Har inte läst alla tips från 2000 i trådens början, så kan vara så att jag beskriver samma som ovan.
Vi brukar börja lära ut stillastående på platt mark, utan skidor. Stå med böjda ben, med ganska brett mellan fötterna. Börja med att göra ett hopp rakt upp utan rotation. Fokusera på hur lederna jobbar - höft, knä, fotled. Alla dessa arbetar. Se till att skjuta ifrån så att du har bra balans i luften och har kroppen i en ”rak” position. Du ska sedan landa i balans där hela fotsulan tar i backen samtidigt. Inte landa på tå eller häl.
Lägg till rotation. Börja med att snurra kvartar. Gör samma frånskjutsrörelse som ovan. Se till att kroppen är rak i luften och att landa i balans på hela foten. Som vuxen kan man återigen tänka på hur lederna arbetar för att förstå rörelsen. Just detta fokuserar vi inte på när vi lär ut till barn, men vuxna har ju en relation till sin kropp och kan bättre tänka och förstå biomekanik. När man lägger till rotation ska huvudet vridas med. Roterar man åt vänster, ska huvudet vridas med runt vänster axel.
Gör större rotation, först halva varv, sedan hela varv. Ju mer rotation som läggs på, desto mer armar och överkropp kommer med i rörelsen. Öva hela tiden på att ha kroppen i balans vid landning. Landar man hela tiden utanför kroppens lodlinje, på tår eller hälar, fortsätt öva tills du är i balans vid landningen. Viktigt att vrida med huvudet. Tar man inte med blicken i rotationen kommer kroppen aldrig komma runt. Just detta att vrida med huvudet kan vara lite av en spärr för vissa. Träna träna!
Gör sedan samma övningar med skidor på. Det är en helt annan tröghet med skidor på. Bara att stå och hoppa på platt mark rakt upp är en utmaning. Tänk på hur lederna jobbar och fortsätt tills du landar i god balans. Inte på bakändan, inte på spetsarna - rakt på foten.
Lägg sedan på rotation. Efter lite (eller ganska mycket!) träning kan man dra en trea från stillastående på marken.
När man sedan ska börja åka med fart kan man börja i ett litet hopp och bara köra frånskjut. Återigen tänka på hur man gör frånskjutet och hur man landar. En bred stance gör att du har bra balans och sedan får kraft i rotationen. När du känner att du har bra kontroll i hoppet utan rotation kan man börja göra 180.
Många gör sina första 180 genom att åka framåt, hoppa till och vrida runt underkroppen, med blicken kvar i färdriktningen. Detta är tryggt eftersom man då hela tiden ser framåt/nedåt. Detta är dock hämmande om man sedan ska rotera ett helt varv.
180 gör man genom att rotera kroppen OCH vrida huvudet över axeln. Man kommer alltså landa ”blint”. Detta kan man behöva träna mycket på. När man landar switch ser man uppåt i backen. Så snart man kan ska man vrida blicken nedåt i färdriktningen igen, lämpligast åt det håll man just roterade åt. Huvudet så att säga fortsätter rotera ytterligare 180 grader så man tittar i färdriktningen.
Gör man 180 enligt ovan kan man sedan lägga till ytterligare ett halvt varv. Det behövs mer kraft i frånskjutet och det är viktigt att blicken vrids över den roterande axeln.
Vill man träna på 360 utan att lätta från marken går det också. I en hyfsat slät pist med lagom fart kan man göra hela rörelsen och rotationen utan att skidorna är i luften. Man liksom bara slajdar runt rotationen. Återigen - blicken över axeln, annars dödas rotationen.
För att jag, som är en gammal gubbjävel, inte ska glömma bort mig mitt i rotationen, brukar jag alltid göra ett ”provhopp” innan jag sticker iväg. Då visualiserar jag uthoppet och tvingar mig att se över axeln. Ser säkert inte klokt ut men vafasen…
Har man tillgång till studsmatta i trädgården går det utmärkt att börja testa där.
Att obrydd dra en trea är kungligt. Tycker det är det fränaste man kan göra. Ju större hopp, ju längre flygtid, desto coolare att bara göra en trea.
Nåja, ett ganska långt inlägg på min ära!
Hoppas det kan vara till någon nytta och glädje.