B-sponsring, hur mycket rabatt får man igentligen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 136817
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 136817

Guest
Har sökt men hittar inte någon bra tråd som inte är typ tre år gammal..

Senast redigerad av en moderator:
"B-spons" är ingen typ av sponsring. Det är bara så att du får köpa prylarna till ett billigare pris.

Rabatten beror nog mest på vilket märke det är. Alla företag har olika rabatter.

silvertejpen sa:
"B-spons" är ingen typ av sponsring. Det är bara så att du får köpa prylarna till ett billigare pris.

Rabatten beror nog mest på vilket märke det är. Alla företag har olika rabatter.
Har du någon aning om ca hur många procent rabatt man får i genomsnitt?

"B-spons" brukar ligga på 50% av priset, alltså Inköpspris så som det ibland kallas. Dock brukar det även innebära att man "måste" enbart köra på det märkets produkter och att betala för att representera ett företag känns i min värld lite ologiskt.. Dock kan jag förstå att det kan kännas som en bra deal om man inte har så mycket pengar och inte har något emot att knyta fast sig vid ett företag för resten av vintern bara för ett par lagg tex.

Lycka till med jakten och har du fler frågor så skriv dem i tråden!
/Jeppe

tack!

Vill du bli sponsrad så "måste" du medverka i jippon. Företaget vill ju synas.
Det skiljer sig säkerligen från företag till företag hur mycket de vill att man är med på eller visar upp sig.

-

EAaurp:

Youtube kanal låter skitbra. Se till att du får ett par tusen som följer dig så är nog sponsorerna på G.

Hade jag haft ett företag som sponsrade dig så hade jag ju velat att du skulle ställa upp i alla tävlingar i lokala backen vinna allt och fronta mina produkter.

Sponsring handlar ju om företagets vinning på dina prestationer. Vist det kanske blir lite rabaterade gejer kanske lite gratis också men det hela handlar ju om att företaget vill känna mer pengar och du blir ett ansikte utåt och då vill de att du skall synas så mycket som möjligt.

Har inga sponsorer själv men har vänner som har och har haft dock i motorcross och enduro.
A-spons
Speciella tröjor och kepsar dag innan tävling för media.
Speciella kläder för tävling.
Speciella kläder innan/efter tävling
Regler om hur hojjen skall frontars
Regler om hur hojen inte får står i depå
mm...
Böter om man inte deltar i bokad tävling eller som man har kommit överens om.

B-spons
Krav på nya däck till varje tävling.
Krav på extra hoj
Krav på extra utrustning
Allt måste fungera till tävling.
Det mesta rabatterat men ändå så blir det dyrt då man måste hålla en viss nivå.
Ställa upp i så många tävlingar som möjligt.

Sen får det ju inte enbart handla om att vara sponsrad man åker/tävlar för att det är kul eller?
Tror ju inte att mina B-sponsrade polare hade tävlat mindre om de inte hade haft rabatter utan det är bara ett plus som gör att de inte behöver jobbaöver varje dag för att kunna tävla på helgen.

Det finns ju en kanon bra artikel om det här på freeride.se
Länk

Lycka till.

svveet sa:
Hade jag haft ett företag som sponsrade dig så hade jag ju velat att du skulle ställa upp i alla tävlingar i lokala backen vinna allt och fronta mina produkter.

Sponsring handlar ju om företagets vinning på dina prestationer. Vist det kanske blir lite rabaterade gejer kanske lite gratis också men det hela handlar ju om att företaget vill känna mer pengar och du blir ett ansikte utåt och då vill de att du skall synas så mycket som möjligt.

Har inga sponsorer själv men har vänner som har och har haft dock i motorcross och enduro.
A-spons
Speciella tröjor och kepsar dag innan tävling för media.
Speciella kläder för tävling.
Speciella kläder innan/efter tävling
Regler om hur hojjen skall frontars
Regler om hur hojen inte får står i depå
mm...
Böter om man inte deltar i bokad tävling eller som man har kommit överens om.

B-spons
Krav på nya däck till varje tävling.
Krav på extra hoj
Krav på extra utrustning
Allt måste fungera till tävling.
Det mesta rabatterat men ändå så blir det dyrt då man måste hålla en viss nivå.
Ställa upp i så många tävlingar som möjligt.

Sen får det ju inte enbart handla om att vara sponsrad man åker/tävlar för att det är kul eller?
Tror ju inte att mina B-sponsrade polare hade tävlat mindre om de inte hade haft rabatter utan det är bara ett plus som gör att de inte behöver jobbaöver varje dag för att kunna tävla på helgen.

Det finns ju en kanon bra artikel om det här på freeride.se
Länk

Lycka till.
Tack, anledningen är att jag inte riktigt har råd just nu och därför så skulle det underlätta med en sponsor, har tänkt att börja med ett litet sponsorkontrakt och bygga mig uppåt ;-) det viktigaste är ju så klart att ha kul, men det skulle underlätta med en sponsor då jag skulle kunna åka mer skidor.

Det kanske du inte ska säga när du söker sponsorer utan att du är i en utvecklings fas eller liknande. Klip ihop lite åkning och samla ihop tävlings resultat.
Antar att det är lite som att söka ett jobb. Där resultaten får symbolisera betyg och filmen arbetes erfarenheten. Skriv ihop ett litet brev om vem du är med så att de lär känna dig bättre.

EAarup sa:
Tack, anledningen är att jag inte riktigt har råd just nu och därför så skulle det underlätta med en sponsor, har tänkt att börja med ett litet sponsorkontrakt och bygga mig uppåt ;-) det viktigaste är ju så klart att ha kul, men det skulle underlätta med en sponsor då jag skulle kunna åka mer skidor.
Om du hör till de bästa i världen är det helt OK att säga ... det viktigaste är ju så klart att ha kul ... Det ingår så att säga i "kulturen". Men om du är en okänd åkare som behöver spons för att överhuvudtaget ha råd att åka bör du nog finslipa dina argument något!

Som alltid gäller det att synas och prestera ... på tävlingar, på film, i massmedia, på nätet eller på annat sätt. Helt enkelt skapa sig ett namn! Därefter är det dags att gå vidare till de företag som kan vara intresserade! Om bara din familj och dina kompisar vet vem du är får du ingen spons (förutom från mamma och pappa så klart :-) ).

/MM

Senast ändrad:
Jag tror att "Jippon och annan skit" är ganska viktigt för att företagen ska få ut något av att sponsra dig. Garanterat är att ingen kommer sponsra dig utan motprestation. Så om det känns jobbigt att delta i "jippon och annan skit" blir det nog svårt att hitta en sponsor.

Mountain_Man sa:
Om bara din familj och dina kompisar vet vem du är får du ingen spons (förutom från mamma och pappa så klart :-) ).

/MM
Mamma Och Pappa är ju bästa sponsen man kan få!

-

Läst artikeln? https://www.freeride.se/content/6716/

Svenska - Engelska, ja du svara på det språket som hemsidan är på?

Du verkar tro att vem som helst kan få spons osv. lägg lite tid på att hjälp till hemma alt om du är lite äldre (gymnasiet) så sök jobb på mc donalds eller så :)

Frågan är inte vad sponsorer kan erbjuda dig, utan vad du kan erbjuda för dom.

#1 byteshandel
Vi säger att du vill dra och bestiga mount Everest. Det stora problemet för dig dock är att få ekonomin att gå ihop då detta är ett väldigt kostsamt projekt. Dels kostar själva resan en massa stålar sedan tillkommer tillstånd för att bestiga berget och därtill behöver du en massa utrustning av den bästa kvalitén och den kostar skjortan.
Du kommer då på att du faktiskt är en riktigt duktig fotograf och får då den geniala idén att försöka sälja fotojobb under din resa.
Du kontaktar Marmont, North face m.fl och redogör grundligt för dom vad ditt projekt går ut på och även om dina tidigare erfarenheter, samt att du fliker in lite snyggt att du är en jävel på att fota. Avslutningsvis frågar du lite snyggt om de vill vara en del av projektet i utbyte mot att du förser företaget med en mängd bilder där deras produkter hamnar i fokus.
Företaget skiter troligen ganska mycket i att just DU ska ut å klättra. Men om de i utbyte mot någon sovsäck å kläder (som de ändå masstillverkar) kan få bra bilder att använda vid marknadsförning är det en billig affär för dom. Jämfört med att anlita folk som de ska betala med riktiga pengar.

#2 "chilla-style"
Du drar ihop ett gäng sköna polare och drar ner till alperna en månad. Då du är duktig på att filma å redigera ser du till att dokumentera så mycket som det bara går. Både i backen och runt omkring.
Sedan när du kommer hem lägger du en jävla massa tid på att redigera ihop en riktigt bra edit. Inte i huvudsak för att jaga spons utan för att du älskar det du gör. Sedan lägger du upp den på t.ex. freeride och på ett dygn ser 100 pers den. En vecka senare har 1000 pers sett den och kommentarerna strömmar in. Sedan är videon i rullning.
Företag som är inom skidbranschen är såklart inte dummare än att de kommit på att man kan jaga talanger via t.ex. freerides video-sida. De ser videon, de ser antalet tittare och de ser folks kommentarer. "Här har vi nog något", tänker de och så får du välja ett gäng t-shirts ur deras katalog mot att du ser till att dessa syns i dina nästkommande edits. Detta eftersom din succé-edit var så sjukt skön känner företaget att de vill profilera sig med dig eftersom du nu troligen fått ett gäng som följer dig. Fler företag lägger märket till din edit och erbjuder i sin tur lite andra prylar.
Här kan du nog ta "chilla" som exempel när han la upp sin sjukt sköna 32982]golden[/MEDIA] month nu vet jag iofs inte hur det såg ut med spons för hans del innan filmen eller hans syfte med filmen (även om jag tror stenhårt på att han gjorde den för att visa upp hur jävla skön skidåkning kan vara när man omger sig av sköna människor och njuter av de bästa man vet - skidåkning)

