Blir det någon skidåkning i vinter?

Efter helgen sjunker tempen och det kommer lite ny snö på tisdag. Jag ser att nollgradsgränsen kommer att ligga betydligt längre ner i Paznaun än i Engelberg. Tur att du kan ta dig upp på 3000m.
Ja, Engelberg tyvärr väldigt exponerat för mildluft från väst och sydväst. Och vind, över 100 km/h i byarna när fronten drog förbi tidigare, så anar hur det kommer se ut på toppen imorgon om/när de öppnar där…:rolleyes: men även därför det kommer mycket snö så klart.☃️
Tur man inte är så känslig för snöförhållandena. Slipper vi bara bristande så blir det åkt.

Senast ändrad:
DN erfar att framtiden kommer vara gynnsam för svenska fjällen.
Synd för alla eventuella turister att de kommer stå och köa för att åka ankarlift. :D

TiIllåt mig tvivla. Och den som beskriver alperna så här är nog ute och cyklar en aning:
Europas skidåkning i Alperna har cirkulerat mycket kring massturism, där naturen i princip raderas.

Där naturen i princip raderas? Men halloj. De flesta kontinentala européer är nog inte som många svenskar, som vill ha minst 300 km till närmaste civilisation för att känna att vi är ute i naturen. En del ja, men det har inte så mycket med svensk skidturism att göra.

Norge däremot tror jag ligger litet bättre till för den målgruppen.

TiIllåt mig tvivla. Och den som beskriver alperna så här är nog ute och cyklar en aning:
Europas skidåkning i Alperna har cirkulerat mycket kring massturism, där naturen i princip raderas.

Där naturen i princip raderas? Men halloj. De flesta kontinentala européer är nog inte som många svenskar, som vill ha minst 300 km till närmaste civilisation för att känna att vi är ute i naturen. En del ja, men det har inte så mycket med svensk skidturism att göra.

Norge däremot tror jag ligger litet bättre till för den målgruppen.
Haha, ja instämmer. Väldigt sensationalistisk och okunnig artikel.
Vissa lägre belägna skidorter kommer säkert drabbas om det är lite varmare perioder, men betvivlar att ställen som Chamonix och Zermatt kommer ha barmark i februari, även i februari 2040.

Periodvisa klimatförändringar är ganska intressanta. I västra USA var tiden mellan 1950 och 2000 ovanligt regning, vilket sammanföll med tiden då man byggde stora städer i platser som Arizona och Kalifornien; om det nu återgår till mer torrt normalklimat så är det mindre bra för större städer.
Kan ju vara liknande för lägre belägna skidorter i Alperna; de byggdes när det var osedvanligt snöigt; om det nu blir en period utan det så kommer de drabbas.

Den som lever får väl se.

Är överlycklig att min sexåriga son äntligen fallit för skidåkning och fått lite flyt i åkningen! Vi skippade skidåkning två år på raken pga Corona. Två resor bokade i år, Branäs och Järvsö. Sen blir det nog den lokala skidklubben nästa år.

Vid vilken ålder/åknivå skulle ni dra med familjen till Alperna? Känns ovärt än så länge med två småplogar, men jag blir helt klart sugen.

Är överlycklig att min sexåriga son äntligen fallit för skidåkning och fått lite flyt i åkningen! Vi skippade skidåkning två år på raken pga Corona. Två resor bokade i år, Branäs och Järvsö. Sen blir det nog den lokala skidklubben nästa år.

Vid vilken ålder/åknivå skulle ni dra med familjen till Alperna? Känns ovärt än så länge med två småplogar, men jag blir helt klart sugen.

Endast en fråga om ekonomi och språk. Det finns massor med trevliga orter i alperna, särskilt litet mindre sådana (ej St Anton etc) men gärna i Österrike eller italienska Dolomiterna, som är närmast idealiska för en småbarnsfamilj hur tidigt som helst. Och priserna kanske inte bland de högsta.

Backarna i alpernas familjesystem är ju ofta "snälla utan att vara mesiga" på ett sätt som är särskilt lämpligt för barn och nybörjare som vill utvecklas. Breda, väl preparerade med snäll mjuk snö, oftare skön sol och plusgrader. Och större andel stolliftar.

Här är ett exempel på en sådan barnvänlig ort - ligger inte så högt, men gott om snö i backarna, och man slipper svenskt ismörker...

Senast ändrad:
Sonen var 11 månder när vi åkte "igen". Barndagis i toppstationen i Scuol.

Sedan vid 6 års ålder, då han körde tysk skidskola hela dagarna i Serfaus. Vi joinade från snowboardoffpisten vid lunch. Fungerade utmärkt.

Jag har aldrig sett sån åkglädje hos sexåringen i svenska fjäll. Idag i Limone: härlig sorbet och lång lunch på uteserveringar.

15/18 åringarna hade lika kul i slushen.
Imorgon blir det kanske en tågtur ner till medelhavet som omväxling.

Limone är alltså perfekt resmål för glada barn och fru. Kommer det mer snö så ser skogsåkningen grym ut

Bilagor

• B4D4BB14-A86C-4098-9A9A-87FCAC172488.jpeg
    B4D4BB14-A86C-4098-9A9A-87FCAC172488.jpeg
    860.4 KB · Besök: 113

Trevligt när både barn föräldrar gillar skidåkning!
Men frågan förstår jag inte?
Mina föräldrar tog aldrig med mig och brorsan till fjällen, och vi har aldrig tagit med våra barn till fjällen.
Var tror du franska, tyska, österrikiska, italienska och schweiziska barn lär sig åka skidor?;)

Endast en fråga om ekonomi och språk. Det finns massor med trevliga orter i alperna, särskilt litet mindre sådana (ej St Anton etc) men gärna i Österrike eller italienska Dolomiterna, som är närmast idealiska för en småbarnsfamilj hur tidigt som helst. Och priserna kanske inte bland de högsta.

Backarna i alpernas familjesystem är ju ofta "snälla utan att vara mesiga" på ett sätt som är särskilt lämpligt för barn och nybörjare som vill utvecklas. Breda, väl preparerade med snäll mjuk snö, oftare skön sol och plusgrader. Och större andel stolliftar.

Här är ett exempel på en sådan barnvänlig ort - ligger inte så högt, men gott om snö i backarna, och man slipper svenskt ismörker...
Är Sverige världens mest ”curlande” land?:unsure:;)
Brorsan och jag var 5 och 8 år första gången på skidor då vi åkte skraltig enstolslift på 70-talet i Neukirchen am Grossvenediger.
Morsan var döskraj, men vi tyckte det var jättespännande (och det gick ju bra).
Jämfört med då är ju anläggningarna fantastiskt moderna och bekväma nu, och oftast modernare i Alperna än hemma i fjällen.

Nu ska vi ner och äta middag i hotellrestaurangen, i morgon blir det piståkning i Paznaun (ser lite skralt ut med natursnö utanför).⛷️:)

Mina föräldrar tog aldrig med mig och brorsan till fjällen, och vi har aldrig tagit med våra barn till fjällen.
Var tror du franska, tyska, österrikiska, italienska och schweiziska barn lär sig åka skidor?;)
Enligt DN och Skistars ambitioner så blir det i Sälen 😂

Jag tänkte mer när skillnad i restid, kostnad och krångel uppväger bättre skidåkning. Det är skillnad på att slänga in barnen i en bil en halvdag än ett dygn.

Ni som är tveksamma till att åka till Alperna under högsäsong, var inte det. Det är nu Nyårsvecka och höghögsäsong och alla hotell i dalen är fullbelagda. Men här är inte byarna överexploaterade i förhållande till skidområdena.
Jag är i Paznauntal och så här såg det ut i pisten där jag åkte för några minuter sedan.
1672740228111.jpeg

Ni som är tveksamma till att åka till Alperna under högsäsong, var inte det. Det är nu Nyårsvecka och höghögsäsong och alla hotell i dalen är fullbelagda. Men här är inte byarna överexploaterade i förhållande till skidområdena.
Jag är i Paznauntal och så här såg det ut i pisten där jag åkte för några minuter sedan.
Visa bilaga 21718
Definitivt ett bra alternativ när båda ungarna är självgående i blå pist åtminstone. Bra att få öva tyskan igen, också!

Jag tänkte mer när skillnad i restid, kostnad och krångel uppväger bättre skidåkning. Det är skillnad på att slänga in barnen i en bil en halvdag än ett dygn.
Jo det är klart att det blir billigare till Järvsö än till Alperna. Men det är också samma typ av jämförelse när det gäller upplevelser som en solsemester till Öland eller Tioman Island, Malaysia.

Kvällsåkning på fredag ser ut att bli säsongens första åk.
Tyvärr hockeymatch på lördag:unsure: och regn på söndag :mad:

@PisteCarver Åker ni bil eller flyg till Alperna?
Långt till alperna med bil för oss och flyga med dubbla utrustningar snowboard/skidor och pistskidor/offpistskidor 😥 är nog inget alternativ.
Skönt att åka åka dörr till dörr och bara lasta i /ur. Mörkt och kallt - ja men då finns det ju bastu 🍺 och irish-coffee och kamin att värma sig med.
Sen ska ju inte kvällsåkning underskattas... helst -10/15 grader och vindstilla:giggle: inga liftköer.
Nej curla ungarna med alpresor och kaiserwetter får va tror jag, men visst tanken har funnits, men då får nog grabben också minska parkåkandet från 80 till 20% först.

1672743245328.png

Visa bilaga 21718
Att inte ha modellen 5000 bäddar per sittlift har sina fördelar. :D

@PisteCarver Åker ni bil eller flyg till Alperna?
Långt till alperna med bil för oss och flyga med dubbla utrustningar snowboard/skidor och pistskidor/offpistskidor 😥 är nog inget alternativ.
Skönt att åka åka dörr till dörr och bara lasta i /ur. Mörkt och kallt - ja men då finns det ju bastu 🍺 och irish-coffee och kamin att värma sig med.
Sen ska ju inte kvällsåkning underskattas... helst -10/15 grader och vindstilla:giggle: inga liftköer.
Nej curla ungarna med alpresor och kaiserwetter får va tror jag, men visst tanken har funnits, men då får nog grabben också minska parkåkandet från 80 till 20% först.

Visa bilaga 21719
Hej @RWD !
Ja vi åker alltid bil till Alperna. Vi har mindre än 30 min till bron, så det är ett lätt val.
Vi ser också till att färden dit blir en behaglig del av resan. På vägen ner övernattar vi i något trevligt Gasthaus i norra Bayern, och tar en Wienerschnitzel och en Weissbier när vi kommer fram. Eller som denna gången då startade vi inte förrän kl 13 och tog en all-inclusive buffé på Gedser-Rostock färjan, i land kl 17.45 och sedan framme för övernattning kl 22.30. Sedan framme på skidorten på em nästa dag.
Hem kör vi i ett svep, tar ca 16 h, och då hinner vi med lunch- och middagsstopp på restaurang också.
Det skönt att ha allt i bilen och slippa omlastningar på flygplatser och för transfer och hyrbilar.
Och så är det ju det här med vädret (Alperna vs. Fjällen), här har vi många ljusa timmar även vid Nyår. Idag var det mulet men bra sikt och vindstilla på 2500 möh, lite snö nu på em.
Och för morgondagen så har österrikiska vädertjänsten meddelat att ”Der Kaiser” kommer på besök.☀️😎

Nämnde det redan i en diskussion med Torax i Myrkdalen-tråden, men prognosen för kommande vecka/or i Hemsedal är ganska ovanlig. Ostvind och kallt ger ju Myrkdalen-effekt, men omvänt.

2014 hade vi liknade under några helger. Bra prognos blev dubbelt och den snön.. Utah, släng dig i väggen. Så lätt och djup snö har vi nog aldrig åkt i. T.o.m. WePowder uppmärksammade fenomenet.

Skulle man inte tröttnat på trängseln i dubbel bemärkelse och kunnat lasta med sig oändligt med mat så vore det läge för ett till besök. Tror dock det vänder i alperna nu. Ostvind här innebär ju högtryck. Så lågtryckena de kära går söderöver.

Är det kanske Rotpleiskopf i mitten?? "Någon" försöker hetsa mig till att kasta mig utför branterna däruppe... Tycker det ser tillräckligt fint ut i pisten?
You can do it!! ;) ⛷️
Åker till Ischgl på lördag, ser inte ut som om jag prickat rätt vecka den här gången...
Ska ju snöa nästa vecka även i Ischgl, eller? Fast klart, nog lite dålig bas på lägre höjd och om det snöar dålig sikt på högre höjd...
Hoppas på dust-on-crust åtminstone till helgen (i Engelberg).

Är det kanske Rotpleiskopf i mitten?? "Någon" försöker hetsa mig till att kasta mig utför branterna däruppe... Tycker det ser tillräckligt fint ut i pisten?
Der är inte tillräckligt med snö för offpist, men pisterna är i toppskick och ingen trängsel någonstans. Just nu ett par minusgrader, alldeles vindstilla och solen gnistrar i sön.
Traumhaft!!
1672826409071.jpeg

You can do it!! ;) ⛷️

Ska ju snöa nästa vecka även i Ischgl, eller? Fast klart, nog lite dålig bas på lägre höjd och om det snöar dålig sikt på högre höjd...
Hoppas på dust-on-crust åtminstone till helgen (i Engelberg).
Prognosen är mulet och lite snö varje dag. Kan ju vara kul iofs men rätt varmt också och troligen dålig sikt. Men man ska inte vara neggig!

Prognosen är mulet och lite snö varje dag. Kan ju vara kul iofs men rätt varmt också och troligen dålig sikt. Men man ska inte vara neggig!
Mer än tre dagar framåt brukar man inte kunna lita på prognosen. Det är ytterst sällan man får en vecka i Alperna utan minst två dagar sol.
Jag offrar gärna någon dag när det är mulet och snöfall för att få bra underlag att åka på sen.
Det är väldigt milt väder nu, det blir kallare nästa vecka, vilket är bra för er som ska ner hit då.
I natt och i morgon ska det komma 10-15 cm nytt, men det krävs minst 50 cm för offpist som det är nu.
See im Paznaun är ganska trevligt, de kommande dagarna tänker vi prova Kappl och kanske Galtür.
Hoppas ni får det bra här, vi lämnar nog dalen lördag eftermiddag.

Mer än tre dagar framåt brukar man inte kunna lita på prognosen. Det är ytterst sällan man får en vecka i Alperna utan minst två dagar sol.
Jag offrar gärna någon dag när det är mulet och snöfall för att få bra underlag att åka på sen.
Det är väldigt milt väder nu, det blir kallare nästa vecka, vilket är bra för er som ska ner hit då.
I natt och i morgon ska det komma 10-15 cm nytt, men det krävs minst 50 cm för offpist som det är nu.
See im Paznaun är ganska trevligt, de kommande dagarna tänker vi prova Kappl och kanske Galtür.
Hoppas ni får det bra här, vi lämnar nog dalen lördag eftermiddag.
Jaja, sitt nu inte här och surra utan ta och knata upp till Kübelgrubenscharte med dig! ☝️;)😁

Idag är det gött i Paznauntal!
Efter att ha tagit en paus igår är nu „Der Kaiser“ tillbaka med sina värmande strålar.☀️:cool:
Helt vindstilla på 2700 möh.
1673008502070.jpeg

För er som ska till Paznaun/Ischgl nästa vecka så blir det mer snö. Hoppas också att „Der Kaiser“ kommer och hälsar på er några dagar.;)
Tittar man norrut (nästa bild) så ligger det betydligt mer snö i Arlbergalperna. Blir nog bra för er som ska till Stanton/Lech. Tittar man söderut så ser det mer magert ut.
1673008831542.jpeg

Skidåkarlunch ska ätas utomhus med bergen som bakgrund!🍲🍻🏔️
1673009021513.jpeg

Hälsningar från Paznauntal
PisteCarver

Nämnde det redan i en diskussion med Torax i Myrkdalen-tråden, men prognosen för kommande vecka/or i Hemsedal är ganska ovanlig. Ostvind och kallt ger ju Myrkdalen-effekt, men omvänt.

2014 hade vi liknade under några helger. Bra prognos blev dubbelt och den snön.. Utah, släng dig i väggen. Så lätt och djup snö har vi nog aldrig åkt i. T.o.m. WePowder uppmärksammade fenomenet.

Skulle man inte tröttnat på trängseln i dubbel bemärkelse och kunnat lasta med sig oändligt med mat så vore det läge för ett till besök. Tror dock det vänder i alperna nu. Ostvind här innebär ju högtryck. Så lågtryckena de kära går söderöver.

Episka förhållande i Hemsedal idag 👍

Finns ju ett "Skistar" i nord amerika också, Vail. Än mer omdebatterat. Sonen Joel är där, i Whistler. Dump idag, oändliga liftköer och out of bound stängt för lavinsäkring. Kaos i skogen.

Och vad kostar sedan ett dagskort där?
Ganska mycket mer än ett Skistar kort eller dagskort i Alperna antar jag?
Om man måste stå i liftkö låt säga en halvtimme varje gång man ska få ett lyft på en 500 fhm eller så, så blir det inte många åk på en dag.
Och 500 fhm är ganska snabbt avverkade även i makligt pisttempo.
Vill man få möjlighet att åka mycket skidor även under högsäsong så kan jag rekommendera de bredvid Ischgl mindre kända grannorterna Kappl och See i Paznauntal. Båda har 1500 åkbara fhm i sina liftsystem, och sittliftarna och gondolerna uppe i systemen ligger typiskt på mellan 450-600 fhm och ger fina omväxlande åk.
Den enda liftkö vi råkat ut för den här veckan, var i morse när vi skulle upp med gondolen från dalen (Dias Bahn) i Kappl. Det tog ca 15 min. Dagskorten går på 50 Euro.
Betydligt mindre folktätt här än t ex i Zillertal.

EDIT: Ett bra sätt att undvika skidorter med köer att dividera liftsystemets timkapacitet med ortens/områdets antal turistbäddar, och sedan jämföra den faktor man får fram.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp