Bästa väg Vemdalen - Stockholm?

nikasp

Medlem
Finns det något att välja på eller ska jag fräsa på Vemdalen till Hudiksvall och E4 och sen järnet söderut (ska egentligen till Södertälje)?

Kör inlandet! Över bollnäs och ljusdal. När du har ca 5-6mil till sveg kommer du till en korsning (ca 6-7mil utanför ljusdal) så svänger du av höger mot ytterhogdal för att slippa den extremt dåliga vägen. Blir 2-3 mil omväg men det går fortare och är mycket bekvämare och köra. Sen kommer du ut på E45 och svänger då vänster mot Sveg och kör på hela vägen upp till vemdalen.

Mindre fartkameror också!

Vemdalen - Sveg - Ljusdal - Hudik - Gävle - sthlm; knappt några 70/80 sträckor, minimalt med kameror sen 90/110/120 från Hudik och hem.
Sur väg mellan Sveg och Ljusdal men sen är det bra, ett par mil längre men klart snabbare

Beror på om du åker från Vemdalen by eller inte. Från skalet är det snabbast över Rätan, från byn oftast snabbast över Sveg.

Väl i Ljusdal: Åk över Hudiksvall och inte Bollnäs. Motorväg större delen mot Stockholm från Hudik. Vägen Ljusdal - Bollnäs - Noran är nedlusad med fartkameror och femtiosträckor.

Kör enligt leffemangan pga att jag kommer ihåg kamera- och 50-helvetet från förra hösten. Sitter i Tönnebro och väntar på en Frasseburger nu :)

Om du är en bra bilförare och känner dig trygg i att köra om på trixiga vägar kan du ta vägen över Bollnäs ned till Tönnebro, annars åk över Hudiksvall. Den senare är betydligt mer behaglig att köra trots att den är ett par mil längre.

EDIT: Ser nu att du sannolikt är framme sedan några dagar tillbaka...

Senast ändrad:
Jag är trygg i bilen, 40 år och kör 3500 mil/år, men dödligt less på 90-70-50-kamera-70-90-70-50-kamera-70-kamera-70-50 osv. Dessutom är det ju inte bara jag som kör om, man möter ju idioter som kör om i skymda kurvor och är på fel körbana. Mycket skönare att peta i farthållaren och lyssna på musik. Blev 50 mil till Göteborg dagen efter och 50 mil hem i söndags dessutom. Skönt att se "nästa sväng 355 km" på GPS:en. Sambon somnade rätt snabbt :)

Senast ändrad:
nikasp sa:
Finns det något att välja på eller ska jag fräsa på Vemdalen till Hudiksvall och E4 och sen järnet söderut (ska egentligen till Södertälje)?
Motorvägen Stockhom till Hudik blev klart under hösten vilket är grymt. Den vägen är snabbast och det är motorväg till Hudik från Stockholm och det tar 3h - 3,5 h sedan vägen över Ljusdal och upp.

Kör man från Stockholm och svänger av E4 vid Tönnebro får man en skitväg med fartkameror dessutom.

Jag kör även den vägen till Åre men då Ytterhogdal, Svenstavik Mörsil och vidare.

Så kör Vemdalen-Hudik-Södertälje.

Senast ändrad:
leffemangan sa:
Beror på om du åker från Vemdalen by eller inte. Från skalet är det snabbast över Rätan, från byn oftast snabbast över Sveg.

Väl i Ljusdal: Åk över Hudiksvall och inte Bollnäs. Motorväg större delen mot Stockholm från Hudik. Vägen Ljusdal - Bollnäs - Noran är nedlusad med fartkameror och femtiosträckor.
Det här är helt rätt det beror på om man åker från Vemdalsbyn då är Sveg bättre men om man bor uppe på skalet eller Storhogna då är vägen över Rätan bättre. Hudik är som jag skrev alltid bättre än Bollnäs.

Senast ändrad:
De allra flesta som kör sträckan Stockholm–Härjedalen svänger av E 4:an vid Tönnebro och kör riksväg 83 över Bollnäs. Men snabbast går det om man väljer att köra över Hudiksvall och Delsbo.
Relaterat

Många är de fjällturister som hittat en ny och snabbare väg till Härjedalen. Upprustningen av E 4:an gör att det numera går snabbare att köra via Hudiksvall och riksväg 84 över Delsbo.

Visserligen blir sträckan 16 kilometer längre men då vägen är bättre går det att tuta på i högre hastighet. Tidsvinsten, förutsatt att man håller hastighetsreglerna, är 7 minuter.

– Visserligen är det en liten tidsvinst, men framför allt är det en bekvämare och säkrare väg. Många av våra gäster säger att de numera kör den sträckan, säger Torgny Svensson, Skistars destinationschef i Vemdalen.

När omdragningen av E 4:an i Uppsala blev klar för något år sedan förkortades restiden mellan Härjedalen och Stockholm med minst en halvtimme. Något som näringen jublade över.

– Men det tragiska är att Trafikverket har en ambition att sänka farten på alla andra vägsträckor. Bland annat många vägar i Härjedalen där högsta tillåtna hastigheten har sänkts med 10 kilometer i timmen, säger Torgny Svensson.

Tillbaka
Topp