Att sätta en 360...

freeride_nu

Aktiv medlem
Att sätta en 360...
Jag måste erkänna att jag blir ganska impad när det kommer någon och sätter en helikopter (helis, 360) i backen. Jag har länge försökt övertyga mig själv om att man inte behöver kunna "snurra" men nu känns det som det är dax att lära sig... Det borde väl inte vara så svårt?

Vad skall man tänka på? Är det bara att kasta sig ut? Stavar? Alla tips som gör att jag inte behöver tillbringa resten av säsongen i gips mottages tacksamt.

MVH/MM

Jag undanber mig tips typ: - Det är bara att ladda fett som f...n i det största "big jumpet" du kan hitta och sätta snurr...!

Att sätta en 360...
Hej

Jag ska ut med några kompisar i morgon kväll. (Tisdag)
Vi ska lära oss att göra helikopter med hjälp av några grabbar som kan det där.
Jag återkommer med tips på Onsdag! (Om jag inte ligger i någon otäck operationssal)

Há dè!

//Andreas

Att sätta en 360...
Ta ett litet hopp man behöver i princip bara en knöl i backen för att sätta en 360.
1) åk mot hoppet full av mod
2) ta snurrfart med armarna
3) vrid huvudet åt det håll du skall snurra (när du drar tillbaka skallen slutar du snurra! och viola´du har bara gjort en kass 180)
4) spotta landningen
5) åk därifrån med snabba kortsvängar
6) inkassera allas beundran!

Att sätta en 360...
Innan du spänner fast ett par skidor på fötterna och slänger dig ut i pisten så kan du träna hemma i vardagsrummet.

Om du är nybörjare så kan du träna på 360 utan skidor så att du får in tekniken.
När du sedan har den helt klar för dig så kan du börja nöta i något väl utvalt hopp.
Själv gillar jag hopp som inte är så branta.

När du ska testa 360 med skidor så gäller det att våga. om du tvekar det minsta så kommer du att stanna vid 180 eller 270 grader och då gör det ont.

Hjälp till med armarna om du är osäker. De hjälper till i snurren och du behöver inte ta i så att du spricker. En annan sak är att du ska följa med med huvudet hela vägen runt.

Stavar tycker jag är att rekomendera. Kan vara bra för att bibehålla balansen i luften.

Hoppas att du har fått några tips på vägen. Nu är det bara att ge dig ut i backen och träna. Du får inte vara rädd att slå dig lite, det får man räkna med :) Tillslut så kommer den att sitta.

Att sätta en 360...
Hej!

Jag är en glad amatör som har lärt mig att göra braiga helisar i vinter( dvs. helikoptrar som inte slutar med smärta...) felet som jag tror att jag gjorde var att jag tog i för mycket med överkroppen, vred den först och försökte sedan att få med mig skidorna. Något som ledde till att rotationen nästan stannade mitt i luften! Man måste få med sig skidorna redan i upphoppet annars så landar man otvivelaktigt i bakåtvikt eller kommer inte runt.

Det kanske låter konstigt men jag tycker att det är lättare att lära sig om man tränar i ett halvstort hopp med brant landining, om man gör ett pytte pytte hopp med platt landning så slår man sig mycker mer än vad man gör när man landar fel och det är brant (tycker jag i alla fall!)

Ha det bra och lycka till! / Björn

Att sätta en 360...
Ett goot råd e att inte vara rädd.
Om du har bestämt dig för att sätta den så
kommer den att sitta.
Bara du inte glömmer bort att titta runt axeln på dig själv.
1. Bygg ett hopp som e lagom stort(det behöver inte alls vara stort) Gärna med
lössnölandning.
2. hoppa några gånger
3. hoppa och ta fart med armarna och överkroppen åt det hållet du vill snurra.
Titta runt axelnåtm det hållet du snurrar.
Glöm inte att ta med skidorna i snurren annars stannar den.

Första gångerna jag gjorde det så satte jag ner den staven åt vilket håll jag ville snurra i marken och sedan snurrade jag runt den

Att sätta en 360...
Vari val nu och fick kanontips av guiden raphael.
Det viktigaste är att vrida huvudet och titta åt det hållet man roterar.
När du kommit 180 grader så håll kvar huvudet och titta på landningen då snurrar du av dig själv.

Att sätta en 360...
Jag tackar och bugar för all goda tips. Nu skall jag leta rätt på mina gamla 160 cm kompaktskidor (!!!), sätta bindningar löst,löst och gräva ett litet hopp att öva i...

MVH/MM

PS! Allå, allå Andreas. Hur har det gått för dig? Har du några heta tips? DS.

Att sätta en 360...
HAHAAHa ja dehär gav mig en underbar kvällsläsning såhär innan man tar en runk o går o lägger sig..

Att sätta en 360...
Testa först i ett hemma gjort hopp om du inte är säker!
Ta i med armarna åt motsatta hållet du snurrar åt
sen skär lite i kicken så du får med dig snurren
sen är det bara att kolla runt axeln.
när du har snurrat ett varv (360) så ser du landningen
ta ner blicken mot landningen också vipps!
sen kan du köra det i inprinsip alla hopp med lite mod!

lycka till!

Att sätta en 360...
nu borde du kunna det 1999 skrev du tråden?
du som startade den kan väll skriva vad du kan nu?

Att sätta en 360...
måste sno killens tråd eftersom den e så gammal:P
tycker ni personligt att en rakt 3.a eller bara en ihopkrypen 3a e riktigt ful? ?

Att sätta en 360...
tjenna.

1. tänk inte på att du ska hamna på sjukan bara för en 360.

2. testa gärna först i ett hemma bygge.

3. gå sedan på ett hopp i backen.

4. sluta inte kolla runt axeln förens du ser landningen. och kolla varken upp eller ner.

Att sätta en 360...
1. kom till kicken med lämplig fart
2. snurra 360
3. ta skidorna av
4. gå in till kafé
5. köp en bulle

Att sätta en 360...
bästa stället att göra det första gången på är ett sånt där litet kant hopp som man hoppar in i pisten.

1. ta inte för lite fart utan mer än vad du känner är skönt.
2. när du kommer emot kicken så kan då ladda upp armarna med fart .
3. när du hoppar av så gäller det att dra armarna så att du har dom framför kroppen och inte hängandes, för då för du bara obalans. när du börjar snurra med armarna så ska du titta över axel åt det hållet du ska snurra(detta startar snurren)
4. under snurren ska du bara forsätta titta runt axel med blicken tills du ser landningen och hålla händerna framför kroppen.
5. när du börjar se landningen så är det bara till att landa.

lycka till ;) // F

Att sätta en 360...
för att gå ot.
hette alla medlämmar från början freeride_nu?
eller hade han bara boring och skrev med sig själv hela tiden?

Att sätta en 360...
jag lånar tråden lite

Vad ska man tänka på när man ska dra en 3a i ett hopp där kicken lutar uppåt en del? Får sån jävla bakvikt och landar på ryggen.

Ska man börja snurra på kicken eller ska man ha lämnat den?

tackar på förhand

//Hugo

Att sätta en 360...
du ska poppa upp i luften då^

alltså hoppa ifrån lite mera.. och sen börja snurra när du lämnat kicken.. då brukar de gå vägen :)

Att sätta en 360...
Äntligen en tråd som kallar tricket för vad det heter....HELIKOPTER, satte min första typ -82, nu vågar man ju inte längre.....äh skall införskaffa mig ett par twintips och återuppliva gamla hopp minnen från tiden då tha shit was: maiden, metallica och wasp. :o)

Att sätta en 360...
Fortsätt ge han tips... Envisa rykten gör gällande att någonstans i vårat avlånga land springer en ensam skidåkare, upp och ner vid sitt lilla egenhändigt byggda hopp, med ett par 160cm rosa blizard skidor från 1900 frös ihjäl. Hans endaste enda dröm i livet är att sätta en 360. Ett mission han på började på det fina 90-talet och alltså fortfarande försöker klara av...

Så ge han tips!!! Annars kommer han att springa, och springa, upp, ner, upp, ner hela sitt liv....

Att sätta en 360...
haha, det låter som en 360 är hur lätt som hellst. men skidorna gör ju inte som jag vill.. alltså kroppen snurrar. men fan inte skidorna ^^, haha. har dock bara åkt engång. men vafan, det är ju bara 1 varv :D dock är jag van att åka inlines. men dom gör iallfall som man vill :D

Senast ändrad:
Att sätta en 360...
antonsomfan sa:
haha, det låter som en 360 är hur lätt som hellst. men skidorna gör ju inte som jag vill.. alltså kroppen snurrar. men fan inte skidorna ^^, haha. har dock bara åkt engång. men vafan, det är ju bara 1 varv :D dock är jag van att åka inlines. men dom gör iallfall som man vill :D
kan tänka mig att du bara tar i med bara överkroppen...

Att sätta en 360...
man kan typ inte vurpa så illa så man hamnar på sjukhus när man bara snurrar i småhopp. isåfall är man jävligt duktig.

Att sätta en 360...
freeride_nu sa:
Ta ett litet hopp man behöver i princip bara en knöl i backen för att sätta en 360.
1) åk mot hoppet full av mod
2) ta snurrfart med armarna
3) vrid huvudet åt det håll du skall snurra (när du drar tillbaka skallen slutar du snurra! och viola´du har bara gjort en kass 180)
4) spotta landningen
5) åk därifrån med snabba kortsvängar
6) inkassera allas beundran!
precis så

Att sätta en 360...
Har inte läst alla tips från 2000 i trådens början, så kan vara så att jag beskriver samma som ovan.

Vi brukar börja lära ut stillastående på platt mark, utan skidor. Stå med böjda ben, med ganska brett mellan fötterna. Börja med att göra ett hopp rakt upp utan rotation. Fokusera på hur lederna jobbar - höft, knä, fotled. Alla dessa arbetar. Se till att skjuta ifrån så att du har bra balans i luften och har kroppen i en ”rak” position. Du ska sedan landa i balans där hela fotsulan tar i backen samtidigt. Inte landa på tå eller häl.

Lägg till rotation. Börja med att snurra kvartar. Gör samma frånskjutsrörelse som ovan. Se till att kroppen är rak i luften och att landa i balans på hela foten. Som vuxen kan man återigen tänka på hur lederna arbetar för att förstå rörelsen. Just detta fokuserar vi inte på när vi lär ut till barn, men vuxna har ju en relation till sin kropp och kan bättre tänka och förstå biomekanik. När man lägger till rotation ska huvudet vridas med. Roterar man åt vänster, ska huvudet vridas med runt vänster axel.

Gör större rotation, först halva varv, sedan hela varv. Ju mer rotation som läggs på, desto mer armar och överkropp kommer med i rörelsen. Öva hela tiden på att ha kroppen i balans vid landning. Landar man hela tiden utanför kroppens lodlinje, på tår eller hälar, fortsätt öva tills du är i balans vid landningen. Viktigt att vrida med huvudet. Tar man inte med blicken i rotationen kommer kroppen aldrig komma runt. Just detta att vrida med huvudet kan vara lite av en spärr för vissa. Träna träna!

Gör sedan samma övningar med skidor på. Det är en helt annan tröghet med skidor på. Bara att stå och hoppa på platt mark rakt upp är en utmaning. Tänk på hur lederna jobbar och fortsätt tills du landar i god balans. Inte på bakändan, inte på spetsarna - rakt på foten.

Lägg sedan på rotation. Efter lite (eller ganska mycket!) träning kan man dra en trea från stillastående på marken.

När man sedan ska börja åka med fart kan man börja i ett litet hopp och bara köra frånskjut. Återigen tänka på hur man gör frånskjutet och hur man landar. En bred stance gör att du har bra balans och sedan får kraft i rotationen. När du känner att du har bra kontroll i hoppet utan rotation kan man börja göra 180.

Många gör sina första 180 genom att åka framåt, hoppa till och vrida runt underkroppen, med blicken kvar i färdriktningen. Detta är tryggt eftersom man då hela tiden ser framåt/nedåt. Detta är dock hämmande om man sedan ska rotera ett helt varv.

180 gör man genom att rotera kroppen OCH vrida huvudet över axeln. Man kommer alltså landa ”blint”. Detta kan man behöva träna mycket på. När man landar switch ser man uppåt i backen. Så snart man kan ska man vrida blicken nedåt i färdriktningen igen, lämpligast åt det håll man just roterade åt. Huvudet så att säga fortsätter rotera ytterligare 180 grader så man tittar i färdriktningen.

Gör man 180 enligt ovan kan man sedan lägga till ytterligare ett halvt varv. Det behövs mer kraft i frånskjutet och det är viktigt att blicken vrids över den roterande axeln.

Vill man träna på 360 utan att lätta från marken går det också. I en hyfsat slät pist med lagom fart kan man göra hela rörelsen och rotationen utan att skidorna är i luften. Man liksom bara slajdar runt rotationen. Återigen - blicken över axeln, annars dödas rotationen.

För att jag, som är en gammal gubbjävel, inte ska glömma bort mig mitt i rotationen, brukar jag alltid göra ett ”provhopp” innan jag sticker iväg. Då visualiserar jag uthoppet och tvingar mig att se över axeln. Ser säkert inte klokt ut men vafasen…

Har man tillgång till studsmatta i trädgården går det utmärkt att börja testa där.

Att obrydd dra en trea är kungligt. Tycker det är det fränaste man kan göra. Ju större hopp, ju längre flygtid, desto coolare att bara göra en trea.

Nåja, ett ganska långt inlägg på min ära!

Hoppas det kan vara till någon nytta och glädje.

Tillbaka
Topp