Är CAP helt värdelöst?

• Trådstartare Trådstartare R-R
  • Start datum Start datum
R

R-R

Guest
Är CAP helt värdelöst?
Hejhopp Freeride.

Nu är det så att jag ska köpa mig ett par allround/offpist skiz. Jag har hittat ett par 191:or Salomon Shogun. Allting verkade fett bra, men sen så gick allt åt helvete. Jag märkte att de hade CAP-konstruktion. Om jag inte förstått fel, är CAP ett billigare, sämre och mindre hållbart set att bygga skidor på än sidewall. Noterade det idag när jag var och köpte snowboard med en polare, alla brädor hade sidewall-konstruktion utom de billligaste och sämsta barn-brädorna... Så till frågan, kommer jag behöva oroa mig? Är det bättre att jag köper ett par med sidewall?

Kommer ihåg att, när jag var yngre, knäckte jag ett par salomon thruster, och de var CAP-konstruktion. Är inte så sugen på att knäcka ett par till...

Även, är det någon som åkt på 2011:erna och kan ge mig en snabb recension? Jag väger 85 och e 193/4 lång, tänkte köpa 191:er... Och om Shogun är helt åt helvete, kan nån ge mig ett tips på en annan, bättre skida? Min budget ligger på 5,5-6 papp.

Tack på förhand

R-R

Senast ändrad:
Är CAP helt värdelöst?
IngemarH79 sa:
Salomon är alltid Cap och Salomon är alltid tråkigt, de gör dock bra bindningar. Extrem gör prisvärda skidor med riktig träkärna, kolla hos dem och gynna svensk skidproduktion.
hmmmm 5,5-6 papp var alltså tänkt med bindning.... Vilket inte är aktuellt med extrem, då jag inte hittat några sånna beggade...

Är CAP helt värdelöst?
sandwich/ side wall konstruktion är något man för det mesta ser på mer avanserade skidor. Andledingen är att konstruktionen ger e mer vridstyv skida. Cap är den aldra vanligaste konstruktionen, närstan alla parskidor och allmountain skidor har den då man vill ha en mjukare skida. CAp är inte dålit eller mindre hållbart. sanwich skidor får lätt hack i kanterna där emot. Köp shogun dom e grymma.

Är CAP helt värdelöst?
Har kört på de nya shogunsen i drygt 2 veckor nu, gillar dem, de svarar fort och är stabila i hög fart. gillar dem mer än mantra som jag körde på innan tills de gick av. Jag är 190 lång och väger 85kg

Är CAP helt värdelöst?
Med sidewallkonstruktion får du en mer vridstyv skida än en skida med cap konstruktion. Risken att knäcka de tror jag inte påverkas avsevärt. Anledningen till att du ser fler brädor med sidewallkonstruktion är att de är mycket mer beroende av vridstyvheten än vad en skida är pga snowboardens bredd.

Vet inte om man kan säga att det ena är bättre än det andra. Båda har väl sina för- och nackdelar, men jag tror inte du ska hänga upp dig för mycket på vilken typ av konstruktion som använts i skidan utan bör nog mer tänka på mått, radie, styvhet och form. Konstruktionen är som sagt inte lika avgörande på skidor som på brädor.

Är CAP helt värdelöst?
MedlemJapaner sa:
Med sidewallkonstruktion får du en mer vridstyv skida än en skida med cap konstruktion. Risken att knäcka de tror jag inte påverkas avsevärt. Anledningen till att du ser fler brädor med sidewallkonstruktion är att de är mycket mer beroende av vridstyvheten än vad en skida är pga snowboardens bredd.

Vet inte om man kan säga att det ena är bättre än det andra. Båda har väl sina för- och nackdelar, men jag tror inte du ska hänga upp dig för mycket på vilken typ av konstruktion som använts i skidan utan bör nog mer tänka på mått, radie, styvhet och form. Konstruktionen är som sagt inte lika avgörande på skidor som på brädor.
Fullständigt ogrundad fakta och dessutom helt felaktigt. Cap eller sandwich är inget som påverkar vridstyvheten. Det är enbart två olika sätt att försegla skidan mot fukt. Det finns förvisso olika typer av cap, men i dess grunddefinition menar man att skidans topsheet går hela vägen ner till stålkanten. Det innebär ingen som helst skillnad i egenskaper för skidan. Kärnan och andra parametrar kan fortfarande göras identiska.

Capkonstruktion är ett vanligt val bland stora tillverkare eftersom det ger tillverkningsekonomiska fördelar vid volymproduktion. Sandwich är bättre om serierna är mindre och produktionen behöver vara mer flexibel. Eftersom de flesta exklusiva skidor, som raceskidor, eller top och the line friåkningsskidor görs i relativt små serier så förknippas sandwich med dyrare och mer prestandainriktade skidor. Likaså tillverkas i princip alla riktigt billiga instegsmodeller i cap och följdaktligen förknippas konstruktionen med enklare modeller.

Det bör dock nämnas att det finns olika typer av cap. Allt från de billigaste massproducerade skidorna med injicerad skumkärna till rena raceskidor som byggs med högkvalitetskärnor, men som kläs i ett lager plast överst. De flesta skidor i det övre segmentet som är av capkonstruktion kunde lika gärna ha byggts i sandwich och de hade känts likadana. Det är en ren kosmetisk skillnad och egentligen bara en fråga om man drar ner topsheeten ner över sidan på skidan eller ej. Hållbarheten är inte heller något som man generellt kan säga är bättre eller sämre. Det finns dåliga sandwichbyggen likaväl som det finns svaga cap-konstruktioner.

Shogun är en riktigt bra skida. Gillar du den, så spelar det ingen roll om det är cap eller sandwich. Extrem är väl för övrigt inte svenskt längre? Köptes inte det upp av något norskt företag? Ironiskt nog i tråden så bytte just Extrem för ett par år sedan från cap till sandwich, och kommenterade det hela på forumet. De sa just att de väljer att rent kosmetiskt bygga i sandwich numera för att trenden är så just nu. Men egenskapsmässigt innebar det ingen skillnad. Samma kärna, samma material, men topsheeten följer inte skidan ner till kanten.

Senast ändrad:
Är CAP helt värdelöst?
IngemarH79 sa:
Salomon är alltid Cap och Salomon är alltid tråkigt, de gör dock bra bindningar. Extrem gör prisvärda skidor med riktig träkärna, kolla hos dem och gynna svensk skidproduktion.
Sentinel då? ;)

1-0 till MnO, mycket väl skrivet.

Är CAP helt värdelöst?
Har åkt på Shogun 191 denna säsong. Kan bara hålla med föregående talare som omnämn den, grymt bra skida! Jag är 187 och väger 85. Den pallar absolut för trycket. Köp!

Är CAP helt värdelöst?
MnO har ju helrätt rakt igenom, det handlar mer om effektivitet än prestanda...

Alla Salomons puderlagg byggs med cap, Sentinel och några parklagg har dock sidewall som Nojlas påpekar. Frågar du mig så vill jag gärna ha cap utåt brättena på parkskidor för att inte chippa upp dem så fruktansvärt mycket. Mina gamla Dumonts såg hemska ut efter bara några timmar...

Att jämföra Thruster med Shogun och bara titta på ytterkonstruktionen är extremt vilseledande. Thrustern är en gammal klenod från Salomons skumdagar och är hands down en riktig skitsida. Shogun är en av de första nya, moderna skidorna som Salomon gjorde med inslag av både bambu och basalt. Bra skit med andra ord! Nästan som att jämföra hyrskida med raceskida!

Även jag tycker att Shogun är en toppenskida, riktigt snärtig och fin i känslan!

Är CAP helt värdelöst?
SWEET! Alla ni som skrivit har varit änglar utan vingar(eller, vad vet jag, jag har ju inte sett era ryggar(?) )! Nu känns mitt val självklart!
TUSEN TACK!

Tillbaka
Topp