Blir det någon skidåkning i vinter?

Syd Express och Snöberget Express var det köer större delen av fredagen och lördagen. Även Nord Express hade en del, på torget var det bättre vid Solklinten och Snöberget Direkt, åkte aldrig liften vid Götes den här gången.
Götes var tomt som alltid.

Ett bra råd är att använda t-liften från kl 10-10.15 till lunch, köra syd vid lunchen, ta en senare lunch, och använda Götes eller t-liften igen. Perfekt när det är mycket folk.

För övrigt verkar det bli utsålt i dag igen. Går bra nu.

Hudade förbi min ”måttstock ” ikväll på sjukhusstigen.
Sista tidens snöande har gjort gott.
Fin snö också då det har varit kallt.
IMG_9254.jpeg

Sälenfjällen, igår.

Har kommit mycket snö. Efter stor möda med ett få ut bilen kom belöningen.

Orört, bra lutning, relativt glest mellan träden och lite konkurrens om det vita guldet.

Sälen kan vara riktigt bra vid rätt förhållanden. Trots allt.

Bilagor

• IMG_5173.jpeg
    IMG_5173.jpeg
    712.9 KB · Besök: 164
  • IMG_2337.jpeg
    IMG_2337.jpeg
    350.4 KB · Besök: 156
Jag tänkte lägga ut den här i: miserabel åkning, jag menar det kunde ju varit en 1/2 meter fluff också. Men man får vara glad för det lilla.
Efter sista tidens gråväder så är solen välkommen.
Men så lite snö har jag aldrig sett i Tväråvalvet i början av Februari.
En av åkarna är utbildad skidlärare (min son) den andre är jag.
Ni kan aldrig gissa vem som är vem, eller 😬
Go tur!
IMG_9319.webp

Jag tänkte lägga ut den här i: miserabel åkning, jag menar det kunde ju varit en 1/2 meter fluff också. Men man får vara glad för det lilla.
Efter sista tidens gråväder så är solen välkommen.
Men så lite snö har jag aldrig sett i Tväråvalvet i början av Februari.
En av åkarna är utbildad skidlärare (min son) den andre är jag.
Ni kan aldrig gissa vem som är vem, eller 😬
Go tur!Visa bilaga 37406
Man med färgmatchat skidställ brukar tyda på skidlärare alt patrullen ;)

Fick bli Les Arcs för första gången för min del. Trodde det skulle vara lagom kallt när jag åker första veckan i februari. Nej, det var på tok för varmt med +6 grader och stark sol varje dag. Det är iofs ganska skönt men det blev uteslutande piståkning när det var var en vecka innan det snöade senast. Visserligen 70 cm, vilket nog var en välbehövlig påfyllning för det var tunt, isigt och stenigt på sina ställen. Såklart massiva pucklar i alla svarta pister också.

Men det var bland den jobbigaste resan jag gjort i mitt liv för att ta sig dit. Fyra stenblock à 150 ton (!) hade rasat ner på väg N90. Fick vänta 5 timmar i Lyon på bussen, sen tog det 6 timmars bussresa p.g.a. köer. Kändes oerhört dumt när det går tåg från Lyon till Sain Bourg Maurice och sen bergbana till Les Arcs 1600.

Blev ändå en bra vecka med bra åkning, sol, god mat och lite mycket vin.

20250206_094835.webp

Hur är det med liften längst bort till höger (nedifrån)? Den var stängd för två år sedan, oklart om det var tillfälligt
Den var öppen förra säsongen, sjukt långsam dock och man får den i knävecket:rolleyes: Men härlig åkningen på fälten under

Precis som Frippolov skriver så har de byggt en helt ny gondol som redan nu avlastar systemet men from nästa vinter kommer den gå hela vägen från botten (dvs. där man kommer upp med gondolen från Aosta), kommer bli grymt!

Tillbringade första dagen i Trysil igår. De gillar verkligen knappliftar här som inget annat ställe jag besökt. För min del känns det som ett perfekt ställe för nybörjare. Gillar Hemsedal betydligt bättre för sina fina högfjällskänsla.
Rejäla köer emellanåt i samtliga sittliftar, men går att undvika om man åker rätt tider, dvs direkt när liftarna öppnar och äter lunch tidigt.

Om.man inte har förkärlek till att umgås imed så många ga som möjligt i lift eller pist

Bilagor

• 20250214_095821.webp
    20250214_095821.webp
    205.3 KB · Besök: 100
  • 20250214_103532.webp
    20250214_103532.webp
    428 KB · Besök: 101
  • 20250214_122921.webp
    20250214_122921.webp
    120 KB · Besök: 95
Mighty Weisshorn… long time no see! 🏔️ 🇨🇭😃
Visa bilaga 37739

Ser att det inte blåser så mycket! En fin dag att klämma 2297 meters (nästan) obruten fallhöjd från Klein Matterhorn (med universums högsta liftburna skidåkning) ner till Valtournenche? ;)
Eller är det Zermatt revisited som är prio idag? Glöm inte en sväng under Furggsattel, minns den som en fin carvingbacke.

Senast ändrad:
Ser att det inte blåser så mycket! En fin dag att klämma 2297 meters (nästan) obruten fallhöjd från Klein Matterhorn (med universums högsta liftburna skidåkning) ner till Valtournenche? ;)
Eller är det Zermatt revisited som är prio idag?
Inte läge för den utmaningen idag.
Jag har däremot slagit personligt rekord i att åka långt med en stav. Långt ut i Zermattsystemet uppe på Hohtälli 3275 möh, bröt jag ena staven…. tror att det därefter blev ca 3500 fhm med en stav….:oops:😅

Inte läge för den utmaningen idag.
Jag har däremot slagit personligt rekord i att åka långt med en stav. Långt ut i Zermattsystemet uppe på Hohtälli 3275 möh, bröt jag ena staven…. tror att det därefter blev ca 3500 fhm med en stav….:oops:😅

Oj oj! Då har ni ju ändå stått på en del!
Är litet nyfiken på om åkningen från Cervinia till Zermattsidan och tillbaka kändes som en något stressig utflykt (så kände jag det men då var min lilla dotter med), som något man gärna kan betala extra för hela veckan i Cervinia eller som en kul heldagsgrej man gör max en gång i veckan (från Cervinia alltså)?

Är litet nyfiken på om åkningen från Cervinia till Zermattsidan och tillbaka kändes som en något stressig utflykt (så kände jag det men då var min lilla dotter med), som något man gärna kan betala extra för hela veckan i Cervinia eller som en kul heldagsgrej man gör max en gång i veckan (från Cervinia alltså)?
Jag vill minnas att det går en del tid att ta sig över till Zermattsidan, och speciellt om man skall en bit in i Zermattsystemet. Man bör kunna stå på en del om det skall vara värt den extra kostnaden, annars blir det lätt som du skriver lite stressigt.

Vi åkte i en grupp på 12 personer inkl. två reseledare, det var de som la upp rutten. Vi var ända längst ut i Zermatt systemet på toppen av Rothorn och hann med en 1,5 h lunch ovanför Blauherd. Stressigt var det inte, men det var åkning med endast micropauser på någon minut och man fick vara beredd på att ibland åka 400-500 fhm mellan kortstoppen. Har inte haft skitrax-appen på så jag vet inte har många fhm dagsturen var på, gissningsvis 8-9000. Med endast en stav på em från Hohtälli ner till Furi 1450 fhm och sedan Klein Matterhorn till Cervinia 1800 fhm, och låren är totalt slut 😓. Mycket jobbigare för lårmusklerna med en stav när det blir lite brantare och smalare.
Vi köpte endast endagstillägg idag, kan absolut rekommendera minst det! Åkningen i Zermatt är mycket mer varierad, och Alppanoramat som hela tiden varierar eftersom Zermatt systemet är så stort, är helt oslagbart!🏔️
Men sen kostade en tallrik Rösti med Spiegelei och en Cola 500 svenska Pesetas…💸:oops:

Cervinia kan jag egentligen inte rekommendera om skidåkning är viktigt på en skidsemester (sorry fredw). Övre delen av Valtournenche och Ventina nerfarten hela vägen ner till dalstationen är bra. Resten av Cervinia innebär att man åker lift (många), står i liftköer då och då och åker transportsträckor, och någon gång emellanåt kommer ett kort avsnitt för skidåkning.

Som exempel kan jag säga att skidorter som Nauders, Kappl, See, Savognin, Hintertux, Davos Parsenn och Rinerhorn, Hochgurgl/Obergurgl bjuder på mycket bättre skidåkning.

EDIT: Vi startade kl 9.00 och var tillbaka 16.30.

Senast ändrad:
Cervinia kan jag egentligen inte rekommendera om skidåkning är viktigt på en skidsemester (sorry fredw).

Jag förstår och håller delvis med, men skulle inte uttrycka mig så. Visst finns där många snälla backar men skidåkningen är viktig även för många av de skidåkare som inte föredrar mörkrött.

Jag förstår och håller delvis med, men skulle inte uttrycka mig så. Visst finns där många snälla backar men skidåkningen är viktig även för många av de skidåkare som inte föredrar mörkrött.
Sorry, det var inget illa menat, det finns trevlig åkning i några delar av systemet, men nästan hela Cretaz och Bontadino delarna och ner till Plan Maison består av breda gröna transportpister där man bara åker rakt fram. Men visst, Cervinia är ett paradis för nybörjare.

Jag tar tillbaka en del av min tidigare kritik, idag har vi åkt hela dagen i Pancheron området:
1739981276522.webp

Här finns massor av kul piståkning med olika varianter av rött och svart. En del av den ligger siktmässigt avskilt från resten av skidområdet, i en egen dal rakt nedanför Matterhorn. Pisterna drar böljande och svängande genom terrängen med lutning som hela tiden varierar. Pancheron-liften har en fallhöjd på 530 meter och en toppstation på 2950 möh, det blir bra längd på åken. Från toppstationen finns det lättillgänglig offpist (när det inte är vindpackad betongsnö som nu).
I Pancheron området är det nästan folktomt jmf med övriga Cervinia.
Var favorit blev svart 62 (första bilden) som går ända ner till 2310 möh med 640 fhm. Därefter fortsätter den nere i en avskild dal som en blå carving-cruise-pist ända ner till Cretaz liften på 2010 möh, och det ger 940 fhm oavbrutet.
1739982554244.webp

Pancheron:
1739982588251.webp

Svart 24bis:
1739982721758.webp

Härlig åkning idag, här en bild i slutet på svart 62:
1739983035010.webp

Utsikt från toppstation Pancheron, Aostadalen låg täckt av moln idag:
1739984557740.webp

Tyvärr finns det en del andra irriterande saker som diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare, men mer om det en annan dag, nu gläds vi över den fina skidåkningen idag!⛷️:)

Senast ändrad:
Tyvärr finns det en del andra irriterande saker som diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare, men mer om det en annan dag, nu gläds vi över den fina skidåkningen idag!⛷️:)
Fina bilder men när du skriver så där så blir man ju nyfiken..

Cervinia verkar vara rena motsatsen till min trip till Aostas småorter förra veckan. Undrar vad du (och din fru) skulle tyckt om dem (Champorcher, Chamois, Crevacol och Pila).?

Fina bilder men när du skriver så där så blir man ju nyfiken..

Cervinia verkar vara rena motsatsen till min trip till Aostas småorter förra veckan. Undrar vad du (och din fru) skulle tyckt om dem (Champorcher, Chamois, Crevacol och Pila).?
Vi skulle antagligen tyckt bättre om dina orter än Cervinia. Vi gillar också sådana små okända orter, det vet du.;)
Vår kanske bästa skidresa någonsin var nog februariveckan 2022 med Graubünden safari med Savognin, Bivio, Bergün och Rinerhorn.

Men i Pancheron idag kändes det oftast inte som att vara i Cervinia, förutom vid dalstationen och toppstationen där horderna tog transportpisten bort mot Plan Maison.

Tillbaka
Topp