Balans i luften...

cl0wn

Ny medlem
Balans i luften...
Tjena!

Jag undrar hur alla ni håller balansen i luften? Själv har jag riktigt bra balans på marken men när jag är i luften så tappar jag balansen sk*t lätt!

Någon som har några förslag på vad jag kan göra för att bibehålla den?

MvH
//Henke

Balans i luften...
Sen är det ju alltid en fördel att vara ihopkrupen i luften. Gå in på bildspecialen från sm o kolla på Reine Barkereds flyg, ett praktexempel på position i luften. När du väl får in balansen märker du snabbt hur du ska röra kroppen för att få bra balans.

Senast ändrad:
Balans i luften...
okay! tack för svaren! men en fråga till angående balansen... är det lättare att hålla balansen om man spinner?

Balans i luften...
Det blir lättare att hålla balansen på högre luftfärder med mindre rotationer när du väl lär dig att hålla balansen

Balans i luften...
Jag fick lära mig av en liten kille att för att hitta balansen i luften så ska man hålla händerna framför sig! Funkar riktigt bra faktiskt! Testa!

Balans i luften...
Vet inte om det har så stor betydelse men, på skidor är bindningen bakmonterad inte centrerad vilket gör det lättare att få bakåtvikt. Därför ska man kanske luta sig frammåt om man vill hålla balansen i luften!
Tell me if im wrong!
/G

Senast ändrad:
Balans i luften...
Jarle sa:
Sen är det ju alltid en fördel att vara ihopkrupen i luften. Gå in på bildspecialen från sm o kolla på Reine Barkereds flyg, ett praktexempel på position i luften. När du väl får in balansen märker du snabbt hur du ska röra kroppen för att få bra balans.
vilken bildspecial från sm?

Balans i luften...
Som tävlings åkare har jag alltid fått höra att när man åker störtlopp och super-g så ska man dra fram händerna när man kommer till hoppen för att inte tappa balansen.

Balans i luften...
blicken är viktigast, dra i en gång, spänn kroppen, håll blicken efter horrisonten, landa med ett leende..

Balans i luften...
Gass sa:
Vet inte om det har så stor betydelse men, på skidor är bindningen bakmonterad inte centrerad vilket gör det lättare att få bakåtvikt. Därför ska man kanske luta sig frammåt om man vill hålla balansen i luften!
Tell me if im wrong!
/G
Mitt montera?

Balans i luften...
Men du, vart bindningarna sitter på skidorna spelar ingen roll, skidorna väger så lite ändå, allt handlar om att krypa ihop i luften och framförallt att luta framåt lite mer än vad man tror går, det är i stort sett omöjligt att få framåtvikt, bakåtvikt däremot får man på en gång om man står det minsta upprätt...

Balans i luften...
Grejen med att hoppa är att kicken oftast är formad på ett sådant sätt att den lutar mer uppåt än ansatsen. Det innebär att centrifugalkraften kommer påverka åkaren, och detta tillåter denna att bibehålla en rak ställning i jämförelse med åkytan även om denna inte är vertikal i jämförelse med något lodrätt, utan att det påverkar balansen. När åkytan upphör och åkaren befinner sig i luften är centrifugalkraften utspelad och risken att man har fått bakåtvikt är överhängande om man inte är beredd på detta fenomen.

Balans i luften...
Gass sa:
Tell me if im wrong!
/G
de e ju bara att mittmontera den

Balans i luften...
Det jag brukar försöka hålla i minnet är i ett dropp så föröker jag alltid att trycka ifrån i uthoppet, det kan kännas lite vemodigt då man gärna försöker att dämpa så det inte ska kännas lika högt men man tappar väldigt mycket balas på det då man inte får koll på sitt uthopp utan bara faller utför kanten. fallet kommer inte att bli så väldigt mycket högre och om vi ska vara ärliga så vill man ju att det ska bli högt och snyggt. Sedan återstår bara att dra upp knäna och fram med händerna så får den altför starka tyngdkraften sköta resten, skut ut benen och ta emot nedslaget så blir det bra... oftast

The NUN

Balans i luften...
Man behöver inte vara orolig, ner kommer man ju alltid ;-)

Sedan när som Reine säger; skjuter ut benen för att ta emot nedslaget. Hur ska man hålla sin position? Jag föreställer mig att det bästa är att hålla en ganska upprätt överkropp (I förhållande till underlaget), för att sedan låta benen dämpa nedslaget, genom att låta knäna komma upp vid landningen. Bäst är väl att landa mitt på foten. Är jag rätt ute? Skiftar positionen något beroende på snön?

Själv är jag mästaren av för mycket framvikt, för att sedan försöka kompensera, och får en härlig bakvikt som resultat. Aldrig tycks det vilja bli sådär gött "lagom".

Reine eller någon annan som är duktig på att stompa kanske kan svara?

Mvh Micke

Tillbaka
Topp