Atlantis IBT151

meeetthh

Ny medlem
Atlantis IBT151
Hejsan.

Jag är en riktig nybörjare inom snowboard åkning, och jag har nyss köpt en begagnad bräda i bra skick, det är en Atlantis IBT 151. Med bindningar av märket Drake, modell f60.

Är detta bra grejjer?

Jag märkte efter jag köpt brädan att formen på tailen och nosen inte är likadan, utan nosen(tror det e nosen iaf, kanske är tailen?) är smalare/spetsigare.
Vad innebär detta?

Jag vill främst åka i park och hoppa mycket å dylikt.
Är den här bärdan helt fel bräda för detta?

Visst, jag är nybörjare så det mesta funkar väll för mig just nu egentligen, men jag gillar att ha bra saker med kvalite och jag har tänkt att satsa hårt på att åka bräda, inte bara åka några dagar om året utan snarare åka några gånger i veckan.

Tacksam för hjälp.
Piiz

Atlantis IBT151
Jag vet personligen inget om de sakerna men jag är rätt säker på att du kommer hitta rätt mkt fakta om bindingarna och möjligtvis brädan om du söker här på forumet.

Peace!

Atlantis IBT151
Ja jag hittade en del om bindningarna, och dom verkar ju vara väldigt bra. Dummt av mig att inte söka innans jag frågade, tänkte mig inte för.

Brädan dock, hittade lite gran om den, men inte mycket alls, gav mig inte direkt någon vidare info.

Är det någon som har nån koll på det där med att nosen och tailen inte är i samma form, varför är det så? Och vilken del är vilken, det verkar som om det är nosen som är den smalare/spetsigare änden, men jag kanske har fattat det fel?
Det är alltså inte jätte stor skillnad på formen, men skillnad är det.

Atlantis IBT151
På dom flesta brädor så är nosen lite längre än tailen.
Det är för att tailen ska sjunka ner lättare när du åker i lössnö.
Sen finns det även dom som är twintip, dvs exakt lika fram och bak.

Sen att den skulle vara smalare i nosen verkar helkostigt.
Det finns iofs några brädor som är smalare i tailen (sk tappered shape) antingen för att flyta bättre i puder eller för att göra det lättare att svänga när man är nybörjare, men eftersom du har köpt en "proffsbräda" som inte i första hand är tänkt för puder så tror jag att den är lika bred både i tail och nose.

Jag vet inte hur sliten brädan är men om den dög åt Ingemar Backman på sin tid så duger den nog åt dig nu.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp