Avancerade vallatips ?

Friska_Viljor

Ny medlem
Avancerade vallatips ?
Hej,

Jag undrar om det finns någon portsmiskare (eller andra) där ute som har lite avancerade vallatips att delge ?

Det jag specifikt undrar över är hur i friden man lägger hårdare valla längs stålkanten ? Varför skulle man vilja göra det kanske nu någon undrar.

Jo, det är så att om man tittar under skidorna efter ett par dagars åkning (eller för all del spana under ett par hyrskidor) så ser du att det mest nötta området är det närmast stålkanten. Inte så underligt kanske då det tar mest stryk. Så för att slippa valla om skidorna så ofta skulle jag vilja lägga en hårdare valla närmast stålkanten och ha "rätt" valla på resten av belaget.

Men hur värmer jag dit den utan att det flyter ut över hela belaget ?

/Mvh Roger

PS Detta efter ett tips jag fått av en "vallaguru" hur man skall valla så att det håller en vecka var att först mätta belaget med tre varv med gulvalla och sedan toppa med rätt valla för rådande underlag och att valla hårdare med tex grafitvalla centimern närmast stålkanten.

Avancerade vallatips ?
På vinter vallar jag nästan varje dag (jag är en portsmiskare)...
Men jag har aldrig hört att man ska göra så. Men man måste valla in vanlig grundvalla när man inte använder skidorna! Sen e det bara att valla efter snö och väder!!...

Lycka till

Tillbaka
Topp