Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Kollade av Sölden, tolkar detta som att liftarna inte kommer att gå:

The Austrian Federal Government has ordered a lockdown for the period from Mon, 22 Nov until Sun, 12 Dec 21 today.

The Sölden ski area must remain closed during this period.

We start the ski season again on Mon, 13 Dec 21.

Sölden
Att de får lov att hålla öppet innebär inte att de kommer att hålla öppet. Det måste vara ekonomiskt lönsamt också, Förra lockdown hade t ex Obergurgl/Hochgurgl stängt, medan skidområden som ligger nära större orter eller städer hade en del öppet.
Österrike är extremt beroende av turism utifrån, och turistnäringen står för 15% av deras BNP. Finansiellt är det här ett hårt slag om de inte kommer igång innan Jul/Nyår säsongen igen.

Läste även att varannan bokad skidsemester i Europa sker i Österrike, mer än jag trodde.

kappakomplett

Aktiv medlem
Att de får lov att hålla öppet innebär inte att de kommer att hålla öppet. Det måste vara ekonomiskt lönsamt också, Förra lockdown hade t ex Obergurgl/Hochgurgl stängt, medan skidområden som ligger nära större orter eller städer hade en del öppet.
Österrike är extremt beroende av turism utifrån, och turistnäringen står för 15% av deras BNP. Finansiellt är det här ett hårt slag om de inte kommer igång innan Jul/Nyår säsongen igen.
Tyckte bara det var intressant att se hur det hanterades i praktiken. Det verkar då luta åt att de stänger ner systemen. Men det är klart att kanske t. ex. Innsbruck kanske har sina stadsnära liftar igång för lokalbefolkningens motion?

Det hela är ju naturligtsvis katastrof om det hänger i en lockdown över Jul.
Jag avbokade St Anton i jan och fick prompt delbetalning tillbaka. Bokade i Graubünden i stället. Får se hur det går, men de stängde ju inte förra året så... men visst rusar smittan även där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyckte bara det var intressant att se hur det hanterades i praktiken. Det verkar då luta åt att de stänger ner systemen. Men det är klart att kanske t. ex. Innsbruck kanske har sina stadsnära liftar igång för lokalbefolkningens motion?

Det hela är ju naturligtsvis katastrof om det hänger i en lockdown över Jul.
Jag avbokade St Anton i jan och fick prompt delbetalning tillbaka. Bokade i Graubünden i stället. Får se hur det går, men de stängde ju inte förra året så... men visst rusar smittan även där.
Schweiz har inte (i alla fall inte ännu) samma prekära läge i sjukvården som Österrike.
Här kan man dagligen följa antalet Covid inläggningar (normal + IVA) i Österrike. Det är denna utveckling som kommer att avgöra vad som beslutas framöver.

JAndersB

Aktiv medlem
Låg vaccinationsgrad i Österrike eller hur? Många ovaccinerade att fylla IVA med. Märkligt ändå hur alla deras lock downs ifjol inte ledde till speciellt låga överdödlighetstal, lika lite som Portugals alla varianter.

farsan56

Aktiv medlem
Va, är alltså alperna bättre än svenska fjällen. Det kan jag väl aldrig tro. Finns det vetenskapligt fastställda fakta att luta sig emot här?
Och sån där konstig umpa-bumpa musik har dom visst också 😩
Nä, tacka vet jag en stilla jojk på en svinkall blåsig fjälltopp.😃
Mig lurar ni inte!
H den gamla ”fjällräven”

larchii

Aktiv medlem
Va, är alltså alperna bättre än svenska fjällen. Det kan jag väl aldrig tro. Finns det vetenskapligt fastställda fakta att luta sig emot här?
Och sån där konstig umpa-bumpa musik har dom visst också 😩
Nä, tacka vet jag en stilla jojk på en svinkall blåsig fjälltopp.😃
Mig lurar ni inte!
H den gamla ”fjällräven”

Här är rörligt bildbevis på att svenska fjällen är bättre än alperna (i alla fall i novembersol) :LOL: Filmat igår.

JanN

Medlem
Frankrike:
  • Masktvång i skidliftar ifall man är äldre än 11år. Rekommenderat för 6-11år.
  • Ifall incidenstalet är över 200 per 100.000 (...dvs i December...) blir covidpass ("Passe sanitaire", dvs vaccin) obligatoriskt för alla över 12 år.

fredw

Aktiv medlem
Frankrike:
  • Masktvång i skidliftar ifall man är äldre än 11år. Rekommenderat för 6-11år.
  • Ifall incidenstalet är över 200 per 100.000 (...dvs i December...) blir covidpass ("Passe sanitaire", dvs vaccin) obligatoriskt för alla över 12 år.

Hmmm även i sittliftar alltså... Men tydligen räcker "un masque en tissu de catégorie 1" dvs en enkel tygmask. Då borde ju egentligen en vanlig "buff" vara ännu bättre (dvs nästan lika värdelös) men jag anar att det inte kommer att duga.

JAndersB

Aktiv medlem
Hmmm även i sittliftar alltså... Men tydligen räcker "un masque en tissu de catégorie 1" dvs en enkel tygmask. Då borde ju egentligen en vanlig "buff" vara ännu bättre (dvs nästan lika värdelös) men jag anar att det inte kommer att duga.
I Samnaun ifjol var det masktvång i alla liftar. När man köpte liftkort fick man en Samnaun dekorerad buff, som dög.

fredw

Aktiv medlem
I Samnaun ifjol var det masktvång i alla liftar. När man köpte liftkort fick man en Samnaun dekorerad buff, som dög.
Egentligen borde ju en buff kompletterad med filterpapper från en riktig mask på insidan utgöra ett mycket bra covid-skydd (eftersom det ger bra passform vid hals och näsa) , och samtidigt bekvämt att använda och att ta av och på.
Alldeles för bra för att tillåtas, troligen.

JanN

Medlem
T.ex dessa är populära:

även Buff har modeller:

fredw

Aktiv medlem
T.ex dessa är populära:

även Buff har modeller:
Just det, och tack för påminnelsen! Fast frågan är om man lyckas få ansvariga i liftar etc att förstå att dessa skyddsmässigt motsvarar "tandläkarskydden"?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Just det, och tack för påminnelsen! Fast frågan är om man lyckas få ansvariga i liftar etc att förstå att dessa skyddsmässigt motsvarar "tandläkarskydden"?
Ja, hänger ju på lokala reglerna. I Schweiz godtas ju textilmasker överallt. Tror inte det ändrar sig vare sig i gondoler eller i butiker i stan. Var i Tyskland förra veckan och blev förvånad att de kräver engångsmask.
Förra året körde jag en buff med filter. Var ok att åka skidor i och framförallt klart smidigare än lösa masker när den skulle på i ALLA liftar. I år hittills kört lös textilmask eftersom man ändå bökar med massa grejor när man åker gondol. Som sagt inget masktvång i sitt- och släpliftar i vinter.

HDTV

Medlem
T.ex dessa är populära:

även Buff har modeller:
De där BUFF är helt värdelösa. Köpte 4 st till familjen, vi slutade att använda dem efter en halv dag då filtret skrynklade och vek sig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Verkar som en enkel lösning för att hantera masken. Undrar om detta kommer att hålla en vecka?
Hur ska det där fungera?
Masken har man bara på när man åker gondolbana, och lossar man i ena änden på den hjälmen så flyger masken ju iväg direkt.
Jag satte bara FFP2 masken runt ena örat och när man drar på hjälmen så håller hjälmens öronskydd snodden på plats. När man ska gå in i en gondol drar drar man den lösa snodden om det andra örat.

HDTV

Medlem
Hur ska det där fungera?
Masken har man bara på när man åker gondolbana, och lossar man i ena änden på den hjälmen så flyger masken ju iväg direkt.
Jag satte bara FFP2 masken runt ena örat och när man drar på hjälmen så håller hjälmens öronskydd snodden på plats. När man ska gå in i en gondol drar drar man den lösa snodden om det andra örat.

Ska till Tignes över nyår och där ska man ha mask i liftköer och söker en enkel hantering av masken. Jag vill undvika att böka med hjälm av och på, verkar vara en enkel lösning på att ta på masken för att stå i en liftkö. Har nu googlat på olika lösningar, finns många "smarta" lösningar som kan underlätta. maskhanterandet. Hoppas man bara kommer iväg till nyår 🥴

PisteCarver

Aktiv medlem
Ska till Tignes över nyår och där ska man ha mask i liftköer och söker en enkel hantering av masken. Jag vill undvika att böka med hjälm av och på, verkar vara en enkel lösning på att ta på masken för att stå i en liftkö. Har nu googlat på olika lösningar, finns många "smarta" lösningar som kan underlätta. maskhanterandet. Hoppas man bara kommer iväg till nyår 🥴
Men du har väl inte tänkt åka skidor med masken på?
Den ska ju tas av utan att lossna och fara iväg.
Måste man ha mask i liftköer utomhus i Frankrike?

Så som jag gjorde tryckte man upp den lösa snodden runt det andra örat utan att ta av hjälmen.

HDTV

Medlem
Men du har väl inte tänkt åka skidor med masken på?
Den ska ju tas av utan att lossna och fara iväg.
Måste man ha mask i liftköer utomhus i Frankrike?
Haha, nej inte åka vill bara hantera den enkel. Funderar på att köpa självhäftande krokar och fästa på hjälmen.

Japp mask på i liftkön i Frankrike.

fredw

Aktiv medlem
Kom ihåg: att använda mask är ett väldigt litet problem i dagens värld!

Särskilt ifall man får skida…

Jag håller med! Men en del blir väldigt kalla /blåa om fingrarna vid kyla. Se nedan. I vår familj är det inte bra att behöva ta vantarna av och på hela tiden. Faktiskt till den grad att det (via munskyddsregler) denna säsong påverkar vårt val av skidort.

Jag tror iofs man lär sig/ vänjer sig när man väl är där men det skapar ett extra orosmoln.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nya restriktioner för skidåkning i Tyskland och Italien beslutade idag.

Bayern:
Förutom att bara vaccinerade och coronatillfrisknade personer har tillträde till skidanläggningarna krävs dessutom ett negativt snabbtest.
Dessutom får endast 25% av "biljettkapaciteten" säljas varje dag.

Südtirol (Italien):
I alla liftköer måste man använda munskydd. I vissa kommuner nu också FFP2.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kanske läge att utforska Skandinavien i vinter? 🇸🇪🇳🇴😁
Jag ger inte upp, hoppas på Alperna ändå.:)
Annars får det nog bli Norge där det finns lite fallhöjd på nerfarterna (Åre går bort av kända skäl...).
Oppdal kanske?
Jag har samma restid dit som till Funäs.
De flesta svenska skidorter har ju tyvärr bara "1-minuts" nerfarter.

KaitsuH

Aktiv medlem
Längd åkning all night long! (day också) Över ett hundra mil i vintern är ett måste, och i maj är vi alla magra som en vattensork. Ingen after ski, inte Germknödlar, inte Käsespetztl, Haxe, Schnitzel, Ripperln. Havregrynsgröt varje morgon, sen 3-4 mil längd, och efter det är man så matt man kan bara surfa i nett.

Det skall vara vårt syfte nu!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Längd åkning all night long! (day också) Över ett hundra mil i vintern är ett måste, och i maj är vi alla magra som en vattensork. Ingen after ski, inte Germknödlar, inte Käsespetztl, Haxe, Schnitzel, Ripperln. Havregrynsgröt varje morgon, sen 3-4 mil längd, och efter det är man så matt man kan bara surfa i nett.

Det skall vara vårt syfte nu!
Nu pratar du om Finland. Kom förbi Jämtland så ska jag visa dig fina toppturs berg med bra fallhöjd 😘

PisteCarver

Aktiv medlem
Ischgl öppnar 3.12 för lokala och dagsgäster. Bra någon vågar köra på 😄
Flera andra orter kör också just nu, men bara några liftar. Österrikarna räcker tyvärr inte långt för att fylla de österrikiska skidorterna som är byggda för att ta emot halva Europa.
Vi får lov att åka dit, men hotellen är stängda så då får man tälta eller bo i husbil.
Restauranger får ha öppet för hämtmat på skidorterna har jag läst.

termons

Aktiv medlem
Flera andra orter kör också just nu, men bara några liftar. Österrikarna räcker tyvärr inte långt för att fylla de österrikiska skidorterna som är byggda för att ta emot halva Europa.
Vi får lov att åka dit, men hotellen är stängda så då får man tälta eller bo i husbil.
Restauranger får ha öppet för hämtmat på skidorterna har jag läst..
Joo. Så länge de stora inte kastar in handuken så finns det hopp. Skall mycket till att de inte kör igång för turister en vinter till. När är en annan sak.

PisteCarver

Aktiv medlem
Joo. Så länge de stora inte kastar in handuken så finns det hopp. Skall mycket till att de inte kör igång för turister en vinter till. När är en annan sak.
Så länge inte det här diagrammet vänder neråt blir det inga lättnader. Nästan 600 covid patienter på IVA att jämföra med våra 30.
1637696378164.png

Stortlopp

Aktiv medlem
Jag ger inte upp, hoppas på Alperna ändå.:)
Annars får det nog bli Norge där det finns lite fallhöjd på nerfarterna (Åre går bort av kända skäl...).
Oppdal kanske?
Jag har samma restid dit som till Funäs.
De flesta svenska skidorter har ju tyvärr bara "1-minuts" nerfarter.

Klart du ska till Oppdal, glöm joddlande där nere, har själv bokat i mars och hoppas att det är bra, ser bra ut på papper och bild iaf! 😁

kappakomplett

Aktiv medlem
Nu vänder det snart i Österrike.
I Schweiz är det ingen ko på isen vad gäller intensivvårdsplatser. Visst har smittan ökat i Schweiz också men det vänder också nu, gick nedåt i Graubunden igår.
Det blir skidåkning som vanligt i Schweiz i vinter!
Lagom till jul så kan Österike också öppna upp!

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu vänder det snart i Österrike.
I Schweiz är det ingen ko på isen vad gäller intensivvårdsplatser. Visst har smittan ökat i Schweiz också men det vänder också nu, gick nedåt i Graubunden igår.
Det blir skidåkning som vanligt i Schweiz i vinter!
Lagom till jul så kan Österike också öppna upp!
Jag hoppas förstås att du får rätt.
I Österrike ser det fortfarande mörkt ut, ingen inbromsning i sikte än.

Anzom

Aktiv medlem
Jag hoppas förstås att du får rätt.
I Österrike ser det fortfarande mörkt ut, ingen inbromsning i sikte än.
Nu känner jag att jag får chansen att peppa dig! :) Kolla på dödstalen. Tidigare under pandemin hade Sverige 14 per miljon invånare. Sista veckan har Österrike avstannat och ligger nu på 5 per miljon invånare. Detta trots helt otroligt höga smittotal. Nu hoppas vi att det inte blir allmän psykos i alpländerna och det blir tävling i att stänga ner mest möjligt över jul. Faller Österrike faller alla?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp