Beslutsångest USA/Canada

ehawk

Ny medlem
Beslutsångest USA/Canada
Tjenare,

Planerar en skidresa över atalntpölen i vinter, men har beslutsånget över vart man ska åka och försöka hinna med. Har ca 2½ på mig att göra så mycket som det går. Jag har gjort en del research över vart man ska ta vägen och vilken färdväg man ska ta, men kommer att få skära ner lite pga att det blir för mycket resande.

Det som egentligen ligger på önskelistan är Aspen, Vail, Whistler, Alta och Jackson Hole. Först var tanken att försöka hinna med allt, men blir för mycket köra för för lite bräda. Nu måste jag alltså sikta in mig mer på ett specifict område. MEN VILKET?

Några idéer är:
Aspen, Vail och Whistler
Aspen, Vail och Jackson Hole
Aspen, Vail och Alta

men har riktigt svårt att bestämma mig. Därför vänder jag mig därför nu hit och hoppas att någon som har lite insikt kan ge mig lite feedback för att göra mitt val lättare.

Tack så jättemycket på förhand!

Beslutsångest USA/Canada
2,5 vecka eller månad?

Flyg till SLC och bo i stan... hyr bil.. åk till Alta, Snowbird och Brighton... sen mitt i resan styr du bilen nord öst och kör till Jackson... sex till åtta timmars körning... sen kör du tillbaka och flyger hem från SLC... smidigt och bra...

Tex

Beslutsångest USA/Canada
sorry, 2,5 vecka är det som gäller +- någon dag, inte helt spikat än...

Tack så mycket för era svar, men har ett par följdfrågor. Den enda jag har att jämföra de olika anläggningarna på är pistkartor, hemsidor och olika forum. Genom det så har jag kommit fram till olika fakta som: Vail, Aspen är dyrt, men sjyssta anläggningar, Alta har kanske en av världens bästa puder, whistler kan när det är bra väder vara ett av världens bästa, men vid dåligt väder (som händer relativt ofta), så kan det t o m bli pissigt. Rätta mig om jag har fel :)

Hyrbil kommer vi ha hela tiden oavsett, så det är ingen begränsning. Är jag i Colorado den 17e Feb så ska jag definitivt se Avalanche hemma mot Senators :D

- Men varför är Jackson bättre än t ex Aspen, som bägge av er dumpat?
- Har man kanske fått en förskönad bild av Aspen, som inte gör sig rättvis i verkligheten, eller är det bara priset som gör att folk drar sig från Aspen områdena?
- Vad är det som gör Utah området (Alta, Snowbird, etc) eventuellt bättre än Summit county (vail, Breckenridge, keystone, etc)?

Beslutsångest USA/Canada
Mer snö i Alta och Snowbird än i Colorado. Och om du ska upp till Whistler blir det en jävla drive från vart du nu än ska vara. Om du vill till whistler, varför in stanna i PNW då? Mycket snö och många anläggninar.

Det som också är bra med ställena i Utah som du nämnt är att du inte behöver köra länge om du bor i SLC för att komma till grym åkning!

Senast ändrad:
Beslutsångest USA/Canada
Du kör bräda läste jag, men vilken sorts åkning är du ute efter?
Innan vi vet det är det svårt att ge några konkreta tips eftersom att jämföra Vail-Aspen med Alta/Snowbord-Jackson är ungefär som att jämföra Lindvallen med Riksgränsen.

Beslutsångest USA/Canada
SLC området har bäst snö i världen... det finns inget snack...

Desstuom sä är SLC området jäkla billigt för att vara USA (exkludera Park City och Deer Valley som ändå suger). Colorado är dyrt, har sämre snö och mer folk.

Igentligen så behöver du inte röra på dig. Skulle jag bara åka 2.5 veckor så skulle jag bara köra Alta. Sen om det inte snöar så skulle jag fundera på att röra mig, men inte annars.

Beslutsångest USA/Canada
Åkningen jag är ute efter är mestadels härlig puderåkning och långa branta backar för aggresiva långa åk. Finns det en bra park att leka av sig i någon gång ibland så är det inget minus, men absolut inget måste

Om Whistler skulle vara med på listan över orter vi skulle besöka så flyger vi upp från Colorado/Utah området till Seattle eller Vancouver. Nog för att jag gillar att köra bil, men inte så mycket ;)

För någon som bara åkt i Sverige och Norge, hur bra är Colorado och Utah jämfört med typ Åre/Bydalen/Trysil när det är som bäst? Har åkt en hel del, men är tyvärr inte bortskämd med så många ställen (och tyvärr inte utanför Sverige/Norge området) och kanske är de bästa referenser jag har.

Tex, fick intrycket av att du hade varit i Jackson, har du några ord att nämna om det stället också?

Beslutsångest USA/Canada
Då du är snowboardåkare får det bli Snowbird då, eftersom Alta fortfarande har snowboardförbud. Men det är minst lika bra.
Håller helt och hållet med TexMurphy, varför ens bry dig om Colorado eller ens röra sig bort från SLC? Eventuellt göra en trip till just Jackson då om de skulle få ett riktigt dump, vilket de ofta får. Jag har spenderat de 3 senaste säsongerna där, i vintras var det helt magiskt bra. Till vintern har de fått upp den nya kabinbanan också.

Beslutsångest USA/Canada
Du skall vara borta 2,5 veckor... det är ingen tid alls..

På så kort tid så skall du sitta still.

En kort lektion i Nord Amerikansk skidåkning för att förklara vadför du inte skall röra på dig.

Du kommer upp med liften och så tittar du dig runt. Det du har att välja på är en eller två ganska enkla pistade backar som tar dig tillbaka ner till liften. Mellan dessa och runt omkring dom så finns det avspärrningar. Genom dessa får man åka om det är öppet. Bortanför repen har du skogar, rännor och öppna fält med offpist som ingår i systemet.

Detta gör att du från en och samma lift har grymt mycke åkning bara genom att skråa ut lite till höger och till vänster.

Om du tittar på en pist karta från sverige, norge eller alperna så ser du ja ha det är så här mycke åkning det kan jag ha kul med 3 dagar eller en vecka. Men när du kollar på en nordamerikansk pistkarta så är det en helat annan bedömning. Mycke av det du ser som markerade åk är "offpist koncept" altså åkningen i det här området är svart, inte det här är ett åk. Detta gör att det finns grymt mycke mer åkning än vad du ser på kartan.

Detta gör också att det tar mycke längre tid att utforska systemet. Skall du tillgodogöra dig ett dump på ett bra sätt så bör du ha varit i systemet i minst en vecka och åkt runt och rekat så mycke som möjligt. Sen när det dumpar så vet du vart du skall.

"Förmiddagar brukar vara bra här, eftermiddagar här". "Nu har det blåst då brukar det vara mer snö här och mindre här". osv osv.

Du kan spendera 2,5 veckor i Alta utan att ha tråkigt (förutsatt normala väderförhållanden). Om du dessutom lägger till Snowbird så får du ett stort berg till att utforska. (Tycker dock Alta har roligare åkning än Snowbird). Om du sen dessutom hyr en guide i området så kommer du att få ut ännu sjukt mycke mer av det.

2,5 veckor är en KORT semester. Jag vet att det känns som wow skall ha en lång skidsemester men den kommer inte att kännas lång om du ränner runt till olika orter. Du kommer inte få ut tillräckligt. Du kommer åka lite pist på varje ställe och kanske skrapa lite på skogsåkningen eftersom du inte kommer att hitta någonstans för du inte har tid nog att lära dig. Du kommer komma hem och känna "vad var det som var grejejn med det här???".

Skall du ha park så har du bra park i Brighton som ligger i dalen bredvid Alta/Snowbird.

Så sluta stressa med att se så många orter som möjligt och fokusera istället på ett ställe.

Just med tanke på ovan stående så tycker jag att Langleys "Ski around the rockies" koncept är helt befängda.

Däremot så tycker jag det är ok om du väljer att flyga till USA och sen på plats bestämma vilken ort du skall ta beroende på hur snö mängden serut. Altså att inte boka något och åka dit där det är bäst prognos men sen stanna där.

Sen när du gjort ett par Nord Am resor och lärt dig åkningen och vad du skall leta efter då kan du börja röra på dig lite mer.

Tex

Beslutsångest USA/Canada
TexMurphy sa:
...
Just med tanke på ovan stående så tycker jag att Langleys "Ski around the rockies" koncept är helt befängda.
...
befängd skulle jag inte hålla med om, du har ju helt rätt i din beskrivning av skillnaden mot svenska system, men du överdriver lite hur lång tid det tar att hitta i systemen.

"Ski around the rockies" ska ses precis som en avsmakningsmeny, lite smakprov för att man ska få sig en bild av vad man vill ha mer av.
Kicking Horse var jag i 2002 (tror jag?) och ärligt talat det tar inte 1 vecka att lära sig hitta fina åk där, självklart missade jag säkert hur mkt som helst men på min enda dag där hann jag väl med 5 åka från topp till dal alla ute i finfin puder trots att det inte snöat på 2v och det utan guide.

Whistler däremot är en helt annan grej där är nog inte ens en vecka tillräckligt precis som du skrev.

Den beskriving du ger av hur det ser ut tycker jag stämmer rätt bra med flera stora alporter också iofs.

Att försöka kombinera Whistler med Colorado däremot det är snudd på befängt om man inte har privatjet eller liknande

Tillbaka
Topp