[Artikel] Skikks skyddar laggen mot repor

Redaktionen

Aktiv medlem
Stå och hänga på stavarna när man åker släplift är trevligt. Repor på skidorna – inte lika kul.

Lösningen på problemet kallas Skikks, en liten plastgrunka som funkar som stoppkloss och skydd mot stavarnas vassa spetsar. Upphovsmakare är gymnasieel

Läs hela artikeln:

Tre grejer...
1) Vilka hardcore-åkare har inte väldigt många skidor?
2) ... och byter vi inte skidor ganska så ofta?
3) Vad är felet med att stoppa stavarna i glappet mellan pjäxa och bindning, det har ju funkat tidigare?

Vad gäller din tredje invändning måste jag nog säga att det ver betydligt skönare stödvinkel om man sätter stavarna längre fram!

@carled
Priset på en liten plastbit kan knappast vara särskilt högt och således borde dina två första punkter inte vara något bekymmer.

Frågan jag ställer mig är; vem bekymmrar sig om repor på topsheetet? Alla jibbers går fetbort då de smäller stålkanterna i sidewallsen stup i kvarten, friåkare går bort då de misshandlar skidorna på sten mer eller mindre varje dag. Således är det troligtvis "vanliga" skidåkare som är en potentiell kund. Dessa åkare har jag upplevt har småhybris (läs rabiata, även
@Jibberisch är smått hysterisk ;)) över hur ovansidan ser ut och kommer troligtvis köpa platbiten (förutsatt att de känner till att den finns och vart man kan köpa den).

Inte för att vara oskön, men... vilket ilandsproblem. Fattar inte ens om det är någon som är allvarlig med detta.

Tillbaka
Topp