Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Österrikes tendens ser nu bra ut. Vilket sannolikt beror på nedstängningar... Så vad kan vi nu vänta oss av myndigheterna i Frankrike och Schweiz...? :confused:

1638979458399.png

Anzom

Aktiv medlem
Apropå det här med att det tidigare i tråden fanns en oro för att man inte skulle få tredje dosen nu. För närvarande finns det i de flesta regioner gott om bokningsbara tider, men utmaningen ligger väl att de flesta inte har haft 6 månader från sin sista dos. Så massvaccineringen börjar väl först på riktigt i januari för dos 3, vilket ju såklart blir olyckligt om andra länder sätter en kortare deadline för att komma in.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det är synd att vi inte har satsat på monokloniala antikroppar i Europa som man gör i delar av USA.
Det ger man folk som testat positivt för Covid och har symptom, det gör dem friska på en dag eller två. Och det gör att man slipper eftereffekterna.
Hade ju varit utmärkt, särskilt när Omikron och liknande är väldigt milt.

fredw

Aktiv medlem
Apropå det här med att det tidigare i tråden fanns en oro för att man inte skulle få tredje dosen nu. För närvarande finns det i de flesta regioner gott om bokningsbara tider, men utmaningen ligger väl att de flesta inte har haft 6 månader från sin sista dos. Så massvaccineringen börjar väl först på riktigt i januari för dos 3, vilket ju såklart blir olyckligt om andra länder sätter en kortare deadline för att komma in.
Dessa tider gäller ju endast dem över 65. Det är nog bara i någon enstaka svensk region som man börjat boka tider för dos tre under 65 år (utöver sjukvårdspersonal)? Och i de flesta regioner är det nog endast mindre delar av sjukvårdspersonalen som fått dos 3.

Dos två började rullas ut bland oss under 65 i början av juni om jag minns rätt. Dvs det finns nu gott om svenskar som har fått dos 2 för mer än 6 månader sedan, och som väntar (eftersom de är under 65) på att deras region ska få "tummen ur" så de kan få dos 3.

wertigo

Aktiv medlem
En tanke som slog mig. Ponera att man tar sin dos3, en vecka innan man far till alpen. Då har datan antagligen inte hunnit komma in i ett vaccinpass. Dessutom krävs negativt pcr-test för att släppas in i valfritt alp-land, tänker jag. Frågan är då. Kommer ett pcr-test visa positivt om man tar det några dagar efter att man fått dos3?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det är synd att vi inte har satsat på monokloniala antikroppar i Europa som man gör i delar av USA.
Det ger man folk som testat positivt för Covid och har symptom, det gör dem friska på en dag eller två. Och det gör att man slipper eftereffekterna.
Hade ju varit utmärkt, särskilt när Omikron och liknande är väldigt milt.
[citation needed]

Anzom

Aktiv medlem
Dessa tider gäller ju endast dem över 65. Det är nog bara i någon enstaka svensk region som man börjat boka tider för dos tre under 65 år (utöver sjukvårdspersonal)? Och i de flesta regioner är det nog endast mindre delar av sjukvårdspersonalen som fått dos 3.

Dos två började rullas ut bland oss under 65 i början av juni om jag minns rätt. Dvs det finns nu gott om svenskar som har fått dos 2 för mer än 6 månader sedan, och som väntar (eftersom de är under 65) på att deras region ska få "tummen ur" så de kan få dos 3.
Har kikat på några regioner och samtliga har öppnat upp för 3e dosen över 65, Norrbotten även ner till 18 år (6 månader efter). Tror de allra flesta tog sin andra dos i juli, även de som rör sig i spannet strax under 65. Fåtal i juni månad. Så åldersbegränsningen är nog rätt nära fasen för när folk tog sin andra dos (6 månader efter) och jag räknar med att den kommer justeras kommande månad att bättre passa ihop med vilka som "får" ta.

