Blir det någon skidåkning i vinter?

Det låter högt, vad jag sett har de en specificitet på över 99%. Dvs mindre än 1 av 100 falska positiva. Vad är det för test du tänker på? Eller blandar du ihop det med sensitiviteten?

Litet överdrivet kanske men nej, jag blandar inte ihop det. Vilka snabbtester som italienska gränspolisen tänker använda på oss vet jag iofs inte, men det varierar i kvalitet mellan olika snabbtester.

Senast ändrad:
Okej gott folk, jag behöver lite tolknings hjälp.

Min årliga resa v4 till München för vidare biltransport till den ort i Österrike med bäst snö går i år flygvägen enligt följande: ARN-KPH-MÜN.
Screenshot_20211227-085801.png

Danmark är ju gul-listat i Österrike, hur kan det tänkas bli om man kommer från Sverige och flyger via Kph? Vi kommer ju komma bilvägen från Tyskland in i Österrike, skiter de i vilken rutt vi haft innan eller kan man behöva visa upp det?

Bryr de sig över huvud taget om nationalitet eller är det bara resan Tyskland - Österrike som kommer spela roll? Är det några andra begränsningar med Tyskland jag kan ha missat?

Okej gott folk, jag behöver lite tolknings hjälp.

Min årliga resa v4 till München för vidare biltransport till den ort i Österrike med bäst snö går i år flygvägen enligt följande: ARN-KPH-MÜN.
Visa bilaga 14614

Danmark är ju gul-listat i Österrike, hur kan det tänkas bli om man kommer från Sverige och flyger via Kph? Vi kommer ju komma bilvägen från Tyskland in i Österrike, skiter de i vilken rutt vi haft innan eller kan man behöva visa upp det?

Bryr de sig över huvud taget om nationalitet eller är det bara resan Tyskland - Österrike som kommer spela roll? Är det några andra begränsningar med Tyskland jag kan ha missat?
Har du tre stick och negativt test skall det inte vara något problem.. Verkar som de inte kollar så noga förövrigt. När jag läser på de danskar som har åkt ner verkar det som en av 100 som blir kollade.
att du har transit i Chp spelar ingen roll

Litet överdrivet kanske men nej, jag blandar inte ihop det. Vilka snabbtester som italienska gränspolisen tänker använda på oss vet jag iofs inte, men det varierar stort i kvalitet mellan olika snabbtester. När FHM testade några så var en del riktigt dåliga.

Hmm men det där är ju antikroppstest? Det är väl inte det som de testar efter, jag antar att det är antigentest för att påvisa pågående infektion?

Hmm men det där är ju antikroppstest? Det är väl inte det som de testar efter, jag antar att det är antigentest för att påvisa pågående infektion?
Rätt av dig, fel exempel av mig. Men min poäng kvarstår.
Det är det så kallade positive predictive value PPV som är det intressanta i detta sammanhang. Och ett tests specificitet är bara en faktor. Folk som stiger av ett flygplan i Italien är redan testade negativa högst 48 h tidigare och har låg sannolikhet för covidsmitta, då blir PPV låg.

Positive predictive value is the probability that a person who has a positive test result most likely has the infection. Pretest probability and test specificity have the greatest impact on false-positive rates. As the pretest probability and the specificity of the test increases, the false-positive rate decreases and the positive predictive value increases.”

Detta kan iofs avhjälpas genom ett kompletterande PCR-test som förhoppningsvis blir negativt så du slipper tvingas gå i ide i en vecka.

Senast ändrad:
Det är det så kallade positive predictive value PPV som är det intressanta i detta sammanhang. Och ett tests specificitet är bara en faktor. Folk som stiger av ett flygplan i Italien är redan testade negativa högst 48 h tidigare och har låg sannolikhet för covidsmitta, då blir PPV låg.

Positive predictive value is the probability that a person who has a positive test result most likely has the infection. Pretest probability and test specificity have the greatest impact on false-positive rates. As the pretest probability and the specificity of the test increases, the false-positive rate decreases and the positive predictive value increases.”

Detta kan iofs avhjälpas genom ett kompletterande PCR-test som förhoppningsvis blir negativt så du slipper tvingas gå i ide i en vecka.

Problemet är att ett PCR test tar för lång tid, då är ett antigentest ändå rimligt, eftersom det är låg risk att personer utan smitta hamnar i karantän (och måste ta ett PCR-test). Hade det varit 3-10 av 100 som hamnade i karantän hade det ju varit rätt illa, men färre än 1 på 100 är ju inte lika illa tycker jag personligen. Speciellt inte om ett PCR-test kan ge det verkliga svaret inom 48h. Men det är ju såklart upp till varje person själv att avgöra om de vill ta risken.

Problemet är att ett PCR test tar för lång tid, då är ett antigentest ändå rimligt, eftersom det är låg risk att personer utan smitta hamnar i karantän (och måste ta ett PCR-test). Hade det varit 3-10 av 100 som hamnade i karantän hade det ju varit rätt illa, men färre än 1 på 100 är ju inte lika illa tycker jag personligen. Speciellt inte om ett PCR-test kan ge det verkliga svaret inom 48h. Men det är ju såklart upp till varje person själv att avgöra om de vill ta risken.
Vi landade på Linate i Milano igår kväll. Inga stickprovskontroller så långt jag kunde se, men vid incheckning fick vi givetvis visa upp negativt test. Sen kan vi givetvis bli stoppade och kontrollerade "ute på stan". Den som lever får se...

Från Frankrike så är det lagom hantering. Vaccinpass i restauranger och vanlig buff funkar i lift/liftkö. Kanske inte ok med vanlig buff på papper, men i praktiken går det bra. Vilket är väldigt skönt.

Senast ändrad:
Samma upplevelse här utan kontroller ner till Frankrike. Tyskarna upplevdes som hårdast med sina 2+ i vissa regioner= 3e dos är måste alt test senast 24 timmar innan för att äta eller gå i butik.

Från Frankrike så är det lagom hantering. Vaccinpass i restauranger och vanlig buff funkar i lift/liftkö. Kanske inte ok med vanlig buff på papper, men i praktiken går det bra. Vilket är väldigt skönt.
Japp, gick fint ner till Tignes. Enda kontrollen var mellan Tyskland och Schweiz, och då ville de att man köpa en motorvägsvinjett.
Fick visa covid pass i baren, men annars inget. Fransmännen är dåliga med mask och hålla avstånd dock.

Så blev det skidåkning? Check på den. Hela 2,5 åk, full snöstorm idag och imorgon sen ska det klarna upp. Hoppas på bättre väder.

Senast ändrad:
Nu har vi åkt in i Österrike, Schweiz och Italien, och ingenstans har vi blivit kollade. Väl på plats i Bormio i Italien så är det fullt med folk på barer och restauranger. Det är lite pyssel med att koppla ihop Vaccinpass med liftkort, men inget som varit stoppande. Däremot är snöläget lite si och så…

Jag följer en sida för Sainte Foy i Frankrike, och där publicerades just denna information som jag dock inte kunnat verifiera ännu. Inget vi i stort inte sett tidigare, men för att hindra spridningen av Covid är det tydligen bäst att inte äta matsäcks-Baguetten i sittliften.

A new departmental decree was published yesterday afternoon strengthening regulatations concerning mask wearing, and alcohol consumption outdoors.
Since yesterday afternoon masks must be worn outside at all times in ski villages, and in larger towns including Chambery, Aix les Bains and Albertville, from 9am to midnight ages 11 and up. This does not apply to people exercising, or those with a handicap.
Concerning alcohol consumption, it is now prohibited to drink in a public area from 4pm until midnight in ski towns. In addition, bar, restaurant, and hotel patrons must be seated while consuming any food or drink.
Lastly, the consumption of food and drink are forbidden while riding a chairlift or gondola.

Nu har vi åkt in i Österrike, Schweiz och Italien, och ingenstans har vi blivit kollade. Väl på plats i Bormio i Italien så är det fullt med folk på barer och restauranger. Det är lite pyssel med att koppla ihop Vaccinpass med liftkort, men inget som varit stoppande. Däremot är snöläget lite si och så…

Jag följer en sida för Sainte Foy i Frankrike, och där publicerades just denna information som jag dock inte kunnat verifiera ännu. Inget vi i stort inte sett tidigare, men för att hindra spridningen av Covid är det tydligen bäst att inte äta matsäcks-Baguetten i sittliften.

A new departmental decree was published yesterday afternoon strengthening regulatations concerning mask wearing, and alcohol consumption outdoors.
Since yesterday afternoon masks must be worn outside at all times in ski villages, and in larger towns including Chambery, Aix les Bains and Albertville, from 9am to midnight ages 11 and up. This does not apply to people exercising, or those with a handicap.
Concerning alcohol consumption, it is now prohibited to drink in a public area from 4pm until midnight in ski towns. In addition, bar, restaurant, and hotel patrons must be seated while consuming any food or drink.
Lastly, the consumption of food and drink are forbidden while riding a chairlift or gondola.
Det är mycket nytt man lär sig hela tiden: Tydligen innehåller alkohol Omikroner, eftersom alkoholservering dras in och stoppas överallt.:unsure:
När man ska ut på sin kvällspromenad på skidorten, så kan man ”småjogga” i stället för att gå, så slipper man att dra ett Melitta-filter över snudan.
Slutsats: Corona smittar endast när man rör sig sakta.☝️

Trevlig semester!
Hoppas att ni får bra skidåkning - mer snö är på väg norr om ”Alpen-Hauptkamm”.❄️⛷️:)
Hoppas att de värsta Corona-tokerierna är borta igen tills jag ska ner i feb.

Senast ändrad:
Samma upplevelse här utan kontroller ner till Frankrike. Tyskarna upplevdes som hårdast med sina 2+ i vissa regioner= 3e dos är måste alt test senast 24 timmar innan för att äta eller gå i butik.

Jäklar, nu fick man sug på Frankrike.
Fick en väldigt sen inbjudan på en kortvisit i Chamonix över nyår, 30e-2a. Ska man? :D

Tror dock jag hoppar då man knappt kommer hinna ta ett åk och det skulle vara frustrerande att åka dit utan att åka. Får be värden ordna en till resa senare i vinter. :)

Trevlig semester!
Hoppas att ni får bra skidåkning - mer snö är på väg norr om ”Alpen-Hauptkamm”.❄️⛷️:)
Inte kollat längre österut, men på västra huvudkammen (och Nordhang här i Schweiz) blir det ösregn upp mot minst 2500 m idag och tills imorgon bitti. :( Så på lågt liggande ställen kommer snötäcket gå åt fel håll. Dessutom orkanbyar på topparna.
Annars är basen i Engelberg ovanför 1800 m riktigt bra, bara uppe på glaciären det ser dåligt ut pga snön blåst bort.

Ser ut att svalna och komma snö ner mot 1000 m igen nästa vecka, håll tummarna! :)

Räknas Sudoku kanske som exercise? 🧐 Duger handicap i golf som ursäkt?

Mer seriöst men OT: vilken webbsida är bäst för att kolla väderprognoser för alperna? Med snöprognos per höjdmeter typ.

Räknas Sudoku kanske som exercise? 🧐 Duger handicap i golf som ursäkt?

Mer seriöst men OT: vilken webbsida är bäst för att kolla väderprognoser för alperna? Med snöprognos per höjdmeter typ.
Jag kompletterar PisteCarver med www.wepowder.com. De har tidigare varit helt suveräna, men har tappat lite sedan skifte av metereolog. De är dock fortfarande riktigt bra.

Inte kollat längre österut, men på västra huvudkammen (och Nordhang här i Schweiz) blir det ösregn upp mot minst 2500 m idag och tills imorgon bitti. :( Så på lågt liggande ställen kommer snötäcket gå åt fel håll. Dessutom orkanbyar på topparna.
Annars är basen i Engelberg ovanför 1800 m riktigt bra, bara uppe på glaciären det ser dåligt ut pga snön blåst bort.

Ser ut att svalna och komma snö ner mot 1000 m igen nästa vecka, håll tummarna! :)
Kanske kallare längre österut, Kitzsteinhorn ska få 38cm idag (snöfallgräns 1200 möh) och i morgon 31 cm (gräns 2100 möh).
Kallare om en vecka och mer snö igen.

Jag kompletterar PisteCarver med www.wepowder.com. De har tidigare varit helt suveräna, men har tappat lite sedan skifte av metereolog. De är dock fortfarande riktigt bra.
Ja även snow-forecast.com finns kvar som den mest klassiska. Alla de tre nämnda funkar. Har rätt på höjden varannan gång :D Nästa vecka blir skoj!

På färjan till Rostock. På radion berättas om att Tyskland förbereder sig för samhällskollaps och gör prioriteringslistor för viktiga funktioner och dess bemanningar. Det tas höjd för allt möjligt nu, verkar inte finns mycket faktabaserad konsensus. Får se till att bunkra konserver 😕

På färjan till Rostock. På radion berättas om att Tyskland förbereder sig för samhällskollaps och gör prioriteringslistor för viktiga funktioner och dess bemanningar. Det tas höjd för allt möjligt nu, verkar inte finns mycket faktabaserad konsensus. Får se till att bunkra konserver 😕
Hoppas i så fall att de prioriterar vägverkets personal så att de håller Autobahn ner till Alperna öppet.;)

Toapapper!!! Se för fasen till att bunkra toapapper!!! Med det överlever man t.o.m. Zombieapokalypser!!!

Kan du vänligen spara några "Milka Vollnuss" till mig när du ändå handlar? :)

Toapapper!!! Se för fasen till att bunkra toapapper!!! Med det överlever man t.o.m. Zombieapokalypser!!!
Jo, men vår toa funkar ju inte, fick vi lära oss här på detta eminenta forum ifjol. Finns ju snö och snödriva också....

Lite komiskt dock att jag faktiskt bunkrade toapapper igår, mest för att det är en bristvara i hela alpområdet. Alltså varianten för husbil och båt 💩

Senast ändrad:
Det gör vi. Letar själv Nutella i hink 🤪

AN ODE TO NUTELLA

Nutella, Nutella, I love you. I do.
I crave you, in morning, and all the day through.
Your silky smooth texture, your rich nutty bite,
I cannot resist you, try as I might.
On biscuits, bananas, berries and bread,
On apples and crackers I spread and I spread.
In muffins, in pie, in custard and cake,
The more you are present, the more that I bake.
Nutella, if only, you knew how I felt,
You cause me to stumble and loosen my belt.
Yet, rounder than ever, you call to my lips

Nutella, forever, will live on my hips.

Vi flög till från Arlanda till Genève i lördags och fick visa negativt pcr/antigen på Arlanda och covidpass när vi klev på bussen från Genève till Chamonix. Här i Cham så slarvas det mycket med munskydd och vi har bara behövt visa covidpass i liften i Argentiére. Går tydligen mycket smitta bland personalen på restauranger.
Nu funderar vi på att åka hem pga av allt regn

Ja, det är verkligen Armageddon-stämning i tyska medier nu. Man verkar utgå ifrån att Omikron kommer att slå sönder samhället ifall man inte gör en massa åtgärder nu. Att Sydafrika redan har passerat toppen i Omikron-vågen, och med en vaccinationsgrad på under 30% ändå har väldigt få dödsfall och sjukhusinläggningar jämfört med tidigare vågor, verkar ingen lägga märke till.
Och en stor majoritet av det tyska folket stödjer åtgärderna och vill ha ännu hårdare restriktioner inkl. ny Lockdown. Nu diskuterar man nya skolstängningar igen, suck! Man förstör för barnen också. Det är uppenbart att det finns stora mentalitetskillnader mellan oss svenskar och en del av våra grannfolk.
Det levnadsglada och ”gesellig” Tyskland som jag känner, existerar inte längre.
Mycket sorgligt det hela, framför allt för många småföretagare som får sin ekonomi och ibland även sina livsverk slagna i spillror pga restriktionerna. Se t ex på hur restaurangägare här i Sverige drabbas, och då har våra restriktioner hela tiden varit ytterst milda jämfört med de flesta andra länder.
Omikron kommer förhoppningsvis snabbt (och lindrigt) att dra över oss, sedan är nog pandemin över. Ska bli intressant att se hur länge politiker i olika länder därefter håller medborgarna kvar i ofrihet. Någon som vågar betta emot att tyskarna kommer att gå runt i FFP2 mer än ett år efter det?

Ja, det är verkligen Armageddon-stämning i tyska medier nu. Man verkar utgå ifrån att Omikron kommer att slå sönder samhället ifall man inte gör en massa åtgärder nu. Att Sydafrika redan har passerat toppen i Omikron-vågen, och med en vaccinationsgrad på under 30% ändå har väldigt få dödsfall och sjukhusinläggningar jämfört med tidigare vågor, verkar ingen lägga märke till.
Och en stor majoritet av det tyska folket stödjer åtgärderna och vill ha ännu hårdare restriktioner inkl. ny Lockdown. Nu diskuterar man nya skolstängningar igen, suck! Man förstör för barnen också. Det är uppenbart att det finns stora mentalitetskillnader mellan oss svenskar och en del av våra grannfolk.
Det levnadsglada och ”gesellig” Tyskland som jag känner, existerar inte längre.
Mycket sorgligt det hela, framför allt för många småföretagare som får sin ekonomi och ibland även sina livsverk slagna i spillror pga restriktionerna. Se t ex på hur restaurangägare här i Sverige drabbas, och då har våra restriktioner hela tiden varit ytterst milda jämfört med de flesta andra länder.
Omikron kommer förhoppningsvis snabbt (och lindrigt) att dra över oss, sedan är nog pandemin över. Ska bli intressant att se hur länge politiker i olika länder därefter håller medborgarna kvar i ofrihet. Någon som vågar betta emot att tyskarna kommer att gå runt i FFP2 mer än ett år efter det?
Har du någon uppfattning om tidshorisont innan de stänger ställplatser, restauranger och annat jux som ifjol? Vi tänkte drälla i Tyskland till 2 januari, testa oss vid gränsen och sedan köra till Italien. Nyårsfullt och värmebölja just nu så ingen brådska.

