Billigt fisheye?

klawida

Medlem
Billigt fisheye?
Fish eye objektiv är väldigt dyra objektiv, har inte lyckats få tag på något billigt. Nån som kan någon övrig sida för billiga piratobjektiv?? tack så mycket!

Senast ändrad:
Billigt fisheye?
www.scandinavianphoto.com inte billigaste med tanke på att det är en butik men dom har ett brett sortiment.
Vad har du för kamera? hittade ett på den sidan för 4700 lr nåt som passade till Nikon,Canon,Olympus och Konica Minolta.

Billigt fisheye?
finns juh "snap on" å köpa för en billig peng.. typ 2-3 hundra.. vet bara inte vad sidan/sidorna att köpa ifrån heter..

Billigt fisheye?
AntonJansson sa:
thom8 sa:
finns snap-on fisheye till videokameror från 324 spänn på DEN HÄR LÄNKEN!
så jävla surt, jag har 26-26,5mm på min kamera, vill väldigt gärna ha snap on
och då undrar jag om nån vet vart man kan få tag på snap on fisheye
till minst 26mm
hm shit asså kan nog bli svårt, sök lite på google å kolla om du hittar någon adapter som gör att det blir större, annars kanske man kan tillverka någon provisorisk sådan själv?

Senast ändrad:
Billigt fisheye?
Köp riktiga grejer istället.. Blir ju så jäkla mycket bättre.. Alla "snapon" o "filter" o allt sånt blir ju kass på en SLR kamera.. Spara undan lite pengar istället o köp riktigt!

Billigt fisheye?
ArtistY sa:
thom8 sa:
finns snap-on fisheye till videokameror från 329 spänn på DEN HÄR LÄNKEN!
till minst 26mm
Vad är det som 26-26.5mm är för? jag har en billig canon MV800, men hittar inte vad jag har för millimeter.

Billigt fisheye?
0ldschool sa:
ArtistY sa:
thom8 sa:
till minst 26mm
Vad är det som 26-26.5mm är för? jag har en billig canon MV800, men hittar inte vad jag har för millimeter.
lins öppningen, de står vid linsöppningen för mig.. annars kan du ju
prova att mäta med måttband

Billigt fisheye?
Sigma 15mm/2,8 är en kanonoptik men tänk på brännviddsförlängningen. kolla på www.fotosidan.se för beg.

Annars nikon 10,5 mm ca 6000 kr

/J

Billigt fisheye?
Har tänkt att köpa ett peleng fisheye om jag inte hittar något som passar bättre,
men tycker det verkar bra, blir jäkligt snyggt med runda bilder. Man får kolla upp noga innan så att man itne köper ett objektiv som är för lite fisheye, det ser inte så bra ut eftersom brännviddsförlängningen kommer till på det flesta kamerorna...

Såg att någon förelog 15mm, har hört att det bara bli att se ut som en raktecknande vidvinkel med hemk distortion... Är nog bättre med lite kortare brännvid just pga brännviddsförlängneingen...

Hittade en bild som kan vara intressant, fotad med en 1,6x kamera
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=304041

Senast ändrad:
Billigt fisheye?
Hittade ett fisheye från sigma, vet inte hru bra det är. Sigma EX 8/3,5 DG Fisheye kostar ca 6.500 kr

Billigt fisheye?
Lejjonet sa:
Har tänkt att köpa ett peleng fisheye...
Har själv ett peleng och EOS350D fungerar utmärkt men det är lite meck med de manuella inställningarna... Inte bara sikta och trycka! Men vet man vad det handlar om så är det klart prisvärt. Köpte mitt på eBay för ca 1700:- inklusive frakt, sprillans nytt!

Köpvärt och robust, bara objektivet väger mer än själva kameran :-)

Billigt fisheye?
ArtistY sa:
thom8 sa:
till minst 26mm
kommer inte ihåg vad det hette, men jag köpte en grej som man skruvar på innan man sätter dit snap-on-fiskögat. från samma sida som thom8 länkade. funkar finfint

Billigt fisheye?
Ngn som vet om Raynox QC-303 passar min Sony sybershot DSC-H7 har googlat och är inte riktigt säker om jag har 27mm ... tacksam för svar :D

Billigt fisheye?
thom8 sa:
AntonJansson sa:
thom8 sa:
finns snap-on fisheye till videokameror från 324 spänn på DEN HÄR LÄNKEN!
till minst 26mm
hm shit asså kan nog bli svårt, sök lite på google å kolla om du hittar någon adapter som gör att det blir större, annars kanske man kan tillverka någon provisorisk sådan själv?
ta en sväng till Ryssa eller Orsa och se om det finns nåt där..

Billigt fisheye?
eNilsson sa:
Vet någon om ett sånt raynox snap on från CP passar denna kameran dvs att det kan fästas?
http://www.elgiganten.se/product/fo...ra/CAMILEOP10/toshiba-camileo-p10-videokamera
Om den har en filtergänga på 27-37mm ska den passa. Har en sån "snap on" till min gamla Panasonic NVGS27 (tror jag den heter) och det funkar helt OK med tanke på det låga priset. Som det står på sidan "mest för att ha kul med din videokamera", så förvänta dig ingen höjdarkvalité. Men som sagt, det duger absolut om man inte har några jätteambitioner med filmandet.

Tillbaka
Topp