Blir det någon skidåkning i vinter?

Å vad detta skitväder med barmark, grus och depp suger. Extra surt när man kollar sina kameror på landet och ser en halvmeter vitt fluff 😣

Undrar hur status på Väsjöbacken är?
Igår såg det ut så här.
De är tuffa som vågar gasa på med snökanonerna trots risken att allt smälter bort.

Bilagor

• IMG_0417.png
    IMG_0417.png
    1.1 MB · Besök: 123
Har två veckor kvar till jag ska till Trysil. Kollar webbkamerorna, känner mig inte så hoppfull. Förra året samma vecka var helt fantastisk (en av dagarna lössnö i alla backarna!). Blir det inte många minusgrader nu i två veckor framåt undrar jag nog inte om det blir svårt att få till snögarantin (10 pister öppna). Är alltid en tokchansning att åka tidigt, men iaf alla pengar tillbaka fram till dagen efter man ska anlända om inte snögarantin hålls. Men vill också ha mer än 10 pister öppna (3-5 pister kommer ju vara barnbackar)

Har två veckor kvar till jag ska till Trysil. Kollar webbkamerorna, känner mig inte så hoppfull. Förra året samma vecka var helt fantastisk (en av dagarna lössnö i alla backarna!). Blir det inte många minusgrader nu i två veckor framåt undrar jag nog inte om det blir svårt att få till snögarantin (10 pister öppna). Är alltid en tokchansning att åka tidigt, men iaf alla pengar tillbaka fram till dagen efter man ska anlända om inte snögarantin hålls. Men vill också ha mer än 10 pister öppna (3-5 pister kommer ju vara barnbackar)
IMG_0156.jpeg

Kommer nog köra kanonerna hårt from inatt. Dom kommer lösa snögarantin, men som du säger frågan är hur bra det blir. Men med lite tur så kommer det ett rejält snöfall istället för regnet så ska det nog bli bra :)

Inget är som väntans tider heter det ju!
Man får hålla på med lite sånt här under tiden.
Visa bilaga 35261

Ser fint ut, litet mörkt kanske... Men trodde du var sån där hudare som inte behöver liftar, bara snö? Själv sitter jag och kikar på webkameror från Dolomiterna. Hade kunnat tänka mig att knata uppför nån backe där bara för att ta några svängar (ser att andra redan gjort det här och där).

Trysil 241127 kl. 14:32. De vill öppna den 8:e december, det blir nog inte mer än en eller max två backar som öppnar då.
1000024729.jpg

Gnosjöandan är stark även i Värnamo. Alandsrydsbacken öppnar på fredag med över 100 cm i snödjup. Imponerande!

Ligger och lyssnar på snökanonerna i Björnrike som öppnar några få backar på lördag. Skalet kör skidtestarhelg med början på fredag ( några få backar där med)........ så visst blir det skidåkning

Gnosjöandan är stark även i Värnamo. Alandsrydsbacken öppnar på fredag med över 100 cm i snödjup. Imponerande!

Jäkligt imponerande!!!👍

WTF?
aldrig hört talas om den och hittar den inte heller här på Freeride..?

Mäktigt att de öppnar nu!

Nu börjar det ordna upp sig. Vecka 2 i Hemsedal med familjen. Långhelg vecka 11, även det i Hemsedal, med jobbet. Däremellan ännu en tur i Norge, vet ännu inte när och vars, kompisen ska spå i abborrar om var och när snön kommer. Sedan den årliga majturen i Årefjällen. Utöver det en herrejösses massa träning i den lokala backen. Och förhoppningsvis några vändor med friåkningstävlingar med äldsta pojken som börjar intressera sig. Borde hinna till Lofsdalen en helg också. Kan bli en bra vinter, bara den kommer igång!

Nu börjar det ordna upp sig. Vecka 2 i Hemsedal med familjen. Långhelg vecka 11, även det i Hemsedal, med jobbet. Däremellan ännu en tur i Norge, vet ännu inte när och vars, kompisen ska spå i abborrar om var och när snön kommer. Sedan den årliga majturen i Årefjällen. Utöver det en herrejösses massa träning i den lokala backen. Och förhoppningsvis några vändor med friåkningstävlingar med äldsta pojken som börjar intressera sig. Borde hinna till Lofsdalen en helg också. Kan bli en bra vinter, bara den kommer igång!
Satan, här ligger man i lä :)

Men två turer är bokade :) Idre med fru och barn v 13 och sen blir det Hafjell med ”vägföreningen” v 11 :) med lite tur klämmer man in en sista minuten till Alpe d’Huez i april också…men det får bli om vädret och sön tillåter…

Så jäkla fint det ska bli med skidsäsong igen :)

Vår vägförening på landet brukar varje år ta en promenad tillsammans till brevlådorna och tillbaka, sen kaffe med dopp. Kan vi byta? ;)
Hahaha ;) jag kan även locka med årlig tur till Danmark för dryck och samkväm :) det enda problemet med vår vägförening är att den inte har någon väg att sköta men det får vi väl lösa på sikt 😂

Satan, här ligger man i lä :)

Men två turer är bokade :) Idre med fru och barn v 13 och sen blir det Hafjell med ”vägföreningen” v 11 :) med lite tur klämmer man in en sista minuten till Alpe d’Huez i april också…men det får bli om vädret och sön tillåter…

Så jäkla fint det ska bli med skidsäsong igen :)
Tycker det där ser bra ut ändå! Det sänker sig lite ro i sinnet när det finns några bokningar.

Jag har tänkt på och längtat till skidsäsong sedan midsommardagen…

Förra året var ett undantagsår, sjuka mängder snö kom tidigt, vilket såklart är fantastiskt. Dock motsvarar 10cm konstsnö ca 60cm natursnö. Det löser sig, vi ska dra igång samtliga pistmaskiner nästa vecka :)

Ska till Tandådalen (träningsläger) v50 och Hafjell (familjen) till nyår.

Min morgonritual på jobbet består numer att sitta och läsa mail och samtidigt kolla på Hafjells webbkamera med en kopp kaffe i handen. Inte mycket snö, men i alla fall lite vitt i terrängen och kanonerna går för fullt. Bara enstaka cm snö på 10-dagarsprognosen. Det blir nog att slita på pistskidorna.

Förra året i Tandådalen tränade barnen puder v50. Det har jag inte så höga förhoppningar om i år...

Senast ändrad:
Kämpigt med snön i Ulricehamn... hade tänkt mig ett nostalgibesök dit. Det var där fru fredw gjorde sina första svängar. Skogen bortom liften i bild fick några besök (och fick höra en del kraftfulla ord) innan man lyckades stå på benen hela vägen upp i liften. Och backen skiers left från liften (ej i bild) fick snabbt namnet "dödsbacken"... :rolleyes::LOL:

1732879348497.png

The Mörkret! Det enda ljuset i det där mörkret är min käraste Frida, vann javisst idag! I bilden inte Frida, utan Anni. P.S. Jag ramlade i kväll jätte fint, finare än i flera år med snöbräda. Var kastat ur banan till grönal(gr?)undet även. Lyckligtvis bröt inga benar.
IMG_20241129_180409.jpg

Senast ändrad:
Ska till Tandådalen (träningsläger) v50 och Hafjell (familjen) till nyår.

Min morgonritual på jobbet består numer att sitta och läsa mail och samtidigt kolla på Hafjells webbkamera med en kopp kaffe i handen. Inte mycket snö, men i alla fall lite vitt i terrängen och kanonerna går för fullt. Bara enstaka cm snö på 10-dagarsprognosen. Det blir nog att slita på pistskidorna.

Förra året i Tandådalen tränade barnen puder v50. Det har jag inte så höga förhoppningar om i år...
Dom har bra kapacitet på kanonerna i Hafjell och det ser ju ut som dom har lagt gott om snö de senaste veckorna, och det fortsätter (jäkla fart på dom för stunden). Ska upp v50 och 52 så det är nog okej försäsongsåkning då i vanlig ordning med 360-backarna öppna och transporten till botten och lite smått och gott, och så har man Kvitfjell med.

Förra säsongen var en avvikelse helt klart, grymt med puder redan i försäsongen både i Hafjell och Norefjell.

Slutbetalade precis en resa till St Anton. Det börjar kännas på riktigt nu. Åker till Engelberg 1-6 jan, St Anton v 3, och så blir det carving och bombardinos i Canazei v 8. Sen blir det förstås en del åkning i Sverige också. Inleder med skidtestarhelgen i Åre. Peppen är monumental.

Rapporter om påskkänsla från fjällen. Perfekt om man gillar lätt regn, is från natten och konstsnösträngar med bart utanför. Alperna mitt i vintern typ 🙂

Tillbaka
Topp