Har funderat på att prova några dagar i Hafjell/Kvitfjell någon gång, är "bara" 8-9 h från Skåne.
Vem kan det vara?
Ska du till Tux så är vägen via Rostock mycket bättre att köra än via Travemünde, Kiel eller Puttgarden. Till Rostock kommer du med färja från Trelleborg eller Gedser. Det är några mil kortare väg också från Rostock, men framför allt mycket mindre trafik och vägarbeten, du kör Autobahn A19/A24/A10 mot och förbi Berlin, och sedan är det A9 till München. Mycket trafik är det först efter Nürnberg. Vill du sedan slippa köpa Autobahnvignette i Österrike, så istället för att köra Autobahn via Kufstein, så tar du av vid Holzkirchen strax söder om München och kör Landstrasse mot Achenpass. Därifrån kommer du sedan rakt in i Zillertal. In- och utgången till Zillertal kan ha trafikköer vid vissa tider på lördagar.
A7:an är ett elände av vägarbeten och mycket trafik hela vägen mellan Hannover och Kassel. Om du ska till Kiel måste du också köra genom Elbtunnel i Hamburg, och där är det ofta också köer.
Har du aldrig varit Österrike? Eller var det länge sedan?
Du har ju faktiskt bara 2,5 h längre dit än jag.
Utifrån vad jag vill ha som helhetskoncept på en skidsemester, så är en vecka i fjällen aldrig jämförbar med en vecka i Alperna. Men hade jag bott i Göteborg hade jag nog också åkt upp till Norge (Norefjell, Hafjell, Gausta) för några dagars skidåkning då och då.