Blir det någon skidåkning i vinter?

Figge123

Aktiv medlem
En bra början, skidorna är framme för montering av bindningar.

Bilagor

• 15CBDBF0-7952-498C-8519-9E7DC1478C3E.jpeg
    15CBDBF0-7952-498C-8519-9E7DC1478C3E.jpeg
    851.7 KB · Besök: 70

Anzom

Aktiv medlem
Missför mig rätt. Men vill man inte att den nya varianten ska ta över om den nu ger lättare symtom. Föreslår att vi planterar in den så delta och alpha försvinner illa kvickt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så då börjar det igen. CH har nu börjat med karantäner beroende på något obskyrt landindex. Nu är Portugal och Danmark på listan, men inte Sverige. Blir väl annat sedan när vågorna rör sig upp och ner i olika länder. Skulle misstänka stänga gränser-begäret sprider sig. Sverige, med omnikronvarianten redan i landet, som i de flesta EU länder, vill nu att alla skall testa sig vid utomnordisk inresa.

Man tar sig för pannan - hur var det nu igen, gräset alltid grönare på andra sidan eller var det covidsmittan alltid högre på andra sidan....
Ja, om man som politiker stänger gränser för att stänga ute smittan, så är man tydligen "duktig".
Om nu smittan ändå finns på alla sidor om alla gränser, vad är det man stoppar?:rolleyes:

Antagligen (som det nu börjar misstänkas) har den här Omikron varianten redan ett tag funnits på olika ställen, och det är inte alls säkert att den började i Sydafrika. De stackarna straffas nu och får skulden för alltihopa.
Hittills har man också vad jag kunnat läsa, bara kunnat konstatera att den ger ganska milda symptom, och kanske "hjälper" på vägen mot flockimmunitet (läste i en artikel, har glömt var). Men om allt detta sägs det inte mycket - bara reflexmässig panik överallt.

Att vaccinerna inte kommer att utrota Coronan är väl ganska klart. Läs nedanstånde Artikel från Zentrum der Gesundheit i Tyskland. Datan i artikeln baseras på undersökningen som gjordes på Umeå Universitet.
Det fastslås att AstraZeneca skyddet är lika med noll efter fyra månader, och Pfizer efter sju månader (Moderna håller lite längre).
Finns väl anledning att vara besviken och missnöjd med de här vaccinerna med tanke på vad som utlovades i början.
Fjärde vågen? Ja, 60, 70 eller 80% vaccinationsgrad spelar nog ingen större roll just nu. Många av oss är ju ändå åter "ovaccinerade".

https://www.zentrum-der-gesundheit.de/news/gesundheit/covid-19/corona-impfung-schutz

PS. För de som inte har läst mina tidigare inlägg i den här frågan, så att det inte blir några missförstånd och feltolkningar:
1. Jag är inte vaccinmotståndare.
2. Jag är också övertygad om att vaccinerna räddar liv genom att minska risken för allvarlig sjukdom vid smitta.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Så då börjar det igen. CH har nu börjat med karantäner beroende på något obskyrt landindex. Nu är Portugal och Danmark på listan, men inte Sverige. Blir väl annat sedan när vågorna rör sig upp och ner i olika länder. Skulle misstänka stänga gränser-begäret sprider sig. Sverige, med omnikronvarianten redan i landet, som i de flesta EU länder, vill nu att alla skall testa sig vid utomnordisk inresa.

Man tar sig för pannan - hur var det nu igen, gräset alltid grönare på andra sidan eller var det covidsmittan alltid högre på andra sidan....
Danmark är med på listan av länder som får 10 dagars karantänstvång, ja det är ju intressant.
Schweiz har högre smittotal än Danmark, så man undrar ju hur de tänkte när de bestämde sig för den åtgärden. Kanske schweizarna borde sätta sig själva i karantän?
Storbritannien, Belgien och Nederländerna är också med på listan - men inte det nuvarande smitto-rekord-landet Österrike.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, om man som politiker stänger gränser för att stänga ute smittan, så är man tydligen "duktig".
Om nu smittan ändå finns på alla sidor om alla gränser, vad är det man stoppar?:rolleyes:

Antagligen (som det nu börjar misstänkas) har den här Omikron varianten redan ett tag funnits på olika ställen, och det är inte alls säkert att den började i Sydafrika. De stackarna straffas nu och får skulden för alltihopa.
Hittills har man också vad jag kunnat läsa, bara kunnat konstatera att den ger ganska milda symptom, och kanske "hjälper" på vägen mot flockimmunitet (läste i en artikel, har glömt var). Men om allt detta sägs det inte mycket - bara reflexmässig panik överallt.

