjen
ok Emilia det verkar ju riktigt nice, fast jag håller på och söker in till en liknande utb inom äventyrsturism fast på nya zeeland, det enda problemet är att den är ganska dyr, visserligen csn berättigad men ändå. Hur är det med den där utb, kostar den något lr? är den csn berättigad?
Ska kolla in länken nu....
Peace.

ang skidlärarlinjen
I år fick jag punga ut med 29 500:- för studieavgift + en andra massa utgifter som hotellmat+liftkort i Bad G på 3000:- + hyra 2000:- månaden + sässongskort Hemsedal 3300 :- Det var nog allt (tror jag).
Vårterminen är billigare 20 000:- + hyran varje månad men inga andra utgifter (tror jag).

Skolan är dyr, hur fet som helst & csn berättigad!

Men den på Nya Zeeland verkar intressant, hur blir det med skidåkningen då?

ang skidlärarlinjen
Ett gott råd! CSNlån ska betalas tillbaka. Det kan kännas jävligt gratis när man får det men att sedan punga ut med c.a. 1000:-/månad skattade pengar typ restan av livet kan få en att önska att man pluggade till nåt seriöst som ger en rejäl inkomst till slut.
Vill man ha kul och flumma runt med skidåkning så är nog det bästa att finansiera det med att jobba röven av sig innan säsong eller köra ströjobb/nattjobb.

ang skidlärarlinjen
Jo den verkar mycket intresant.
http://nmit.ac.nz/portal/TemplateID__4821789/TabID__3689/DesktopDefault.aspx
här kan du läsa lite mer om den.
Vet inte riktigt hur d blir me skidåkningen, men som jag har fattat det så väljer man själv inriktning mellan t ex snow, hike, raft osv. Men den verkar ganska bred och seriös, så är väl nya zeeland rätt land för en sån utb också.
Bor du fortfarande i hemsedal lr? har nämligen jobb på g där, men inget säkert än.
Peace....

ang skidlärarlinjen
Till Dustin Dan: Kändes mycket märkligt att du får det att låta som jag tar lån för en onödig sak, men ville bara förklara att jag inte har några som helst planer på att flumma runt som skidlärare. Anledningen till att jag började på denna utbildning är för att jag vill få mer erfarnhet & kunnskap inom vissa extremsporter, då jag ska studera vidare på Högskolan 4 år för att bli det jag vill. Jag har planer på att starta upp ett turism företag med inriktning på extremsport, så lånet för denna utbildning var juh hur bra som helst. 500 kr i månaden till CSN är ingen stress. Känns som jag är mer seriös än många andra i min ålder som jobbar på ICA och inte har en tanke på vad de ska göra med sina liv. Jag tror & hoppas att detta går vägen för mig, vill verkligen jobba inom turismbranchen.

God Jul!

Till Balten: Nej jag bor inte kvar i Hemsedal, kände att det var jobbigt att stanna om jag inte får åka, abstinens. Så jag drog hem till Gbg, ska opereras snart så det blir ordning på knäet och kan komma tillbaks till Hemsedal nästa år. Lycka till med jobbet! God Jul!

ang skidlärarlinjen
Jag tar o dammar av denna tråd en gång till eftersom jag är grymt intresserad av att gå denna Skidlärarlinje nästa år. Är det någon som gått denna linje, och vad hände efteråt? Blev ni skidlärare? Var de lätt att få tag på jobb inom yrket? Hur mycket kostade utbildningen på ett ungefär? Hur mycket tjänar en skidlärare? Vad gör ni när de inte är säsong? någon som sökt till nästa år?Många frågor blev de...

ang skidlärarlinjen
Snabb sammanfattning:
Har gått utbildningen, jobbar som skidlärare/parkvärd för 4:e säsongen, lätt att få jobb iom att man har flera veckors praktik i skidskola, kostade inte för mycket (liftkort, boende, mat, utrustning, 2 skidresor...), tjänar för dåligt, gräver ner döda på sommaren.

ang skidlärarlinjen
har 2 äldre polare som gick skidlärarlinjen i åre, båda är sidlärare och snowboardinstruktörer.
Men jag säger så här, man tar inte den utbildningen för att sen tjänna pengar , glöm de. Det blir inga feta löner. Man blir instruktör för att det är kul , tycker du inte de är kul kan du glömma det.
Dem kommer ner till stockholm sommartid och arbetar arslet av sig för att sen flytta tillbax till fjällen.

ang skidlärarlinjen
Vildahl: Håller me dig fullständigt, jag brinner för fjällen och turistnäringen och det är absolut något jag vill satsa på, men då är ju de problemet att det är bara under vinterhalvåret. Man bör ha ett garanterat jobb även på sommaren så man kan känna sig trygg. Så när vintern har töat bort så har man ett nytt jobb redan då. Skulle vart skoj med något inom turismen även då, men man bör ha en större inkomstkälla under den perioden kanske.

ang skidlärarlinjen
Precis, samma här brinner verkligen för skidåkningen, och de suger verkligen att man inte har jobb där uppe efteråt. Men har man ett fint jobb på sommaren kan du ju fungera.
Jag går visserligen andra året nu och ska söka till den linjen säsongen 08/09 :D
Jag bryr mig inte så mycket om pengarna, så länge jag tycker det är kul med åkningen så kommer jag att trivas vare sig. :)

ang skidlärarlinjen
Klart man kan få jobb i fjällen på sommaren, många här i sälen stannar över den varmare säsongen också. Iom att de flesta skidorter satsar mer och mer på sommargäster så går det ju att få jobb.

ang skidlärarlinjen
jojo, men mina polare fick jobb under vinterhalvåret, men vart ej tilldelade jobb under sommaren. Men visst kan man söka själv om man vill det. :)

ang skidlärarlinjen
Ja de e ju sant, men säkerligen mindre styrka som behövs på sommaren...men inom ett par år kommer även "sommaraktiviteter" att öka o med det kommer det att behövas mer personal/guider. Drömmen är ju att starta något eget inom fjällturismen men det ska finnas ork..villjan är de inge fel på men är säkerligen väldigt tungrott

ang skidlärarlinjen
Jag läste följande på skidlararlinjen.se

Blivande elever måste också räkna med att det tillkommer extra utgifter såsom liftkort, gemensamma skidkläder, läger till Norge, Alperna, Edsåsdalen och Storulvån. Tillsammans utgör dessa extra kostnader en summa på 8-9000:-, utspridda över hela läsåret.

8000-9000kr låter ju inte så farligt för allt det, räcker det verkligen till ovanstående?

Ungefär hur mycket kostar boendet per person och hur hur brukar det gå till? bor man på samma ställe?

Finns det några andra extra kostnader som tillkommer förutom mat mm?

ang skidlärarlinjen
Hugger tråden,
Nån som går i år som kan tala om hur intagningen såg ut? Kör dom fortfarande med uppsats som man får extra poäng för? Vad var lägsta poängen i år?

Shine on

ang skidlärarlinjen
Hej! Går just nu på skidlärarlinjen och tänkte hjälpa till att reda ut alla frågetecken. När det gäller intagningen går dom på betyg + meritpoäng. Meritpoängen får du för bland annat erfarenhet i skidskola eller som ledare i andra sammanhang. För att antagarna ska kunna ge meritpoäng behövs ditt personliga brev, det som i detta forum kallats uppsats. Det är erfarenheter och inte uppsatsskrivningsförmåga som räknas. Betygskraven varierar från år till år.

Ett krav för att överhuvudtaget få söka är ett skidintyg som bevisar att du klarar de personliga färdigheterna inom skidåkning som krävs. Det kan vara lite luddigt att förstå vem som får skriva under detta intyg så vi rekomenderar att ni tar kontakt med Ola Rockberg om ni är osäkra.

Utbilldningen är en KY (kvalificerad yrkes utbildning).

Boende söker man själv, räkna med en kostnad på 2500 och uppåt.

Priser på övriga kostnader stämmer bra med vad som står på hemsidan.

En slutförd utbilldning på skidlärarlinjen är formellt samma sak som slutförd steg 4 i Slao eller Fruluftsfrämjandet. Vad det gäller löner går vi efter hotell och resturangs kollektivavtal och ett år på skidlärarlinjen kan vad jag vet likställas med ett års arbetslivserfarenhet.

Hoppas att det blev lite klarare men om ni undrar något mer är det lättast att gå in på www.skidlararlinjen.se och kolla. Där finns även kontaktuppgiffter till lärare. Eller fortsätt skriva här så gör vi vårt bästa för att svara, grymt kul utbilldnig hitills iaf.

ang skidlärarlinjen
Tjena
Tack för det informativa svaret, det redde ut mycket.

Bara för att se om jag fattat det rätt, jag har personligen inte någon erfarenhet från skidskola, men jag har varit idrottsledare i flera år, räknads det som en merit då?

ang skidlärarlinjen
Som det står lite om på hemsidan, så handlar det om att vara en person som kan vara ledare, pedagogisk, gillar friluftsliv, ha god hand med människor och speciellt då ha god hand med barn. Självklart också att vara aktiv och träna. Så allt man har gjort i sitt liv som handlar om sånt kan man säkert använda som merit. Erfarenhet från skidskola är absolut inget måste, vi är många i år som inte har någon direkt erfarenhet från skidskola. Idrottsledare är absolut en merit, det har de flesta som läser linjen i år, andvänt som merit för att komma in.

Nu är det ju inte jag som bedömer vilka meritpoäng man skall få utifrån de intyg och personliga brev man skickar in, och har heller inte fått reda på vilket av det jag skickade in som jag verkligen fick meritpoäng för. Men har iallafall förstått nu under början av utbildningen vad de inom skidlärarbranschen värdesätter för egenskaper. Sen är det upp till en själv att se inom vilka av ens erfarenheter man använt dessa egenskaper, och som kan användas som bevis på att man är bra på detta. Därför är jag helt övertygad om att idrottsledare ger meritpoäng eftersom man där leder en grupp människor på ett pedagogiskt sett. Det är mycket sånt vi jobbar med nu innan skidsäsongen drar igång här i Åre.

Mvh Pontus

ang skidlärarlinjen
Jag går också Svenska Skidlärarlinjen detta år. Och som många säger så är detta inget man gör för att tjäna feta pengar. Jag gör det för att jag älskar skidåkning och skidläraryrket. Man blir snabbt ett skönt gäng som aldrig har tråkigt. Utbildningen är som sagt en KY-utbildning vilket innebär att den är CSN berättigad. Detta ger runt 7000 i månaden, varav 2300 i bidrag och resterande i lån. Det är inte jätte mycket pengar att leva på, Åre är känt för att vara dyrt. och ja det är dyrt. Men man klarar sig lätt att leva på det. Kan till och med unna sig krogen en-två gånger i veckan :)

När det gäller skidintyget som behövs för att kunna ansöka till SSLL står det följande på intyget:
"Intyget får undertecknas av ansvarig inom skidskola ansluten till SPS, slalomklubb, eller Friluftsfrämjandets disktriktsverksamhet. Svenska skidlärarlinjen är en skidlärarutbildning och kräver därför att du som söker har en dokumenterad god skidfärdighet i alpin skidåkning redan före utbildningens start. Den som ej motsvarar kraven riskerar att få avbryta utbildningen. Nedanstående krävs för att den sökande ska komma in på utbildningen. Alla moment måste klaras av. Du som intygstecknare prickar av varje moment som den sökande klarar av med ett kryss i rutorna. Saknas något moment är inte intyget fullbordat."

SPS kallas numera SLAO.

Intygets krav är inte särskilt höga utan är du en normalgod skidåkare är det inga problem med att få detta påskrivet av någon som är berättigad till detta. Intyget finns på www.skidlararlinjen.se under "ansökan".

Har någon frågor så svarar jag gärna på dessa.

Jonte.

Senast ändrad:
ang skidlärarlinjen
Tjenare, lite frle frågor dyker upp allt eftersom.
Kollat lite på bilderna ni slänger upp på fotosidan. Verkar inte som om ni är så många, hur många tar dom in per år?

ang skidlärarlinjen
Hej Grillo.

Jag går skidlärarlinjen just nu, och man tar in 24 elever per år. Fast detta antal ändras säkerligen lite grann vart år då kanske några hoppar av efter ett tag eller slutar på grund av andra saker, ska dock inte säga att man hoppar av för det behöver man verkligen inte alls göra eftersom skidlärarlinjen är fantastiskt kul, och en bra utbildning. Men numera i år är vi bara 23 eftersom en person slutat av privata anledningar, men efter jul får vi en ny klasskamrat eftersom en elev från förra året kommer tillbaka som inte kunde fullfölja förra året pga skada. Så lite sådana förändringar i antalet är det säkert varje år, men från början är det 24 personer som kommer in vart år.

Mvh Pontus

ang skidlärarlinjen
Tjena!
När/om man kommer in på skidlärarlinjen får man två tips på boende som är till för skidlärarlinjen. Dels ett hus med 4 olika lägenheter, där totalt 14 st bor. Och dels ett till boende bara 50 meter från detta hus där 2 st kan bo. I övrigt får man ställa sig på olika köer. www.arehus.se har lägenheter i Åre/duved. Men vad jag har hört har dom ganska långa vänteköer. Däremot kan du gå in på www.are.cc och titta på annonser, men även lägga ut en egen annons om att du söker boende. Jag själv bor i huset för 14 pers. Men jag la in en annons på are.cc och gick inom 2 veckor flera samtal och bud från folk som ville hyra ut eller ville ha inneboende. Annonsen la jag in direkt jag fick reda på att jag hade kommit in.
Mvh Jonathan

Tillbaka
Topp