Åre är 10x bättre än alperna....

freeride_nu

Aktiv medlem
Vad tycker ni är bäst av Åre och alperna? Jag tycker att åkningen är ungefär lika bra men Åre krossar i den sköna snön och att alla pratar svenska. Alphysterin som råder är lite löjlig tycker jag, varför åka till frankrike när det finns lika bra åkning, om inte bättre hemma i SVea RIke? Skidåkare är ett märkligt släkte...heja Åre

//Adam

För min del som varit i Åre 2 ggr per regelbundet tycket att bilderna man ser från Alperna ser ganska så mycket mer EXTREMA ut. Eller så har jag bara sett fel. Och att det är alldeles för många som åker till Åre bara för att det ska vara så jävla ballt där. Speciellt många Snowboard åkare som har fått helt fel uppfattning om vad snowboard åkning igentligen är.

En person som säger att Åre är lika bra som Alperna kan ju inte ha en aning om vad den prarar om eller kanske inte någonsin åkt något i alperna.
Åre kan hända vara en av de bättre orterna i Sverige men är fortfarande inget annat än en riktig skitort.
Faktum är att Åre är den sämsta platsen i hela världen att anlägga en skidanläggning på (av de ställen som det finns skidorter idag) pga sin höga luftfuktighet.Där av de konstant isiga pisterna. Och vad har Åre för övrigt att erbjuda som ens kan komma i närheten av Alpåkningen???
Jag kan hålla med om att byn är Ok och att utelivet lika så, men vad har det med åkning att göra. Åre och Chamonix är inget annat än en mötesplats för wannabees. Alla åker tex till Chamonix för att det är så jäkla extremt med det är bara 5 % av de som åker dit som verkligen åker det som Chamonix har att erbjuda. De flesta springer mest omkring och spelar allan med isyxor mm på ryggsäckarna. Missförstå mig inte nu för Chamonix är en av världens absoluta topporter men de flesta hänger ju mest runt och trängs på Grand Monté och Chambré NÖFF som alla andra likasinnade wannabees. Och alla är så j...la koncentrerade på att vara coola att man ibland faktiskt undrar om de verkligen är där för att åka skidor. Och faktum är nog tyvärr att många inte är det.
Avsluter lite lätt med att:
Åre suger FETT.

Vem fan är du då som påstår dig veta vad SNOWBOARD EGENTLIGEN ÄR, jag är så satans trött på alla jävlar som springer runt med pekpinne och berättar vad som är rätt och fel när det gäller snowboard, Det är väl för fan upp till var och en

Kanske är det inte jämförbart med Alperna, men det ligger allt bra till! Bra backar och skön snö, vid rätt tillfälle... Under påsken är det som en porös blandning av socker och ägg!!! Men vid de kallare månaderna är det hårt och bra. Pisterna varierar bra och det finns både lätt åkt, svårare och offpist. Ett stort plius är att båda min bröder bor i Åre och jobbar på hotell, så för mig är det billigt boende!!!

Den uppfattningen jag fått om snowboard är "asballa" killar som sitter och spottar i liften på en. Det är ju Jävligt trevligt. Nu säger jag inte att alla gör det men många. Bara håller på. Ett annat JÄVligt bra exempel är väl när man ska gå av liften. Så sätter dom sig i en jävla rad precis vid avstigningen så man inte kommer förbi det är ju smart. Man kan inte tänka sig att åka bort till kanten kanske nej nej. Och sofort man sätter sin jävla fot innan för erat Snowboard land så får man en bra utskällning. Ska vi skidåkare börja säga att ni inte får åka i "våra" backar.

Du vet att det en gång gjordes en film för länge sedan i Sverige, en film där ett gäng med drulliga charterturister åkte till en österrikisk alpby. Den handlade om en lång, lite blyg man, herr olsson och han energiska, alltid lika glada kumpan, en norrman. I filmen finns det även en familj, med en charmant far som tar problemen som de kommer......Åke tror jag visst hans namn var. Han myntade odödliga citat som "Herr Ober, Eis bitte" och "liftwaffe". Jag måste bara fråga, är det samma person som har skrivit inlägget ovanför? Är det månne Åke från Kirchan som har kommit tillbaka för att upplysa våra ovetande skidåkarsjälar? Är det han som kommer att fixa pudret i Chamonix? Historien har sin gilla gång, men en sak vill jag säga er skidåkarbröder, och systrar: Ge Aldrig Upp! Åke kommer tillbaka en dag, han har gett oss ett tecken i vårt forum, tiden är nära. Ge Aldrig upp, nån gång kommer du få se honom, slängandes familjen in och ut ur en fotoautomat nånstans långt inne bland någon av alpernas mystiska betongkomplex.......Åke lever. Bara så ni vet.

