Bäkväma Pjäxor

fuelectric

Ny medlem
Bäkväma Pjäxor
Är nu snart 60m årig gammal skidåkare som behärskar såväl offpist och puckel med något begränsad ork med ålderns rätt. Har åkt fram 2013 året med mina gamla Salomon SX90 och tänkte att nu så är det dags för att gradera upp. Köpte Stroltz med provsnaps och allt, min åkning fungerade inte alls optimalt dessa , ont och för dålig flex dessutom saknade jag grymt mycket att kunna enkelt lätt låsa i liftkö/lift och stå rakt. Är sedan förra året nu tillbaka i mina gamla Salomon, finns det inga pjäxor idag med liknade system ? Om inte uppmanar jag Er på Salomon att göra en Retro ! Jag står först i kön ! Tacksam för tips....

Bäkväma Pjäxor
Det enda som på något sätt liknar är väl Dalbellos tredelspjäxor, men det är inte samma(inte för att SX90 är bra, det är dom inte). De i vart fall enkla att ta av/på samt bekväma och varma om de passar foten.

Vad det gäller flexet så bygger man inte pjäxor på det viset. Finns ingen vinning i att ha en helt stum pjäxa i längsled och sladdrig som fan i sidled, rent kontraproduktivt för att framföra moderna skidor.

Bäkväma Pjäxor
Tycker inte att Salomon är sladdrig , jovisst sitter Stroltzen som ett skruvstäd , men med min gamla åkstil med så passar lite flex bättre. Förstår om man är skolad i carving teknik att det kan stämma. Åker nya skidor med gamla pjäxor och det funkar bra, mina gamla Fischer RC4 2,05 åker jag med fortfarande då och då och jag har lika kul på dem ! Tack för kommentar

Bäkväma Pjäxor
SX90 är sladdrig i sidled. Ingenting man märker särskilt mycket av om man åker kloss och sladdande kortsväng.

Jag skulle tro att en lektion i modern skidteknik i kombination med dina stroltz kommer fungera finfint.

Bäkväma Pjäxor
Jag tror inte på att man blir för gammal för att lära sig nya saker. Alla skidåkare kan ha nytta av en lektion. Det handlar om inställning.

Bäkväma Pjäxor
Med en modern pjäxa med gåläge kan du stå ganska rakt upp i skaftet (iaf med mina Lange). Salomons nya med gåläge sägs vara bekväma.

Bäkväma Pjäxor
Kika på ett par Dalbello Panterra tror att det kan vara något för dig! Har gåläge, progressivt flex och är justerbara i bredden. Man blir aldrig för gammal för skidlektioner ;-)

Bäkväma Pjäxor
fuelectric sa:
Är nu snart 60m årig gammal skidåkare som behärskar såväl offpist och puckel med något begränsad ork med ålderns rätt. Har åkt fram 2013 året med mina gamla Salomon SX90 och tänkte att nu så är det dags för att gradera upp. Köpte Stroltz med provsnaps och allt, min åkning fungerade inte alls optimalt dessa , ont och för dålig flex dessutom saknade jag grymt mycket att kunna enkelt lätt låsa i liftkö/lift och stå rakt. Är sedan förra året nu tillbaka i mina gamla Salomon, finns det inga pjäxor idag med liknade system ? Om inte uppmanar jag Er på Salomon att göra en Retro ! Jag står först i kön ! Tacksam för tips....
En av mina vänner som jag trodde var den siste att kassera sina SX92or och som spenderade några säsonger på att bli irriterad och längta tillbaka hittade till slut hem i Nordica Jah Love : https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2010/nordica/jah-love.html

Jag har hängt med dåligt i vad Nordica erbjuder de senaste säsongerna men det där var en "designad" 130flex Dobermann med extra lull-lull och Dobermann-serien är väl, i princip, fortsatt oförändrad.
Svårt att förbättra perfektion.

Det här verkar vara årets variant: http://www.nordica.com/products/gpx-130/?type=3629&target=3639&category=3649

Det var jag som tvingade honom att prova dom eftersom jag personligen älskar åkkänslan i Dobermann-pjäxorna. Man hamnar på precis rätt del av foten, aka ramp/delta är djävligt smutt, även om man har grått stänk i skägget och åker på moderna skidor.

Tyvärr inget stå-rakt-upp-i-liften-mode som på gamla SX, men å andra sidan uppdaterad prestanda.
Kan vara värt att prova.

Annars erbjuder Dalbello-pjäxorna en liknande grundide som gamla SX-serien men med alla moderna fördelar.
Har du kroppen helt inställd på gamla SX92or så bör du kanske börja med styvaste möjliga flextunga för att sedan gå mjukare och på så sätt progressivt modernisera din gamla åk-känsla.

-snö
/r

Bäkväma Pjäxor
rabbit sa:
fuelectric sa:
En av mina vänner som jag trodde var den siste att kassera sina SX92or och som spenderade några säsonger på att bli irriterad och längta tillbaka hittade till slut hem i Nordica Jah Love : https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2010/nordica/jah-love.html

Jag har hängt med dåligt i vad Nordica erbjuder de senaste säsongerna men det där var en "designad" 130flex Dobermann med extra lull-lull och Dobermann-serien är väl, i princip, fortsatt oförändrad.
Svårt att förbättra perfektion.

Det här verkar vara årets variant: http://www.nordica.com/products/gpx-130/?type=3629&target=3639&category=3649

Det var jag som tvingade honom att prova dom eftersom jag personligen älskar åkkänslan i Dobermann-pjäxorna. Man hamnar på precis rätt del av foten, aka ramp/delta är djävligt smutt, även om man har grått stänk i skägget och åker på moderna skidor.

Tyvärr inget stå-rakt-upp-i-liften-mode som på gamla SX, men å andra sidan uppdaterad prestanda.
Kan vara värt att prova.

Annars erbjuder Dalbello-pjäxorna en liknande grundide som gamla SX-serien men med alla moderna fördelar.
Har du kroppen helt inställd på gamla SX92or så bör du kanske börja med styvaste möjliga flextunga för att sedan gå mjukare och på så sätt progressivt modernisera din gamla åk-känsla.

-snö
/r
Fasen! Den där nya Nordica pjäxan blev jag otroligt nyfiken på! Väääääldigt intressant innersko. Funkar den kombinationen så är der ju guld!
Själv så har jag haft intuition innersko i många år nu och gillar det som fan! Mitt tips är att spana in K2s pjuck och då Spyre modellerna...eller ja..vill du kunna räta på knärna i liftkön kan Pinnacle också vara värda att titta på. :)

Tillbaka
Topp