Atomic Bent chetler

carl-pedal

Ny medlem
Atomic Bent chetler
Tjena!

Har suktat länge efter ett par fetingar som komplement till mina 100mm argos och äntligen finns det nog med pengar för att investera i ett par. Har kollat en del på bentarna. Jag har dock börjat tvivla, då dom framhävts som en utesluten bc-jibb skida. Hur allsidig är egentligen bent chetlern? Är rocker 2an ett bättre val om jag söker en lekfull puderskida för svensk skogsåkning? Eller kanske s7an?

Kanske ska tillägga att jag är 180cm och väger 76kg. Jag skulle klassa mig som en medelgod åkare.

Tack på förhand

///C

Atomic Bent chetler
Kör själv på rocker 2 192cm och jag kan säga att det måste vara i princip omöjligt att någon skida ska vara en bättre bc-jibb skida än rocker 2. Förvånar mig fortfarande, har provat en hel del rockers men ingen är så gudomlig som rocker 2an enligt mig, har inte provat bent chetlern dock men eftersom R2an har en hel del bättre egenskaper för en lekfull men samtidigt stabil skida som t.ex stålkanterna de har skurit bort i tip/tail, väldigt lätt i tip/tail samt att de inte alls "fladdrar" lika mkt som de andra rocker skidorna jag provat. Dessa egenskaper märker man kraftigt av i pudret!

Bent Chetlern har ju egentligen inga skillnader motför en vanlig rocker skida förutom att den är mjukare vad jag förstått
Om du får tag på ett par R2, KÖP dem!

Är själv 188cm och väger 80kg, lite svårt att säga vilken längd du ska köra på eftersom man inte vet vad du använder skidan till riktigt.
Men jag hade aldrig velat haft en kortare om jag säger så. Går som på räls när man köttar men ändå sjukt lekfull och lätthanterlig i skogen.

Atomic Bent chetler
Kör iofs på gamla BC men den är rätt jäkla mjuk. Jobbigt när det är hårt och puckligt, efter ett tag tänker man väl inte på det men visst blir det lite rodeo och så snyggt ser det nog inte ut.

Atomic Bent chetler
Bent Chetler är perfekt för det du har tänkt använda den till. Håller med somebody om att den är riktigt jävla jobbig/obehaglig att köra om det är hårt och puckligt (typ uppkörd backe i alperna en varm eftermiddag) men min gissning är att det mest beror på den extremt korta effektiva kanten och det är inget som man lider av i mjuk snö. Jag är aningen lättare än dig (runt 70 kg utan utrustning) och kör också den första versionen (183) och även om det är den mjukaste skidan jag har kört på så funkar den som allroundskida för mig så länge det är relativt mjukt underlag. Jag är iofs ingen charger utan kör ganska samlat.

Har inte testat Rocker 2, men baserat på vad jag har läst (och att den är rätt lik Bent Chetlern i formen) verkar den funka minst lika bra i mjuk snö och hade jag funderat på att köpa en skida idag hade det kanske blivit den istället, men då mest för att få en skida som är mer lättåkt när det inte längre är puder. Bara baserat på egenskaperna i lössnö ser jag ingen anledning alls att byta ut Bent Chetlern.

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Tack för alla svar. Blir det väldigt fladdrigt eller är den åkbar i lite högre hastigheter? Hur har ni monterat dom, är det teamline som gäller? Eller är det för långt fram om jag inte ska köra allt för mycket switch?

Hur står sig s7orna mot dessa två? Andra alternativ på lekfulla bc-skidor ca 120ish i midjan?

Mycket frågor så här från mobilen.

/c

Atomic Bent chetler
Moment Night train kan vara ett bra alternativ om du vill ha runt 120 mm i midja. Funkar bra i det mesta!

Atomic Bent chetler
Mina är monterade på Team-linjen (har jag för mig iaf, främst för att ha kvar lite skida bakom bindningarna). Har aldrig haft problem med tip dive och tycker att det går att stå på bra med dom så länge det är mjuk och jämn snö, både i pist och utanför. När det är uppkört blir den studsig och jobbig att kontrollera och då sänker jag farten.

Atomic Bent chetler
Mina är monterade mitt mellan främre och bakre linje. Åker iofs telemark men vill gärna ha lite tail. Nya BC är dock styvare i tailen, hur mycket styvare har jag inte en aning om.

Atomic Bent chetler
Moment vet ja inte mkt om, men om du ska välja mellan R2 och bent chetler så ska du utan tvekan köra på R2an enligt mig. Bent chetlern har inga fördelar på något sätt jämnför med R2 som sagt, tvärtom däremot har R2 stora fördelar som ja skrev ovan.
R2 är stabil som ett tåg än vilket underlag den har men samtidigt jävligt lekfull!
Så som sagt om du ska välja mellan bent och R2, VÄLJ R2!

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
Moment vet ja inte mkt om, men om du ska välja mellan R2 och bent chetler så ska du utan tvekan köra på R2an enligt mig. Bent chetlern har inga fördelar på något sätt jämnför med R2 som sagt, tvärtom däremot har R2 stora fördelar som ja skrev ovan.
R2 är stabil som ett tåg än vilket underlag den har men samtidigt jävligt lekfull!
sa du inte nyss att du inte hade testat bent chetlern? hur kan du då säga att den inte har några som helst fördelar jämtemot rocker2, verkar som det bara är för att du själv äger ett par? jag kör på bent chetler och kan säga att det är en jävligt skön skida för bc-jibb och mycket snö om man inte är någon riktig tungviktare. väger själv 70-75 och har aldrig haft några problem med att den är för mjuk. kan dock som sagt bli fladdrig vid riktigt hög fart och ojämnt underlag, men inget som jag nånsin har stört mig på. har ett par årsm. 10-11 och har monterat dom -2.5cm för en så lekfull skida som möjligt. som sagt, personligen tycker jag det är en kanonskida om man använder den till det den är byggd för, d.v.s. puder och bc-jibb, och jag har aldrig åkt på en skida som är så rolig trots bredden.

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
simonthyrb sa:
AshtraYmofucku sa:
sa du inte nyss att du inte hade testat bent chetlern? hur kan du då säga att den inte har några som helst fördelar jämtemot rocker2, verkar som det bara är för att du själv äger ett par? jag kör på bent chetler och kan säga att det är en jävligt skön skida för bc-jibb och mycket snö om man inte är någon riktig tungviktare. väger själv 70-75 och har aldrig haft några problem med att den är för mjuk. kan dock som sagt bli fladdrig vid riktigt hög fart och ojämnt underlag, men inget som jag nånsin har stört mig på. har ett par årsm. 10-11 och har monterat dom -2.5cm för en så lekfull skida som möjligt. som sagt, personligen tycker jag det är en kanonskida om man använder den till det den är byggd för, d.v.s. puder och bc-jibb, och jag har aldrig åkt på en skida som är så rolig trots bredden.
Nej jag har inte testat Bent Chetlern, men om man kollar på skidans egenskaper och uppbyggnad så är det i princip en vanlig rocker skida, inget nytänkande och nya tekniker som Rocker 2an har. Därför måste R2an piska Benten

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
Nej jag har inte testat Bent Chetlern, men om man kollar på skidans egenskaper och uppbyggnad så är det i princip en vanlig rocker skida, inget nytänkande och nya tekniker som Rocker 2an har. Därför måste R2an piska Benten
Har ja missat något? Vad är det för nya tekniker och tänk R har jämfört med andra skidor?

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Tycker det är roligt att du ratar bc trots att du inte kört den ens. De har snarlika mått och Salomon äger ju Atomic så vad tror du är basen till R2an?
Går inte att sitta hemma och läsa in sig på mått och material för att förstå hur en skida väl känns när du står på den.
Jag har en 12a Katana och alla på nätet sa att den var så stor styv och bökig, köpte den, satte den på fabriksstrecket. Tycker enda stället den är bökig på är täääääät svensk snårskog..................

Tilläggas att jag är 175 och väger 77 kg med rejs bakgrund

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Kan väl ge min åsikt om BC. Har det här årets modell, 192 cm. Mina mått är 190 cm lång 85 pannor tung. Åkt på dom i 2.5 vecka. Längden är inga problem, blivit lättare och lättare att svänga runt. Funkar sjukt bra i det djupa, vilket är det dom ska vara bra på. Men samtidigt är det så att när pisten har fått dom såkallade "snowboardvallarna" kunde jag gärna ha bytt.
På vanlig pist funkar dom ändå okej. Kan carva med dom när det inte är för brant. Särkilt ostabila är dom ändå inte när det går fort. Har inte åkt på R2, vill gärna göra. Men tycker verkligen att BentChetlern är en riktigt grym skida! Funkar oerhört bra trots bredden i det man inte riktigt vill köra i men måste.

Atomic Bent chetler
Jag har årets BC 192cm. Är lika lång och väger lika mkt som dig. Har min bindning monterad på deras Freeride-linje, dvs. -2.5cm.
Förra veckan åkte jag på dem i ett uppåkt Chamonix och de fungerar alldeles utmärkt där. Det enda som är värt att notera är att det blir en del vridningar på knän och fötter när de är så breda och underlaget är uppkört.
Puder är givetvis det underlag som skidan är gjord för men de fungerar alldeles utmärkt i pisten med. Carvar bra och går att köra fort med. Aldrig upplevt dem som oroliga. Årets modell är även rätt mkt styvare i tailen jämfört med fjolårets vilket gör en del för deras pistegenskaper.

Så på din fråga om hur allsidiga där är så skulle jag säga mkt allsidiga trots sin bredd.

Atomic Bent chetler
Har däremot kört på årets atomic blog samt atomic coax, båda var fladdriga och ostabila skidor enligt mitt tycke, om man kollar på lite videor på skidorna så ser BC också ut att vara en fladder skida, som Mike douglas säger i filmen "you see a lot of skiis flapping around on the mountain" deras teknik med att ha en jämn böj på tip/tail fungerar förvånansvärt bra, mina skidor fladdrar aldrig än vilket underlag man har

Atomic Bent chetler
tack för all feedback :D Har hittat fjolårets modell hyfsat billigt, hur pass mycket styvare är 11/12, är den märkbart mycket stabilare?

Någon som har tips på sidor som säljer den billigt?

edit

Är 183 att föredra om man ändå vill behålla lite lekfullhet?

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Vad störiga ni är, otrevliga kontringar, jag skriver bara enligt den informationen och erfarenheten jag har.
Finns ingen skida där de har tagit bort stålkanten vid tip/tail, vilket man märker stor skillnad av när man ska snurra i pudret, finns heller ingen skida som har en jämn böjning vid rockern som gör att den inte fladdrar i hög fart som sagt, detta har ja skrivit nu ett antal gånger och kontrar med "Så vad är det som är nytt och fantastiskt?"
Man blir ju ledsen =)

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
Vad störiga ni är, otrevliga kontringar, jag skriver bara enligt den informationen och erfarenheten jag har.
Finns ingen skida där de har tagit bort stålkanten vid tip/tail, vilket man märker stor skillnad av när man ska snurra i pudret, finns heller ingen skida som har en jämn böjning vid rockern som gör att den inte fladdrar i hög fart som sagt, detta har ja skrivit nu ett antal gånger och kontrar med "Så vad är det som är nytt och fantastiskt?"
Man blir ju ledsen =)
Menar inte att vara otrevlig eller så, men tänkte bara fråga dig en sak. Vad menar du med den jämna böjen på rockern? Jag har ett 11/12 Line SFB som jag tycker har en väldigt jämn böjning på rockern. Rätta mig gärna om jag har fel. Menar du att Rocker2 är den enda skidan som inte har en liknande rocker-profil a la Armada JJ? Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel :)

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
Man blir ju ledsen =)
Moment har inte hel stålkant. Slutar ungefär där Salomons slutar. Lib-Tech skidor oxå tex.
Jämn böjning har flera skidor oxå. Elan Boomerang, Moment Night Train, Extrem Big Pen med flera....

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
simonthyrb sa:
AshtraYmofucku sa:
Ah, markedsavdelingen til salomon finner jo opp skien på nytt hver gang de slipper en ny modell. Tydelig at det funker. :-)

Atomic Bent chetler
SiSt sa:
Ah, markedsavdelingen til salomon finner jo opp skien på nytt hver gang de slipper en ny modell. Tydelig at det funker. :-)
Känns nästan lite smutsigt att åka på R2:orna av just den anledningen, men det tar inte bort faktumet att det är en fantastiskt trevlig skida!

Atomic Bent chetler
praxel sa:
AshtraYmofucku sa:
Man blir ju ledsen =)
Menar inte att vara otrevlig eller så, men tänkte bara fråga dig en sak. Vad menar du med den jämna böjen på rockern? Jag har ett 11/12 Line SFB som jag tycker har en väldigt jämn böjning på rockern. Rätta mig gärna om jag har fel. Menar du att Rocker2 är den enda skidan som inte har en liknande rocker-profil a la Armada JJ? Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel :)
Svårt att förklara med ord, men kolla på videon och lyssna vad Douglas säger. Det är den enda rocker skidan som har den rocker profilen

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
praxel sa:
AshtraYmofucku sa:
Man blir ju ledsen =)
Svårt att förklara med ord, men kolla på videon och lyssna vad Douglas säger. Det är den enda rocker skidan som har den rocker profilen
Ja och Hellbent är enda som har den rocker profil... Men att det är enda som inte slår stämmer inte....

Atomic Bent chetler
SiSt sa:
AshtraYmofucku sa:
simonthyrb sa:
Ja, men varför uppfinna hjulet en gång till, när man istället kan claima att man var först med hjulet och få alla att tro på det?

Atomic Bent chetler
AshtraYmofucku sa:
praxel sa:
AshtraYmofucku sa:
Man blir ju ledsen =)
Det beror på vad du menar med den enda..... Rocker2 är den enda skidan med just den graphicen. Jag tror att den principen av rocker inte är något unikt för Rocker2. Men måste ändå säga att det verkar som en riktigt go skida!

Atomic Bent chetler
carl-pedal sa:
tack för all feedback :D Har hittat fjolårets modell hyfsat billigt, hur pass mycket styvare är 11/12, är den märkbart mycket stabilare?

edit

tror att båda längderna skulle funka för dig, beroende på vad du främst har tänkt att använde den till. om du som jag, vill ha en smidig skida att leka runt med och som man kan snurra lätt med o.s.v. och även kanske ta en repa i parken då och då, så skulle jag gå på 183an. vill du däremot ha en lite stabilare skida som kanske tål lite högre farter bättre o.s.v. så skulle jag gå på 192an. därmed inte sagt att man kan jibba runt o leka med den också! skidorna känns ju rätt korta p.g.a rockern också ska tilläggas..
Synd att dom är slut hos conrad, annars skulle jag självklart tipsa om dom.. finns tyvärr inte heller några prisvärda alternativ under köp&sälj för tillfället. har dock funnits en del har jag sett..

Atomic Bent chetler
simonthyrb sa:
carl-pedal sa:

edit

tror att båda längderna skulle funka för dig, beroende på vad du främst har tänkt att använde den till. om du som jag, vill ha en smidig skida att leka runt med och som man kan snurra lätt med o.s.v. och även kanske ta en repa i parken då och då, så skulle jag gå på 183an. vill du däremot ha en lite stabilare skida som kanske tål lite högre farter bättre o.s.v. så skulle jag gå på 192an. därmed inte sagt att man kan jibba runt o leka med den också! skidorna känns ju rätt korta p.g.a rockern också ska tilläggas..
Synd att dom är slut hos conrad, annars skulle jag självklart tipsa om dom.. finns tyvärr inte heller några prisvärda alternativ under köp&sälj för tillfället. har dock funnits en del har jag sett..
Blir nog trotts allt 183an, då den främst kommer användas som en lekskida i skogen och bc:n. Var helt inne att beställa den från ze german men sen tog den slut. Har dock hittat den hos min lokala skidshop för 5500ish, fast då med atomics orginal bidning ffg 16. Är den likvärdig med sth serien eller är det värt att byta upp sig?

Atomic Bent chetler
PNyberg sa:
SiSt sa:
AshtraYmofucku sa:
Ja, men varför uppfinna hjulet en gång till, när man istället kan claima att man var först med hjulet och få alla att tro på det?
+1
Tror väl att MnO skrev något om Douglas säljegenskaper i senaste testet. Är ju nu uppenbart att skidorna säljer enbart på vad han säger i en video =)

Sen måste jag säga angående denna tråd att jag inte hört någon vettig recension av BC som varit positiv, däremot R2 har ju blivit nya Jesus!
Har ju själv inte åkt på någon av dem men utan uppstyvningen i tailen känns BC som en jibskida tycker jag. Har heller inte läst någonstans att den skulle klara fart eller uppkört bra.

Atomic Bent chetler
Klart att inte R2an fladdrar i vemdalen där man knappt når styrfart.. Hypen verkar ha bitit på ashtray hur som! Har sett en hel del R2or ute i backen här och visst fan ser det ut att fladdra, minst lika mycket som mina BC. Inte heller är bc för bred och inte vrider det speciellt mycket i benen när det är hårt och puckligt. Saken är snarare den att tailen är mjuk, skidan mår bra av att monteras ganska långt fram. Har man problem med för mycket baksäte så suger det, lite funkar då och då men vid uppkört viker sig tailen direkt.

Atomic Bent chetler
somebody sa:
Klart att inte R2an fladdrar i vemdalen där man knappt når styrfart.. Hypen verkar ha bitit på ashtray hur som! Har sett en hel del R2or ute i backen här och visst fan ser det ut att fladdra, minst lika mycket som mina BC. Inte heller är bc för bred och inte vrider det speciellt mycket i benen när det är hårt och puckligt. Saken är snarare den att tailen är mjuk, skidan mår bra av att monteras ganska långt fram. Har man problem med för mycket baksäte så suger det, lite funkar då och då men vid uppkört viker sig tailen direkt.
Vad uppkäftig du blev då, vad vet du om vart jag åker osv?
Jag ska erkänna dock att de börjar fladdra lite när man kommer upp i hastigheter över 100 om det är hårt underlag men inte annars, men det gör ju alla rocker skidor så det är oundvikligt, R2 har lyckats bra med att minska fladdret.

Men vad tjänar jag på att dela med mig info och tips här, en del av er är ju bara otrevliga och arroganta tillbaka, nämner inga namn.
Chubba, ta det lugnt nu

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Sry att man blev upprörd, haft en dålig dag då klarar man inte av otrevliga påhopp.
Är ju alla hjärtans dag så nu ska vi va snälla tkr jag

Atomic Bent chetler
Ta din go pro och ge mig en video där du kör 100km/h på lite hårdare underlag.. Inte en pist slät som en dansbana utan fast underlag helt enkelt.

Hur som, planar man runt på skidorna när det är hårt utan att sätta i kanten nämnvärt så fladdrar det och det även om det går 50 eller 100. Dina R2 gör det och mina BC gör det, sen finns det ju en massa mer skidor med hög tiprocker/mjuk tip som också fladdrar. Om man stör sig på det, nja inte jag i alla fall. Det jag stör mig på är den mjuka tailen som många jibbiga bc lagg lider av. Med lite dålig teknik och bakvikt så finns det helt plötsligt inget att stå på bakom bindningen. Har inte testat R2an men tycker nästan att det händer med allt som har en del tailrocker. Kanske jag som är kass på att åka men nog hamnar dom flesta av oss i baksätet då och då.

Senast ändrad:
Atomic Bent chetler
Förstår inte nöjet med att se en sådant klipp men visst, skickade en till din mail där jag tolkar i 128 på en skoterled, har inte filmat nått snabbt åk än eftersom jag inte ser nöjet med det. Men det kan jag väll göra om du tkr det är kul att se?
Vart vill du komma Chubba?

Atomic Bent chetler
somebody sa:
Ta din go pro och ge mig en video där du kör 100km/h på lite hårdare underlag.. Inte en pist slät som en dansbana utan fast underlag helt enkelt.

Hur som, planar man runt på skidorna när det är hårt utan att sätta i kanten nämnvärt så fladdrar det och det även om det går 50 eller 100. Dina R2 gör det och mina BC gör det, sen finns det ju en massa mer skidor med hög tiprocker/mjuk tip som också fladdrar. Om man stör sig på det, nja inte jag i alla fall. Det jag stör mig på är den mjuka tailen som många jibbiga bc lagg lider av. Med lite dålig teknik och bakvikt så finns det helt plötsligt inget att stå på bakom bindningen. Har inte testat R2an men tycker nästan att det händer med allt som har en del tailrocker. Kanske jag som är kass på att åka men nog hamnar dom flesta av oss i baksätet då och då.
Jo sant det har du rätt i, det ska man inte säga nått om, vi borde båda prova varandras skidor, verkar inte komma någon vart i denna diskussion ändå

Atomic Bent chetler
Vad tror ni om line mr polards opus? Kan det vara något? Har hört att den ska vara styvare och lite mer allsidig.

Tacksam för svar

///c

Atomic Bent chetler
Har inte hört så mycket om dem men det verkar vara en bra skida, framförallt riktigt snygg.
Det är som du själv känner, Bent Chetlern och R2 är väll mest säkra val eftersom det har varit dessa 2 som stått i rampljuset i år. Däremot är det mycket bättre att komma med ett par skidor som inte "alla" har.

Den är rätt lik BC men lite hårdare som du säger, lite mindre midja också vilket kan vara bra för din typ av åkning.
Dock så står jag fast vid R2, ett säkert och grymt val om du får tag på ett par!

Tillbaka
Topp