Att vaccinerna inte kommer att utrota Coronan är väl ganska klart. Läs nedanstånde Artikel från Zentrum der Gesundheit i Tyskland. Datan i artikeln baseras på undersökningen som gjordes på Umeå Universitet.
Det fastslås att AstraZeneca skyddet är lika med noll efter fyra månader, och Pfizer efter sju månader (Moderna håller lite längre).
Finns väl anledning att vara besviken och missnöjd med de här vaccinerna med tanke på vad som utlovades i början.
Fjärde vågen? Ja, 60, 70 eller 80% vaccinationsgrad spelar nog ingen större roll just nu. Många av oss är ju ändå åter "ovaccinerade".

https://www.zentrum-der-gesundheit.de/news/gesundheit/covid-19/corona-impfung-schutz

PS. För de som inte har läst mina tidigare inlägg i den här frågan, så att det inte blir några missförstånd och feltolkningar:
1. Jag är inte vaccinmotståndare.
2. Jag är också övertygad om att vaccinerna räddar liv genom att minska risken för allvarlig sjukdom vid smitta.
Vad fan är det där Zentrum der Gesundheit? Jag skulle ju aldrig lita på sådana sidor: https://www.zentrum-der-gesundheit.de

PisteCarver

Aktiv medlem
Österrike ju viktigt för turismen. Gränsande regioner berörs inte så...
Åker österrikarna och bränner sina Euros i Schweiz?
Jag trodde det var tvärtom.:unsure:

Storbritannien, Holland och Belgien borde ju också vara viktiga länder för schweizisk turism. Tydligen har den nya åtgärden redan utlöst en våg av avbokningar i Schweiz.

"Mittwoch, 1. Dezember 2021:

13.45 Uhr: Die Schweiz hat die Regeln für die Einreise verschärft. Einreisende aus Ländern mit besorgniserregender Virusvariante müssen einen negativen Test vorlegen und sich für 10 Tage in Quarantäne begeben. Die Regel gilt auf für geimpfte und genesene Personen.

Die Bekanntgabe der Quarantäneliste hat bereits eine Welle von Stornierungen ausgelöst. Denn auf der Liste stehen mit dem Vereinigten Königreich, Belgien, den Niederlanden und Portugal wichtige Herkunftsländer für den Tourismus in der Schweiz. Deutschland und Österreich sind von der Quarantäne-Regel vorerst nicht betroffen. Welche Länder auf der Liste stehen, ist auf der Seite des BAG aufgeführt."

JAndersB

Aktiv medlem
Åker österrikarna och bränner sina Euros i Schweiz?
Jag trodde det var tvärtom.:unsure:

Storbritannien, Holland och Belgien borde ju också vara viktiga länder för schweizisk turism. Tydligen har den nya åtgärden redan utlöst en våg av avbokningar i Schweiz.

"Mittwoch, 1. Dezember 2021:

13.45 Uhr: Die Schweiz hat die Regeln für die Einreise verschärft. Einreisende aus Ländern mit besorgniserregender Virusvariante müssen einen negativen Test vorlegen und sich für 10 Tage in Quarantäne begeben. Die Regel gilt auf für geimpfte und genesene Personen.

Die Bekanntgabe der Quarantäneliste hat bereits eine Welle von Stornierungen ausgelöst. Denn auf der Liste stehen mit dem Vereinigten Königreich, Belgien, den Niederlanden und Portugal wichtige Herkunftsländer für den Tourismus in der Schweiz. Deutschland und Österreich sind von der Quarantäne-Regel vorerst nicht betroffen. Welche Länder auf der Liste stehen, ist auf der Seite des BAG aufgeführt."
Jo, men åker man till karantänsland och bränner tobleronepengar skall man ju hem också. Ifjol var ju hotellen öppna i CH men inte i ÖT så många besökte CH ändå.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Extra lustigt då Omnikron verkar vara väldigt mild, ingen ligger inne för den.
Tror snarare att detta är slutskedet på viruset; det brukar avslutas med en smittsam men mild variant som slår ut de andra varianterna.