Jag tror t.ex. inte att chansen är så stor att något företag kommer på att de vill ge dig spons för att du som 13åring lägger upp lite filmklipp på youtube där du å dina polare åker rails i Sälen. Det finns det redan 500andra som gjort. Du måste ha något extra som utmärker det hela. Vore du däremot 5 år och gjorde backflips som en gud vore det kanske möjligt att något företag kunde gå in och ge dig prylar eftersom du då troligen skulle bli ett youtubefenomen.

Tror inte heller att företag är villiga att ge dig halva priset på en hjälm för att du ska kunna ha råd att spela in denna film heller.
Alltså. Du måste ha något riktigt bra som du kan visa upp. Har du det kommer sponset troligen av sig själv.

#3 "vinnaren"
Du är en jävel på att åka skidor. Du ställer upp i alla tävlingar du kan och du placerar dig top 2 i så gott som alla tävlingar. Du ställer upp i större och större tävlingar och till slut har sponsorerna hittat dig.

---------------------------------------

Det är heller inte speciellt troligt att företag kommer och kastar skidor, pjäxor eller energidrycker efter dig så vidare du inte når riktigt hög nivå eftersom det är här de stora företagen kan tjäna pengar på alla ungar som ser sina idoler och vill bära samma kläder, åka på samma skidor och dricka samma energidryck som dom. Dessutom har de flesta av dessa företag (iaf de större) bra med reklambudget så de kan annonsera i tidningar och på åtråvärda hemsidor (kanske dock med bilder som är tagna av med spons via #1 här ovan).
Troligare är det att du möjligen kan få lite t-shirts av någon hemmapulande designer som hellre lägger pengar på att kunna designa och bygga ut sin verksamhet än på marknadsföring. Är billigare för honom/henne att trycka upp 100 t-shirts för 5000 spänn och dela ut dessa till folk som redan har knåpat ihop bra edits tidigare (eftersom de troligen kommer göra fler bra edits som kommer ses av många) eller till folk som deltar i många tävlingar och därmed kommer exponera tröjorna för många åskådare som förhoppningsvis tycker att tröjorna är balla och sedan handlar egna via designerns hemsida.
På den här nivån är det produkten som ska sälja. Inte åkare.
För att dra en parallell till musiken här, skulle Bruce Springsteen kunna släppa en platta med en inspelning av när han sitter och skiter å den skulle ändå sälja miljoner. Skulle jag däremot släppa en sådan skulle möjligen ett gäng märkliga japaner med läskiga fetischer köpa den. Men inte pga ) att det är just jag som sitter å skiter (hoppas jag), utan just för att det är en yngre man som sitter å skiter.

Summa summarum: Är du duktig på något kommer sponsorerna att för eller senare hitta dig. Det är sponsorerna som bestämmer förutsättningarna och kan de inte tjäna pengar på dig, är du heller inget värt för deras del. Annat än som kund.
Om man är i behov av spons "få ihop allting med utrustning" som krävs för att man ska kunna åka skidor, då är man nog chanserna att få spons nog minimala, eftersom företagen ju som sagt kräver en motprestation. Och denna prestation är nog lite svår att motivera om man inte ursprungligen kan åka eftersom man inte får ihop med all utrustning.
Så vidare det inte är så att du MÅSTE ha en 3000kronorsjacka som är 3 storlekar för lång, av det "rätta märket" samt ha ett flak redbull/monster stående i parken. Om så är fallet så går det faktiskt lika bra att åka skidor i en everestjacka samt dricka medhavd saft ur sirapsflaska.

Detta inlägg var absolut inte till för att sänka dig, utan bara för att belysa att spons inte är något som man bara ringer till skidbutiken och ber om att få ett par skidor utan vidare, utan spons är ett sätt för företagen att underlätta sin marknadsföring för att på så sätt tjäna så mycket pengar som möjligt. Främst av killar i yngre tonåren.
Jag vet iofs ingenting om din talang eller så. Men är du duktigt, åk på å gör bra ifrån dig, så kommer nog sponsorerna någon dag. Är du inte riktigt där än. Åk på och ha så roligt som du bara kan i backen tillsammans med polarna och skit i allt vad sponsorer heter.

Själv har jag en sponsor som ger mig en ansenlig summa pengar varje månad och de låter mig åka på vilka prylar jag vill till vilka ställen jag vill. Utan krav på tävlingar å andra jippon.
Men tyvärr är även dessa ute efter en motprestation, nämligen att jag ska jobba för dom 140timmar i månaden.

Tillbaka
Topp