[[Salomon 7:44:9]]

Jag kan inte riktigt förstå varför du drar alla snowboardåkare över en kam. Jag betraktar alla som befinner sig i backen som utförsåkare. Och en utförsåkare kan åka med telisar, monoski, snowboard, blades och allt annat. Att du oftare råkar ut för otrevliga snowboardåkare kanske beror på att dem flesta som åker det är yngre och åker i större gäng och måste på grund av grupptryck visa sin omognad genom att skrika och väcka uppmärksamhet. Men dessa gäng finns även bland skidåkare och alla utförsåkare. Finns även sådana gäng med skridskor på fötterna. Och även med sandaler på fötterna. :) Och varför de sitter på en rad vid liften är ren lathet. likadant gör vissa skidåkare. står 15 pers just vid avstigningen och pratar så risken är väldigt stor att nån annan som kliver av släpper en bygel i huvudet på dem.

Men om det finns skyltar att skidåkare inte får vistas i pipen så är det ju skidanläggningen som är oinformerade om vad som verkligen skadar pipen. Det är ju åkare som karvar på kanterna och det finns lika många brädåkare som gör det. Men det som verkligen skadar pipen är vädret. Sätt upp skyltar att snöoväder är förbjudet i halfpipen istället så blir ju alla nöjda. Anläggningarna får sätta upp skyltar och utförsåkarna får åka. Kanske lite svårt att följa detta inlägg men jag hoppas ni förstår det.

Lasse-lasse-liten. Det är hedervärt med skidåkare som fortfarande tror att alla snowboardåkare är 14-åriga skitungar som spottar på dig i liften. Om du får ett gladare liv av din trångsynthet är det helt OK, men jag hoppas att det finns klarsyntare människor på detta forum som förstår att alla som åker utför delar på samma intresse för natur, fart....dvs allt som gör utförsåkning till det det är. Det finns skitungar på skidor, skoter, blades OCH såklart även bland snowboardåkare. Jag är bara så trött på den här "jävla haschplankeåkare"-mentaliteten hos vissa skidåkare, speciellt hos de som är 30+. Tack för ordet. Skärp dig Lasse.

Du har har tydligen INTE en JÄVLA aning om vad du pratar om!
Det är för mig helt ofattbart att du överhuvud taget kan sitta och jämföra Åre med de franska Alperna.
Men det verkar ju uppenbart att du är en sittkissare och söndagsåkare.
Så, lär dig åka innan du gör ett så urbotat korkat uttalande igen.

Att jämföra lilla menlösa Åre med Alperna är ungefär lika intelligent tänkt som att vara en koprofag. De små sjuka läten som kan tänkas frambringas som argument till din fördel kommer snabbt att dränkas av den allmänna opinionens överlägsna medelintelligens.
Se upp du dåre, för du är på villovägar i idiotträsket.
Antagligen är du från Stockholm.
Vive la France, abattez Åre!

Det är helt tydligt att du inte är hemmastadd i någon skidort i alperna. Om Åreskutan hade legat i närheten av Alperna hade inte ens de mest vindögda liftbyggarna funderat på att dra dit stolpar och vajrar. Dessutom påstår du att du inte har sett någon lika extrem offpiståkning som Åres baksida någonstans i Alperna. Löjligt, Adam, löjligt. I de flesta fall är det dock så att alpernas skidorters pister (speciellt i Österrike) är placerade där bergen är snällast. Men det är väl knappast för att bränna pist som man åker dit. Inte jag i alla fall. Alla orter som jag varit i (ett tiotal) har slagit Åre med bred marginal när det gäller offpiståkningen. Nyckeln stavas lokalkännedom. Det finns alltid guldåk att hitta om man snackar med bummare, skidlärare eller andra locals. (Undantaget är möjligtvis Gasteindalen (Bad-,Dorf-,Sportgastein) där jag spenderade en vecka förra säsongen. Åk inte dit om du inte fortfarande plogar dig ner för blåingar.) Att säga att snön i Åre är bra är ju bara det dagens största skämt. Åres största nackdel är ju tillgången och kvalitén på snön. Det är bara att studera en nederbördskarta för att snabbt inse att det inte är några fetdump vi pratar om. När hade Åre ordentligt med snö senast? 1956? Så vitt jag vet har snödjupet inte överstigit två meter under de senaste tio åren. Jämför det med tex Stuben am Aarlberg i samma liftsystem som charterjätten StAnton aA i Österrikiska alperna. En vinter med mindre än 10 meters fallande snö klassas som onormal. Själv var jag säsongare i inte fullt så extremt snörika Sölden förra vintern. Även om det inte faller lika mycket snö där som i Aarlberg snittades det 26 cm nysnö per dag under "puderperioden" 20 januari till 20 mars. I och för sig tack vare några riktigt stora dump med 2m+, men ändå. När snöar det 2m i stöpet i Åre? Svar: Aldrig.
Gillar du nysnö och åk med fallhöjd 1500+ är det alperna som gäller. Vill du partaja med dryga wannabees från den kungliga huvfudstaden, vakna bakfull och skiter i snökvalitén vinner Åre. Man kan dock inte bortse från att Åre i de flesta fall (förutom liftkort) blir billigare. Glöm dock inte bort det allra viktigaste: Det går fan inte att ha tråkigt när man åker skidor. Oavsett om man åker en isig pist i spöregn i Yxbacken eller om man pumpar höftdjupt i alperna är det alltid kul. Så därför spelar det kanske ingen roll vart man åker.

