Back eller frontflip vilket är lättast

EricNorrlander

Ny medlem
Så här är det, min 8 åring tjatar om att testa backflip, men jag är lite osäker på om han klarar det.
Han sätter det (och frontflip) på studsmatta både med och utan skidor, men snö vete fasen. Är
frontflip lättare ?
Kom gärna med synpunkter, för jag vill ha min kille hel ett tag till ;-)
/Erics pappa.

Update:
Testade till slut framåtvolt 2 ggr. Kändes lättast och minst läskigt enligt Eric.

https://www.freeride.se/video/fredagskul-i-ostersund/

Senast ändrad:
front kan kännas mycket lättare när man tänker att man ska göra de.. Men tror backflip är säkrare på något vis,.. eftersom du har mer koll på landningen.

Låt han prova vattenhopp först och nöta in den tills nästa vinter ?

För när jag provade bakåtvolt så hade jag inte ens testat det på studsmatta, så det blev 7 stygn över näsan. Men idag lönade det sig för nästan 9000 i skadestånd kom in på mitt kort :)

/ ch

båda är nog ungefär samma sak fast på front så hinner han inte se landningen, men om ni tar ett ställe med 50 cm puder så gör det inte speciellt mycket om han landar på huvudet.

edit: jag hade inte gjort backflip på studsmatta innan jag provade.

Senast ändrad:
Jag tyckte front var mycket lättare när jag började försöka... men som sagt, testa i puder första gångerna iaf:P

Bakåt skulle jag säga eftersom du ser redan landningen när du är upp och ner. Frammåt kan dock könnas tryggare men jag gjorde bara illa mig när jag provade kan dock tillägga att det var med 1 skida och i en liten snöhög.

Men låt han prova! Eftersom han sätter det både med och utan skider på matta ska det inte vara några större bekymmer. Se bara till att ha någorlunda "säker" landning, dvs. ganska brant och lite snö. Kan näst intill lova dig att han inte drar på sig några större skador.

O and O // Fat-O

jag tycker att backflip är mycket lättare för att rotationen kommer lite mer av sig själv med hjälp av rampens lutning.

Tror det är farligare att testa med skidor på studsmatta än i snö, om det är mjukt iaf. Vad som är lättast beror helt på hoppet. Frontflip är busenkelt i ett flackt hopp, tex ut för ett krön. Backflip är lätt i ett sprättigt hopp. Sen att jag tog i som en gnu och hade hunnit två varv om jag hållt grupperingen första försöket är ju en annan sak... Trodde det skulle vara svårare att komma runt än det var.

Men som sagt, se till att det är såpass mjukt att det inte gör nåt om man landar platt på ryggen om du vill vara säker. Och att hoppet känns bra.

Det är gör ondare att underrotera en backflip än fronflip. Så Jag tycker han borde testa fronflip för jag tror inte han kommer testa i ett jätte stort hopp med en gång? därför är det större risk att han underroterar än över roterar..

R

om man gör backflip behöver man ju inte snurra erunt et helt varv eftersom hoppet och landningen tar bort en del, i frontflip måste man ju snurra över ett helt varv.

ja förm0dIIgen är de bättre 0m en Iiten 8åring pr0var fr0ntfIip först, men aIIa vet ju att backfIIp e Iättare hehehhhe

det är ju ett dilemma.. såhär står det till..

Frontflip är lättare att våga psykiskt.. men lite svårare att komma runt.. om man inte tar i jävligt mycke med armarna och trycker ifrån..

backflip är lätt att komma runt, men jävligt svårt att våga.. det är när man bangar som man slår sig, för ska man göra backflip.. så ska man göra den redan i huvudet när man står högst upp i inrunet.. var bestämd och kasta bakåt! då kommer de gå bra :)

en mjuk landning och en brant kick så kommer det lösa sig ska du se!
oroa dig inte, erik kommer klara de bara han vågar!
lycka till pappa norrlander och lillerik! :)
/jeppe

jag tycker frontflip är säkrare att göra, iaf om man har ryggskydd annars får man gubbrygg som mig men backflip är nog lättare. Men jag säger då bara prova ut i puder första gångerna, slog skallen i hoppet första gångerna jag provade backflip, och första gångerna på frontflip slog jag ryggen i isig landning....använd alltid skydd små pojkar!!

Lycka till!

Peace.

Skriv gjärna hur det har gått för din grabb sen! skulle vara kul att se om svaren har gett nån ivärkan. gärna filmklipp! puss pappa erik!

rasmusericson sa:
Skriv gjärna hur det har gått för din grabb sen! skulle vara kul att se om svaren har gett nån ivärkan. gärna filmklipp! puss pappa erik!
Självklart. Mycket nysnö här nu, ska se om vi kan skotta ihop ett BC hopp här i krokarna. Sedan gäller det att våga också ;-)
/J

Backflip är lättare men tänk er för ;) Själv sitter jag här med 12 stygn i handen efter opperationen som dom spikade fast mitt avslitna ledband i benet i handen i, allt detta för en underroterad backflip ;)

Abredal sa:
Själv sitter jag här med 12 stygn i handen efter opperationen som dom spikade fast mitt avslitna ledband i benet i handen i
Tråkig historia.

Men det verkar som om doktorn var full...varför har han annars spikat fast benet (!) i handen ;-)
Aja, jag fattar..

Hoppas det läker ihop bra så Du kan åka skidor igen snart.

/J

EricNorrlander sa:
Abredal sa:
Själv sitter jag här med 12 stygn i handen efter opperationen som dom spikade fast mitt avslitna ledband i benet i handen i
Tråkig historia.

Men det verkar som om doktorn var full...varför har han annars spikat fast benet (!) i handen ;-)
Aja, jag fattar..

Hoppas det läker ihop bra så Du kan åka skidor igen snart.

/J
Hehe huvudsaken att man gör sig förstådd ;) Mja 5 veckor i gips är lite för länge hehe! Men sen kanske backflip inte passar sig för railkickar? =P

va i val thorens precis där hade dom en airbag som man landa i de e ju grymt! borde finnas i sverige me

testa bakotvålt mycket lättare och man behöver nt så stort hopp. (men inte för litet också) för mej tog det typ 4-5 gånger innan jag satt det =)

glömde nästan.. testa utan stavar första gångerna annars kanske man kan få den i ansiktet magen elr nå liknande...

backflip är ju det lättaste trick man kan göra. sjukt lätt att få rotation det är fan lättare än 360 det är bara att det är mycket läskigare

back flipp skulle jga säga för hur man en gör så kommer man runt om man inte bangar mitt i volten å jag skulle säga bättre å landa på knän å händer än att smacka i ryggen för det är inget kul

båda är ju ganska lätt må jag säga men backflip var lite läskigare att testa, men väldigt lätt!

Om Eric inte har dom naturliga spärrarna som man inte brukar ha vid den åldern skulle jag säga backflip.
Lättare med rotation, lättare att se landningen och lättare att komma runt.

Men jag gjorde frontflip först. Backflip är fortfarande mycket läskigare.

RobertMaansby sa:
Om Eric inte har dom naturliga spärrarna som man inte brukar ha vid den
åldern skulle jag säga backflip.
Lättare med rotation, lättare att se landningen och lättare att komma runt.

Men jag gjorde frontflip först. Backflip är fortfarande mycket läskigare.
Eric också....alltså testa frontflip först / J

Senast ändrad:
jag tkr det är mkt lättare att matcha rotationen när jag gör frontflip, altså att jag inte överroterar vilket jag gör ibland när jag gör backflip. annars e det intye så stor skillnad du bara lutar dig bakåt näru gör back och så har du en brant kick så äre lungan. men front så vill jag i allaf ha ett stort hopp så den blir långsam å skön^^

Nu har jag kommit hem efter en helg i trysil...

Satte frontflip där uppe och kan då konstatera att backflip är så sjukt mycket lättare!

För om man underroterar en framåtvolt så ser man inte ett skit... Bakåtvolten så ser man landningen mycket tidigare...

Lika så om man överroterar så har man mycket längre tid på sig i en backflip att anpassa farten!

Gjorde frontflip 3 ggr i trysil...

Första lite underroterad (landade sittandes vilket gjorde jävligt ont)
Andra stompade jag vilket va sjukt härligt
Tredje överroterade jag och flög för långt då jag hade för mycket fart... det hoppet fick avsluta min dag, kan knappt gå nu dagen efter...

Så ut och nöt backflip!

Tillbaka
Topp