Blir det någon skidåkning i vinter?

Figge123

Aktiv medlem
Ett steg närmare månaden i Val d’Isere, får på mig båda paren pjäxor.

Bilagor

• 4456D2B0-5F92-47CC-992A-FD740459EB3B.jpeg
    4456D2B0-5F92-47CC-992A-FD740459EB3B.jpeg
    479.8 KB · Besök: 30
  • 71AF8BDA-BC47-4AE7-BC03-E0AE0B835DBD.jpeg
    71AF8BDA-BC47-4AE7-BC03-E0AE0B835DBD.jpeg
    629.4 KB · Besök: 33

Hawk100

Aktiv medlem
Känns märkligt bekant, men du vet ju att jag är helt kass på att känna igen berg/skidsystem…..

Tror du 50 cm nysnö räcker för att man skall kunna ta sig ut i offpisten i Hintertux? Tänker att det kanske är lite mer förskonat från tövädret som varit iom höjden?
Ja lätt. Vi hittade några repor idag som legat i skugga med helt okej kvalisort :)

Vi funderar dock på att köra Mayrhofen imorgon om det dumpar, rädd att det blåser på toppen där och korkar igen systemet lite (killgissar).

Robert89

Aktiv medlem
Ja lätt. Vi hittade några repor idag som legat i skugga med helt okej kvalisort :)

Vi funderar dock på att köra Mayrhofen imorgon om det dumpar, rädd att det blåser på toppen där och korkar igen systemet lite (killgissar).
Tack för svar! Vi kommer fram måndag kväll och väljer just nu mellan att dra till Kaprun/Zell am see, Zillertal/Hintertux eller Saalbach området. Får se hur snöprognosen utvecklar sig :D

KaitsuH

Aktiv medlem

Davvvee

Medlem
Kanske någon här som kan hjälpa mig med detta. Hur lång tid efter injicerad tredje dos är dosen giltig i vaccinpasset i Österrike? Som jag förstår det gäller det direkt efter andra dosen (förutom om man tar Johnson, då är det 22 dagar) källa: https://gruenerpass.gv.at/en/geimpft/ Samma för tredje är då frågan?

fredw

Aktiv medlem
Efter någon månad med tidernas högsta smittotal ser vi att Covid nu (på vår nu väl vaccinerade befolkning) bara ger en bråkdel så allvarliga konsekvenser som delta. Kanske 10% jämf med förra året om man räknar på sjukhusinläggningar, trots betydligt högre smittotal. Men restriktionerna, karantänkrav etc är ändå lika hårda. Dags att tänka om.

Från Sydsvenskan idag: För ett år sedan var tillströmningen 483 nyinläggningar med covid under en vecka på Skånes sjukhus. Nu ligger siffran kring femtio. Har ribban för inläggning höjts?

– Nej. Kriterierna för inläggning på sjukhus för covid har inte ändrats på hela tiden,…

Hawk100

Aktiv medlem
På radion i morse berättade en chefsläkare för en av landets södra regioner att ungefär 1/3 av de som låg inne på IVA hos dem låg för enbart C-19, 1/3 låg för annat men var smittade med C19 utan att det egentligen påverkade deras egentliga sjukdom och 1/3 låg inne för annan sjukdom men påverkades av att de hade C19. Ingen av IVA-patienterna hade Omikonvarianten…

FMP

Aktiv medlem
Att jämföra personer med corona i slutenvården blir missvisande. Det är personer inlagda med corona, inte för. Med tanke på hur pass mycket större smittspridningen är i samhället nu än tidigare är det naturligt att även mängden sjukhuspatienter som har corona men är inlagda för andra orsaker ökar.

Fatboy

Aktiv medlem
Det är väl inte intensivvårdsplatserna eller inläggning på sjukhus man primärt har restriktoner för idag utan för att inte få störningar i samhället. Är ju ex svårt att bedriva sjukvård om all sjukvårdspersonal är sjuk

TailGunnar

Aktiv medlem
Att jämföra personer med corona i slutenvården blir missvisande. Det är personer inlagda med corona, inte för. Med tanke på hur pass mycket större smittspridningen är i samhället nu än tidigare är det naturligt att även mängden sjukhuspatienter som har corona men är inlagda för andra orsaker ökar.
Där håller jag helt med. Mest villa jag bara faktakolla "ungefär 10 %" påståendet. Oavsett siffrorna finns det betydande tryck på sjukvården i de flesta regionerna - tex. har SÖS varit i förstärkningsläge sedan igår eller förrgår och det har inte funnits kapacitet för normala operationer på flera veckor pga personalbrist och antalet patienter på IVA (covid och icke-covid).

fredw

Aktiv medlem
Varifrån kommer 10 %?
Från artikeln och dagsaktuellt citat i mitt inlägg, ca 50 / 483 = 10.4 %. Personen som citatet kommer ifrån forskar just på detta, gäller iofs bara Skåne.

Det intressanta är alltså att så mycket större andel av de som har Covid nu inte behöver sjukhusvård eftersom de inte behöver syrgas.
Dina diagram är förstås också relevanta i diskussionen, men avspeglar andra aspekter. Troligen är andelen inlagda med Covid jämfört med de som är inlagda pga Covid nu betydligt högre än förut.

Ett problem är nu att även de som är inlagda med Covid (för andra sjukdomar) kräver extra resurser pga extra indviduella smittskyddsåtgärder på sjukhuset. Vilket förstås kan motibvera åtgärder. men som också bör medföra omprövning av alla dessa åtgärder. Situationen är helt annorlunda än förra året på många sätt.

Samma resonemang gäller personalbrist etc. Förut var det mer sjukdomen i sig som var problemet. Nu har vi tydligen en betydligt mildare sjukdom (omikron), det är dags att våga tro på det, och det är allt mer åtgärderna (vänta på provtagning/resultat, familjekarantäner etc) som är huvudproblemet.

Ett litet exempel är att vi har blodbrist på sjukhusen, eftersom så mycket färre får/vill ge blod dessa dagar (man måste vänta en viss tid efter vaccination och/eller infektion vilket ju gäller många av oss). Kanske vore det relevant att tumma på de kraven - finns nog ingen anledning att t ex en Covidsmittad patient med behov av blod inte ska kunna få blod från en blodgivare som nyligen haft Covid eller som just är vaccinerad.

Senast ändrad:

TailGunnar

Aktiv medlem
Ett problem är nu att även de som är inlagda med Covid (för andra sjukdomar) kräver extra resurser pga extra indviduella smittskyddsåtgärder på sjukhuset. Vilket förstås kan motibvera åtgärder. men som också bör medföra omprövning av alla dessa åtgärder. Situationen är helt annorlunda än förra året på många sätt.

Samma resonemang gäller personalbrist etc. Förut var det mer sjukdomen i sig som var problemet. Nu har vi tydligen en betydligt mildare sjukdom (omikron), det är dags att våga tro på det, och det är allt mer åtgärderna (vänta på provtagning/resultat, familjekarantäner etc) som är huvudproblemet.
Jag håller med dig 100 %. Men jag fick intryck baserat på 10 % påståendet att situationen skulle vara superbra eller någorlunda normal :)

fredw

Aktiv medlem
Jag håller med dig 100 %. Men jag fick intryck baserat på 10 % påståendet att situationen skulle vara superbra eller någorlunda normal :)
Ja det är faktiskt superbra nyheter, som tyvärr riskerar att försvinna i det allmänna eländet! Mycket talar för det som många hoppas på, att omikron kommer at fungera som en mild immunisering via infektion, som till sist ger den samtidiga gruppimmunitet som behövs.
Två stora frågetecken har funnits: 1. Hur allvarlig sjukdom ger omikron? Svaret verkar vara att den nästan är mildare än vanlig influensa (fast alla får den nu nästan på en gång). 2. Hur mycket immunitet mot övriga covid ger omikron? Oklart ännu, tyvärr.

Anzom

Aktiv medlem
Det går fort neråt när Omikrontoppen har passerats.

Visa bilaga 15501

1-2 veckor innan övriga länder också följer samma mönster?
(hade varit skönt om det var över innan Påsk)

Visa bilaga 15503

Inte riktigt riktiga uppgifter. Verkar blivit något fel i rapporteringen utåt. Enligt franska siffror är det 486 000 igår och 430 000 idag som presenteras. All time high.

fredw

Aktiv medlem
Att toppen verkar ha passerats i Australien beror nog iofs på att deras testningssystem är totalt överbelastade.

Australia’s official case counts have become increasingly inaccurate, as testing facilities struggle to keep up with demand fuelled by the arrival of the Omicron variant and people are asked to rely on rapid antigen tests (RATs) that are in short supply.”

fredw

Aktiv medlem
Ännu en indikation på omikronsjukans allvarlighetsgrad:

"Mig veterligen finns det ingen med omikron som ligger respiratorvårdad i nuläget i Skåne, men det kan ju dyka upp förstås”, säger Ulf Karlsson, infektionsläkare i Lund."

Man undrar om någon ens dör av omikron-sjukan? Den verkar ju nästan ofarligare än vaccinen. Verkligen dags att fråga sig varför vi alls behöver skydda oss mot denna omikron-våg. Svaret är väl att det tyvärr fortfarande finns en viss pågående delta-smitta. Som dels drabbar äldre fullvaccinerade (vars bl.a. immunförsvar sviktar), dels ovaccinerade.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ännu en indikation på omikronsjukans allvarlighetsgrad:

"Mig veterligen finns det ingen med omikron som ligger respiratorvårdad i nuläget i Skåne, men det kan ju dyka upp förstås”, säger Ulf Karlsson, infektionsläkare i Lund."

Man undrar om någon ens dör av omikron-sjukan? Den verkar ju nästan ofarligare än vaccinen. Verkligen dags att fråga sig varför vi alls behöver skydda oss mot denna omikron-våg. Svaret är väl att det tyvärr fortfarande finns en viss pågående delta-smitta. Som dels drabbar äldre fullvaccinerade (vars bl.a. immunförsvar sviktar), dels ovaccinerade.
Förringa inte vaccinens effekt på omikronsmittans förlopp. Även om skyddet mot att bli smittad inte är 100% ger vaccinen en effekt på hur snabbt och effektivt immunsystemet reagerar. Stor del av de mildare förloppen är alltså tack vare vaccinen.
Jämför influensa, där tidigare exponering ger visst skydd även mot nya varianter (åtminstone de flesta nya varianter, ibland kommer som bekant något helt nytt).

JAndersB

Aktiv medlem
Zell am Ziller idag. Helt meningslöst, snöar (men bara lite), blåst och dimma. Men då kan man med gott samvete sitta på topphyttan och dricka varmt te med stroh rom. Var sak har sin tid, eller vad man säger ;)
Jo, noterade att prognosen blev bättre längre österut. Vi hade husbilen standby igår morse men valde att stanna, vissa indikationer finns att vi skall slippa denna förbannade sol om ca en vecka. Tror dock att söndag-måndag är dagarna som gäller i Österrike, snön skall ju komma mest på lördag.

PisteCarver

Aktiv medlem
Verkligen dags att fråga sig varför vi alls behöver skydda oss mot denna omikron-våg.
Fråga Tysklands nye hälsovårdsminister Karl Lauterbach, han är ingen muntergök. Har även sett honom i några debattprogram innan valet och regeringsskiftet då han var SPD’s talesman i hälsofrågor, och det var likadant då, bara mörker och elände.
Nu vill han snabbt ha en ny lag på plats för att kunna tvångsvaccinera de ovaccinerade.

Robert89

Aktiv medlem
Zell am Ziller idag. Helt meningslöst, snöar (men bara lite), blåst och dimma. Men då kan man med gott samvete sitta på topphyttan och dricka varmt te med stroh rom. Var sak har sin tid, eller vad man säger ;)
Det blev inte Mayrhofen alltså :) När far du hem och vad är planen härnäst? Enligt Wepowder är det ju absolut östra delarna av Österrike som verkar få mest snö, även om Saalbach ligger med i puderlarmet som tänkbart bra ort.

Jag har noll erfarenhet av områden en bit öster om Salzburg, någon av er rävar här som har koll på åkningen i dessa orter?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jo, noterade att prognosen blev bättre längre österut. Vi hade husbilen standby igår morse men valde att stanna, vissa indikationer finns att vi skall slippa denna förbannade sol om ca en vecka. Tror dock att söndag-måndag är dagarna som gäller i Österrike, snön skall ju komma mest på lördag.
Verkar bli en dryg dm i centrala delarna av Schweiz idag tom lördag. Med tanke på hur bra basen är blir det bra åkning i helgen. ⛷️

fredw

Aktiv medlem
Förringa inte vaccinens effekt på omikronsmittans förlopp. Även om skyddet mot att bli smittad inte är 100% ger vaccinen en effekt på hur snabbt och effektivt immunsystemet reagerar. Stor del av de mildare förloppen är alltså tack vare vaccinen.
Jämför influensa, där tidigare exponering ger visst skydd även mot nya varianter (åtminstone de flesta nya varianter, ibland kommer som bekant något helt nytt).

Det kan vara så. Men i princip ingen av Skånes alla ovaccinerade (blå staplar nedan) med omikronsmitta har alltså ännu behövt respiratorvård! Och de borde vara smittade i högre grad än vi andra.
Jag har istället en annan oro, och det är att omikron kanske är så annorlunda att de antikroppar den smittan ger inte skyddar mot andra varianter. Det frågetecknet, plus resterande delta etc gör att vaccinstrategin precis som du säger fortfarande är viktig.

1642679077605.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jo, vi funderade lite på CH eller St Anton också men tyckte inte mängden var värt det. Vi har ju vår egen offpist här som vi nöter av även om det blir knepigare för var dag.
I Engelberg (och antar St Anton också) är det bara otrevligt offpist efter större dump. Folk utan koll och utrustning huller om buller som skråar ut på brantaste ställena oavsett hur många som är nedanför dem. Motorvägsdelarna av åken spårade före kl. 11. Och är det mer än pjäxdjupt bromsar det ju bara ändå...

Föredrar att köra de långa fina åken när det lugnat sig, vi hittar bra snö ändå. Var perfekt helgen som gick, en handfull friåkare och med 1:a på lavinskalan kunde man ge sig på lite brantare terräng man inte åker i så ofta.

Bultfeber

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om eller i vilken omfattning folk blir sjuka nu i Omicron som tidigare har haft någon av de första varianterna av Corona?
Jag känner ingen i min omgivning som har fått det?
Jag har själv aktivt försökt att bli smittad men misslyckats….

Varför?
För att få ett Covidpass då det har gått ut sedan förra smittan

Stortlopp

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om eller i vilken omfattning folk blir sjuka nu i Omicron som tidigare har haft någon av de första varianterna av Corona?
Jag känner ingen i min omgivning som har fått det?
Jag har själv aktivt försökt att bli smittad men misslyckats….

Varför?
För att få ett Covidpass då det har gått ut sedan förra smittan
Du får väl slicka en covid-smittad i ansiktet. Lovar att det funkar, det har jag anekdotisk bevisning för.

Ett covidpass kan du även få via vaccination vet du.

MKOL

Aktiv medlem
Du får väl slicka en covid-smittad i ansiktet. Lovar att det funkar, det har jag anekdotisk bevisning för.

Ett covidpass kan du även få via vaccination vet du.

Sitter hemma och väntar ut dom sista omikronspåren i gubbkroppen och det är två kollegor som velat komma hem och mysa (min tolkning) med mig för att försöka bli smittade. Den ena kollegan hade jag mer än gärna hjälpt med lite smittspridnings-mys men då hade jag för att vara rättvis rimligen behövt "smitta" den andra kollegan också. Det är dock inte ett alt. eftersom jag inte gillar känslan av skägg mot ........ :giggle:

Ang. hur sjuk man blir så även om sjukvårdens statistik talar sitt tydliga språk så blev jag smittad nån gång i mellandagarna och blev riktigt jävla dålig i nyårshelgen och började piggna till först i söndags så det är onekligen väldigt individuellt hur det slår. 2+ veckor riktigt jävla dålig och tot. blir det sannolikt 3-4 veckor innan jag är helt frisk och/eller vågar mig utanför dörren.

Nu är det förvisso som tur är inte alla som är lika ynkliga som mig men hur mycket "mildare" omikron än är så känns det jävligt slumpartat och svårt att veta vilken taktik som är bäst. Ännu svårare måste vara att träffa rätt och hoppas på en lagom smittspridning så att samhällsfunktionerna inte slås ut helt.

Hörde igår att det var tot. 3000 snutar sjuka och jag har själv anknytning till en samhällskritisk verksamhet. Jobbar inte själv just med något som är klassat som samhällskritiskt men på nivån straxt under samhällskritiskt. Den andra delen av bolaget däremot ..... Att lyckas lösa verksamheten utan risktaganden som ibland är nödvändiga kan inte vara det enklaste och jag jag är inte avis på dom kollegorna.

EDIT: värt att tillägga är att det inte är det minsta synd om mig. Surt att jag inte kunde åka något på min ledighet men stugan i Skärvången var en utmärkt "isoleringscell". Vitt vackert och väääldigt lätt att undvika människor :)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp