Armada JJ + Marker Duke = Dålig kombination!?

Har visserligen inga Armada JJ, men inte har jag upplevt att Duke förändrar skidan mer än andra bindningar. Jag gillar den skarpt.

Jag har baron på mina det är ju i princip samma sak förtom din skalan och att dem är lite plastigare. Men jag har inte stött på några problem alls. Men kan ju rekommendera att köpa baron om du inte väger 100kg+ eller tar 30 meter drops. För jag kör på hårt vill jag själv säga väger cirkca 85 kg och har aldrig varit med om att jag behövt dragit upp din skalan mer en till 11 och då körde jag i hård packade berg i alagna, då tjänar du dig en slant:).

Och det den där killen som sa till den där killen sa nog så för att han avis på att han ska dra på en fet binding på skidan!:=

Den kommer funka fin fint.

Det kommer nog att funka bra. Och jag skulle satsa på duken eftersom det är lite mer metall i dom än i baron. I min värld så är metall i en bindning ngt positivt :)

Om jag ska säga ngt om duken så är den väldigt platt, alltså inte så mkt rampvinkel...tror faktiskt den har en 0 vinkel? Det är ngt jag tyckte jag kände av på mina EHP 193or. Man vänjer sig riktigt snabbt dock.

vänjer sig gör man oftast men finns saker som känns mer skönt och mindre skönt

AKvS sa:
Var köpte du dina jjs?
Skidbutiken.com stämmer bra! Kollade med AG och sport-conrad och hos AG skulle de kosta ca: 6300 och S-C 580-590 euro. Både AG och S-C rekomenderade en bokning av ett par för att vara säker på att få dem.

Senast ändrad:
Lånar tråden lite
har tänkt beställa ett par jjs med marker jester från skidbutiken.com någon som vet hur deras monteringar är och några problem med beställning, leverans?

HonkiJ sa:
Lånar tråden lite
har tänkt beställa ett par jjs med marker jester från skidbutiken.com någon som vet hur deras monteringar är och några problem med beställning, leverans?
Tummen upp för leverans! Fick dem på typ 4 dagar. Och då b eställde jag på kvällen. Dom har ju lagret i finland så det tar lite längre tid. Hur dom monterar har jag själv ingen erfarenhet av. MEn skulle nog kunna säga att det är den bästa nätbutiken som finns. Alpingaraget hade lovat mig ett par JJs efter som jag var den som fråga efter dem först, men sedan var någon i butiken där lite bakom flötet så hamnade inte på listan. Men då var dom snälla och drog bort 750:- på bindingen istället:). Och om du kollar skillnaden mellan priserna mellan Alpingargaet och skidbutiken.com så tror jag inte du förlorar så mycket av att montera dem hos alpingaraget, du får det nog grattis om du köper bindingen separat där istället!

När jag beställde där så läste jag lite för jag tänkte som du. Ingen som har haft problem och om du läser på hemsidan så är det ett års garanti på alla skidor om man inte railar med dem, inte säker på att det är så längre men tror det är det. Står under villkoren! Dessutom så drar dom ordenligt med bubbelplast över skidorna så att dem inte ska ta skada under frakten. Bubbelplast och frigolit!:)

Senast ändrad:
En grej som kan ha påverkan är hur lång bakre delen av bindningen är förhållande till orginal bindningen. Om den nya bakdelen är kortare kommer du få mer flex om bakdelen är längre kommer du få styvare skida. Erfarade detta på mina rossignol s4 skidor. Då jag bytte till en kortare bindning det blev betydlig skillnad i flex men det spelar nog ingen roll.

Blir nog ett par Duke till! Någon som vet skillnaden (förutom färgen)
på 08-09/09-10 modellen? Tycker 08-09 matchar bättre med skidan :) och dessutom är den typ 1000 kr billigare!

Senast ändrad:
Perkal sa:
Och om du kollar skillnaden mellan priserna mellan Alpingargaet och skidbutiken.com så tror jag inte du förlorar så mycket av att montera dem hos alpingaraget, du får det nog grattis om du köper bindingen separat där istället!
Även om AG vill ha 500:- för att montera bindningarna tycker jag ändå det är bättre att köpa bindningarna från Sport-Conrad (som är hundralappar billigare än Skidbutiken, inkl. frakt!)... Hur mycket fick du betala för bindningarna och vilka tog du? För vanliga butiker brukar fläska på ordentligt på bindningspriserna...

Carled sa:
Perkal sa:
Och om du kollar skillnaden mellan priserna mellan Alpingargaet och skidbutiken.com så tror jag inte du förlorar så mycket av att montera dem hos alpingaraget, du får det nog grattis om du köper bindingen separat där istället!
Även om AG vill ha 500:- för att montera bindningarna tycker jag ändå det är bättre att köpa bindningarna från Sport-Conrad (som är hundralappar billigare än Skidbutiken, inkl. frakt!)... Hur mycket fick du betala för bindningarna och vilka tog du? För vanliga butiker brukar fläska på ordentligt på bindningspriserna...
Jag köpte ett par Baron, hittade kvittot fick ett hundra kronor avdraget på bindingarna och sedan monterade dem det gratis. Tycker inte att jag på 80kg som inte tar 20 meterdropsen behöver en dinskala på 16!
Men då har Carled rätt! Så du kommer inte få bindingarna gratis monterade som jag fick dem!

Jag är inne på att köpa ett par JJ till säsongen, men brukar göra lite toppturer. Någon som har erfarenhet av det med rocker-skidor. Blir det tillräckligt stor kontaktyta för skidorna mot snön?

LawndartGustav sa:
bernthe sa:
Jag är inne på att köpa ett par JJ till säsongen, men brukar göra lite toppturer. Någon som har erfarenhet av det med rocker-skidor. Blir det tillräckligt stor kontaktyta för skidorna mot snön?
hur menar du? var?
Om man har stighudar på en rockerskida så kommer väl inte \"rockerdelarna\" ner i snön om man försöker tura på dem. Så det blir väl rätt kort del av skidan som ligger an mot snön.

Så det jag undrar är om det överhuvudtaget är möjligt att topp-tura med rockerskidor.

bernthe sa:
LawndartGustav sa:
bernthe sa:
hur menar du? var?
Om man har stighudar på en rockerskida så kommer väl inte \"rockerdelarna\" ner i snön om man försöker tura på dem. Så det blir väl rätt kort del av skidan som ligger an mot snön.

Så det jag undrar är om det överhuvudtaget är möjligt att topp-tura med rockerskidor.
skulle tippa på att det går alldeles utmärkt

bernthe sa:
LawndartGustav sa:
bernthe sa:
hur menar du? var?

Du har aldrig skurit ut Stighudar va?:) Du kan ju forma dem själv. Du får ju bästlla bredare och det blir ju dyrare men klart det funkar alldelles utmärkt!

Perkal sa:
bernthe sa:
LawndartGustav sa:

Du har aldrig skurit ut Stighudar va?:) Du kan ju forma dem själv. Du får ju bästlla bredare och det blir ju dyrare men klart det funkar alldelles utmärkt!
vad han menar är huruvida nosen och tailen ligger i snön eftersom de är uppböjda. en rockerskida har ju, som du kanske vet, mindre kontaktyta mot snön, förutsatt att underlaget är platt och hårt. tyvärr kan jag inte svara på hur rockern påverkar turegenskaperna, eftersom jag aldrig turat med rockers. eller i alla fall rockerskidor. :)

Lee-nus sa:
Perkal sa:
bernthe sa:

vad han menar är huruvida nosen och tailen ligger i snön eftersom de är uppböjda. en rockerskida har ju, som du kanske vet, mindre kontaktyta mot snön, förutsatt att underlaget är platt och hårt. tyvärr kan jag inte svara på hur rockern påverkar turegenskaperna, eftersom jag aldrig turat med rockers. eller i alla fall rockerskidor. :)
Ja men om du stmapar om kring så får du ju full kontakt. Aha såg nu att du skrev om det var platt och hårt, jo du fattar ju inte varför man vill tura när det är hårt och platt.

Senast ändrad:
Perkal sa:
Lee-nus sa:
Ja men om du stmapar om kring så får du ju full kontakt. Aha såg nu att du skrev om det var platt och hårt, jo du fattar ju inte varför man vill tura när det är hårt och platt.
fattar jag inte varför man vill tura när det är hårt och platt...? det förstod jag inte riktigt hur vi kom in på.
vad jag menar är att om du ställer dig på en skida med rocker på ett hårt och platt underlag, t.ex. ett golv, så har den mindre kontaktyta med underlaget än en skida med traditionellt spann. det hade ingenting med underlaget när du turar att göra, det var en vidareutveckling/förklaring av bernthes fråga.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Perkal sa:
Lee-nus sa:
fattar jag inte varför man vill tura när det är hårt och platt...? det förstod jag inte riktigt hur vi kom in på.
vad jag menar är att om du ställer dig på en skida med rocker på ett hårt och platt underlag, t.ex. ett golv, så har den mindre kontaktyta med underlaget än en skida med traditionellt spann. det hade ingenting med underlaget när du turar att göra, det var en vidareutveckling/förklaring av trådskaparens fråga.
Förstår ju inte riktigt varför man vill ha en rockerskida när man inte tänkt åka puder?

bernthe sa:
Efter som det är vailigt spann och rocker fram och bak så ser jag inga krångligheter här inte. Men blir ju bättre om det är lite lös snö så att du får mer kontakt så klart. Har själv inga stighudar till mina skidor just nu men har pratat med lite med affärer osv och det ska gå utan några som helst problem. Är det hårt så får ju skidan alltid mindre kontakt med snön.

Körde på ett par JJ när jag var i Gulmarg under februari och kan säga att det är en sjukt rolig skida att åka på! Kanske inga att köra 50 graders chutes i 100 blåst med men annars helt fantastiska i puder! Svänger på en femöring, flyter som en kork, strålande för baklängesåkning om man nu gillar sånt och ännu underbarare i skogen! På mina hade jag ett par jester som jag satte trekkers i när vi gjorde kortare turer, har dock aldrig turat innan så jag vill inte säga om rockern gjorde någon skillnad men jag tycker inte att det var några problem alls. Skidan sjunker ju ner i snön så det bör väl inte vara någon skillnad om man inte är ute och knatar i en ishall?

Precis, så länge det inte är väldigt hårdpackat så borde det gå alldeles utmärkt att tura med JJ, med full kontakt yta. Det är ju trots allt inte någon hellbent rocker på armada skidor.. Kanske inte en skida du gör längre turer på, men för att ta sig några dalar bort från liftsystemet några dagar efter dump borde verkligen inte vara några problem! Dessutom är den ju lätt!

Senast ändrad:
Lånar tråden lite jag också, är precis som trådskaparen inne på att köpa ett par rockerskidor och slänga på mina Dukes på dem för lite turer runt liftsystemet. Har spanat en del på årets nya Gotama som ja läst mycket bra om, men blir nu också lite sugen på armada JJ's som verkar rätt skön också. Pist och slush skidor har jag, dem här skidorna kommer enbart användas på toppturer och för skogsåkning (förutsatt bra snö, såklart)... Problemet(?) är att JJs finns bara i 185, jag är själv 190cm och de känns kanske lite kort med rocker och twintips? Väger runt 75kg..

Vore skoj att höra från någon insatt om någon av dessa kanske är perfekt match eller om de finns ytterligare alternativ kanske?

Senast ändrad:
Sonite sa:
Vore skoj att höra från någon insatt om någon av dessa kanske är perfekt match eller om de finns ytterligare alternativ kanske?
JJ är nog en riktigt bra skogsskida, men det finns många, många fler som säkert funkar lika bra i skog och på topptur utan att vara lika jibb-orienterade. Desto längre bort från Intersport- och Stadiumutbudet du kommer, desto lättare och mer specifika skidor kommer du hitta.

Korta versionen: Fortsätt leta, det finns massvis!

Sonite sa:
Lånar tråden lite jag också, är precis som trådskaparen inne på att köpa ett par rockerskidor och slänga på mina Dukes på dem för lite turer runt liftsystemet. Har spanat en del på årets nya Gotama som ja läst mycket bra om, men blir nu också lite sugen på armada JJ's som verkar rätt skön också. Pist och slush skidor har jag, dem här skidorna kommer enbart användas på toppturer och för skogsåkning (förutsatt bra snö, såklart)... Problemet(?) är att JJs finns bara i 185, jag är själv 190cm och de känns kanske lite kort med rocker och twintips? Väger runt 75kg..

Om du funderar på JJs så bör du ju kolla på ON3P caylor i 191 eller Moment bibby 190...det skulle vara mina first picks iaf. :)

Jag känner personligen att jag hade varit lite försiktig med att beställa skidor från vissa av alla dessa "indie" märken. Känns sådär tryckt med nystartade märke som ofta verkar vara rena hobbyprojekt (om än seriösa...). Vet ju aldrig riktigt vart pengarna tar vägen och vad man får för dom. Eller om märket finns kvar om två veckor... Lite offtopic, men att udda märken är fränare och för tillfället lite trendigt är det ju ingen tvekan om. Det tipsas ofta om skidor som ingen provat. Det är ju som alltid bäst att prova innan man köper.

jet sa:
Jag känner personligen att jag hade varit lite försiktig med att beställa skidor från vissa av alla dessa "indie" märken. Känns sådär tryckt med nystartade märke som ofta verkar vara rena hobbyprojekt (om än seriösa...). Vet ju aldrig riktigt vart pengarna tar vägen och vad man får för dom. Eller om märket finns kvar om två veckor... Lite offtopic, men att udda märken är fränare och för tillfället lite trendigt är det ju ingen tvekan om. Det tipsas ofta om skidor som ingen provat. Det är ju som alltid bäst att prova innan man köper.
Alltid kul med nytt ;) Sj ska jag slå till på ett par Bibby 186...redan klart :)

Givetvis är det alltid kul med nytt! ;-) Jag sitter själv och väntar på 3 par nya skidor. Och alla har mer eller mindre rocker...

jet sa:
Givetvis är det alltid kul med nytt! ;-) Jag sitter själv och väntar på 3 par nya skidor. Och alla har mer eller mindre rocker...
Råka sicka ett par skidor till mig så råkar jag stoppa ner en tusen lapp i bröst fickan och sen kommer tre kallpningar sedan får du be armada om 1 par nya.

Lånar tråden lite, asså vilken är den största skillanden på rossi s7 och jjen mer än priset? ^^

Martok sa:
Lånar tråden lite, asså vilken är den största skillanden på rossi s7 och jjen mer än priset? ^^
Jaa..JJ är en jibbskida medan S7an är mer directional. Så monteringspunkter samt hur de beter sig switch är väl det som veerkligen skiljer sig.

Det funkar utmärkt att tura med JJ!! Jag har lika bra fäste som dom med "traditionella" skidor.

Tillbaka
Topp