Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem

DrNoo

Ny medlem
Kan nu rapportera att jag precis fick ett negativt pcr-resulat och detta ca 1 veckan efter att jag blev symptomfri efter Covid-infektion. Kanske risken för falskt-positiva pcr-tester inte är så stor som viss media gjort gällande?

JAndersB

Aktiv medlem
Kör ner med familjen till Verbier nästa vecka. Ska försöka få till en tredje spruta och sedan PCR-test innan dess. Dock fått reda på att en släkting, som vi firade jul och nyår med, nu testat positivt (tog över en vecka att få svar på text).

Någon som har bilat ner genom Tyskland och Schweiz nyligen och kan ge input på hur frekvent de kollar? Måste vara omöjligt att kolla ens en liten del av alla bilar som rör sig in och ut ur landet?

En annan fråga: om vi inte hinner med boostern innan vi åker (det har gått fem månader men får ännu inte boka), kan man ta den på plats? Läste att Österrike anser att efter 180 dagar efter andra dosen är man ovaccinerad. Gäller det alla länder? Hittar inget om det från Schweiz myndigheter.
Under 2 år kors och tvärs varken stoppade eller testade. Visat pass 1 gång.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan nu rapportera att jag precis fick ett negativt pcr-resulat och detta ca 1 veckan efter att jag blev symptomfri efter Covid-infektion. Kanske risken för falskt-positiva pcr-tester inte är så stor som viss media gjort gällande?
Risken finns, men är nog inte så stor. Som vanligt älskar pressen snyfthistorier, såg några här om folk som blivit strandade när de plötsligt behövde PCR-test för att komma hem.

PisteCarver

Aktiv medlem
Någon i Zillertal? Bas för offpist om 80cm nordstau på G förverkligas? Vi tänkte ta en vecka på Hintertux parkering.
Ser bra ut för Hintertux, men verkar bara vara Österrike som får del av det kommande dumpet.
1642506273399.png

1642506381293.png

Emmis

Aktiv medlem
Kör ner med familjen till Verbier nästa vecka. Ska försöka få till en tredje spruta och sedan PCR-test innan dess. Dock fått reda på att en släkting, som vi firade jul och nyår med, nu testat positivt (tog över en vecka att få svar på text).

Någon som har bilat ner genom Tyskland och Schweiz nyligen och kan ge input på hur frekvent de kollar? Måste vara omöjligt att kolla ens en liten del av alla bilar som rör sig in och ut ur landet?

En annan fråga: om vi inte hinner med boostern innan vi åker (det har gått fem månader men får ännu inte boka), kan man ta den på plats? Läste att Österrike anser att efter 180 dagar efter andra dosen är man ovaccinerad. Gäller det alla länder? Hittar inget om det från Schweiz myndigheter.
2 vaccin o pcr eller anti-gen ska vara helt ok. Har för mig att 2 doser var i kraft 7 mån i Schweiz men hittar det inte nu.. så om inte annat ett antigen i tyskland om det blir strul. Har bekanta i Schweiz som menar att för dem som bor i gränszonen mot frankrike ska man ha mycket oflyt om de kollar på gränsen. Men de kör ju med ch-reggad bil, kan tänka att de kollar noggrannare med utlänska bilar

Emmis

Aktiv medlem
Är själv sjuk som bäst å har ju pcr testet som en skräck.. vet du om du hade delta el omicron? Å hur tydliga symtom hade du? Vet att det är olika för alla o blaha blaha men svårt att hitta ngt på nätet då främst snyfthistorier kommer fram

DrNoo

Ny medlem
Är själv sjuk som bäst å har ju pcr testet som en skräck.. vet du om du hade delta el omicron? Å hur tydliga symtom hade du? Vet att det är olika för alla o blaha blaha men svårt att hitta ngt på nätet då främst snyfthistorier kommer fram
Vet ej vilken sort men det sannolika är Omikrom då jag är dubbelvaccinerad (och de har ju stått emot bra mot tidigare varianter). Klarade mig ganska lindrigt men tappade smak och lukt under 2-3 dagar och hade halsont samt trötthet. Känns ju ändå positivt att det försvann så fort för mig i Pcr-testet....

StefanAaroe

Aktiv medlem

fredw

Aktiv medlem
Såvitt jag vet, mina 50 cents:
- PCR är oftast negativt efter genomgången infektion
- RAT (rapid antigen test) är ännu oftare negativt efter infektion
- båda kan vara (falskt) positiva efter genomgången infektion, men har ej hittat statistik på det
- har inte hört/läst ngt om skillnader i detta avseende om man har omikron eller delta
- av olika skäl svårt att tillförlitligt beräkna andel "falskt positiv efter infektion" vilket förklarar frånvaro av goda data

Följande länk kan möjligen vara till en sorts hjälp, "In certain cases, it may be possible to receive a certificate of recovery.":

Någon i Zillertal? Bas för offpist om 80cm nordstau på G förverkligas? Vi tänkte ta en vecka på Hintertux parkering.
Hej,

Jag är i Zillertal, spenderade sön & mån i mayrhofen. Idag i Hintertux.

Sjukt bra åkning i Hintertux, minimalt med folk. Ska dumpa snö på tors och fredags, enligt lokala nyheter.

I övrigt, inte uppvisat PCR testet en enda gång än. Flög till München och vidare med tåg till Mayrhofen.

Vaccination krävs för att lösa liftkort, vissa restauranger kräver vaccinbevis.

Överlag väldigt lite folk, vilket är skönt för att slippa köer, rätt trist snö just nu om man är ute efter off pist primärt.

Vi tänkte bila ner på fredag och håller alla dörrar öppna. Och Österrike är ju högintressant just nu med tanke på prognosen. Men vi nojar lite över att köra igenom Danmark då de klassat landet som ”covid-variant” och kräver boostern eller intyg på att man haft covid.

Vet någon hur Österrikarna ser på om man endast gjort transit genom Danmark? Vi tänkte ta broarna då och behöver ju faktiskt inte ens stanna och träffa en enda människa med ”covid-variant” 😉 Har nån bilat ner och har nån frågat hur man tog sig från Sverige till Österrike?

Om det finns risk för tjafs så kan vi ju ta färja istället Trelleborg till Tyskland direkt, men då träffar vi ju kanske människor som faktiskt har ”covid-variant” på båten 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi tänkte bila ner på fredag och håller alla dörrar öppna. Och Österrike är ju högintressant just nu med tanke på prognosen. Men vi nojar lite över att köra igenom Danmark då de klassat landet som ”covid-variant” och kräver boostern eller intyg på att man haft covid.

Vet någon hur Österrikarna ser på om man endast gjort transit genom Danmark? Vi tänkte ta broarna då och behöver ju faktiskt inte ens stanna och träffa en enda människa med ”covid-variant” 😉 Har nån bilat ner och har nån frågat hur man tog sig från Sverige till Österrike?

Om det finns risk för tjafs så kan vi ju ta färja istället Trelleborg till Tyskland direkt, men då träffar vi ju kanske människor som faktiskt har ”covid-variant” på båten 😂
Och varför funderar ni ens på att berätta för den österrikiska gränsvakten att ni kört bil två timmar genom Danmark?

Och varför funderar ni ens på att berätta för den österrikiska gränsvakten att ni kört bil två timmar genom Danmark?
Nä, vi kommer ju inte säga nått om de inte frågar såklart 🤞

Men låt mig formulera om: Har någon förstahandsinfo om hur pass nitiska de är vid gränsen? Kommer de att kräva att se färjebiljett som visar att vi åkte direkt till Tyskland och inte riskerat att träffa någon Dansk på vägen. Eller är det bara att passera, ni kommer ju från Sverige via Tyskland?

PisteCarver

Aktiv medlem
Nä, vi kommer ju inte säga nått om de inte frågar såklart 🤞

Men låt mig formulera om: Har någon förstahandsinfo om hur pass nitiska de är vid gränsen? Kommer de att kräva att se färjebiljett som visar att vi åkte direkt till Tyskland och inte riskerat att träffa någon Dansk på vägen. Eller är det bara att passera, ni kommer ju från Sverige via Tyskland?
För det första så tror jag inte att 2 h transit räknas (kan ni kolla på https://www.auswaertiges-amt.de/de/ReiseUndSicherheit/oesterreichsicherheit/210962)
Nä, det är inte troligt att ni blir "korsförhörda" av gränsvakterna.
Om de kräver att få se en färjebiljett som bevis, säg att ni inte har den kvar eftersom ni hade en enkel biljett. Om det inte räcker så säg att ni körde transit landvägen genom Finland och Ryssland.

Och låt bli att säga "Smørrebrød med pillede rejer" till gränsvakten.;)

Don't worry be happy!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tror du övertänker det hela. Vid gränsstationen på motorvägen vid Bregenz som jag brukar passera när jag åker t/r Tyskland via Österrike vet jag inte ens hur jag kan hitta någon att prata med om jag skulle vilja.
Vid gränsen till Schweiz ser man ju iaf folk ibland, men där är det ju tullgräns.

JAndersB

Aktiv medlem
Som sagt, under hela pandemin har transit i stort sett aldrig varit förbjuden och kan lätt dubbelkollas på respektive lands sidor (nås om inte annat via UD). Och som jag och flera andra påpekat är det nästan inga kollar alls. Man får sms om gällande regler vid gränspassage. Vi har kört genom europa otaliga gånger under pandemin och förutom april 2020 har det i princip varit som vanligt.

JAndersB

Aktiv medlem
Tyvärr högtrycksblockering i alperna. På en tärd bas från värmen under nyår lyser solen obarmhärtigt. Rena vykortsvädret för alpsemestern med andra ord - not, tycker vi. Och utlovade nordstau i Österrike verkar inte heller vilja "åka" dit. Men vi nöter på som vanligt i Italien och njuter av La Dolce Vita. Carving från och till dagens off pist åk. Allt ligger kvar för oss 14 dagar efter senaste ganska lilla snöfall. En till liten semesterfilm för de som vill se IRL från de senaste dagarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyvärr högtrycksblockering i alperna. På en tärd bas från värmen under nyår lyser solen obarmhärtigt. Rena vykortsvädret för alpsemestern med andra ord - not, tycker vi. Och utlovade nordstau i Österrike verkar inte heller vilja "åka" dit. Men vi nöter på som vanligt i Italien och njuter av La Dolce Vita. Carving från och till dagens off pist åk. Allt ligger kvar för oss 14 dagar efter senaste ganska lilla snöfall. En till liten semesterfilm för de som vill se IRL från de senaste dagarna.

Underbart! Tack för att vi får ta del av er härliga tid i Livigno!😃

Jag hade dock undvikit gondolen, det ser ut som om de sprutar Agent Orange i den.:unsure:;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För det första så tror jag inte att 2 h transit räknas (kan ni kolla på https://www.auswaertiges-amt.de/de/ReiseUndSicherheit/oesterreichsicherheit/210962)
Nä, det är inte troligt att ni blir "korsförhörda" av gränsvakterna.
Om de kräver att få se en färjebiljett som bevis, säg att ni inte har den kvar eftersom ni hade en enkel biljett. Om det inte räcker så säg att ni körde transit landvägen genom Finland och Ryssland.

Och låt bli att säga "Smørrebrød med pillede rejer" till gränsvakten.;)

Don't worry be happy!
Det går ju faktiskt färjor mellan Trelleborg och Sassnitz; dessa är nog mer trovärdiga som alternativ. :D

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad är det för stora ”Ufo-ringar” i snön till vänster och nedanför Grosser Kaserer?
Har aldrig sett ut så där förut.
Någon som vet?
Pistmaskinsspår! Inte ovanligt att de bulldozrar runt snö. Hämtar för att bättra på i pisten, eller för att fylla på där de har sprickor. Otrevligt när man kommer mellan pisterna och plötsligt har först ett halvmeters dropp, sen ett fält med frusna spår...

PisteCarver

Aktiv medlem
Pistmaskinsspår! Inte ovanligt att de bulldozrar runt snö. Hämtar för att bättra på i pisten, eller för att fylla på där de har sprickor. Otrevligt när man kommer mellan pisterna och plötsligt har först ett halvmeters dropp, sen ett fält med frusna spår...
Såna marodörer!
Där jag körde några offpist åk i somras ser nu ut som Limhamns Kalkbrott.:(

fredw

Aktiv medlem
Såna marodörer!
Där jag körde några offpist åk i somras ser nu ut som Limhamns Kalkbrott.:(
Hallå där! Är det kanske något fel på Limhamns Kalkbrott!?! :unsure: 😭 Det finns en FB-tråd som heter "Vi po Limhamn", där blir de inte nådiga om sådan inlindad kritik antyds. ;) :)
För egen del skulle jag iofs bli lycklig om Kalkbrottet såg ut som Hintertux Gletscher (inkl snö, 2 cm skulle räcka för mig just nu)

Tumbacaesar

Ny medlem
Är det krav på PCR-test om man åker från Österrike till Zurich flygplats dvs in i Schweiz. Eller finns det undantag om det är en ren transfer direkt till flygplatsen för hemresa?

PisteCarver

Aktiv medlem
Saker och ting börjar klarna!:)

Österrike har vi nu avskrivit i februari (FFP2? Me don't like...:().
Norge ligger kvar som ett reservalternativ utifall något skulle gå snett.
Men var har vi nu bokat då?
Efter många års bortavaro kommer vi nu att återvända....

..... wir fahren in die Schwiiz! 🇨🇭🐮🔔🧀😃

Har precis följt Schweizer Bundesrat direktsända konferens, och det var en befrielse att höra jmf med vissa andra länders (läs Österrike, Tyskland) deprimerande katastrofprofetior. Betoningen i konferensen låg på att läget är underkontroll på sjukhusen, fokus ska ligga på att införa lättnader i restriktionerna så fort att läget medger det och inte införa fler hinder.
Och den för oss viktigaste lättnaden, Schweiz slopar krav på Covid-test för inresa.(y)
Det räcker med Vaccinpass.
Och övrigt för skidåkare då: Buff eller vanligt munskydd i gondoler och kabiner. Vanligt munskydd i restauranger inomhus, après-ski öppet. Och inga "andningshinder" i sitt- och släpliftar.

Planen är att utifrån orten där vi har bokat, prova ett flertal kända och okända skidområden under en vecka.⛷️🙂

Anzom

Aktiv medlem

Har precis följt Schweizer Bundesrat direktsända konferens, och det var en befrielse att höra jmf med vissa andra länders (läs Österrike, Tyskland) deprimerande katastrofprofetior. Betoningen i konferensen låg på att läget är underkontroll på sjukhusen, fokus ska ligga på att införa lättnader i restriktionerna så fort att läget medger det och inte införa fler hinder.
Och den för oss viktigaste lättnaden, Schweiz slopar krav på Covid-test för inresa.(y)
Och övrigt för skidåkare då: Buff eller vanligt munskydd i gondoler och kabiner. Vanligt munskydd i restauranger inomhus, après-ski öppet. Och inga "andningshinder" i sitt- och släpliftar.

Planen är att utifrån orten där har vi bokat, prova ett flertal kända och okända skidområden under en vecka.⛷️🙂

Sponsrat inlägg från Schweiziska turistbyrån? ;) Vill fortfarande slå ett slag för Frankrike som tillsammans med Schweiz haft en skidfrämjande inställning till pandemin i vinter.

Emmis

Aktiv medlem

Planen är att utifrån orten där vi har bokat, prova ett flertal kända och okända skidområden under en vecka.⛷️🙂
Åh trevliga nyheter, eftersom jag själv jobbar, å lägger min arbetstid på att kolla diverse webcameror från skidorter istället ( något desperat...) tackar jag för infon och tar jublande och bokar in det utvalda hotellet ikväll. så nu gäller det altså att hålla sig på fötterna det tilltänkta resdatumet så finns inga hinder längre.
Har själv följt med schweiz lite mera under en längre tid eftersom vi i ett tidigt skede strök storfavoriten italien. Men schweiz är ju privat-sjukdomarnas o privatsjukhusens förlovade land så jag är ju endå itne helt förvånad över att de har en bra nivå.

Hawk100

Aktiv medlem

Kul (men dyrt…!)
Vilken ort ska ni till??
Schweiz är nog mitt favoritland för skidåkning på många sätt! Stora berg men fortfarande många små skidsystem! Nära ”vart man än vill åka” Hyfsat gott om enkla men billiga boenden. Nästan ”alltid” en restaurang, busshållplats, järnvägsstation eller liknande när man kommer ner efter ett bra off pist-åk…😀
Tyvärr sjukt dyra restaurangpriser och ibland väl höga liftkortspriser! 😢

PisteCarver

Aktiv medlem
Kul (men dyrt…!)
Vilken ort ska ni till??
Schweiz är nog mitt favoritland för skidåkning på många sätt! Stora berg men fortfarande många små skidsystem! Nära ”vart man än vill åka” Hyfsat gott om enkla men billiga boenden. Nästan ”alltid” en restaurang, busshållplats, järnvägsstation eller liknande när man kommer ner efter ett bra off pist-åk…😀
Tyvärr sjukt dyra restaurangpriser och ibland väl höga liftkortspriser! 😢
Ja, det var inte så lätt att hitta boende till ett vettigt pris. Vi bor alltid på hotell med halvpension (ett bra sätt att ha lite kontroll på budgeten), men det verkar inte finnas alls samma utbud där som i Österrike, och förutom att det är dyrare så är standarden också generellt sett sämre.
Vi har gått ner en "klass" jämfört med hur vi brukar bo, men vi har hittat ett halvpensionshotell som prismässigt var OK, och också hade väldigt fina Google-omdömen.
Orten ligger inom "striking distance" från ett flertal kända och okända skidsystem, och vi har tänkt prova flera av dem.
Än så länge hemligt, hemligt var det är....;) .... men några nerfarter som vi tänker prova är de här:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp