Blir det någon skidåkning i vinter?

Kollar status för Trysil. I praktiken två backar som öppnar imorgon varav en som är rolig. Får se hur mycket mer de hinner öppna om en vecka. Pistskidorna är iaf nyslipade och nyvallade, så får träna carving i backe 15 i några timmar. Hoppas nu att allt gymmande och cyklande hjälper en att orka bättre i år.

Jag säger som Fylking: ÄNTLIGEN ⛷️
IMG_9139.jpeg

Vi ska till Limone över jul med hela familjen.
Inte en snöflinga så jag har nojjat några veckor nu; ska vi kanske behöva åka ner till Ventimiglia och bada i havet om det inte blir skidåkning..?
Men så vaknar man upp och får se den här prognosen 👼
(75cm i Limone)

Bilagor

• IMG_0459.jpeg
    IMG_0459.jpeg
    484.8 KB · Besök: 68
Inte en snöflinga så jag har nojjat några veckor nu; ska vi kanske behöva åka ner till Ventimiglia och bada i havet om det inte blir skidåkning..?
(75cm i Limone)
Oj, de har ändrat lite sen i går då! Var ju typ noll nere i det hörnet annars. Här på centrala (schweiziska) Alpennordhang räknar de med runt 50-80 cm över helgen. Orkanbyar i dag och i morgon dessvärre, se var snön landar. Kommer regna upp en bra bit temporärt också

(75cm i Limone)
Är prognosen från Wepowder?
De brukar ju ha osannolika önskedrömmar till prognoser. Men snö kommer det att komma i Limone med snöfallsgräns under 1000m.
Här har du en realistisk prognos från Bergfex:
1733469134530.png

Är prognosen från Wepowder?
De brukar ju ha osannolika önskedrömmar till prognoser. Men snö kommer det att komma i Limone med snöfallsgräns under 1000m.
Här har du en realistisk prognos från Bergfex:
Visa bilaga 35531
Fast även Bergfex hade över 100 cm på Titlis på söndag ett tag... 😅 Bra regel är att vad de säger om snöfall 4-5 dagar bort kan dela med tre och hoppas att det kommer så pass mycket, oftast ännu mindre.

Fast även Bergfex hade över 100 cm på Titlis på söndag ett tag... 😅 Bra regel är att vad de säger om snöfall 4-5 dagar bort kan dela med tre och hoppas att det kommer så pass mycket, oftast ännu mindre.
Så är det. Och Wepowder är i alla fall ärliga om de växlande prognoserna, OM man orkar läsa deras Weblog vilken är vad jag förlitar mig på. Se tex senaste, https://wepowder.com/en/weblog/2024/12/05/fluctuating-weather-models-give-us-a-hard-time

Där de bland annat säger;
"It just goes to show again why we are not immediately cheering when really big snow columns appear on the weather charts for the first time. We don’t want to issue a Powder Alert too early."

Så titta mindre på de röda kartorna och antal cm, hur lockande de än är, och läs istället mer om den nuvarande prognosen. Mina 5 cent.

(75cm i Limone)
Va! Vi skall också vara i Piemonte på jullovet, blackfriday lyckade sälja oss en julresa igen. Men, jag redan skaffade mig en liten parkbräda. Tänkte att där finns kanske inte alls snö då och jag måste bara bryta mina gamla benar i nån snöpark (barnpark eller blåa linjen...) och cruisa från en krog till en annan krog. Caffe correttos, bombardinos och någon liten snöpark räcker för mig mycket väl.

P.S. Några meter puder och en 154 kort parkbräda! Det kan bli roligt och svettigt!

Senast ändrad:
Va! Vi skall också vara i Piemonte på jullovet, blackfriday lyckade sälja oss en julresa igen. Men, jag redan skaffede mig en liten parkbräda. Tänkte att där finns kanske inte alls snö då och jag måste bara bryta mina gamla benar i nån snöpark (barnpark eller blåa linjen...) och cruisa från en krog till en annan krog. Caffe correttos, bombardinos och någon liten snöpark räcker för mig mycket väl.