Har du någon uppfattning om tidshorisont innan de stänger ställplatser, restauranger och annat jux som ifjol? Vi tänkte drälla i Tyskland till 2 januari, testa oss vid gränsen och sedan köra till Italien. Nyårsfullt och värmebölja just nu så ingen brådska.
Nej, det finns ännu inga politiska beslut om en ny Lockdown, bara ytterligare restriktioner som ska begränsa kontakt mellan människor. Men det är inget som ännu påverkar oss som besöker landet såvida vi inte reser i stora sällskap (har inte brytt mig om att sätta mig in i detaljerna).
Hotell och restauranger är fortfarande öppna för vaccinerade (2 doser räcker).
Det som är lite knepigt är att varje Bundesland (det finns 16 stycken) har olika hårda regler. Bayern är värst.
Tyskarna själva klarar inte av att hålla reda på det, och när man reser igenom (från Rostock till Österrike passerar man 5st) så kan det vara väldigt olika när man ”stövlar in” på en restaurang (typ av munskydd, registreringsplikt etc.).
Vi får avvakta och se vad som händer, den nya regeringen med Bundeskanzler Scholz och Gesundheitsminister Lauterbach verkar vara ännu mer Corona-fundamentalister än den förra regeringen.

I runda tal, jämfört med förra vinterns/vårens våg, så verkar Tyskland och Österrike nu ha ungefär hälften så många dödsfall (pga vaccination?) trots dubbelt så höga smittotal (pga omikron?).
Och båda kurvorna är på tydlig nedgång, ca en månad efter att omikron nådde Europa. Frågan är om det beror på restriktioner eller på virusvågen i sig. Men panik verkar onödig.

1640777042006.png

I runda tal, jämfört med förra vinterns/vårens våg, så verkar Tyskland och Österrike nu ha ungefär hälften så många dödsfall (pga vaccination?) trots dubbelt så höga smittotal (pga omikron?).
Och båda kurvorna är på tydlig nedgång, ca en månad efter att omikron nådde Europa. Frågan är om det beror på restriktioner eller på virusvågen i sig. Men panik verkar onödig.

Visa bilaga 14678
Tysklands smittofall har nog stora mörkertal, de testar väldigt lite. Österrike som bara har en tiondel av befolkningen testar ändå nästan dubbelt så mycket, dvs 20 ggr mer i förhållande till befolkningen. Det gör att det blir svårt att jämföra. Titta på andelen positiva tester, Tyskland ligger på ca 20% (vilket tyder på hög smittspridning) medan Österrike ligger på under 1%.
Tyskland har också betydligt högre dödstal i den här vågen än t ex Frankrike och Italien, fastän de har lägre smittotal och bättre sjukvård. Jag skulle påstå att de ”fuskar” sig till sina Inzidenz-tal genom att testa så lite.
Sverige testar inte särskilt mycket, men ändå mer än dubbelt så mycket som Tyskland, och har en positiv andel på ca 5%.
Danmark som är duktiga testare (nästan 10 ggr mer än Sverige) har ca 5% positiva svar på den stora mängden tester, och en väldigt stor Omikron spridning. Men dödstalen är väldigt låga i förhållande, och det säger väl en del om Omikron.

Man tycker ju politiker borde se samma sak så var är det skon klämmer? På börsen brukar man tala om kvartalsekonomi. Är dom verkligen så skraja för liknande epitet som slängdes mot Sverige tidigare. Den heliga "ingen får dö av covid" -gralen kontra omval.

Eller ser vi bara "vår"sida av myntet?

Det blir problematiskt för många samhällsfunktioner om vi har många som är sjuka men inte ligger i en vårdavdelning.

Jo, men rim och reson. Bara att säga att alla som har lite förkylningssymptom skall karantäna i 14 dagar, testa sig 5 gånger och hemjobba, inklusive alla kontakter de senaste veckorna, leder ju till det. Men varför, blir man bara lite förkyld av Omicron så....

Sitter och ser Don't look up, Netflix storsatsning, på färjan. Snacka om avspegling av hur man upplever denna karusell.

Ja det är förstås inte bara antal inlagda och dödsfall som är viktigt, men om smittalen minskar så bör det ju bli färre som stannar hemma från jobbet.
Och restriktionerna i sig medför samhällsproblem och kostnader. Många fler får nu stanna hemma från jobbet för att anhöriga är sjuka, eller med milda symtom i väntan på ett (ofta) negativt testsvar etc etc. Frågan är om detta är lika motiverat under omikron-covid som under delta-covid.

Tillbaka
Topp