Blir det någon skidåkning i vinter?

Anzom

Aktiv medlem
Är det fler än jag som tycker det är svårt att få tag på info om säsongsstart? Särskilt för skistars anläggningar- som drar igång stort med skidtest. Vemdalen hintade, halvdolt, i ett svar på Instagram att man förlägger skidtesthelgen lör-sön istället för fre-lör. En helg som drar igång imorgon. Men inte info någon annanstans. Istället kommer det upp reklam om 50% på black week osv. Fokusera på kärnprodukten?

Så går man över landsgränsen till en annan storägare för Kvitfjell/Hafjell och ser att det faktiskt kan se bättre ut. Och genast får jag betydligt större förståelse för vad som händer inför öppning. Ibland krävs det så lite. Mer än att bara skriva "vi öppnar så snart vi kan".

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är det fler än jag som tycker det är svårt att få tag på info om säsongsstart? Särskilt för skistars anläggningar- som drar igång stort med skidtest. Vemdalen hintade, halvdolt, i ett svar på Instagram att man förlägger skidtesthelgen lör-sön istället för fre-lör. En helg som drar igång imorgon. Men inte info någon annanstans. Istället kommer det upp reklam om 50% på black week osv. Fokusera på kärnprodukten?

Så går man över landsgränsen till en annan storägare för Kvitfjell/Hafjell och ser att det faktiskt kan se bättre ut. Och genast får jag betydligt större förståelse för vad som händer inför öppning. Ibland krävs det så lite. Mer än att bara skriva "vi öppnar så snart vi kan".

Instämmer. I Åre verkar det vara lite "To be decided" i byn och Duved.
Björnen och Högzon har man iallafall tider.
Dock väldigt märkligt att man har 7e februari på Högzon. Varför då liksom. Varför kan man inte ha öppet där i december/januari om vädret tillåter?
https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/are/vinter-i-are/vader-och-backar/?fo=89089

(klicka detaljer till vänster)

PisteCarver

Aktiv medlem
Är skidåkning Skistars kärnprodukt?

Anzom

Aktiv medlem
Är skidåkning Skistars kärnprodukt?
Sant. Är väl pengar och boende.

Men om man jobbar på skistar som "content manager" kan man ju hoppas på att man kan få sälja in mer än bara "boende ledigt i jul". Kläppen är föredöme i att skapa intresse för sin produkt genom videobloggar och instaklipp. Alla använder väl instagram för att se hur förhållanden är och få en känsla?!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Men om man jobbar på skistar som "content manager" kan man ju hoppas på att man kan få sälja in mer än bara "boende ledigt i jul". Kläppen är föredöme i att skapa intresse för sin produkt genom videobloggar och instaklipp. Alla använder väl instagram för att se hur förhållanden är och få en känsla?!
Ja, motsatsen är Åre Sweden, som inte lagt upp något på sin youtubekanal sedan 2017...

De har dock ett aktivt instagramkonto.

fredw

Aktiv medlem
Nu känner jag att jag får chansen att peppa dig! :) Kolla på dödstalen. Tidigare under pandemin hade Sverige 14 per miljon invånare. Sista veckan har Österrike avstannat och ligger nu på 5 per miljon invånare. Detta trots helt otroligt höga smittotal. Nu hoppas vi att det inte blir allmän psykos i alpländerna och det blir tävling i att stänga ner mest möjligt över jul. Faller Österrike faller alla?
Det var det vi förutsåg tidigare i denna expertgrupp! 😉😄 Österrike testar oerhört många fler än övriga länder. Så en del av ”vågen” beror nog bara på det.

PisteCarver

Aktiv medlem

Om man jobbar på ett företag så får man vackert följa den rådande strategin. Skistar är väl främst ett fastighets-koncept-utvecklingsbolag (vad är PEAB?), och fler och fler gäster får dela på den ”gamla” skidåkning som finns.
Framtiden får ge svaret på hur det blir i längden, men bo i stuga/lägenhet och spela padel kan man göra på många ställen (det är ju inget unikt).
Det som är unikt i Åre är Åreskutan, men den verkar man ha glömt bort.
Under tiden så tycker jag att vi som älskar skidåkning åker till skidorter där operatören också verkar älska skidåkning.:)

Kungpulan

Medlem
Under tiden så tycker jag att vi som älskar skidåkning åker till skidorter där operatören också verkar älska skidåkning.:)

Om de skulle kunna komma undan med det som Skistar gör så skulle de göra exakt likadant, men de har ju en hälsosam konkurrens och det finns ett värde i att erbjuda den bästa åkningen + liftinfrastruktur 😃

Davvvee

Medlem
9A5C1E95-347E-4A80-9301-FCA00A8AE8EB.png
63DE30C7-12B1-4BF2-A414-CA82AA330080.jpeg

I Österrike räknar experterna med att infektionstalen stabiliseras och ev vänder neråt nästa vecka. Inläggningar släpar dock som bekant efter och stabiliseras enlig prognosen runt lockdownens slut (på en extremt hög nivå). Deppigt. Men hälsoministern säger att lockdownen avslutas 12:e december. Källa: https://www.google.se/amp/s/amp.nachrichten.at/meine-welt/gesundheit/covid-prognose-experten-rechnen-mit-weiter-steigenden-spitalszahlen;art114,3494841

PisteCarver

Aktiv medlem
Visa bilaga 13585Visa bilaga 13584
I Österrike räknar experterna med att infektionstalen stabiliseras och ev vänder neråt nästa vecka. Inläggningar släpar dock som bekant efter och stabiliseras enlig prognosen runt lockdownens slut (på en extremt hög nivå). Deppigt. Men hälsoministern säger att lockdownen avslutas 12:e december. Källa: https://www.google.se/amp/s/amp.nachrichten.at/meine-welt/gesundheit/covid-prognose-experten-rechnen-mit-weiter-steigenden-spitalszahlen;art114,3494841
Det är ett enormt tryck från turistindustrin att öppna upp igen innan den viktiga Jul/Nyår perioden. Vi får väl se hur det blir.
Att större delen av säsongen skulle frysa inne ser jag som osannolikt, med den höga smittspridning som de har nu, så kommer det helt enkelt inte att finnas många kvar att smitta i februari.
Det har börjat öka i Sverige också, syns på siffrorna den här veckan.

Davvvee

Medlem
Det är ett enormt tryck från turistindustrin att öppna upp igen innan den viktiga Jul/Nyår perioden. Vi får väl se hur det blir.
Att större delen av säsongen skulle frysa inne ser jag som osannolikt, med den höga smittspridning som de har nu, så kommer det helt enkelt inte att finnas många kvar att smitta i februari.
Det har börjat öka i Sverige också, syns på siffrorna den här veckan.
Ja förstås högt tryck att öppna. I Salzburg är tydligen 50 av 51 IVA-bäddar upptagna. Så kan det ju inte vara om man ska öppna, oavsett hur angeläget det är. Med 15000 nya fall per dag testas ju 1% av befolkningen per vecka positivt. Med mörkertal blir det ju mer. Så om det skulle fortsätta skulle nog alla haft det till februari.

fredw

Aktiv medlem
Detta med ”alla haft det snart” tror jag tyvärr inte på. Detta virus verkar inte bete sig så, det sprids väldigt oregelbundet. Annars hade vi inte haft dagens utbrott bland ovaccinerade.
Annars hade de flesta blivit smittade och immuna redan under det hela år som förflöt innan vaccinen dök upp. Som Johan Giesecke trodde skulle ske, men som det inte blev.

Davvvee

Medlem
Detta med ”alla haft det snart” tror jag tyvärr inte på. Detta virus verkar inte bete sig så, det sprids väldigt oregelbundet. Annars hade vi inte haft dagens utbrott bland ovaccinerade.
Annars hade de flesta blivit smittade och immuna redan under det hela år som förflöt innan vaccinen dök upp. Som Johan Giesecke trodde skulle ske, men som det inte blev.
Ja så tänker jag också. För mig känns det märkligt att alla inte fått det ännu med så höga smittotal, men statistiken är ju tydlig att det inte funkar så.

PisteCarver

Aktiv medlem
Pandemin Engelska sjukan härjade också i vågor som kom och gick under tre år mellan 1918-1920.
Sedan försvann den (utan vacciner som ju inte fanns då).

fredw

Aktiv medlem
Pandemin Engelska sjukan härjade också i vågor som kom och gick under tre år mellan 1918-1920.
Sedan försvann den (utan vacciner som ju inte fanns då).
Spanska sjukan? Ja, ungefär så kan det ju bli, fast det var ett influensavirus. Och influensavirus i annan form finns kvar 100 år senare, och skördar tusentals dödsfall i Sverige varje år. Jag vaccinerade mig idag.
Men erfarenheterna från första året utan vaccin mot Covid talar emot att denna vinters våg leder till att ”alla får det”. På gott och ont. Vågen lär i första hand brytas genom vaccination och virusets tydligen inneboende sätt att spridas i vågor. Men det vet nog ingen egentligen.

fredw

Aktiv medlem
Intressant från Österrike:

Vaccinerade personer: Ett 2-dos-vaccin är giltigt vid inresa först efter den andra dosen och gäller i högst 360 dagar (endast 270 dagar från och med 6 december) från och med andra dosen. Ett 1-dos-vaccin godkänns tidigast 22 dagar efter vaccinering och gäller i högst 270 dagar från vaccineringen. ”

Alltså måste många av oss som vill till Österrike på vårkanten få en tredje spruta innan vi åker.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem

Vaccinerade personer: Ett 2-dos-vaccin är giltigt vid inresa först efter den andra dosen och gäller i högst 360 dagar (endast 270 dagar från och med 6 december) från och med andra dosen. Ett 1-dos-vaccin godkänns tidigast 22 dagar efter vaccinering och gäller i högst 270 dagar från vaccineringen. ”

Alltså gäller det att ni/vi som vill till Österrike på vårkanten måste hinna få en tredje spruta innan vi åker.

Då har de gått tillbaka till de 270 dagar som de flesta andra länder har haft från början. Österrike var också det enda land som i våras/somras godkände inresa efter bara en spruta, och de 360 dagarna efter två sprutor var generösare än vad många andra hade.
De behöver turisterna och det vet de, 15% av BNP.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem

Alltså måste många av oss som vill till Österrike på vårkanten få en tredje spruta innan vi åker.

Alltså, då tar man den tredje sprutan! Int är det så svårt. Mina föräldrar, 83 och 89, fick tredje just i går.

Senast ändrad:

Hawkeye61

Medlem

210 dagar på förslag from 1 februari 😭

fredw

Aktiv medlem
210 dagar på förslag from 1 februari 😭
Ja vi som är över 50 lär ju få en tredje spruta när regionerna får tummen ur. Vilket de kanske inte får… FHM har ju gett klartecken till det. Men ingen vet när svenskar under 50 får sin tredje spruta.

FHM säger: ”En vaccinationstäckning om 60 procent bör ha uppnåtts på regional nivå i gruppen 50-64 år innan nästa grupp 18- 49- åringar erbjuds påfyllnadsdos.”

Oklart för mig om de med ”vaccinationstäckning” menar två eller tre sprutor.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ja vi som är över 50 lär ju få en tredje spruta när regionerna får tummen ur. Vilket de kanske inte får… FHM har ju gett klartecken till det. Men ingen vet när svenskar under 50 får sin tredje spruta.

FHM säger: ”En vaccinationstäckning om 60 procent bör ha uppnåtts på regional nivå i gruppen 50-64 år innan nästa grupp 18- 49- åringar erbjuds påfyllnadsdos.”

Gött att man har den tredje redan då…

termons

Aktiv medlem

Samma otroliga långsammhet i besluttfattandet kring booster sprutan i Finland också. Förstår inte vad de håller på med..?

Bevisen för nyttan av boostern är ju glasklara för tillfället.

Hmm. Nu skall de tydligtvis ha pressträff. Kanske förnuftet vinner :giggle:

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Samma otroliga långsammhet i besluttfattandet kring booster sprutan i Finland också. Förstår inte vad de håller på med..?

Bevisen för nyttan av boostern är ju glasklara för tillfället.
Problemet är nu, att det finns inte tillräckligt med personal som ger sprutor. Mina föräldrar, 83 och 89 år gamla, fick tredje sprutan på tisdag, tillsammans med säsongs influensa sprutan. Och, de var tvungna att köa nästan 2 timmar!

Institutet av hälsa och välfärd vill inte börja tredje rundan ännu, men Social och hälsovårdsministerit tycks vilja. Så, det tycks vara någon slags kamp mellan dem - igen.

Anzom

Aktiv medlem
Verkar inte så;
Kan inte se slutet av artikeln. Men tycker det är en intressant fråga. För Italien säger att det som behövs är europeisk covid certifikat, vilket innebär vaccin, pcr test inom 48 timmar, eller genomgången corona. Det skiljer sig mot det svenska covidbevis som enbart accepterar vaccination. Risk för missuppfattningar här.

SJona

Ny medlem
Gällande boosterdos verkar Saalbach erbjuda det till gäster för 25 Euro.

Bilagor

• 1637841339800.png
    1637841339800.png
    52.3 KB · Besök: 7

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Roligt! Men, här i Finland tycks det vara helt annan grup, som motståndar vacciner, än den där vita medelåldriga killen i bilden.
Den är tecknad av en amerikansk satirtecknare, så förmodligen riktad mot jänkarsamhället!

Ni får väl dras med hon Linda Karlström - synd bara att hon är österbottning och pratar svenska, så skiten läcker över till andra sidan bottenviken också. Mycket från Finland är bra, men henne hade ni gärna fått behålla själva...

termons

Aktiv medlem
Problemet är nu, att det finns inte tillräckligt med personal som ger sprutor. Mina föräldrar, 83 och 89 år gamla, fick tredje sprutan på tisdag, tillsammans med säsongs influensa sprutan. Och, de var tvungna att köa nästan 2 timmar!

Institutet av hälsa och välfärd vill inte börja tredje rundan ännu, men Social och hälsovårdsministerit tycks vilja. Så, det tycks vara någon slags kamp mellan dem - igen.
Det är ju bara ett organiserings problem. Borde vara lätt att åtgärda. Om det inte finns vaccin är det litet svårare att sätta fart. I nuläget går ju vaccineringen på sparlåga. Jag kan också vaccinera men ingen har frågat mig. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Gällande boosterdos verkar Saalbach erbjuda det till gäster för 25 Euro.
Ta inga Covid sprutor utomlands, det blir bara ”klydd” med att få in det i de svenska vaccinbevisen.

fredw

Aktiv medlem
Ta inga Covid sprutor utomlands, det blir bara ”klydd” med att få in det i de svenska vaccinbevisen.
Helt rätt.
Men det visar också på att rätt människor kan arrangera vaccination från en vecka till nästa med ett helt annat flyt än de svenska regionerna.
Låt folket från Saalbach komma hit (iofs svårt att lämna sina höga skidberg… 😳) och rulla igång tredje sprutan. De flesta av oss skulle gladeligen betala 250 kr för att få det gjort, och därmed avlasta de stackars regionerna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt rätt.
Men det visar också på att rätt människor kan arrangera vaccination från en vecka till nästa med ett helt annat flyt än de svenska regionerna.
Låt folket från Saalbach komma hit (iofs svårt att lämna sina höga skidberg… 😳) och rulla igång tredje sprutan. De flesta av oss skulle gladeligen betala 250 kr för att få det gjort, och därmed avlasta de stackars regionerna.
Det är inte bara Sverige som har problem med det, Tyskland måste starta upp sin apparat igen efter att ha avvecklat de flesta vaccinationscenter sedan i somras. Och för dem är det bråttom eftersom de ligger ett antal veckor före Sverige i den pågående vågen (den har startat här också, syns i FHM statistiken). Tysklands hälsovårdsminister står inte särskilt högt i kurs nu, i somras förklarade han pandemin "avklarad" för Tyskland (men han avgår ju nu när den nya regeringen tillträder).

I Österrike har nu 16,5% (av alla) fått en tredje dos.
Sverige är faktiskt inte så dåligt 35% av alla 65+ har fått sin tredje dos, och just nu ges ca 75.000 injektioner dagligen.

Det blev ju väldigt akut när det ganska plötsligt upptäcktes att vaccineringen skyddar betydligt kortare tid än vad man räknat med.
Jag läste idag en österrikisk artikel där man förmodar att den kraftiga uppgången som kommit lite tidigare än i grannländerna kan bero på att man i början i Österrike använde mycket av Astra-Zeneca vaccinet som har ännu kortare långtidseffekt än de andra (Moderna tydligen bäst).

Kungpulan

Medlem
Helt rätt.

Ja men vi ska väl se till att de som har mest behov av en tredje dos får den först, precis som när vi började vaccinera. Det handlar väl om tillgång och resurser. Kanske har Österrike stor tillgång? Tycker generellt att det är osmakligt att "betala sig före i kön" även om jag också skulle göra det om jag fick chansen (dubbelmoral så det skriker om det).

HDTV

Medlem
Fattar inte nedan, framkom under dagens presskonferens med FHM. Kommer inte våra vaccinpass att uppdateras efter en tredje dos och bli användbara utomlands? Tycket jag hörde NIVETTE DAWOD, Aftonbladet TV, säga något likande när jag lyssnade i morse. Om det är så, då spelare vår tredje dos ingen roll för att planerar en resa om det krävs 9 (eller i värsta falla 7) månader då vi inte kan bevisa att vi har tidsintervallet korrekt

Vad händer när allt fler börjar ta sin tredje dos, kommer det att krävas tredje dos för att få giltigt vaccinpass?

– Det får vi se lite längre fram, just nu gäller det att man tar grundvaccinationen. I nuläget har vi inte planer på det. Vi hoppas att det är en kort period som vaccinpasset behöver användas.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp