Är brädan för lång?

Rideout

Ny medlem
Är brädan för lång?
Hej, vore tacksam för lite hjälp i en väl debaterad fråga på forumet, nu sållar jag mig också till de tjatiga...

Jag har spanat på en bräda som är 158 cm, men undrar nu ifall den är för lång för mig? Bör jag ta 154 istället?

Jag är 180cm lång, väger 74kg. Viktmässigt ligger jag bra i spannet på bägge längderna.

Åker mest pist och gärna offpist, men inte så avancerad offpist, oftast typ i skogen jämte pisten. Vill även kunna få med mig brädan i lite hopp och spinnar utan att känna att den är klumpig. Den ska helst vara ganska allround alltså.

Kommer 158 funka för mig rent längdmässigt om jag skulle vilja åka mer i parken än vad jag gör i dagsläget? Eller bör jag kliva ner till 154?

Är brädan för lång?
Tack för grymt snabbt svar!
Du tror att den längden även kommer funkar för lite mer teknisk åkning som hopp och rail?

Är brädan för lång?
Är nog ganska bra längd.

Skulle absolut inta ta kortare (om du inte ska ha en ren jibb-bräda). Som allround i svenska fjällen är den nog perfekt, Ska du åka större berg skulle jag säga längre... Jag är ungefär lika tung och kör en 157:a som allround. Det är ju inte bara längden som gör om det känns smidigt eller klumpigt utan flex, skärning och vikt har väldigt stor inverkan.

Är brädan för lång?
Min bräda är 159, jag är 179 cm. Den är för kort för flyt i djupt puder, men funkar bra upp till 30 cm och utmärkt i vårslask tycker jag. Kollade lite på Rossis proteam (inga övriga jämförelser gjorda.....) och det verkar som om slopstyle killarna har brädor med relationen 0,918 x kroppslängd i cm. Säkert har vi vanliga dödliga mer nytta av en kortare bräda i parken. Men å andra sidan offrar man då flytet på dom stora dagarna....

Å andra sidan är jag inget parkfreak. Snarare är jag helt rudis på parken. Så mitt råd gäller nog mest flyt och bärighet off the piste.

Är brädan för lång?
Fan så bra!
Tack så mycket för era svar, det är skönt att höra vad ni andra åker på för längd i förhållade till er längd. Det känns som att 158 blir bra för mig!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp