Black Crows Corvus

• Trådstartare Trådstartare FT
  • Start datum Start datum

FT

Medlem
Black Crows Corvus
Nu är det jäkligt nära!

Står i begrepp att inhandla ett par Black Crows Corvus 196. har gått igenom ett antal olika modeller och trådar här på Freeride och tillslut fastnat för dem.
Åker gärna stora svängar i hög fart och vill kunna använda skidan i de flesta förhållanden. Skogsåkning, hopp med konstiga namn och baklängesåkning är inget för mig. Vill däremot kunna åka överallt så skidor typ Kuro är inget för mig. Så skidan ska vara hyfsat fartstabil men inget lok med radie upp mot 35-40 m. Snarare 25-27m.
Har dock tittat en del på olika rockermodeller och insett att det kanske är typ Völkl katana typen i så fall..

Vad tror ni? Kommer jag att ångra mig? Har ni några erfarenheter an Corvus? Eller några andra tips?

190cm, 85kg. Avancerad åkare.

Tack!

Black Crows Corvus
De flesta skidor i den kategorin har ju längre radie. Det känns nästan som en standard nu för stora chargers att ha radie uppåt 40m. Salomon El Dictator och Whitedot Ragnarök är två typexempel. Lite tiprocker och platt spann är också mer eller mindre standard. Nu har jag inte sett 2011 års version, men 2010 och tillbaka är en klassisk högpresterande midfat utan konstigheter. Den är rätt så tung och trög, speciellt i lägre fart, men en åkare av din storlek kan säkerligen liva upp den på ett annat sätt än vad jag mäktade med med mina 75kg/181cm. Känslan är rakt av välbyggd träsandwich med en aning gummiinblandning. Det som jag tycker talar emot Corvusen om man ska försöka hitta något är att den är lite onödigt smal. Även om du kommer att klara dig ypperligt så tycker jag att den optimala bredden för en allroundskida av den här typen ligger någonstans mellan 110 och 118mm. Där någonstans når man brytpunkten för att man börjar känna av bredden i pisten. Iofs är det inte heller någon jätteskillnad mellan 100 mm och 110 i bredd när det gäller flyt, men tex Katana flyter markant bättre än en gammal klassisk 95mm oldfat. Corvusen med sin längd fixar säkert flytet ändå ska sägas.

Vad har du då för alternativ? Det finns ju en del, men här är några:

Völkl Katana som du säger. Både 190 och 197 tycker jag kan vara intressant. En fantastiskt bra skida. Mer flyt och mer lättåkt i svår snö än Corvus. Precis lagom bredd för en allroundskida. Jag hade valt den före BlackCrows, men det är ju en smaksak. Corvus är en riktigt bra skida även det, men för mig är den lite väl tung och stor (jag är mindre som sagt...)

K2 Sidestash 188cm. Lite kortare och betydligt snällare, men ändå samma typ av skida. Mäts lite kort, så den är runt 190cm egentligen. Mycket trevlig och lättsam skida, men som kanske blir lite väl vek för dig om du gillar skidor i klass med Corvus. Mer lekfull och mindre stuns.

Fatypus D-Sender 194. Väldigt lik Katanan i mått. 28m radie. Tip och tailrocker. Populär i recensioner och brukar anses som mycket välbyggd. En "competition ski" som dom kallar det, men tip och tailrocker ger lekfullhet och hanterbarhet i svår snö och trång terräng.

Black Crows Corvus
Jag visste det! Skulle inte ha postat!
Nu är man där igen.. Corvus eller Katana..
Går det at säga att Katanan går bättre i pudret men Corvusen är mer allround? Utan att vara hopplös i puder då?
Som vanligt ställer sig frågan. När kommer jag att märka störst skillnad?

Black Crows Corvus
nordica girish 193 cm låter som ett utmärkt val för dig i mina öron!
å andra sidan gillar även jag corvus, men trivdes bättre på just girish.

går du några ord tillbaka i tiden, då girish hette blower, får du mer spann och en skida som går sjukt bra i pist.
kan även tipsa om ski logik howitzer som är en annan feting som briljerar i pist, men 186 cm kanske känns kort åt dig? tip rocker och spann på ca 7 mm, 110 mm under foten.

Senast ändrad:
Black Crows Corvus
Moment Belafonte och Line Mothership kan oxå vara ngt før dig. Belafonten ær ny før sæsongen. Dæremot Mothershipen ær vælbeprøvad och måånga gillar den. Den ær lite tung men det ær ju Black Crowsen oxå så...

Tillbaka
Topp