Armada JJ vs Moment Night Train

TedHansson

Ny medlem
Tjena!
Jag är ute efter ett par lekfulla skogskidor och som rubriken lyder så har jag inriktat mig på att köpa armada jj eller moment night train.

Jag är 168 lång och väger 60 kg. Jag kallar mig avancerad åkare och jag har jibb bakgrund men började åka i skogen
för några år sen. Jag åker i mycket dropp och raviner samt lite 3or på stubbar och liknande.

Jag vet att det finns liknande trådar men jag får inte dem svaren jag vill ha, så jag hoppas jag kan få dem nu.

Kom gärna med andra förslag på skidor som skulle passa mig.

Tack på förhand

Senast ändrad:
jag skulle rekomendera JJ 175 till dig för jag tror night train kan bli lite stor och styv för dig, jj är väldigt lekfulla och lättåkta! men kolla även på line sir francis bacon :) väluppfostrad lekskida

Cyaan sa:
jag skulle rekomendera JJ 175 till dig för jag tror night train kan bli lite stor och styv för dig, jj är väldigt lekfulla och lättåkta! men kolla även på line sir francis bacon :) väluppfostrad lekskida
Night train styv? Jämfört med JJ??

Tip och tail kan jag väl holla med om att Night train är lite styvare. Men under foten är JJ styvare än det mesta.
Jag skulle kalla NT som en skida som har betydligt jämnare flex, medan JJ "lider" av ett ,vad jag kallar, knäckflex. Den övergår från as styv till riktigt mjuk på en punkt. Jag tycker man får mer snowblade-känsla på en sådan skida än en som flexar jämnare, trots att kontaktytan inte skiljer nämnvärt.

Per och Hasse är väl hyfsat lätta att tyda, men jag förtydligar lite...

Köp inte JJ! Personligen tycker jag det är en jäkligt åldrad konstruktion och känslan i 185'an som jag åkte i lätt uppkört puder var riktigt konstig, som Per sa, snowblades-känsla... Moment har bra mycket roligare och bättre grejer än JJ, så gå på Natttåget!

Slänger in ett wildcard, Blizzard GunSmoke. Skitroliga skidor, bland de roligaste jag provat faktiskt. Finns i 179 och 186. Annars älskar jag Moment Bibby Pro (tyvärr inte provat NT) och har hört mycket bra från Line SFB och EP.

Utter sa:
Slänger in ett wildcard, Blizzard GunSmoke. Skitroliga skidor, bland de roligaste jag provat faktiskt. Finns i 179 och 186. Annars älskar jag Moment Bibby Pro (tyvärr inte provat NT) och har hört mycket bra från Line SFB och Opus.
Fixed it for you ;)

Tänkte flika in med att NT är en fantastisk skida och att SkiLogik Rockstar, som är snarlik JJ i formen, också är en jäkligt kul skida, riktigt lekfull, skön switch, lättsnurrad och lagom dämpad (nu är jag lite partisk men jag är faktiskt galet nöjd med skidan). Alla som funderar på JJ borde seriöst överväga den.

Senast ändrad:
Tackar har bara en till fundering, vart kan man köpa Night Train. Har googlat på vart man kan köpa Night Train men får aldrig upp någon svensk nätbutik. Så frågan lyder vart köper man Night Train (helst svensk nätbutik eller markbutik i Åre eller Östersund)?

Senast ändrad:
TedHansson sa:
Tackar har bara en till fundering, vart kan man köpa NT. Har googlat på vart man kan köpa NT men får aldrig upp någon svensk nätbutik. Så frågan lyder vart köper man NT (helst svensk nätbutik eller markbutik i Åre eller Östersund)?
skistore.se

eller gå in på Åre Skidsport och tjata på de så får de ta hem den..

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
TedHansson sa:
Tackar har bara en till fundering, vart kan man köpa NT. Har googlat på vart man kan köpa NT men får aldrig upp någon svensk nätbutik. Så frågan lyder vart köper man NT (helst svensk nätbutik eller markbutik i Åre eller Östersund)?
skistore.se

Ok men om man skulle vilja ha 12:ans istället.. Detta beror på att jag vill ha tip & tail rocker med flack mitt istället för mustasch rocker

Senast ändrad:
TedHansson sa:
Hasse_Lindborg sa:
TedHansson sa:
skistore.se

Ok men om man skulle vilja ha 12:ans istället.. Detta beror på att jag vill ha tip & tail rocker med flack mitt istället för mustasch rocker
Som sagt det är inte Mustache rocker på Night Train..

josh sa:
Hur ar Deathwish vs Bibby?
Sjukt bra pistegenskaper, är orolig att köra "platt" på, flyter okey i puder. Om jag skulle ha en one quiver skida så är det det den. Även jämfört med DPS 112 som jag har kört i två dagar då den inte har lika bra "puder egenskap då den bromsar" men lika bra i pisten.

Senast ändrad:
Deathwishen ser riktigt fin ut! Hade väl varit najs med lite tajtare radie för en riktig allroundsmiskare... Sen är det ju inte svårt att slå Wailern i pudret... Sämre rockerform för halvmeter puder är ju nästan svårt att hitta! Om man vill åka på lite dvs.

Carled sa:
Deathwishen ser riktigt fin ut! Hade väl varit najs med lite tajtare radie för en riktig allroundsmiskare... Sen är det ju inte svårt att slå Wailern i pudret... Sämre rockerform för halvmeter puder är ju nästan svårt att hitta! Om man vill åka på lite dvs.
Nu vill jag inte låta spydig, men varifrån kommer uppfattning på freeride.se om att Wailern bromsar i puder? Lite konstigt eftersom man endast ser lyriska kommentarer om just puderegenskaperna på alla andra sites/tidningar/tester. Aker själv på Wailers och har inte upplevt några problem. Möjligtvis en dag ifjol när det var 1m tung snö och väldigt platta backar där jag åkte pga lavinfara...men det var också en ovanlig situation. Tror inte att Kuros etc hade funkat bättre.

Som sagt, jag vill inte kritisera men IMHO är kritiken över den bromsande effekten överdriven.

Hur fungerar Night Train i pisten eller ännu viktigare i uppåkt, mindre bra före? Har åkt på Ehp i några säsonger och är lite trött på hur tråkiga de är i pist..

kodos sa:
Hur fungerar Night Train i pisten eller ännu viktigare i uppåkt, mindre bra före? Har åkt på Ehp i några säsonger och är lite trött på hur tråkiga de är i pist..
Om du nu inte gillar fjol i pist, men gillar den i offpist så finns det ju numera lite alternativ.
Atomic automatic 193, k2 sideseth 188, 4frnt hoji 195, extrem project 110, down cd3, moment bobby 190, moment govenor 196.
Night Train är inte den som kommer att glänsa i upkört, men det är fortfarande en sjukt allround skida.

Det är en lekig allroundskida jag är ute efter men jag kommer åka mest i Sverige i år som det ser ut så egenskaper när det är lite hårdare och slagigt är ganska viktiga. För att va lite mer precis vad det är jag är ute efter så föredrar jag t ex att poppa på pucklar och leka runt i den mån det går framför att kötta igenom dem.

Jag har som sagt kört på samma skidor ganska länge och har inte hängt riktigt i vad som kommit ut så jag skulle verkligen uppskatta lite mer ingående beskrivning hur framförallt Night Train beter sig i olika fören/situationer.

PNyberg sa:
kodos sa:
Om du nu inte gillar fjol i pist, men gillar den i offpist så finns det ju numera lite alternativ.
Atomic automatic 193, k2 sideseth 188, 4frnt hoji 195, extrem project 110, down cd3, moment bobby 190, moment govenor 196.
Night Train är inte den som kommer att glänsa i upkört, men det är fortfarande en sjukt allround skida.
Har du kört hoji 195? Hur är den?

josh sa:
PNyberg sa:
kodos sa:
Har inte haft aeran att testa den aen. Ett par pa jobbet har dock det. Det bor nog tillaggas att de redan kor pa renegade, sa overgangen fran Ren till Hoji inte var sa stor.
De trvides som bara den pa Hojin. bra oisten och allmant lattakt och bra stabilitet. Mer an sa vet jag inte :/

PNyberg sa:
josh sa:
PNyberg sa:
Har inte haft aeran att testa den aen. Ett par pa jobbet har dock det. Det bor nog tillaggas att de redan kor pa renegade, sa overgangen fran Ren till Hoji inte var sa stor.
De trvides som bara den pa Hojin. bra oisten och allmant lattakt och bra stabilitet. Mer an sa vet jag inte :/
ok korde pa ett par Renegades 196or 4 dagar i april och det sag ut sa har

som du ser hade jag lite problem :)

Hasse_Lindborg sa:
(...) Även jämfört med DPS 112 som jag har kört i två dagar då den inte har lika bra "puder egenskap då den bromsar" men lika bra i pisten.
JanN sa:
Carled sa:
(...) Sen är det ju inte svårt att slå Wailern i pudret... Sämre rockerform för halvmeter puder är ju nästan svårt att hitta! Om man vill åka på lite dvs.
Nu vill jag inte låta spydig, men varifrån kommer uppfattning på freeride.se om att Wailern bromsar i puder? Lite konstigt eftersom man endast ser lyriska kommentarer om just puderegenskaperna på alla andra sites/tidningar/tester. Aker själv på Wailers och har inte upplevt några problem. Möjligtvis en dag ifjol när det var 1m tung snö och väldigt platta backar där jag åkte pga lavinfara...men det var också en ovanlig situation. Tror inte att Kuros etc hade funkat bättre.

Som sagt, jag vill inte kritisera men IMHO är kritiken över den bromsande effekten överdriven.
Det är just som Carled skriver: "om man vill åka på lite" som är grejjen här.
Rockerprofilen på Wailer 112RP är brant, och ska vara brant på den här skidan. Det har bl.a. att göra med att skidan har en variabel radie. Det här är en allroundskida byggd för lekfullhet och mångsidighet, för att ladda järnet i en halvmeter puder finns andra skidor. En av nackdelarna med den här konstruktionen, är att det självklart inte är en kötta-på-skida. Om man med den här skidan laddar järnet i en halvmeter puder, kommer den gå något trögare än en flackare rockerprofil. Det ska påpekas att olika vallor även spelar in här, DPS använder belag med väldigt hög grafithalt och har även en ganska grov struktur - skidorna behöver vallas väldigt ofta, annars blir belagen tröga.
Om det är riktigt djupt puder och läge för kötta-på-åkning väljer jag givetvis en annan typ av skida än W112RP den dagen, under förutsättning att jag förfogar över en ännu fetare skida.

I den här jämförelsen passar egentligen nya Wailer 112RP Charger bättre in. Den är byggd för hastighet och drop, den har en flack rocker vilket gör att den känns "snabb" i puder och inte har den här bromseffekten som en brant rocker har. Den är lite mer krävande, inte lika lekfull och lättåkt, men en skön mix mellan hög fartstabilitet och lekfullhet för åkare som gillar att dra på.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
(...) Även jämfört med DPS 112 som jag har kört i två dagar då den inte har lika bra "puder egenskap då den bromsar" men lika bra i pisten.
Carled sa:
(...)Sen är det ju inte svårt att slå Wailern i pudret... Sämre rockerform för halvmeter puder är ju nästan svårt att hitta! Om man vill åka på lite dvs.
Som representant för DPS vill jag bena ut och förtydliga några påståendena i tråden här, utan att berätta för folk om vilken skida som är bättre eller sämre.

Det är just "om man vill åka på lite" som är grejjen här.
Rockerprofilen på Wailer 112RP är brant, och ska vara brant på den här skidan. Det har bl.a. att göra med att skidan har en variabel radie. Det här är en allroundskida byggd för lekfullhet och mångsidighet, för en halvmeter puder finns andra skidor. En av nackdelarna med den här konstruktionen, är att det självklart inte är en kötta-på-skida. Om man med den här skidan laddar järnet i en halvmeter puder, kommer den gå lite trögare än en flackare rockerprofil. (För det ändamålet använder jag själv, inte helt oväntat, en skida med flackare rockerprofil.) 112RP har därför fetare komplement med flackare rocker som klarar av de förhållandena bättre.
Var ju exakt det jag skrev? Sen har jag ju inte fått äran att testa 112 RP Charger än. Men det glädjer mig då Niklas lånar ut ett par till mig i vinter för mer test? ;)

Hasse_Lindborg sa:
Var ju exakt det jag skrev? Sen har jag ju inte fått äran att testa 112 RP Charger än. Men det glädjer mig då Niklas lånar ut ett par till mig i vinter för mer test? ;)
Jag ville bara bena ut begreppen och förtydliga lite.
Visst ordnar vi test åt dig Hasse! Den nya Chargern kommer bland annat finnas på skidtesterna i Åre och i Hemsedal i vinter. Har man vägarna förbi Åre (eller Luleå) kan jag oftast lösa det på något vis. :)

Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jag ville bara bena ut begreppen och förtydliga lite.
Visst ordnar vi test åt dig Hasse! Den nya Chargern kommer bland annat finnas på skidtesterna i Åre och i Hemsedal i vinter. Har man vägarna förbi Åre (eller Luleå) kan jag oftast lösa det på något vis. :)
Røldal eller Alperna då? Det är ju mina nya hemma backar.... Ett eller tre åk i Åre ger inget intryck av en skida fortfarande...

;) ;) ;) ;)

Jag har ju ett par gamla Lotusar som tar vid precis där Wailern börjar bli bekymrad, så det gäller ju bara att köpa rätt DPS-skida/skidor.

Till skillnad från Hasse är jag lite mer medgörlig, jag provar i Åre och bjuder dig på en öl Niklas!
Skidan blir ju inte dålig bara för att underlaget är dåligt... Man behöver inte åka till Irak för att provskjuta en AK47'a. Visst, mer adrenalin men det smäller lika högt på parkeringen nere vid Willys.

Carled sa:
Jag har ju ett par gamla Lotusar som tar vid precis där Wailern börjar bli bekymrad, så det gäller ju bara att köpa rätt DPS-skida/skidor.

Till skillnad från Hasse är jag lite mer medgörlig, jag provar i Åre och bjuder dig på en öl Niklas!
Skidan blir ju inte dålig bara för att underlaget är dåligt... Man behöver inte åka till Irak för att provskjuta en AK47'a. Visst, mer adrenalin men det smäller lika högt på parkeringen nere vid Willys.
Carled: Tre åk i Alperna gör inget intryck heller...

Tillbaka
Topp