P.S. Några meter puder och en 154 kort parkbräda! Det kan bli roligt och svettigt!
Bara en bräda med? WTF? Minst tre alltid ju..

Så är det. Och Wepowder är i alla fall ärliga om de växlande prognoserna, OM man orkar läsa deras Weblog vilken är vad jag förlitar mig på. Se tex senaste, https://wepowder.com/en/weblog/2024/12/05/fluctuating-weather-models-give-us-a-hard-time

Där de bland annat säger;
"It just goes to show again why we are not immediately cheering when really big snow columns appear on the weather charts for the first time. We don’t want to issue a Powder Alert too early."

Så titta mindre på de röda kartorna och antal cm, hur lockande de än är, och läs istället mer om den nuvarande prognosen. Mina 5 cent.
Här i Finland säger vi: Pessimisti ei pety! Det menar pessimisten blir inte lurad.

(75cm i Limone)
Fasen vad fint, Limone kan vara bra.
…och sen kan man äta på Mac Miche, det är en favorit.
//R

Kommit lite snö här i Brig idag och temperaturen ligger fortfarande under nollan lite högre upp. Dock har jag på klättergymmet lyckats ådra mig ett "korbhenkelriss" på menisken så det lär inte bli så mycket skidåkning i år då doktorn säger att han måste sy ihop det. Men jag satsar på cykelsäsongen 2025!

Vet ni, man kunde köpa färdiga skidresor här i Finland till Romme alpin! Hytter i färjan och tre hotelnätter i Borlänge inkluderade i priset: 495 euro! Hur är det med afterskin i Romme? https://www.blitztours.fi/45827

Bilagor

• Screenshot_2024-12-13-08-14-34-537_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-12-13-08-14-34-537_com.android.chrome.jpg
    329.6 KB · Besök: 62
  • Screenshot_2024-12-13-08-16-11-391_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-12-13-08-16-11-391_com.android.chrome.jpg
    419.9 KB · Besök: 61
Senast ändrad:
Vet ni, man kunde köpa färdiga skidresor här i Finland till Romme alpin! Hytter i färjan och tre hotelnätter i Borlänge inkluderade i priset: 495 euro! Hur är det med afterskin i Romme? https://www.blitztours.fi/45827
Det finns ingen nämnvärd afterski i Romme och sen bor man i Borlänge 10km bort från anläggningen i detta paket. Åk till Levi eller Tahkovuori istället om du vill ha en röjar AS.

Det finns ingen nämnvärd afterski i Romme och sen bor man i Borlänge 10km bort från anläggningen i detta paket. Åk till Levi eller Tahkovuori istället om du vill ha en röjar AS.
Och den staden dödar dessutom effektivt alla ev. lustar att festa och ha kul. Det brukar gå att hitta ljuspunkter i alla städer/byar/samhällen men Borlänge är fan bara depp.

var nu så jevla lågn text att jag orkade inte läsa hela. men såg inte direkt ngt om afterskin, så du kan bli besviken. Ungefär som att ta en ordnad tur från HkI rautatieasema- Swinghill.

var nu så jevla lågn text att jag orkade inte läsa hela. men såg inte direkt ngt om afterskin, så du kan bli besviken. Ungefär som att ta en ordnad tur från HkI rautatieasema- Swinghill.
No, men jag just tänkte på litet likadant. Skidresor till Kouvola. Min bra kompis äger här ett hotell i Kouvola downtown, Turistihovi. (Turisthof!). Där har de också Finlands enda blues restaurang, Pub 23, för afterskin. (https://www.pub23.fi/) Och det är bara ca. 1 km till vår mäktiga Mt. Mielakka (https://mielakka.com/), om man vågar gå över järnvägsspårar (det är nog förbjudet, men i varje fall.) Vad tror ni, bussresor till Kouvola för skidåkning från Sverige? Något nytt i stället för varje sportlov i Val Thorens? Och arkitekturen är här mycket likadant?
Kuva 5.jpeg

Tillbaka
Topp