//

ni sitter alltså helt seriöst och jämför ett berg i sverige med en riktigt fet bergskedja som går genom en stor del avcentraleuropa......hmmmmm

Ååhhh så skönt att det finns lite vettiga människor som vågar spy sin rättmätiga galla på alla "jag är så jävla hipp" snowboardåkare (alla är inte sånna).

Från början var alpinism lika med sunt friluftsliv och äventyr. Att åka både till Alperna och svenska fjällen var underbart. I bla Chamonix kunde man avnjuta fantastiska fallhöjder och allt från branta,långa korridorer till stora, böljande fält där ett åk inte tog 5 min. Till åre kunde man komma i ett nafs, bara över helgen kunde man avnjuta fantastisk skidåkning med skandinavisk prägel. Ok för att det oftast var ganska hårt i backen men det kan ha sin tjusning det med.

Men så en dag kom "ett helt nytt sätt" att ta sig ner för bergen... öhh?!
Det är som att dividera om man ska springa eller cykla när man ska ut i naturen... Det spelar väl ingen roll så länge man kan njuta av den????
Men förutom det kom en ny överkaxig attityd som sa ungefär -"har du inte de rätta attributen så är du ingen RIKTIG snowboardare"!!! Det är väl klart att idioter som inte kan se skillnaden på en spygrön och knallrosa snowboard-T-shirt måste hävda sig på annat sätt. Ta så mycket plats du kan och skrik allt du orkar, helst hela tiden. När de så äntligen befinner sig i det element de inte kan göra bort sig (skulle man kunna tro) dvs liften, får de hitta på något annat finurligt sätt att fånga vår "uppskattning". Varför inte skicka iväg en rejäl snorloska!!!!

Nej, fyyyy faaaan för stinkande idioter vad de än åker på och var!

Och till er pulkåkare som tror att ni är så himla speciella att ni tror er bestämma vem som ska åka var på berget. Till er säger jag bara -"räkna med vi andra kommer att sätta rejäla repor i era halvtuber så länge som ni tror att sunt lavinvett är att lägga stora diagonaler på branta sluttningar, som ni inte hade haft en chans att ta med skidor på"

Åres längsta nedfart är ca:8km jämför det med chamonix´s världsberömda Vallée blanche 24km offpist. Eller t.ex. Cervinias 22km Välpreparerade pist med en fallhöjd som Åre åkarna Bara kan uppleva i drömmen. Vad har Åre för fallhöjd.? runt 1200m,kanske? Chamonix har som högsta fallhöjd tot:2807m måste jag säga något mer?
Skramla i hop några slantar ta skidorna/brädan under armen och upplev RIKTIG åkning innan du skriver en massa skit.
Ps. Jag har inget mot Åre, men snälla du kan inte jämföra Åre med Alperna.Ds

M.v.h Björn

Om du tycker att Åres offpist är det extremaste du åkt har du för fan aldrig varit i alperna!!!
Åres offpist är en liten piss i havet jämfört med tex. Mont Blanc massivet.
Ett råd till dig är att aldrig åka ner till alperna heller. Du skulle inte överleva en dag om du gav dig av utanför pisterna.

Ta en titt på Johanna Carlssons bilder från Chamonix.
Där har du riktigt extrem offpist.
Titta lite närmare på den från Glacièr Ronde. 50 graders lutning! Trillar du åker du ner för ett 300 meter stup och blir en liten choucas (Liten svart fågel. Sägnen säger att när en alpinist dör i bergen blir han en choucas) som flyger omkring i bergen.

Ett stort plus för mig är att jag är född i Åre...doh!

Hörru Lasse...
Jag är i princip född i backen och åker således både skidor, snb och telisar. Och den här attityden som råder - dvs hatet mellan skid- och brädåkare håller inte. Jag ser mig själv som snb-åkare eftersom det är min bräda jag har roligast på. Men jag gillar mina skidor också. Och det är löjligt att hålla på som du och många andra gör.
Proffesionella skid- och brädåkare har begravt stridsyxan för länge sedan - gör det du också!

Ni kan ju för fan inte läsa. SA JAG ATT ALLA SNOWBOARD ÅKARE GJORDE SÅ NEJ!!
Jag har inget emot snowboardåkare men jag säger bara att det finns vissa som borde skärpa till sig. Det finns även skidåkare också som borde göra det eller vafan vem bryr sig skit samma i den här sketna discussionen. Jag sätter igång en ny istället. Förlåt om jag gjorde er ledsna.

Roligt att läsa gamla inlägg i väntan på nästa vinter...
Jag har nu haft årskort i Åre i 14år nu, och efter den här säsongen så blir man helt salig att det kan vara så här bra i Åre. Jag brukar få ihop ca 45-50 skiddagar/år och i år var det inte någon dag som var riktig dålig, tycker jag. Men å andra sidan så var fjolåret inte lika bra. Jag kan förstå att om man kommer upp en vecka/år och det är dåligt väder i Åre så måste man tycka att det är ett ställe som gud glömt, men som i år när det var så mycket snö och fint väder många dar så är det inte många ställen som klår lilla Åre!!!

citat- "Jag tycker att åkningen är ungefär lika bra men Åre krossar i den sköna snön" ???!!!!

ska vi sklratta eller gråta?

Det är då fan inte bättre i Åre än i alperna. Åre kanske är bäst i sverige, Men inte i världen.

I Val D Isere hittar du mycket mycket bättre off-pist. Och park har dom också. Bra nya liftsystem som är snabba. (endel sakta)
Och alla talar inte svenska, det är ju det som är skoj. Är ju trevligt att lära känna fransmän och få anvädning av språklexionerna :D

Mm tror att ja ska gråta.. Jag har varken varit i aplerna eller åre, men seriöst, det är lite ologiskt om åre skulle vara bättre än alperna.. bara den stora variationen som finns i alperna borde ju klå åre direkt, och det där med skön snö, ehrm, okej?

haha.. måste väl vara *åre*ts skämt...
Alperna krossar allt i Sverige..
okej piståkningen i sverige kan hålla ganska så lika klass med alperna men då är backen minst en km kortare här iallafall.. :P

Pisterna håller inte alls samma klass. Eller kanske är dom lika bra pistade och så. Men i Alperna kan du åka svinlänge innan du behöver ta liften upp igen, och dom är bredare i Alperna.

Åre är ju såklart mycket bättre för där finns det ju flest sthlms brats per kvadratmeter på vintern näst efter stureplan, och då ska vi inte glömma de flera meter puder som faller varje säsong till skillnad från de de små skruttorterna i alperna där man sällan ser snödjup på mer än 3-4m.

Åre kan vara schysst om man reser en familj eller ett kompisgäng där man ska blanda många olika åkstilar och åknivåer, för det är ändå så pass relativt litet (om man jämnför med alperna) att alla ändå enkelt kan mötas upp och äta lunch eller köra afterski tillsammans. Man slipper trassel med mobiler som inte har täckning osv. Att alla talar svenska är väl skönt ibland, men samtidigt lite tråkigt att behöva trängas med samma folk som jag kan se på stureplan varje vecka...

Åkmässigt har åre inte mycket att sätta upp mot alperna, och man får inte ens hälften så stabil googlebränna i den svenska solen :(. Sällan riktigt bra offpistförhållanden och pisterna är ganksa ofta riktigt isiga och på framsidan trånga. Men systemet är välvårat och anstränger man sig lite kan man alltid klämma ur lite bra åkning!

Har ni inte fattat att det i första hand handlar om snömängden och kvaliten på snön. Sen får det vara precis hur brant som helst bara man har styr fart!

Problemet är ju att Åre inte ens är i närheten av att vara bäst i Sverige. Möjligen har Åre bäst potential av Sveriges skidorter, men det taskiga snöläget gör ju att säsongerna i Åre allt för sällan tillåter potentialen som trots allt finns komma till sin rätt.

Freeride nu, vem är det som springer runt med pekpinne här egentligen? Är det någon som spelar allan och rättar andra så är det väl du. Tänk, tror du att du vinner respekt ?

Jag har spenderat varje vinter i Åre och måste säga att det är ett underbart ställe o skidåknigen e mkt bra. man kan få allt från vanliga pister till härlig offpist på åreskutans baksida (o bergen bortåt)

Men ingenting slår att stå först på toppen, se ut över de höga bergen (Höga!) och pumpa puder hela dagen. Möjligheterna är mycket större på många ställen i alperna. systemen större och bergen defenitivt högre. helt underbart!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp