Är Seth Vicious 179 för kort?

Mbyrod

Medlem
Tja
Vet att detta har debatterats förut, men aldrig gällande mig =). Har ett par begagnade vicious 179 på g. Själv är jag 180, 67 kg. Vill ha skidan som allround (och förhoppningsvis i Kanada nästa säsong). Hade ju helst velat ha 189 och funderar på om det är dumt att köpa 179, samtidigt är ju ett bra pris fint...

haha, sitter i EXAKT samma båt. Har ett par k2 the Seth 179 (vicious modell 06/07) och fundrerar också på att köpa 189an istället. Väger ännu mindre än dig, nämligen ca 64kg och är 175 lång. Ska också använda den allround men framförallt rippa stora liner och droppa, men den ska ju självklart funka i skogen också.. Vad jag har klart för mig iaf är att man ska monterade bindningen nära core center dvs. +5-7 cm fromför midsole om den ska bli mer lättsvång och lättåkt. Vet också iof att 189 är nästan dubbelt så tjock och styvare än 179an vilket är synd för jag tycker 179 väger mkt som den gör.

Kolla dessa trådar som jag startat nyligen: http://www.k2skis.com/idealbb/view.asp?topicID=2775&sessionID=90ED8717AF8346FA8581D31239744320

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=62498

Sök överhuvudtaget på k2s forum och på tetongravity.com där finns massvis med info, men det vet du kanske redan..

Hoppas nån kan ge lite mer info här också.

Du, peter K, hur upplevde du 189 jämfört med 179? Är den mycket bökigare och tyngre eller känns den bara stabilare när den går fort? Lite mer detaljerad info hade varit nice.

Jag har inte testat 189 men efter en dag på 179:an önskade jag mig ett par längre skidor. Vet inte om det beror på den rätt rejäla twin-tipen som "stjäl" en hel del åk-yta eller på att de är mjukare än mina normala skidor (Völkl Mantra, 184 cm) men mitt bestående intryck av 179 var:

* De är väldigt lättsvängda.

* De känns korta i skräp-snö, särskilt när det går fort.

skillnaden är väl att jag inte riktigt är där än. Själv har jag åkt en vecka i åre varje år, med lite offpist där, plus någon vecka i alperna o gränsen o lite toppturer. Dvs åker bra, men rippar kanske inga stora linjer =). Än iallafall...

Är 169 och väger 73, har haft ett par Seth Pistols i längden 179. Riktigt trevlig och lättsvängd men dock lite för kort och instabil.

Wiking intressant läsning i trådarna. Låter som att jag klarar mig på en 179, men 189 är ju en betydligt bättre penisförlängare =) och tilltalar den fåfänga sidan lite mer...

ja, summan av kardemumman blir väl att om man är nöjd med vad man har innanför brallan så rcäker 179an, men är man inte det så får det bli en 189a.

Hörredudu, vänta lite nu. Jag är nöjd och glad med det jag har i byxorna (och ingen har klagat på det hittills) men jag vill ändå ha 189:orna!

;)

Nu har ni fått det om bakfoten, stora skidor har man inte som en penisförlängare. Det är helt enkelt bara don efter person, som stora händer, fötter eller näsor. :)

Men för att vara seriös så skulle jag råda dig till att satsa på 189:an, speciellt då det (som nämnt) är en rejäl twintip som stjäl en hel del längd.
Är själv 179cm, 85kg+- och åker på 190cm skidor med mycket kort nos och i princip helt utan uppböjning bak, och skulle absolut inte tacka nej till några centimeter till.

Har nästan bestämt mig för 189cm men vart lite osäker på monteringen nu? Freeride eller freestyle?

Definitivt 189orna enligt min åsikt! Desto längre skidor, desto lättare flyter du i pudern o desto snyggare blir tricken du lägger!

Er selv 177 og har hatt Seth Vicious 06 siden begynnelsen av sesongen 05. de funker vanvitti bra! men eter at man runder 179 ville jeg valgt 189. Sal selv kjøpe AK enemy 179 nå som jeg er 177. :)

Snödjup

Tillbaka
Topp