Blir det någon skidåkning i vinter?

Lyfter frågan om att säsongen tar slut på tok för tidigt. Varför har inte en sälenanläggning som exempel nischat sig på skidåkning i maj? Hitta en norrsluttning och kör.
Därför att ”Svenssons” är nöjda med säsongen strax innan påsk. Det är fler besökare i Stöten på sportloven än under påsk. Vilket är lite galet med tanke på vädret men så är det. Men sommarhuset/skärgårdsstugan lockar och våren ger möjlighet till cykling, skidåkningen är slut runt påsk.
Jag tror inte en anläggning söder om Dorotea hade haft besökare efter påsken.
Personligen så älskar jag Maj månad i gränsen. Bästa tiden!
Dalarna i Maj har sällan bjudit på nå höjdare. Väldigt osäkert hur snöläget är om det kommit regn 10dagar i rad.

Vintern fortsätter i både alperna och svenska fjällen. Samma snöhöjd som i januari för alpländerna. Dags att förskjuta säsongen på riktigt.
Ja, nu har de börjat stänga liftar fast det är mer snö än på hela vintern ovanför 1800 m eller så. I januari låg bara runt 50-100 cm på samma mätstation där det nu ligger 250 cm. Över långtidsgenomsnittet för första gången sen december. Kunde inte snön nu efter påsk kommit direkt efter allahelgona i november istället? :rolleyes:
1681716119828.png

Nja det här är lite väl mycket kanske. Nu har dom fullt upp med att flytta snö där det har smält undan i pisterna.
Skidvägen från Rödkullen till 8an är ingen hit på em. börjar likna vårflod.
Men nu ska det slå om till helgen och komma snö på Söndag.

”Blir det någon skidåkning i vinter?”
Tydligen, nu när liftarna har stängt…
Så här fint såg det ut på Hintertux webcam igår kväll, mest snö på hela säsongen nu i slutet av april. Och det är förstås öppet med 59 km pist och 1.750 åkbara fallhöjdsmeter - fortfarande!
Synd att man inte har möjlighet att åka dit (även om jag nog hade åkt till Pitztal i stället).
1682176285675.png

Är jag surjämtsk( och jag har tidigare bett dig kolla vad det står för) för att du slänger ur dig påståenden som som du inte någon täckning för.
Du sitter någonstans bortifrån Åre och gissar och antar hur det fungerar här.
Fortfarande tre fel!

Tre stycken faktafel i den lilla texten.
Prova igen!
Spännande med fler gissningstävlingar här på Freeride.
Då chansar jag på:
1. Eventet var inte alls kul? (Fast det känns ju mer subjektivt än som fakta…🤔)
2. Det är redan ett återkommande event?
3. Inte bara tjejerna utan även grabbarna fick tolka upp bakom en skoter och slapp alltså gå?

(Jag kanske borde ha tittar på tävlingen innan jag gjorde mina tre gissningar, men ibland går ju även chansningar hem… 😉)

Ett riktigt kul event tycker jag det var. Man kan undra hur dom är funtade som dom håller på.

Det var alltså både damer och herrar.
Starten var vid tunneln under pisterna.
Dom åkte fyrhjuling/skoter till start.

Det om det, nu ska vi fortsätta åka färdigt näst sista liftdagen i det härliga vårvädret = blötsnö och vind.
Det är ju Åre 😉😃

Vintern är officiellt över .. men då börjar man ju fundera på nästa vinter (ja, förutom sommaråkningen då).

Hur ser det ut med försäsongsåkning i alperna? Själv hamnar jag oftast i Norge i mörkaste delen av december men det kanske finns ljusare breddgrader att utforska, kanske t.o.m ännu tidigare än jul då man till och med kan hoppas på lite sol.

Känner ju till hintertux som alltid är öppet, men det kanske finns andra som öppnar tidigare än december?

Finns väl en hel del ställen som försöker öppna några pister i okt/nov, inte bara glaciärorterna. Hänger lite på att det blir kallt nog för kanonerna och iaf kommer lite natursnö. Men ska man vara ärlig är det nog inte riktigt värt besväret att åka från Sverige före början av december om det inte råkar komma några riktiga dump tidigt... Iaf inte om du tänker mer än en långhelg.

Finns väl en hel del ställen som försöker öppna några pister i okt/nov, inte bara glaciärorterna. Hänger lite på att det blir kallt nog för kanonerna och iaf kommer lite natursnö. Men ska man vara ärlig är det nog inte riktigt värt besväret att åka från Sverige före början av december om det inte råkar komma några riktiga dump tidigt... Iaf inte om du tänker mer än en långhelg.
Misstänkte det, har alltid min decemberåkning i Norge :)

Tillbaka
Topp