Barnpulka för utförsåkning

jossan1986

Medlem
Hej!
Dum fråga kanske, men jag undrar om det finns någon pulka som man kan dra bakom sig vid lung utförsåkning?
Har en 7-månaders som jag skulle vilja ta i pulka hellre än som "ryggsäck" på ryggen.
Finns ju en typ av pulka som man har när man åker långfärds, men den fungerar väl inte i salombacken?
Tack på förhand!

Fjellpulken fungerar jätte bra till utförsåkning, inte för att vi varit i en slalombacke men känns som det bör vara rätt ok i en T lift, om man nu får ta med pulkan ens.

Har man turgrejer är det ett sjukt värt köp, eller ens för den delen ska ut på en is och fiska etc.

Fjellpulken fungerar jätte bra till utförsåkning, inte för att vi varit i en slalombacke men känns som det bör vara rätt ok i en T lift, om man nu får ta med pulkan ens.

Har man turgrejer är det ett sjukt värt köp, eller ens för den delen ska ut på en is och fiska etc.
Tack snälla för svar! Spanat in den pulkan, men varit osäker om det går att svänga lite fint med den utför. Men kanske ska testa den då! Liften var iofs ett annat problem ja kanske... haha! Men tänker att den kan släpas efter i en knapp/ankar(T)lift? Eller kanske vanskligt om man faller... hmmm... sittlift går ju inte att räkna med, såvida man inte får ta upp den på sätet, och barnet i bärsele.

Ja både min syster och vi har kört mycket med våra barn, framförallt extremt bra substitut för dra en barnvagn haha!

Rent generellt skulle jag nog kunna åka ned med den i vilken backe som helst som är pistad, så ja det går alldeles utmärkt att åka lite svängar med den:) Vurpor är att undvika, medarna man drar i är "fasta" så vrider du dig mycket så kan pulkan tippa. Sitter barnet upp så är det ännu lättare att tippa.

Inte för att jag vet med säkerhet men generellt så är liftisarna sällan peppade på andra åkdon än skidor och bräda så kan nog vara högst olika vart man blir uppsläppt....och ja åk inte i branta liftar.

Jag har kört utförs med fjällpulka när jag gått på tur/topptur.
Det blir lugn åkning med en del plogande och stora svängar.
Pulkan rör sig en del och studsar om underlaget inte är jämnt.
Jag hade aldrig haft en 7 månaders i en sån pulka i en anläggning med andra folk runt omkring, man vet aldrig vilka nötter som finns i närheten. Samma åsikt ang att ha barnen i ”ryggsits”.
Åkningen blir inte speciellt rolig för egen del heller.
Jag hade hellre satsat på längdåkning med pulka, det är härlig träning i backarna : )
Sen gissar jag på att de flesta anläggningarna inte godkänner pulka i pisten.

Mja pulkan får man nog se som ett sätt att ta sig ut. Ha kul kan man glömma så länge man kör den. Har man en mindre anläggning med begränsat med människor så kan man nog våga sig på att åka men ja generellt är det nog enklare att deala till sig ett åk helt för sig själv än att böka med pulkan.

Men det trevligaste i min mening är man tex kan åka upp till våffelstugan i vemdalen och har man en snäll sambo kanske man kan racea iväg en snabbis på ett åk själv sedan får man glida ned lugnt. Eller att man får ta sig ut själv på en skoterled etc och bara få lite lugn å ro i naturen.

Har tex en cykelkärra kan man ofta köpa skidkit för att köra längdskidor, om man inte har turgrejer är det en enkel lösning men då ska man ha typ infantsling eller liknande som är avsett för transportera en bebis.

Jag har kört utförs med fjällpulka när jag gått på tur/topptur.
Det blir lugn åkning med en del plogande och stora svängar.
Pulkan rör sig en del och studsar om underlaget inte är jämnt.
Jag hade aldrig haft en 7 månaders i en sån pulka i en anläggning med andra folk runt omkring, man vet aldrig vilka nötter som finns i närheten. Samma åsikt ang att ha barnen i ”ryggsits”.
Åkningen blir inte speciellt rolig för egen del heller.
Jag hade hellre satsat på längdåkning med pulka, det är härlig träning i backarna : )
Sen gissar jag på att de flesta anläggningarna inte godkänner pulka i pisten.
Nä det har du helt rätt i... många oerfarna fartdårar i backarna tyvärr... och som du säger kanske inte tillåtet ens... att ha barnen i ryggsits är galet vanskligt anser jag också. Vet ju aldrig om olyckan är framme. Hur duktig man än är på skidor. Kanske samma tänk man ska ha med pulka också... faller man, lär ju pulkan snurra runt av de styva medarna som svängs runt av fallet... Får nog tänka om där. Tack för bra input!

Ja både min syster och vi har kört mycket med våra barn, framförallt extremt bra substitut för dra en barnvagn haha!

Rent generellt skulle jag nog kunna åka ned med den i vilken backe som helst som är pistad, så ja det går alldeles utmärkt att åka lite svängar med den:) Vurpor är att undvika, medarna man drar i är "fasta" så vrider du dig mycket så kan pulkan tippa. Sitter barnet upp så är det ännu lättare att tippa.

Inte för att jag vet med säkerhet men generellt så är liftisarna sällan peppade på andra åkdon än skidor och bräda så kan nog vara högst olika vart man blir uppsläppt....och ja åk inte i branta liftar.
Haha jo, barnvagn i all ära. Men inte ute på tur. :D
Kan ju vara roligt att ha till turer i skogen. Ska nog testa en ändå, och se vad de går för. Men kommer nog inte ta den utför ändå... har tänkt om lite där. Tack för dina svar! :)

Nä det har du helt rätt i... många oerfarna fartdårar i backarna tyvärr... och som du säger kanske inte tillåtet ens... att ha barnen i ryggsits är galet vanskligt anser jag också. Vet ju aldrig om olyckan är framme. Hur duktig man än är på skidor. Kanske samma tänk man ska ha med pulka också... faller man, lär ju pulkan snurra runt av de styva medarna som svängs runt av fallet... Får nog tänka om där. Tack för bra input!
Många gånger hellre pulka än ryggen, på pulkan kan man vrida ned visiret så det som händer är att bebisen kan tumla runt ned på det, finns rem för att spänna fast också. Inte bra men ska mycket till att det blir allvarligt känns det som.

I tex en barnbacke och andra föräldern bakom skulle jag inte se det som överdrivet riskfyllt men beror också till viss del på eran erfarenhet i backen.

Uppe på ryggen känns som det är tur om det går bra, särskilt när den är bara 7månader. Runt 1,5år kändes våran dotter knappt stadig/förståndig att parera att man bara går i lite terräng.

Har tex en cykelkärra kan man ofta köpa skidkit för att köra längdskidor, om man inte har turgrejer är det en enkel lösning men då ska man ha typ infantsling eller liknande som är avsett för transportera en bebis.
Smidigt som tusan med två användningsområden, har kört så en del innan jag tröttnade på att dra 15kg vagn och barnets/barnens vikt i skidspåret.
Har nog aldrig varit så vältränad som efter en säsong dragandes på Nordic cab’en…
Men ändå en bra investering då det är otroligt praktiskt att ha med både sommar och vinter även när barnen tar sig fram för egen maskin.
Jag tror Thules modeller är bättre för längdåkning.

Haha jo, barnvagn i all ära. Men inte ute på tur. :D
Kan ju vara roligt att ha till turer i skogen. Ska nog testa en ändå, och se vad de går för. Men kommer nog inte ta den utför ändå... har tänkt om lite där. Tack för dina svar! :)
Ja alltså nog går det att köra i en backe och göra det säkert nog men då får man fråga sig poängen för egen del. Det är ju skillnad senare när dem ska börja åka själva att man får hänga i barnbacken men glida runt med ett ömtåligt paket i en pulka är inte en "yessss" upplevelse för någon.

Helt klart en sjukt bra investering om man går på tur. Har turen att kunna kliva på vid garaget och glida runt med havsutsikt över hela sundsvall så blev en hel del åka under pappaledigheten!

Tillbaka
Topp