Oj oj! Då har ni ju ändå stått på en del!
Är litet nyfiken på om åkningen från Cervinia till Zermattsidan och tillbaka kändes som en något stressig utflykt (så kände jag det men då var min lilla dotter med), som något man gärna kan betala extra för hela veckan i Cervinia eller som en kul heldagsgrej man gör max en gång i veckan (från Cervinia alltså)?
Vi åkte i en grupp på 12 personer inkl. två reseledare, det var de som la upp rutten. Vi var ända längst ut i Zermatt systemet på toppen av Rothorn och hann med en 1,5 h lunch ovanför Blauherd. Stressigt var det inte, men det var åkning med endast micropauser på någon minut och man fick vara beredd på att ibland åka 400-500 fhm mellan kortstoppen. Har inte haft skitrax-appen på så jag vet inte har många fhm dagsturen var på, gissningsvis 8-9000. Med endast en stav på em från Hohtälli ner till Furi 1450 fhm och sedan Klein Matterhorn till Cervinia 1800 fhm, och låren är totalt slut

. Mycket jobbigare för lårmusklerna med en stav när det blir lite brantare och smalare.
Vi köpte endast endagstillägg idag, kan absolut rekommendera minst det! Åkningen i Zermatt är mycket mer varierad, och Alppanoramat som hela tiden varierar eftersom Zermatt systemet är så stort, är helt oslagbart!

Men sen kostade en tallrik Rösti med Spiegelei och en Cola 500 svenska Pesetas…

Cervinia kan jag egentligen inte rekommendera om skidåkning är viktigt på en skidsemester (sorry fredw). Övre delen av Valtournenche och Ventina nerfarten hela vägen ner till dalstationen är bra. Resten av Cervinia innebär att man åker lift (många), står i liftköer då och då och åker transportsträckor, och någon gång emellanåt kommer ett kort avsnitt för skidåkning.
Som exempel kan jag säga att skidorter som Nauders, Kappl, See, Savognin, Hintertux, Davos Parsenn och Rinerhorn, Hochgurgl/Obergurgl bjuder på mycket bättre skidåkning.
EDIT: Vi startade kl 9.00 och var tillbaka 16.30.