Atomic M:11 eller Rossignol Z5?

Henning81

Ny medlem
Hej alla glada.

Har två frågor till alla experter i forumet. Ja e en kille på 88kg och 186cm som ska köpa nya skidor. Har efter sex år på en alpin carvingbräda sadlat om och fastnat för vanliga lagg igen. Gick en introkurs med Främjandet förra helgen och åkte på ett par 170 långa Atomic SL9:12. Det gick väll ganska ok men de kändes lite för avancerade och hårda för mig, hade svårt att kanta ordentligt och när jag väl fick i kanterna hade jag svårt att fånga returen.

Vid köp av nya skidor är jag främst ute efter ett par skidor med mycket sväng för carvande svängar i pisten, men ja vill kunna åka utanför när tillfälle ges. Har tittat runt lite på nätet och fastnat för Atomics M:11 och Rossignols Z5 eller kanske Nordica hot rod Nitrous som jag tror skulle passa mig bra. Av ekonomiska skäl handlar det om fjolårets modeller.

Nu till frågorna:

1. Vilka skidor rekommenderar ni, och varför?

2. Vilken längd? runt 170 eller 175?

om du kan testa skidorna innan du köper om du har möjlighet och bestäm dej sen. annars VÄLJ SJÄLV!

men jag skulle tagit en lite längre skida i ditt fall ca 180-185.

Jag har tyvärr inte möjlighet att provåka och inser självklart att det e jag som ska välja med om någon har erfarenhet av dessa skidor vore det intressant å höra vad de tycker.

Vad det gäller längden så tillverkas varken M:11 eller Z5 upp till 180.

Tillbaka
Topp