PisteCarver

Aktiv medlem
En tanke som slog mig. Ponera att man tar sin dos3, en vecka innan man far till alpen. Då har datan antagligen inte hunnit komma in i ett vaccinpass. Dessutom krävs negativt pcr-test för att släppas in i valfritt alp-land, tänker jag. Frågan är då. Kommer ett pcr-test visa positivt om man tar det några dagar efter att man fått dos3?
Som jag har nämnt tidigare är min rekommendation om man inte har haft Corona, att välja ett alpland som inte kräver test utan nöjer sig med vaccinpass.
Eftersom risken att bli smittad är ganska stor även om man är vaccinerad (även om man inte känner sig sjuk).
Testar man då positivt är ju hela resan ”färdig”.
Eller gäller din fråga om själva vaccinationen kan ge utslag på testet?
Det har jag ingen aning om. Kanske någon medicinkunnig här kan svara på det?

PerK

Aktiv medlem
Som jag har nämnt tidigare är min rekommendation om man inte har haft Corona, att välja ett alpland som inte kräver test utan nöjer sig med vaccinpass.
Eftersom risken att bli smittad är ganska stor även om man är vaccinerad (även om man inte känner sig sjuk).
Rimlig fråga, som inte var så svår.
Nej, ingen risk att PCR-testet gör "fel" och hittar vaccinets RNA.
Citation needed?
Se här:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Står ingenting om återhämtningstid på 1-2 dagar där vad jag kan se? Eller att man slipper eftereffekter? Eller att Omikron är milt?

Det som står är snarare att det är en metod som kan användas för att undvika att högriskpatienter dör, men ingenting annat.

With monoclonal antibody therapy, physicians now have a way to help prevent severe symptoms from developing in those who are high risk.

[...]

Who is eligible to receive monoclonal antibody therapy?

Monoclonal antibody treatment is available to individuals who:

• Are high risk** for developing severe COVID-19 AND
  • Have a positive COVID-19 test and have not yet been admitted to the hospital AND
  • Are 12 years of age or older (and at least 88 pounds)
Så verkar ju knappast vara nånting som är tillgängligt till alla - i alla fall inte än.

Senast ändrad:

wertigo

Aktiv medlem
Det sista, dvs om en vaccination kan ge utslag på testet. Om så är fallet, så vore det nästan bättre att vänta med dos3, tills dess man kommit hem, tänkte jag.

[EDIT]: efter @PerK ’s grävande, så visade det sig vara en icke-fråga. Tackar. Extra bonus för källhänvisningen till 1177 👍

PerK

Aktiv medlem
Det sista, dvs om en vaccination kan ge utslag på testet. Om så är fallet, så vore det nästan bättre att vänta med dos3, tills dess man kommit hem, tänkte jag
Tvärtom. Ta det hellre lite tidigare, så du hinner få ngn nytta medicinskt av vaccinet, alltså utveckla antikroppar. Om nu inte vaccinet bara är till för att få ett fungerande pass. ;-)

kappakomplett

Aktiv medlem

Enligt 1177 kan inte vaccination ge ett positivt test.

Vad jag vet i dagsläget så är det inget EU-land som kräver pcr-test av svenskar. CH gör det.

wertigo

Aktiv medlem
Enligt 1177 kan inte vaccination ge ett positivt test.

Vad jag vet i dagsläget så är det inget EU-land som kräver pcr-test av svenskar. CH gör det.
Dvs, om man har ett covidpass som indikerar att man är fullvaccinerad, så borde det gå bra att resa, så länge man inte blir sjuk innan (eller under) resan då, om man håller sig inom EU?

Dvs, det blir ett riktigt bottennapp om man blir smittad på t.ex flygplatsen, när man flyger ut. Då blir det väl isolering på hotelrummet, antingen i anslutning till flygplatsen eller destinationen, beroende på hur långt man hunnit förflytta sig?

kappakomplett

Aktiv medlem
Dvs, om man har ett covidpass som indikerar att man är fullvaccinerad, så borde det gå bra att resa, så länge man inte blir sjuk innan (eller under) resan då, om man håller sig inom EU?
Ja, det är i alla fall vad jag funnit för Tyskland, Österrike (när dom öppnar), Italien, Frankrike. Tyvärr har Schweiz dragit iväg med pcr-test men dessa EU-länder kräver för inresa,i dagsläget, inte annat än covidpasset.

Kanske finns andra EU-länder i öst som kräver Bulgarien etc, har inte kollat.

wertigo

Aktiv medlem

Dvs, det blir ett riktigt bottennapp om man blir smittad på t.ex flygplatsen, när man flyger ut. Då blir det väl isolering på hotelrummet, antingen i anslutning till flygplatsen eller destinationen, beroende på hur långt man hunnit förflytta sig?
@kappakomplett La till det sista stycket där efter att du svarat. Any idea om vad som skulle gälla i det scenariot?

kappakomplett

Aktiv medlem
@kappakomplett La till det sista stycket där efter att du svarat. Any idea om vad som skulle gälla i det scenariot?

Ja, jag är ingen expert. Vad jag förstår så gäller för resa till Schweiz (som väl är det alpland som kräver test i dagsläget) att det krävs pcr-test som ska vara högst 72-timmar gammalt och negativt. Om jag försått det rätt ska man visa det redan vid boarding. (Väl i Schweiz ska man testa sig igen, 4-7 dagar efter ankomst, resultatet ska rapporteras till kantonmyndighet. Om det är en veckoresa hinner väl inte så mkt hända?).

Om det är uppfyllt får man flyga. Skulle man ha oturen att bli smittad under resan så vet jag inte vad som gäller. Det scenariot är väl på sätt och vis oberoende av att det krävs en pcr-test för inresa, en test som då är negativ.

Om man blir smittat under resan, i värsta fall redan någon dag innan, så är det väl lika illa vart man än åker. Blir man sjuk i Österrike eller Italien etc så ska man antagligen följa de regler som gäller där. Googlade och fick följande från Österrike. Det hela är väl lite oklart? Vad gör turister i Sverige som blir sjuka?

• What happens if I experience coronavirus symptoms whilst on holiday in Austria?
    If you start to feel unwell whilst on holiday in Austria and experience typical coronavirus symptoms such as a dry cough, unusual fatigue, or a high temperature, call the health advice hotline 1450. They will tell you what to do next and advise how you can best protect yourself and others. Please reduce your contact with others, avoid crowds of people and public transport and self-isolate if possible.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det som @wertigo tar upp tål ju verkligen att tänka igenom. Har man riktig otur så kan man förstås bli sjuk under resan. Får man då feber och svårare symptom kanske man inte ens kan flyga hem.
Mycket talar för att det är bättre att resa ner med bil. Skulle oturen vara framme kan man (om man inte är för sjuk förstås, då kanske någon annan kan köra) gasa mot Sverige igen.

Det är nästan så man börjar tänka om när det gäller att flyga ner. Har fått fjärde sprutan så det kanske det går? (skojar bara...)

fredw

Aktiv medlem
Just i år finns det vissa extra fördelar med att köra bil ner, åtminstone om man inte åker ensam. Jag tror att man då kan sätta sig i en bil och bli körd hem till Sverige om man blir sjuk. Med gott samvete om man håller sig undan andra på vägen (färja, restauranger etc). Dock ej säker på att det vore helt i enlighet med alla lokala regler, men jag har hört talat om svenskar som gjort just så. Går förstås ej om man behöver sjukhusvård.

Edit: Kappakomplett kopierade mig, och lyckades sedan fuska in sitt msg före mitt! ;-)

PisteCarver

Aktiv medlem
Just i år finns det vissa extra fördelar med att köra bil ner, åtminstone om man inte åker ensam. Jag tror att man då kan sätta sig i en bil och bli körd hem till Sverige om man blir sjuk. Med gott samvete om man håller sig undan andra på vägen (färja, restauranger etc). Dock ej säker på att det vore helt i enlighet med alla lokala regler, men jag har hört talat om svenskar som gjort just så. Går förstås ej om man behöver sjukhusvård.

Edit: Kappakomplett kopierade mig, och lyckades sedan fuska in sitt msg före mitt! ;-)
Precis.
Just i dessa tider finns det en extra risk med att flyga på semester. Testar man positivt på plats så får man ju inte borda flyget hem igen, och 10 dagars karantän på plats och ny flygbiljett hem får man nog själv betala (liksom ytterligare 10 använda semesterdagar).
Med egen bil på plats kan man alltid köra hem.

Men som sagt inom EU känner jag inte till att man blir testad, jag flyger regelbundet i jobbet och har sedan jag har ett vaccin-pass inte behövt testa mig.

fredw

Aktiv medlem
Precis.
Just i dessa tider finns det en extra risk med att flyga på semester. Testar man positivt på plats så får man ju inte borda flyget hem igen, och 10 dagars karantän på plats och ny flygbiljett hem får man nog själv betala (liksom ytterligare 10 använda semesterdagar).
Med egen bil på plats kan man alltid köra hem.

Men som sagt inom EU känner jag inte till att man blir testad, jag flyger regelbundet i jobbet och har sedan jag har ett vaccin-pass inte behövt testa mig.

Fast om man hostar och/eller ser allmänt snörvlig ut (och ngn märker det...) så kanske risken är betydande att man blir testad på en flygplats?

Det jobbiga är ju att man (åtminstone jag) med jämna mellanrum blir litet småförkyld, helt oavsett Covid. Man vill helst inte vara den som hostar på pendeltåget längre. "Cough is the new fart" i sociala sammanhang... :oops:

Hur känner du i övrigt inför verkliga smittorisker i samband med flyg t o r kontinenten? Min tanke är att det är större risk för mig som sitter på skånsk kollektivtrafik ca 2x 45 minuter dag efter dag, jämf med en och annan flygresa.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur känner du i övrigt inför verkliga smittorisker i samband med flyg t o r kontinenten? Min tanke är att det är större risk för mig som sitter på skånsk kollektivtrafik ca 2x 45 minuter dag efter dag, jämf med en och annan flygresa.
Det är det nog, flygkabinen är extremt bra ventilerad jmf med kollektivtrafiken, och alla har munskydd.
Om du frågar mig hur jag personligen känner, så har jag ingen som helst rädsla efter genomgången Corona sjukdom plus två Pfizer sprutor.
Andra kan ju känna annorlunda förstås.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är det nog, flygkabinen är extremt bra ventilerad jmf med kollektivtrafiken, och alla har munskydd.
Om du frågar mig hur jag personligen känner, så har jag ingen som helst rädsla efter genomgången Corona sjukdom plus två Pfizer sprutor.
Andra kan ju känna annorlunda förstås.

Jag är mest betänksam inför pcr-testen jag måste ta med det flyg jag har bokat till Zurich. Med tanke på att den här nya varianten, vad den nu heter...., verkar smitta även dubbelvaccinerade lätt och det verkar vara många som inte heller får några symptom. Det är ca 4 veckor innan jag ska pcr-testa och man kan föreställa sig att omikron hunnit sprida sig i Sverige tills dess och då är det en ökande risk att testa positivt. Då är det förstås kört hur pigg man än är.

PisteCarver

Aktiv medlem
Uuiii… schlechte Nachrichten für Neujahrsurlauber in Österreich.
Apres-Ski får inte öppna förrän tidigast i mitten av januari.😥

I Tirol och Voralberg öppnar hotell och restauranger på måndag, i Salzburg och Steiermark öppnar man den 17/12.

PisteCarver

Aktiv medlem
Blandat. Man får åka iväg efter test. Resultat inom 1 timme via sms. Om positivt karantän 10 dagar. De har reg nummer så man kan ju bli kollad. Dumpar bra i Noresund just nu.
Var ett par dagar i Noresund och åkte skidor i feb förra året. Riktigt trevligt skidområde!:)
Åker gärna tillbaka igen.
En stor fördel för oss sydskåningar är att vi kunde åka skidor där en hel dag, och sedan sätta oss i bilen och köra hem och vara hemma före midnatt samma dag. Inte dåligt att från Sydskåne ha den närheten till ett skidområde med 1000 meters fallhöjd!

Tyvärr är Noresund en ganska deprimerande ort, och mer än ett par dagar stannar man inte.
I så fall får man bo uppe på det fina högfjällshotellet i skidområdet, men där tömmer man plånboken ganska snabbt.💸

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp