[Artikel] Alla j-la sexistiska och onödiga kommentarer

Redaktionen

Aktiv medlem
EO8A1289-750x380.jpg

”You girls should just smile and ski”, ”wow, du åker ju typ som en kille” eller ”åk till vänster, där är det flackast”. Det här är kommentarer som skid- och brädåkande tjejer uppger att de får höra alldeles för ofta.

Läs hela artikeln:

Snark.. Sexistiska kommentarer suger men att påstå att svenska kvinnliga skidåkare inte är respekterade känns som lite väl starka brösttoner (no pun intended). Vad jag ser på fjället är nog snarare en allmän uppmuntran till alla tjejer i både pisten och parken.

Den gamla käpphästen om att man ska få lika mycket betalt oavsett kön är ju bara för mycket. Lika betalt för samma värde du skapar för bolaget som betalar är rimligt i den mån det går men något annat är bara dumheter. Hur fan ska det regleras? Alla som lagt mer än ett par minuter på den frågan förstår hur problematiskt det är.

Ansträng dig lite mer om du nu är seriös med ditt arbete mot ökat jämställdhet för det här ser bara ut som klassiskt "like-fiske".

pirrson. Det är exakt kommentarer som dina som gör att frågan behöver lyftas. Läs på lite om strukturellt förtryck innan du ger dig ut och berättar för kvinnor "hur det egentligen ligger till". Det finns massor av bra information på nätet. Eller fråga någon som är insatt. Hett tips från mig till dig.

@pirrson - Snark - ännu en man som ska berätta för kvinnor hur det ligger till och är.
Jag har personligen varit väldigt förskonad från korkade kommentarer som tas upp i artikeln, men det betyder ju inte att jag inte tror på dem som får utstå skiten.

Vad du, som MAN, ser på fjället är inte det som avgör hur det faktiskt ÄR.

Pinsamt

Sluta köna mig ffs! ;)

Apropå tips så har jag också ett: Levla förbi nivån tolkningsföreträde så blir det helt plötsligt en intressant diskussion.

Jag levlar förbi
@pirrson och skriver under på artikelns budskap. Även jag möter ofta föreställningen att jag som tjej är mindre bemedlad både fysiskt, intellektuellt och kompetensmässigt i relation till (bland annat) skidåkning. Vid ett tillfälle i år delade jag kabin upp med mer ett än vanligt nedlåtande gäng grabbar som jävlarimig minsann åkt TVÅ veckor om året i tio år och således nästan kvalade in till världscupen. Säjerude, tänkte jag på toppen, trampade i bindningarna på FIS-laggen och frågade om de inte kunde hjälpa mig lite nerför backen strax till vänster (som inte riktigt kvalar in som pistad vardagsrumsvägg, men åtminstone nästan på sina ställen), fick ett hånfullt jomenvisstlillabruden, tog med jordens adrenalinpåslag, kröp ihop mer ju brantare backen blev och stannade och väntade till synes oroligt i dalen med kommentaren att jag ju trodde de kunde åka och frågan om det kanske var lite för läskigt med branter. Jag vet att det var omoget gjort, men det var så roligt att jag står för det.

Nu tänker jag inte ge mig in i själva sakdiskussionen men jag kan inte hålla mig från att kommentera kommentarsfältet. Vad sjutton är detta för samtalsklimat, det är så man skäms.

@pirrson skriver att dennes observationer är tvärt emot mot de som görs av författaren. rätt eller fel så är det dennes åsikt baserat på dennes observationer. Personen lyfter även frågan om prestation vs betalning (en fråga som bland annat blivit hett debatterad inom e-sporten där båda könen tävlar tillsammans men där kvinnliga lag objektivt tjänar mer än manliga lag relativt deras världsranking då de, relativt sin prestation, drar in mer pengar åt sina sponsorer). Återigen, jag tar inte ställning men allt är inte svart och vitt.

Baserat på dessa två saker får vi till svar:

1. Dumförklaringar där en person inte anses ha rätt till en åsikt
2. Nedvärdering på grund av en antagen könstillhörighet
3. Tillskrivna egenskaper på grund av könstillhörighet -> "tjejer är bäst", lite likt "alla kineser är smarta"
4. En väldigt "konstruktiv" kommentar

Hur skulle det här se ut i en annan del av forumet..

- "Du som tjej kanske borde läsa på lite innan du pratar om herrskidor"
- "Ännu en snowboardåkare som tror den har rätt att kommentera frågor om skidåkning"
- "Hur kan ni telisåkare inte fatta att fast häl RULES, hur kul är det med bara telisåkare"

Kanske borde vissa här ta sig en sväng förbi https://www.freeride.se/regler/ där första punkten är att man bör "Vara trevlig och respektera andras åsikter"...

Min poäng är inte att det inte finns personer (av båda könen) som är puckon utan att det är undantag och inte regel. Jag köper inte den verklighetsbeskrivningen över huvudtaget. Alla kan fiska fram historier om dåligt bemötande men att det finns något systematiskt förtyck av tjejer i pisten är dumheter och simpla tricks för att få lite likes.

Vad leder sexistiska kommentarer till? Kärnvapenkrig!
Temakväll hos Ung Vänster eller samlat diskussionsforum efter artikel på Freeride?

I min ungdoms dagar stod det "No friends on a powder day" på både klistermärken och t-shirts. Det var fö då det bara fanns två kön. Alla kokade inombords. Alla var kränkta. Jag lovar.

Mycket gnäll och förorättade miner tycker jag. När blev vi tjejer så ynkligt behövande. Åk där ni vill och som ni vill. Och skidåkare är väl som folk mest. Man vill inte hänga med alla... den enda vettiga och berättigade kommentaren var ju de som inte "åker med tjejer" off pist. Löjligt förstås. Och Mayrhofen.. Men alla ställen på jorden är inte som Sverige. Tror ni att alla killar får vara med i tuffa offpistgänget? Och varför vill ni hänga med just dem?? Tjaa idioter finns överallt men det är uppenbarligen inte bara grabbar i den kategorin.

Tillbaka
Topp