JAndersB

Aktiv medlem
UK kör samma koncept har jag förstått. Nya varianten finns redan i Schweiz, och därmed försvinner logiken (enligt mig).
Jo, och detta är ju ganska misslyckat applicerat under 2 år nu. Och ändå skall man på det igen. De flesta länder med stora kontaktytor mot varandra hamnar i slutet ändå på samma överdödlighet m.m.

JAndersB

Aktiv medlem
Du behöver ju inte läsa om du inte vill. Vi som berörs kan ju få diskutera, eller? Ger mycket info tycker jag. Ifjol lyckades vi få ihop 56 dagar i alperna - mycket tack var information vad som gällde var och när. Och där är UD's app ganska oanvändbar.

termons

Aktiv medlem
Det var liksom inte det som var poängen, men du litar väl "fan" inte heller på studien från Umeå Universitet.
Tror inte forskar teamet var speciellt nöjda med poängen i artikeln som du hänvisade till heller.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror inte forskar teamet var speciellt nöjda med poängen i artikeln som du hänvisade till heller.

De där 45 till 97 procenten minskning är ju helt beroende av när man tog vaccinationen.
Det är ju det som är poängen.
Det är väl ändå viktig information när t ex ett vaccin som AstraZeneca slutar att skydda redan efter några månader?
Speciellt med tanke på att det var de äldre personerna i Sverige som i huvudsak fick det vaccinet.
Och vi alldeles nyligen har fått veta att de 12 mån giltighetstid som vaccinationen har, inte är att lita på.
Många sköra äldre personer (som fick sin vaccination tidigt) och ännu inte har fått sin tredje dos är ju dåligt skyddade nu.

termons

Aktiv medlem
De där 45 till 97 procenten minskning är ju helt beroende av när man tog vaccinationen.
Det är ju det som är poängen.
Nej. Det är nog vad som kom fram i studien. Hur procenterna ändras med tiden tror jag inte ingick i studien?

Många sköra äldre personer (som fick sin vaccination tidigt) och ännu inte har fått sin tredje dos är ju dåligt skyddade nu.
Ja så verkar det. Och det har ju varit synnerligen klart redan än längre tid. Därför har nu många börjat kräva litet fart på booster vaccinationen.

Har tagit otroligt länge för många att förstå detta verkar det som.

fredw

Aktiv medlem
Ja, det är hög tid för dos nr 3. Men det hjälper ju också om de hittills ovaccinerade fortsätter att strömma till. Men det lär väl inte hända.

Jag känner sjukvårdspersonal som kan tänka sig jobba gratis för att få ut vaccinet. Och lediga lokaler finns ju utom kontorstid om inte annat, annars får man väl vaccinera utomhus..? Maken till fåniga bortförklaringar från regionerna....

Problemet med omikronvarianten är väl främst ovissheten. Den är ju ganska annorlunda jämf med de övriga varianterna, förhoppningsvis till det bättre, men det är ju inte klarlagt. Och då tycker jag det är rimligt med försiktighet. Inom ett par veckor bör läget klarna.

JAndersB

Aktiv medlem
Ja, det är hög tid för dos nr 3. Men det hjälper ju också om de hittills ovaccinerade fortsätter att strömma till. Men det lär väl inte hända.

Jag känner sjukvårdspersonal som kan tänka sig jobba gratis för att få ut vaccinet. Och lediga lokaler finns ju utom kontorstid om inte annat, annars får man väl vaccinera utomhus..? Maken till fåniga bortförklaringar från regionerna....

Problemet med omikronvarianten är väl främst ovissheten. Den är ju ganska annorlunda jämf med de övriga varianterna, förhoppningsvis till det bättre, men det är ju inte klarlagt. Och då tycker jag det är rimligt med försiktighet. Inom ett par veckor bör läget klarna.
Jo, men rimlig försiktighet. Den verkar ju redan finnas både här och där och om inte annars kommer den oavsett karantärer hit eller dit speciellt som de är för vissa länder/regioner vissa tider och med vissa transportmedel, olika i olika länder dessutom.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Och jag som undrade vart alla tagit vägen i Gissa-bilden-tråden:
Nu ser jag att hela gänget är här 🥳🥳

Stranda öppnar i helgen ❄️❄️❄️
Grymt sugen och mitt liftkort gäller ju där…
Om jag får med mig någon kanske det blir en tur? 🤔

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jo, men rimlig försiktighet. Den verkar ju redan finnas både här och där och om inte annars kommer den oavsett karantärer hit eller dit speciellt som de är för vissa länder/regioner vissa tider och med vissa transportmedel, olika i olika länder dessutom.
Hade ju varit lite snopet om Omikron är den milda variant det ser ut att vara som kan slå ut de andra och avsluta detta... Så hålls den tillbaka av nedstängningar och masker. :D
Men som sagt, inom några veckor vet vi. Jag håller tummarna.

Bara man inte stänger ner gymmen för oss ovaccinerade i Sverige. Vill ju vara i form innan skidsäsongen börjar!

Stortlopp

Aktiv medlem
Och jag som undrade vart alla tagit vägen i Gissa-bilden-tråden:
Nu ser jag att hela gänget är här 🥳🥳

Stranda öppnar i helgen ❄️❄️❄️
Grymt sugen och mitt liftkort gäller ju där…
Om jag får med mig någon kanske det blir en tur? 🤔
Alltid viljat prova. Ska se om jag får igång min teleporteringsapparat så kommer jag med.

farsan56

Aktiv medlem
Hade ju varit lite snopet om Omikron är den milda variant det ser ut att vara som kan slå ut de andra och avsluta detta... Så hålls den tillbaka av nedstängningar och masker. :D
Men som sagt, inom några veckor vet vi. Jag håller tummarna.

Bara man inte stänger ner gymmen för oss ovaccinerade i Sverige. Vill ju vara i form innan skidsäsongen börjar!
Va, ska man träna innan? Och varför sa du inte det tidigare, då har jag ju bara en dag på mig nu. Någon som känner nån extremt duktig PT.
Alltid sista minuten:rolleyes:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Va, ska man träna innan? Och varför sa du inte det tidigare, då har jag ju bara en dag på mig nu. Någon som känner nån extremt duktig PT.
Alltid sista minuten:rolleyes:
Bara vi förslappade stadsbor som behöver sådant. Ni superjämtar som andas bergsluft året om och går backe upp och backe ner bara för att gå till ICA behöver inte tänka på det. :)

farsan56

Aktiv medlem
Så sant, så sant! Astmabacken är ett kärt hatobjekt. Prova den med två fullastade matkassar.
Tips till landslaget för nästa träningsläger🥵

Stortlopp

Aktiv medlem
Norrmännen stramar åt. Undrar om en skidort anses vara ett "profesjonelle arrangement".

"Etter det NRK forstår kommer det til å bli innført en antallsbegrensning på 100 personer på private arrangementer. På profesjonelle arrangement uten faste, tilviste plasser kan det være opp til 600 deltakere delt opp i kohorter.

Begrensningen vil gjelde i regioner med mye smitte, men personer bosatt i slike regioner må forholde seg til reglene på sitt hjemsted om de deltar på arrangement andre steder i landet."

PisteCarver

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste nu är tydligen att inte för många blir vaccinerade för snabbt... :rolleyes: :oops:

Ja, det är ju inte vaccin vi lider brist på, utan patienter som vill ha sprutan!:rolleyes:

HDTV

Aktiv medlem
Nej, jag var inne och kollade igår, och det är ännu bara 65+ som får boka.
Kunde inte hitta någon info om när man släpper på yngre åldersgrupper.:(

Har ett mail från region Skåne, de har ingen koll. De följer FHM om att först gäller det 65+, 50+ tror de början av nästa år.

fredw

Aktiv medlem
Har ett mail från region Skåne, de har ingen koll. De följer FHM om att först gäller det 65+, 50+ tror de början av nästa år.
FHM har sagt att det nu är dags med dos tre till alla (fast minst 6 månader måste gå efter dos 2 om man är under 65).
Det är nu endast regionernas dåliga organisation och kapacitet som gör att vi inte får dos 3. Det råder nu varken brist på vaccin eller människor som vill få dos 3.

HDTV

Aktiv medlem
FHM har sagt att det nu är dags med dos tre till alla (fast minst 6 månader måste gå efter dos 2 om man är under 65).
Det är nu endast regionernas dåliga organisation och kapacitet som gör att vi inte får dos 3. Det råder nu varken brist på vaccin eller människor som vill få dos 3.
1 Jan 2022 är jag 6 månader +1 dag, har inte brottom 😷. Bara jag får den innan vecka 6.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp