B2 unisex vs B2 dam-modell

LisaOlsson

Ny medlem
har funderat på att investera i ett par B2 till vintern och provade unisexmodellen förra vintern och det fnkade bra, jag förstår att det är vissa skillnader i uppbyggnad etc eftersom män och kvinnor är byggda olika, men om det nu kändes bra med unisexmodellen förra vintern kommer det bli ännu bättre med dammodellen?

finns det någon annan skida att rekommendera som är liknande B2'an? en som funkar fint i pisten men som också kan hjälpa en relativt nybörjare att hoppa och ge sig an offpisten?

tacksam för svar!

Hej!

Det där med damskidor vs unisex kan tyckas vara lite lurigt ibland. Men basically är det inte svårare än att du ska gå på det du tycker känns bra. Dammodellerna passar ofta människor som är lätta och inte åker superaggressivt (sen varför det måste kallas för tjejskidor pga detta är ju en heeelt annan diskussion, en mycket intressant sådan... och med risk att bli lååång). Det bästa är givetvis att testa och jämföra skidorna och själv avgöra vilken modell och typ som passar dig bäst.

Nu kanske man inte alltid har massa möjlighet att prova flera olika varianter, och då kan det eventuellt vara så att du får lite vägledning på en sida som den här!

Om du vet med dig att du är en lätt och ganska liten person som åker bra, men inte jätteaggressivt kan det vara mycket möjligt att du skulle få ut mer av att köra på en tjejskida.

Apropå tjejskidor och nåt annat som liknar B2:an så kan det kanske vara nåt att snegla på K2:s Lotta Luv. Det är en liknande modell som funkar super i pisten men också ger utrymme för utveckling över hela berget (dvs även off-pist). Kolla in den här tråden, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31743, där vi också diskuterat lite runt tjejskidor.

tack för svaren, ni har gjort mig lite klokare!

men förlåt för min okunnighet, jag har alltid hållt mig i pisten tidigare och vill lära mig hoppa/offpist, kan den ena skidan då vara bättre än den andra? ytterligare alternativa modeller (kanske är lite väl insyltad på B2'an...) för att lära sig hoppa/offpist?

LisaOlsson sa:
har funderat på att investera i ett par B2 till vintern och provade unisexmodellen förra vintern och det fnkade bra, jag förstår att det är vissa skillnader i uppbyggnad etc eftersom män och kvinnor är byggda olika, men om det nu kändes bra med unisexmodellen förra vintern kommer det bli ännu bättre med dammodellen?

finns det någon annan skida att rekommendera som är liknande B2'an? en som funkar fint i pisten men som också kan hjälpa en relativt nybörjare att hoppa och ge sig an offpisten?

tacksam för svar!
det kan väl inte va givet att dam-modellen passar tjejer bättre?! jag tror nog du lika väl kan forsätta på unisex modellen om du trivdes med den

såg dig på din sida förresten och tyckte du var fantastiskt lik "Grynet"! Är ni släkt eller? :)

Lycka till med skid-valet!

Tillbaka
Topp